Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Russland innfører sanksjoner mot Biden og Blinken

Russland har innført sanksjoner mot USAs president Joe Biden og utenriksminister Antony Blinken, ifølge det russiske utenriksdepartementet.

Det melder nyhetsbyrået Reuters.

Sanksjonene vil også gjelde flere andre, som forsvarsministeren, pressesekretær i Det hvite hus Jennifer Psaki og CIA-sjef William Burns, skriver de.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-innfoerer-sanksjoner-mot-biden-og-blinken.RsAboQZ2i?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkelig kjedelig for Biden og Blinken altså! Bare å si farvel til den planlagte ferien i St. Petersburg, bjørnejakt i Norilsk og paraplydrinker på gylne strender i Sochi.

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Å nei! Biden får sine russiske investeringer fryst? Hvor mye er det, egentlig?

Fra spøk til alvor; ingen såvidt jeg vet. Joe Biden var vel en av de "fattigste" kongresspolitikerne i USA.

https://www.politifact.com/factchecks/2019/oct/30/joe-biden/fact-checking-joe-bidens-claim-hes-among-poorest-g/

Det ser dog uansett ut som disse sanksjonene dreier seg om utestenging fra innreise til Russland og ikke økonomiske.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne vi sett et annet scenario idag? 

Jeg vet det ikke hadde vært populært, men hvordan hadde konsekvensene vært om Ukraina ga etter for kravene til Russland da invasjonen startet? Hadde Russland vært fornøyd med de opprinnelige kravene og trukket tilbake troppene? Hadde det kun vært innsetting av ny regjering i de østlige republikkene. Mange sier at Putin sitt ønske var hele Ukraina, men det var vel at etter Ukraina begynte å kjempe tilbake? 

Nå er jo Putin så investert at prisen for tilbaketrekning er atskillig høyere. Zelenskij melder om positive samtaler idag, men vet ikke hva dette innebærer. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Jeg tror at du misforstår meg. Jeg sier ikke at demokrati er en dårlig styreform, eller at menneskerettighetene er dårlige.

Jeg sier at hvis majoriteten av menneskeheten synes at demokrati er en dårlig styreform, og du legger opp til et verdens-demokrati administrert av FN med langt større makt over hver nasjon så må du være forberedt på at diktatur ikke bare blir styreformen i "langtvekkistan", men også i ditt eget land siden du har knyttet ditt eget land opp mot et modifisert FN.

Overnasjonalt lederskap og kjøreregler er vel og bra så lenge mitt syn vinner fram. Enten fordi de fleste tenker som meg, fordi de som har mitt syn har mest penger eller mest militær makt og kan tvinge "de andre" til å danse etter vår pipe. Hvis det er de andre som bestemmer så er jeg ikke så sikker på om det er en bra ting.

-k

Joda, men hvordan få bukt med despotene i denne verden? Må vi alltid leve med dem for all fremtid? En må jo ofre et eller annet for å oppnå et gode. Når en bevarer landenes integritet kulturellt og at de har selvråderett bare de holder seg innenfor grensene av det Nye FN sine menneskerettigheter og regler for å bevare disse. Jeg tror heller aldri på noen perfekt verden hvor alle blir fornøyde. Det blir nok mer en utopi, enn at alle styresmakter henger seg på. Men, dersom folk fikk hive seg på en avstemming utenfor styresmaktenes innflytelse ved dannelsen av dette FN, så kan det tenkes at det hadde fått mye mer tilsagn. For er det en ting som er helt sikkert så er det at styresmakter med noen få i eliten rundt omkring har karret til seg mer enn nok av kaken sånn verden ser ut her og nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Ubekreftet: En BBC-journalist hevder at russiske styrker har tatt ansatte og pasienter som gisler på et sykehus i Mariupol, etter at de okkuperte et område i går tidlig.

Hun skriver videre at russerne skyter mot ukrainske styrker fra vinduene på sykehuset, for å fremprovosere ild tilbake. Ifølge vitner er det ingen som får lov til å forlate sykehuset, og blir truet med våpen om de forsøker.

Hide contents

Dersom ukrainerne er trygge nok på utsiden. Så får de beleire og sulte disse russerne ut. Tøft for gislene, men også tøft for russerne. En kan klare seg en stund på vann sies det. Men, en blir nok rimelig svak etter kort tid.

Alternativt så kan de bare la de bli der og ta seg av andre russere i nærheten og sånn sett heller vende tilbake til problemet senere.

Kunne jo satt ut noe "booby traps", selv om det kanskje går ut over de gislene dersom de går foran.

Eller så kan man jo bruke den der gassen som russerne brukte i det der operahuset i Moskva eller hva det nå var for noe slags sted.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Delvis said:

Krigsforbrytelser er jo begått i fleng.
Er enig med Zelensky. NATO burde bare ta affære nå, det får bare gå som det vil.

Og du stiller først i kø som kanonføde? ;)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, iblazeqt said:

Russlands FN-ambassadør Vasilij Nebenzia møtte pressen tirsdag ettermiddag.

Han sier Russland vil legge fram et eget utkast til en resolusjon angående den humanitære situasjonen i Ukraina.

For en uke siden var det hastemøte i FNs sikkerhetsråd om den humanitære situasjonen i Ukraina. Da ble det lagt fram et forslag til en resolusjon fra Frankrike og Mexico med krav om at kampene i Ukraina stanses umiddelbart, at nødhjelp får komme fram til sivilbefolkningen uhindret, og at befolkningen skal beskyttes.

Russland har vetorett i Sikkerhetsrådet som én av fem permanente medlemmer, noe som vil gjøre det vanskelig å få en resolusjon gjennom.

Nebenzia gjentok også at Russland ikke vil stoppe før målene for den “spesielle militære operasjonen” i Ukraina er oppnådd, inkludert demilitarisering.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-fn-ambassadoer-varsler-eget-resolusjons-utkast.N8cVYzBcE?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

En skulle kanskje forsøkt å finte Russland ut av sikkerhetsrådet med bakgrunn av at de ikke er Sovjetunionen lengre istedetfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

To nye journalister er meldt drept i dag. Fox News-kameramannen Pierre Zakrzewski og hans ukrainske produsent Oleksandra Kuvshynova ble drept i et angrep på bilen deres i Horenka utenfor Kyiv. Sistnevntes dødsfall nevnes av en eller annen grunn ikke i Fox News sin pressemelding, men i internasjonale medier.

Korrespondent Benjamin Hall ble skadet, han er på sykehus og skal ha mistet beinet.

Spoiler

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
G skrev (55 minutter siden):

En skulle kanskje forsøkt å finte Russland ut av sikkerhetsrådet med bakgrunn av at de ikke er Sovjetunionen lengre istedetfor?

Russland skulle vært sparket ut med bakgrunn i at de driver angrep på andre land.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Og du stiller først i kø som kanonføde? ;)

Er ikke stridsdyktig lenger. Men tror det at NATO er så overlegne på mange måter, at det knapt vil trengs særlig store bakkestyrker.
Jeg tror de har så overlegen teknologi, luftstyrke, spesialstyrker, etterretning, og presisjon på mange måter, at de ville feid Russenre over stokk og stein på nokså kort tid. Ja jeg tror de kunne klart å lamme dem så mye, at det til og med kan hindre utskyting av atom missiler. Så sant de ikke sender dem med en gang.
Optimistisk kanskje, men jeg tror det kan være sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Er ikke stridsdyktig lenger. Men tror det at NATO er så overlegne på mange måter, at det knapt vil trengs særlig store bakkestyrker.
Jeg tror de har så overlegen teknologi, luftstyrke, spesialstyrker, etterretning, og presisjon på mange måter, at de ville feid Russenre over stokk og stein på nokså kort tid. Ja jeg tror de kunne klart å lamme dem så mye, at det til og med kan hindre utskyting av atom missiler. Så sant de ikke sender dem med en gang.
Optimistisk kanskje, men jeg tror det kan være sånn.

Det er kun atommissilene som er den reelle trusselen her. Om de ikke hadde hatt dette hadde ikke NATO nølt med å stenge luftrommet og mulig risikere en konvensjonell krig med Russland. Trist at disse våpnene eksisterer, ellers hadde blitt høvlet over. 

Det kan godt hende at om NATO var raske nok kunne de hindret utskytning av mange missiler. Problemet er at de har så mange og at Russland er enormt. Det er simpelthen ikke en sjanse noen er villig til å ta. 

Men jeg også har spekulert i om en liten rakett over Kreml hadde hatt en preventiv effekt. 

Lenke til kommentar

En dronevideo fra tyske ZDF viser russiske soldater ved en stridsvogn skyte mot en sivil bil, som forsøker å snu. Føreren av bilen, det som ser ut som en ubevæpnet sivilist stopper og går ut av bilen med hendene i været. Men blir deretter likevel skutt av de russiske soldatene. Må advare om sterke bilder, men det er ingen "gore" og filmet på lang avstand. Det er uvisst hvordan det gikk med personen som ble skutt.

Spoiler

Dette skal være geolokasjonen: https://goo.gl/maps/V14tyt12s4riGXyE8

Artikkel, oversatt:

Drone video shows shooting of civilians
http://zdf.de/nachrichten/politik/zivilist-erschossen-ukraine-krieg-russland-100.html

Sitat

According to frontal research, Russian units shot specifically at civilians. This is shown by exclusive drone footage. The suspicion of war crimes in Ukraine is confirmed.   

Drone video from March 7 shows what appears to be Russian soldiers shooting dead a civilian who was getting out of a car with his hands raised near Kyiv.

The drone images were leaked head-on via an anonymous contact in Ukraine. There are two clips, one two minutes, the other almost four minutes long. They hardly show anything tolerable: It is March 7, 2022 in the early afternoon local time. A Ukrainian surveillance drone is filming the E40 expressway a few kilometers west of Kyiv.

Sitat

North of the highway, the Russians have taken Kiev suburbs. They advanced to the street. The drone films a Russian tank position with the typical white sign a few meters from a gas station. In front of it is an apparently shot blue wrecked car. In the forest next to it small but relatively sharp soldiers can be seen. They carry machine guns.

The perpetrators are apparently Russian soldiers

It's 2:16 p.m. when the drone's camera films several cars. These are not military vehicles, but normal cars, on the way to the center of Kyiv. The first drivers apparently notice the Russian tanks and turn away - a silver-gray vehicle comes to a standstill and stops. Then something terrible happens.

A civilian gets out of the car, hands up and is shot, falling down behind his car. The perpetrators are obviously Russian soldiers. From the tank position and across the road, they run to the scene of the crime. They can be recognized by their white bands. It is the distinctive mark of the Russian Armed Forces.

Sitat

Does the footage show a war crime?

Shooting at civilians - especially at people who are quite obviously surrendering - is prohibited, a criminal offense under the International Criminal Code . Is the material real? After all, in war truth dies first and all parties use propaganda for their ends. Pictures become a weapon.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 minutter siden):

Russland skulle vært sparket ut med bakgrunn i at de driver angrep på andre land.

Det hadde ikke vært så mange land med fast plass og vetorett igjen i Sikkerhetsrådet, hvis de land som har angrepet andre land skulle utelukkes.

Jeg er enig i at en kan ha en debatt om hvem og hvordan Sikkerhetsrådet og FN skal rigges. Dagens modell bygger på at seierherrene etter 2. verdenskrig kort og godt bestemte det, i tillegg kom Kina inn på syttitallet, men de var ikke medlem i FN før den tid. Og grunnen til at disse fem landene har vetorett og en fast plass, er at de ville ha "retten til" å angripe andre land, uten at der var noe internasjonalt organ som kunne stoppe de.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...