Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Abigor skrev (1 time siden):

En dust på ukrainsk tv kanal 24 ønsker nå å drepe russiske barn:

 

Fra google translate:

"RUSSIAN CHILDREN SHOULD BE CUTTED AND THE RUSSIAN PEOPLE DESTROYED - Ukraine, Channel 24, TV presenter called for the genocide of Russians Everything you need to know about the reason for the special operation to denazify Ukraine The host quoted the words of the Nazi criminal Adolf Eichmann about the destruction of children"

Og dette er en statlig mediakanal i Ukraina? Ekte? Og Russland og Ukraina som skulle være et broderfolk. Eller slik er det presentert. Tenk om vi skulle omtale svensker slik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antonym skrev (3 minutter siden):

Og dette er en statlig mediakanal i Ukraina? Ekte? Og Russland og Ukraina som skulle være et broderfolk. Eller slik er det presentert. Tenk om vi skulle omtale svensker slik. 

Dette hører ikke hjemme uavhengig av hvilken nasjonalitet barna har. Syke mennesker finnes dessverre overalt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Antonym said:

Det virker troverdig. 

Når du kjemper som fremmedkriger er i utgangspunktet risikoen kjempehøy. Det må en være forberedt på. I tillegg må en skrive under kontrakt, og jeg har hørt at når du først er der nede har du plutselig bundet deg for motstandskamp i ett år. 

Selvfølgelig vil de ha deg kjempende i frontlinjen mest mulig. Det ser ikke bra ut fra ukrainsk side om en haug fremmedkrigere med gult bånd plutselig bailer ut og stikker av under kamp. 

I beste fall er det en ung amerikansk mann som fant ut at krig ikke er som på TV og film. Han virket sjokkert over at folk døde.

Jeg har full forståelse for at det Ukrainske befalet kanskje var noe utålmodig med slike folk og ikke hadde tid til å være barnevakt for dem når folk dør rundt dem.

Dette er en krig, ikke noe man kan teste et par uker for spenningen del. "Se om man liker det lissom".

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, iblazeqt said:

Dette hører ikke hjemme uavhengig av hvilken nasjonalitet barna har. Syke mennesker finnes dessverre overalt. 

Virker som Ukraina har et større problem med ekstremisme enn vi er vant til! Jeg håper Ukraina vinner krigen, men det blir kke nødvendigvis uten problemer med ekstremisme og hat.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (8 minutter siden):

I beste fall er det en ung amerikansk mann som fant ut at krig ikke er som på TV og film. Han virket sjokkert over at folk døde.

Jeg har full forståelse for at det Ukrainske befalet kanskje var noe utålmodig med slike folk og ikke hadde tid til å være barnevakt for dem når folk dør rundt dem.

Dette er en krig, ikke noe man kan teste et par uker for spenningen del. "Se om man liker det lissom".

Enig. 

Han virket på for meg som en som aldri skulle vært der nede i utgangspunktet. 

En som faktisk ikke vet hva krig innebærer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (16 minutter siden):

Dette hører ikke hjemme uavhengig av hvilken nasjonalitet barna har. Syke mennesker finnes dessverre overalt. 

At dette ikke har blitt plukket og flagget ned fra YouTube for lengst er jo faktisk helt utrolig. 

Ingen frisk person uttaler seg slik. Syke, eller hjernevaskede mennesker ser vi blant annet bevis på i konflikten i skrivende stund. 

Lenke til kommentar

Russland skal betale 117 millioner dollar i avdrag  på sin utenlandsgjeld som forfaller i morgen.
Nå gjøres det til en vanskelig sak for dem, at det blir kostbart å betale.
Her er jeg kanskje på jordet, og har lite peil hvordan slik gjeld fungerer. Men Russland som angriper og er i krig med mer og mindre alle nå, enten miltært eller på annen måte, hvorfor i huleste skulle de bry seg med å betale noe sånt nå? Hva kan skje fra eller til for dem om de nekter å betale det der? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (38 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er ekte desverre.

Jeg søker og søker, men finner ingen troverdig kilde til oversettelse av det han sier. Veldig mange forskjellige versjoner av hva han sier i klippet. Videoen er postet av en rekke pro-russiske Twitter-kontoer, og det skrives at navnet på han som snakker er Fakhruddin Sharafmal. Googler navnet hans og finner ingenting annet enn tilbake til Twitter-poster med denne videoen og Youtube-klippet du delte.

EDIT: Forsøkte å søke på navnet hans på ukrainsk (Фахруддін Шарафмаль), men da får jeg ingen relaterte resultater.

Ellers: Dersom det er ekte, så vil jeg minne om at Ukraina akkurat nå er under kraftige angrep og invasjon fra Russland hvor landets eksistens trues og det begås krigsforbrytelser mot befolkningen. Selv om det ikke forsvarer hva som eventuelt sies av denne mannen i klippet, så er dette en helt ekstrem situasjon som kan få frem et enormt hat og sinne hos mange.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, :utakt said:

14 russiske krigsskip på vei mot Odessa. Håper for ukrainernes del at de har noen gode kanoner og en lokal Birger Eriksen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dn8E8j/satellittbilder-skal-vise-at-14-russiske-krigsskip-har-kurs-mot-odesa

En liten bunke splitter nye sjømålsmissil, stridsvogner i forberedte posisjoner, strendene minelagt, samt store mengder statiske hindere bygget nå som byen har hatt flere uker på seg til å forberede seg på landgang. Dersom russerne likevel skulle klare å komme seg opp fra strendene får de gleden av å prøve å okkupere en by med 2500 (!) km katakomber under, med over 1000 innganger, og 0 gode kart, i den grad det finnes noen form for oversikt over systemet befinner den seg i hodet på innfødte. Å forsøke å innta byen sjøveien er rent selvmord, de må evt forsøke å beleire den og sulte folk ut.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (1 minutt siden):

En liten bunke splitter nye sjømålsmissil, stridsvogner i forberedte posisjoner, strendene minelagt, samt store mengder statiske hindere bygget nå som byen har hatt flere uker på seg til å forberede seg på landgang. Dersom russerne likevel skulle klare å komme seg opp fra strendene får de gleden av å prøve å okkupere en by med 2500 (!) km katakomber under, med over 1000 innganger, og 0 gode kart, i den grad det finnes noen form for oversikt over systemet befinner den seg i hodet på innfødte. Å forsøke å innta byen sjøveien er rent selvmord, de må evt forsøke å beleire den og sulte folk ut.

Det der hørtes blodig ut. Fatter ikke at russerne prøver engang, har de så lite respekt for menneskeliv. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Delvis said:

Russland skal betale 117 millioner dollar i avdrag  på sin utenlandsgjeld som forfaller i morgen.
Nå gjøres det til en vanskelig sak for dem, at det blir kostbart å betale.
Her er jeg kanskje på jordet, og har lite peil hvordan slik gjeld fungerer. Men Russland som angriper og er i krig med mer og mindre alle nå, enten miltært eller på annen måte, hvorfor i huleste skulle de bry seg med å betale noe sånt nå? Hva kan skje fra eller til for dem om de nekter å betale det der? 

Tja si det. Eneste jeg kan komme på er at de ikke får mer lån. Jeg forstår pent lite av økonomi og det virker som alle land i hele verden har gjeld, så hvem er det som låner ut alle disse fantasilionene? Romvesen på månen? Hørte at kommuner også har gjeld, hva skjer hvis en kommune går konkurs?!?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
2 hours ago, ism_InnleggNO said:

En anonym video fra en anonym type… Nå kan du forsøke å finne samme eller lignende informasjon fra en troverdig kilde. 🙄

Det var en artikkel i en avis (nettavisen?) For et par dager siden som omtalte "fremmedkriger hotellet" hvor folk kommer fra hele verden og melder seg samt organiserer seg før de drar nedover. Ett par kritiske punkter her er at man ikke får svar på hvor lenge man må være der og om man kan dra når man vil. Man kunne risikere å bli straffet som dessertør og få ganske alvorlige straffer med opptil 20 års fengsel. Samt verre ting. 

En del forlot hotellet uten å signere kontakt pga dette. 

"Vi føler oss latterlìgjort" mener jeg tittelen på artikkelen var.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 minutter siden):

Tja si det. Eneste jeg kan komme på er at de ikke får mer lån. Jeg forstår pent lite av økonomi og det virker som alle land i hele verden har gjeld, så hvem er det som låner ut alle disse fantasilionene? Romvesen på månen? Hørte at kommuner også har gjeld, hva skjer hvis en kommune går konkurs?!?

Du får endo fleire kjekke lokale skattar, samt skular, symjebasseng, eldreheimar, og andre kommunaletilbod og eigendomar blir selde, lagd ned, eller får budsjettene så kraftigt kutta at dei blir dårligare enn tilsvarande tilbod anno 1945. Med mindre staten vel å redda kommunen, då skjer nett da sama, men staten er kreditor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...