Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wall Street Journal med en meget god og informert artikkel om arbeiderne som er fanget på kjernekraftverket i Tsjernobyl, forholdene der inne og gisselsituasjonen som foregår.

Inside Chernobyl, 200 Exhausted Staff Toil Round the Clock at Russian Gunpoint
https://www.wsj.com/articles/inside-chernobyl-200-exhausted-staff-toil-round-the-clock-at-russian-gunpoint-11647357032

Sitat

Trapped since their shift 3 weeks ago, the Ukrainians keeping the abandoned nuclear plant safe from meltdown are ill-fed, stressed and desperate for relief.

(...) The Wall Street Journal heard from workers trapped inside, reviewed videos and texts they sent to family members and spoke to more than a dozen relatives, friends, plant managers and local officials. The Journal was also able to access recordings of a daily 10 a.m. phone call, which connects the plant to an office in the town of Slavutych, built by the Soviet Union to house Chernobyl workers after the disastrous explosion of Reactor No. 4 in 1986. (...)

Sitat

(...) More Russians, arriving in five trucks, disembarked, their officers announcing they had received an order to take control of the plant. They appointed soldiers to guard the staff, took over the second story of the cafeteria and took down the plant’s Ukrainian flag.

Mr. Heiko scooped it up and stored it in his office.

Early on, a Russian state news crew arrived to film the soldiers delivering bread and other provisions to plant workers, but a call came over the loudspeaker from a senior Ukrainian technician: “Do not allow yourselves to be filmed for propaganda.”

The soldiers put on blue overalls and posed as workers for the news segment. Some viewers spotted the ruse: The overalls bore the logo of French consortium Novarka, which stopped working at Chernobyl in 2018. (...)

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dragonlove said:

Desverre så er det ingen som kan si om dette er Russisk Propaganda eller reelt.

Nei, det er det ikke, men det har kommet ut mange videoer etter at den basen ble bombet...

Det meste som postes her kan være propaganda og løgn, hvem vet. Det er merkelig at det bare skal påpekes den ene veien....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (47 minutter siden):

Angivelig en fremmedkriger fra USA forteller hvordan det var å være fremmedkriger i Ukraina.

 

Det virker troverdig. 

Når du kjemper som fremmedkriger er i utgangspunktet risikoen kjempehøy. Det må en være forberedt på. I tillegg må en skrive under kontrakt, og jeg har hørt at når du først er der nede har du plutselig bundet deg for motstandskamp i ett år. 

Selvfølgelig vil de ha deg kjempende i frontlinjen mest mulig. Det ser ikke bra ut fra ukrainsk side om en haug fremmedkrigere med gult bånd plutselig bailer ut og stikker av under kamp. 

Lenke til kommentar

En dust på ukrainsk tv kanal 24 ønsker nå å drepe russiske barn:

 

Fra google translate:

"RUSSIAN CHILDREN SHOULD BE CUTTED AND THE RUSSIAN PEOPLE DESTROYED - Ukraine, Channel 24, TV presenter called for the genocide of Russians Everything you need to know about the reason for the special operation to denazify Ukraine The host quoted the words of the Nazi criminal Adolf Eichmann about the destruction of children"

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Antonym said:

Det virker troverdig. 

Når du kjemper som fremmedkriger er i utgangspunktet risikoen kjempehøy. Det må en være forberedt på. I tillegg må en skrive under kontrakt, og jeg har hørt at når du først er der nede har du plutselig bundet deg for motstandskamp i ett år. 

Selvfølgelig vil de ha deg kjempende i frontlinjen mest mulig. Det ser ikke bra ut fra ukrainsk side om en haug fremmedkrigere med gult bånd plutselig bailer ut og stikker av under kamp. 

Ja, det virker troverdig. I alle fall ikke usannsynlig, og det er ikke ulikt det jeg har hørt i andre videoer fra folk som overlevde angrepet.

Kamel Lekale | Facebook

Her er en som la ut video, men den er ikke der lenger. Jeg vet ikke om det er lov til å dele videoer her? Er folk stand til å finne slikt selv kanskje?

Lenke til kommentar

I følge diverse kilder skal kanadieren Wall-E, også kjent som verdens dødligste sniper, være drept i Ukraina. 20 minutter inn i første oppdrag. 

Har forsøkt å finne 100% sikker informasjon, men det er vanskelig å verifisere kilder. Andre? 

Hvis det stemmer vil det være en stor symbolsk seier for Russland og flere støttespillere rundt omkring. 

Dette er ikke første, og vil nok ikke være den siste vestlige som dør i Ukraina. Og en klar indikasjon for de som ønsker å hjelpe og trenger litt spenning. De kan få en reality check. 

Lenke til kommentar
delfin skrev (23 minutter siden):

Nei, det er det ikke, men det har kommet ut mange videoer etter at den basen ble bombet...

Det meste som postes her kan være propaganda og løgn, hvem vet. Det er merkelig at det bare skal påpekes den ene veien....

Det har jeg ikke påstått, det kan likemye være propaganda fra vesten, jeg stoler aldri 100% på noe av det som blir sagt i media, når det er sagt så velger jeg å stole mer på vestlig media enn Russisk.

Lenke til kommentar
Antonym skrev (10 minutter siden):

Det virker troverdig. 

Når du kjemper som fremmedkriger er i utgangspunktet risikoen kjempehøy. Det må en være forberedt på. I tillegg må en skrive under kontrakt, og jeg har hørt at når du først er der nede har du plutselig bundet deg for motstandskamp i ett år. 

Selvfølgelig vil de ha deg kjempende i frontlinjen mest mulig. Det ser ikke bra ut fra ukrainsk side om en haug fremmedkrigere med gult bånd plutselig bailer ut og stikker av under kamp. 

Er vel litt forskjellig som er sagt om den kontrakten og det kan virke litt utvedtydig, jeg har også hørt at man tilnærmet verver seg for så lenge krigen pågår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (12 minutter siden):

I følge diverse kilder skal kanadieren Wall-E, også kjent som verdens dødligste sniper, være drept i Ukraina. 20 minutter inn i første oppdrag. 

Har forsøkt å finne 100% sikker informasjon, men det er vanskelig å verifisere kilder. Andre? 

Hvis det stemmer vil det være en stor symbolsk seier for Russland og flere støttespillere rundt omkring. 

Dette er ikke første, og vil nok ikke være den siste vestlige som dør i Ukraina. Og en klar indikasjon for de som ønsker å hjelpe og trenger litt spenning. De kan få en reality check. 

Det er Wali du tenker på. Det har kommet ubekreftede meldinger om at han hadde reist til Ukraina, men ingenting som kan bekrefte det såvidt jeg har sett. Ingen bilder. Har vært hevdet han er i Kyiv.

Når jeg søker på om han har omkommet i Ukraina på Twitter så dukker det bare opp meldinger fra pro-russiske og indiske kontoer som skriver han er drept i Mariupol, slik som f.eks. denne:

Spoiler

1299007280_Skjermbilde2022-03-15kl_20_57_08.thumb.png.e5fdc45cfe1f970dced9d9fb61f695c1.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (14 minutter siden):

Er vel litt forskjellig som er sagt om den kontrakten og det kan virke litt utvedtydig, jeg har også hørt at man tilnærmet verver seg for så lenge krigen pågår.

Og det er noe en definitivt bør tenke over før en verver seg til noe slikt. Du må være villig til å risikere livet for kampen. Du kjemper en kamp på bortebane og du har ikke innflytelse på hva denne dommeren forteller deg. 

Du kan ikke bare fyre av et par skudd fordi krig er moro, for så å ta en taxi hjem igjen. Om en drar på grunn av denne motivasjonen er en veldig naiv. 

Naturlig seleksjon i praksis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det er Wali du tenker på. Det har kommet ubekreftede meldinger om at han hadde reist til Ukraina, men ingenting som kan bekrefte det såvidt jeg har sett. Ingen bilder. Har vært hevdet han er i Kyiv.

Når jeg søker på om han har omkommet i Ukraina på Twitter så dukker det bare opp meldinger fra pro-russiske og indiske kontoer som skriver han er drept i Mariupol, slik som f.eks. denne:

  Vis skjult innhold

1299007280_Skjermbilde2022-03-15kl_20_57_08.thumb.png.e5fdc45cfe1f970dced9d9fb61f695c1.png

 

Om han døde i Mariopol er jo spørsmålet, når kom han dit ettersom byen lenge har vært totalt omringet av Russiske styrker?
Og om han ankom dit etter at byen var omringet, hvordan kom han seg dit?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Serpentbane said:

I følge diverse kilder skal kanadieren Wall-E, også kjent som verdens dødligste sniper, være drept i Ukraina. 20 minutter inn i første oppdrag. 

Har forsøkt å finne 100% sikker informasjon, men det er vanskelig å verifisere kilder. Andre? 

Hvis det stemmer vil det være en stor symbolsk seier for Russland og flere støttespillere rundt omkring. 

Dette er ikke første, og vil nok ikke være den siste vestlige som dør i Ukraina. Og en klar indikasjon for de som ønsker å hjelpe og trenger litt spenning. De kan få en reality check. 

Wali forresten...

Og jeg har ikke klart å bekrefte det selv. Historien høres ruskete uten siden det ble hevdet Mariupol, men hvem vet. UK har muligens mistet 3 tidligere spesialsoldater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...