SilverShaded Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke om du har fulgt mye med på Russisk innenrikspolitikk, men det har da vært langt verre parlamentspolitikere enn ham (med akkompagnerte utspill) enn det der før. Det er så, men dette forslaget fremstår for meg som spesielt iskaldt og infamt. 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Russerne hevder det er snakk om en ukrainsk rakett, men det er i så fall neppe en Storm Shadow. Og andre raketter Ukraina har er ikke nøyaktige nok. Dersom det var en drone, så eksploderer ikke ukrainske droner bare de treffer bakken. Kanskje om den ble skutt ned og tennsatsen skadet eller trigget av sammenstøt. Jeg holder foreløpig døren på vidt gap for at dette er russerne som har skutt seg selv i foten igjen. 5 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) Eksplosjon i oljeraffineri i Samara, i Russland, nærmere Kazakhstan. EDIT: Russiske medier sier en bombe ble plantet på raffineriet. Endret 28. juli 2023 av Brother Ursus 1 1 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Snikpellik skrev (1 time siden): Norge gir enten veldig lite eller ingen bistand til de få landene som deltok i St. Petersburg. Det meste dreier seg om vaksinering og nødhjelp, eller norske næringslivinvesteringer og økonomiske samarbeid. Bistand er muligens det feltet det eksisterer mest myter og feiloppfatninger om, der mange virker å være av den oppfatning av at vi bare sender masse penger. Ein bør la Norge og andre land halde fram med å sende vaksiner og helsehjelp medan Russland fyller Afrika med enno meir våpen der det er nok krig og elendigheit frå før. Så får ein håpe at folket der ein gong vaknar og landa byrjar å samarbeide med dei som vil hjelpe i staden for dei som berre er ute etter å utnytte. 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Brother Ursus skrev (1 time siden): https://www.pewresearch.org/global/2023/07/27/chinas-approach-to-foreign-policy-gets-largely-negative-reviews-in-24-country-survey/ Historisk høye negative oppfatninger av Kina i Vesten grunnet bla. folkemord, pandemi og nå støtte til Russlands krigføring i Ukraina Skepsisen øker også i land som India og i Latin-Amerika som tradisjonelt er mer nøytrale til blokkpolitikk I land som trues og utnyttes av Kina, som i Afrika og Indonesia, er skepsisen imidlertidig lav eller tom. synkende. Muligens et uttrykk for russisk og kinesisk propaganda I land som Canada er det antagelig heller folkemordet i Xianjiang og kidnapping og utpressing av kanadisk-kinesere og andre ting som har fått oppmerksomhet før pandemien som fører til negative oppfatninger Krigen i Ukraina, og muligens pandemien, har sterkt påvirket opinionen i både vest og øst- europeiske land Dette kan også forklare manglende investeringsvilje i Kina - mange er redde for en økonomisk kollaps der - bla. som følge av kinesisk støtte til Russland og mulige vestlige sanksjoner som var langt kraftigere enn markedet hadde sett for seg Blir ikkje Kina si krigshissing rundt Taiwan nemnt med eit ord? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Brother Ursus skrev (4 minutter siden): Jeg holder foreløpig døren på vidt gap for at dette er russerne som har skutt seg selv i foten igjen. Ville ikke vært første gang Russere bokstavelig talt bruker eget artilleri for å beskyte sivile bak egne linjer. De gjorde det tidligere i krigen og det ble også påvist. Men det skjedde i utbryterrepublikkene i Ukraina, det ville vært første gang det skjer inne i selve Russland. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 SilverShaded skrev (18 minutter siden): Det er så, men dette forslaget fremstår for meg som spesielt iskaldt og infamt. Ja, det er litt utenom det vanlige på en stund, helt klart. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 AveMORphine skrev (22 minutter siden): Russisk våpenlager? Eller evt. falsk flagg-operasjon frå Russland? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg torbjornen Skrevet 28. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. juli 2023 Sitat Ukraina flytter julefeiringen Ukraina har flyttet den offisielle juledagen til 25. desember, for å bryte med Den russisk-ortodokse kirke som feirer dagen 7. januar. Loven, signert av president Volodymyr Zelenskyj, ble vedtatt fredag. Lovendringen viser den dype splittelsen mellom kirkene i Kyiv og Moskva, etter den russiske invasjonen i landet. (AFP) 2 9 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 toreae skrev (38 minutter siden): Ja. Det som er verdt å ta med er hvor mange enheter som Ukraina har satt ut av drift. Gjetning. Så kan man ta med hvor mange man tror ruzzerne har igjen. Mer gjetning. Hva man trodde ruzzerne hadde 24.2.2022, og å kalle dette for 100%, og deretter fortelle at Ukraina har ødelagt x%, er bare gjetning opphøyd i andre. Vel, det er det utgangspunktet jeg har for å sjekke ståa. Har du eller noen andre her riktigere tall så tas det selvsagt i mot med åpne armer. Dette er ikke religion, det er et forsøk på å komme nærmere en en sannhet om ståa. 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Sitat Sterke reaksjonar etter absurde VM-scener – Røste fryktar fullt kaos Torsdag vart den ukrainske fektaren Olga Kharlan diskvalifisert for å ikkje handhelse på den russiske motstandaren sin. Fis-toppen Erik Røste åtvarar mot konsekvensane av russisk deltaking i internasjonal idrett. https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjonar-etter-absurde-vm-scener-_-roste-fryktar-fullt-kaos-1.16497835 5 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. juli 2023 https://www.ft.com/content/9a23b1a7-da4e-466b-99f4-9f7f369fe128 Historian Tim Snyder: ‘Our misreading of Russia is deep. Very deep’ Russia is [Nazi] Germany. And I think that is generally productive as a comparison, but it’s also generally taboo. And the fact that it’s generally taboo has been one of our problems from the beginning.” People are “weirdly hesitant” to call Putin’s Russia fascist, he says. “But there are many levels on which the analogy [with Nazi Germany] holds.” The west’s lack of historical clarity on Russia has been a deadly mistake He decries our ongoing focus on “pragmatic” solutions to the conflict Putin’s radical ideas have been catastrophically minimised Putin’s ideas have been gestating for a much longer period; we were just blind to them Is this Putin’s war, or is this Russia’s war? Everyone who fires a missile at civilians is making a choice “Putin is going to die, and when he does, does that mean everything else is forgiven? All of the crimes? The Wagner rebellion shows Russia's true concerns, which are domestic (med andre ord er krigen i Ukraina i hovedsak en krig FOR korrupsjon og mafiaregimet til Putin og oligarkene, og imot demokrati og antikorrupsjon som er retningen Ukraina går i, derav også Russlands oppfatning om de har RETT til å styre "den russiske sfære") Russia is a different paradigm of power altogether, driven by “Weberian notions of charismatic leadership” “The elite have stolen all the money, all the laws are corrupted, and there’s almost no social mobility or possibility of change in most Russians’ lives, so foreign policy has to compensate and provide the raw material — the scenography — for governance.” Interessant at Tim Snyder har samme lesning av situasjonen som de fleste som deltar i denne tråden ser ut til å ha. 7 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. juli 2023 1 minute ago, torbjornen said: https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjonar-etter-absurde-vm-scener-_-roste-fryktar-fullt-kaos-1.16497835 Fyren som diskvalifiserte ukraineren er en russisk oligark. Den russiske fekteren er en fascistisk Z-patriot. Italias mannlige fekter tok heller ikke motstanderen i hånda, men ble ikke disket. 3 9 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Russerne hevder nå det var en S-200 som traff Tagangora. Jeg kunne aldri tenke meg det var en Storm Shadow. Men det ville overraske om ukrainerne skjøt en såpass unøyaktig rakett på et mål i en by. Men når de ikke får ATACMS og andre ting så har de kanskje heller ikke noe valg. ...forutsatt at dette ikke er falsk flagg eller russisk løgn da. Alltid store muligheter. 4 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 9 hours ago, bojangles said: Liker egentlig at Ukraina flyr droner inn til Moskva, og at de holder på slik kan få russerne til å kjenne på frykten. At det blir litt utrygt for dem slik at de sover dårligere om natta. Det er per definisjon terror, det. 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) 4 minutes ago, Rhabagatz said: Det er per definisjon terror, det. Nei, det er det ikke. Det spørs hva målet er. Ukrainernes mål er legitime militære mål. Dermed ikke terror. Kontra Russland som med overlegg forsøker å svekke Ukrainas kampvilje ved å angripe sivile. Endret 28. juli 2023 av Brother Ursus 5 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 "Russian Defense Ministry blamed Kyiv for the explosion in Taganrog, claiming that AFU fired a converted S-200 surface-to-air missile. According to Moscow, the missile was intercepted by Russian air defenses and the wreckage fell on the city of Taganrog." 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 17 minutes ago, Brother Ursus said: Nei, det er det ikke. Det spørs hva målet er. Ukrainernes mål er legitime militære mål. Dermed ikke terror. Kontra Russland som med overlegg forsøker å svekke Ukrainas kampvilje ved å angripe sivile. Det eneste målet som ble nevnt var å skape frykt. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) Brother Ursus skrev (1 time siden): Russerne hevder nå det var en S-200 som traff Tagangora. Jeg kunne aldri tenke meg det var en Storm Shadow. Men det ville overraske om ukrainerne skjøt en såpass unøyaktig rakett på et mål i en by. Men når de ikke får ATACMS og andre ting så har de kanskje heller ikke noe valg. ...forutsatt at dette ikke er falsk flagg eller russisk løgn da. Alltid store muligheter. Hvis det var en ukrainsk S-200 som russerne hevder må det ha vært som bakke-til-luft, og at russerne skjøt den ned over Taganrog. Som bakke-til-bakke har ikke S-200 såvidt meg bekjent den rekkevidden som kreves til Taganrog i det hele tatt? Mulig jeg tar feil. Det kan også være en russisk S-200 på ville veier. Det er det mange tilfeller av både i denne krigen og i Syria. Endret 28. juli 2023 av Snikpellik 6 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå