Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, knutinh said:

Skal FN drives ved globale demokratiske valg? Hva skal skje dersom flertallet av borgere krever at vi alle skal snu oss mot Mekka i ærefrykt (eller Mar-a-Lago)? Eller dersom flertallet av stater er ikke-demokratisk og avgjør at demokrati er en menneskefiendtlig styreform?

Skal menneskerettene kunne revideres? Hvordan, og av hvem?

-k

All endring er vanskelig å gjennomføre. Jeg tror at de menneskerettighetsprinsippene vi har kokt i hop er nokså gode, og sånn sett kunne ha vært overordnet styrende for hensikten med dette Nye FN. Demokrati er kanskje ikke perfekt. Men er nå det vi har kokt i hop de omtrentlig for 2500 år siden som mange synes er fint for menneskeheten. Det vil være en av styreformene som gir rett til enkeltindividets påvirkning av sin nasjon. Dersom noen kan komme opp med en like god eller bedre styreform så må vel det kunne granskes.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor sannsynlig er det at det vil utkjempes krig på norsk jord hvis NATO blir dratt inn i krigen?

Svar fra Tor Ivar Strømmen, orlogskaptein og PhD-kandidat ved Sjøkrigsskolen:

Dersom det kjem til direkte krigshandlingar mellom Nato og Russland, så veit Russland at dei er avhengig av sine atomvåpen for å kunne avslutte ein krig før eit totalt nederlag. 2/3-delar av Russland sine strategiske ubåtar (dei såkalla SSBN) er stasjonert på Kola og opererer i Barentshavet og under polisen. Det er desse ubåtane som først og fremst garanterer at Russland kan tvinge fram forhandlingar og at dei ikkje kan utsetjast for eit strategisk overfall med atomvåpen. Følgjeleg må Russland beskytte desse ubåtane – og det vil ha aller høgste prioritet i ein krig med Nato. Skal dei beskytte dei, så må dei bruke makt i og mot Noreg.

https://www.nrk.no/urix/nrk-svarer_-spor-oss-om-krigen-mellom-russland-og-ukraina-1.15872579

Synd at vi mangler fregatten Helge Ingstad pga. toskeskap. Den kunne ha kommet godt med der oppi nord, sånn i tilfelle konflikt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

All endring er vanskelig å gjennomføre. Jeg tror at de menneskerettighetsprinsippene vi har kokt i hop er nokså gode, og sånn sett kunne ha vært overordnet styrende for hensikten med dette Nye FN. Demokrati er kanskje ikke perfekt. Men er nå det vi har kokt i hop de omtrentlig for 2500 år siden som mange synes er fint for menneskeheten. Det vil være en av styreformene som gir rett til enkeltindividets påvirkning av sin nasjon. Dersom noen kan komme opp med en like god eller bedre styreform så må vel det kunne granskes.

Jeg tror at du misforstår meg. Jeg sier ikke at demokrati er en dårlig styreform, eller at menneskerettighetene er dårlige.

Jeg sier at hvis majoriteten av menneskeheten synes at demokrati er en dårlig styreform, og du legger opp til et verdens-demokrati administrert av FN med langt større makt over hver nasjon så må du være forberedt på at diktatur ikke bare blir styreformen i "langtvekkistan", men også i ditt eget land siden du har knyttet ditt eget land opp mot et modifisert FN.

Overnasjonalt lederskap og kjøreregler er vel og bra så lenge mitt syn vinner fram. Enten fordi de fleste tenker som meg, fordi de som har mitt syn har mest penger eller mest militær makt og kan tvinge "de andre" til å danse etter vår pipe. Hvis det er de andre som bestemmer så er jeg ikke så sikker på om det er en bra ting.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ubekreftet: En BBC-journalist hevder at russiske styrker har tatt ansatte og pasienter som gisler på et sykehus i Mariupol, etter at de okkuperte et område i går tidlig.

Hun skriver videre at russerne skyter mot ukrainske styrker fra vinduene på sykehuset, for å fremprovosere ild tilbake. Ifølge vitner er det ingen som får lov til å forlate sykehuset, og blir truet med våpen om de forsøker.

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
On 2/26/2022 at 3:09 PM, Simen1 said:

Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke åpenbart at de med moderne hjelpemidler kan avlegge et nettmøte, for å sikre alle parters sikkerhet? Hvorfor fysisk møte?

Jeg vil anta at videosamtale også kan være forbundet med risiko?
Tenker i form av ganske nøyaktig geolokalsering, særlig hvis russerne ønsker å legge ned store ressurser i å "spore" samtalen, selv om den går via multi-hop VPN.

På den annen side, Zelenskyy befinner seg jo angivelig i Kyiv, men det kan jo være en liten avledingsmanøver inn i bildet her.

Problematisk vil det uansett være, også for transporten til og fra hans oppholdssted til møtet, for russerne har jo et uttalt mål om å likvidere ham.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Ubekreftet: En BBC-journalist hevder at russiske styrker har tatt ansatte og pasienter som gisler på et sykehus i Mariupol, etter at de okkuperte et område i går tidlig.

Hun skriver videre at russerne skyter mot ukrainske styrker fra vinduene på sykehuset, for å fremprovosere ild tilbake. Ifølge vitner er det ingen som får lov til å forlate sykehuset, og blir truet med våpen om de forsøker.

  Vis skjult innhold

 

 

Dersom det er sant så er jo det en klar krigsforbrytelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russlands FN-ambassadør Vasilij Nebenzia møtte pressen tirsdag ettermiddag.

Han sier Russland vil legge fram et eget utkast til en resolusjon angående den humanitære situasjonen i Ukraina.

For en uke siden var det hastemøte i FNs sikkerhetsråd om den humanitære situasjonen i Ukraina. Da ble det lagt fram et forslag til en resolusjon fra Frankrike og Mexico med krav om at kampene i Ukraina stanses umiddelbart, at nødhjelp får komme fram til sivilbefolkningen uhindret, og at befolkningen skal beskyttes.

Russland har vetorett i Sikkerhetsrådet som én av fem permanente medlemmer, noe som vil gjøre det vanskelig å få en resolusjon gjennom.

Nebenzia gjentok også at Russland ikke vil stoppe før målene for den “spesielle militære operasjonen” i Ukraina er oppnådd, inkludert demilitarisering.

 

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-fn-ambassadoer-varsler-eget-resolusjons-utkast.N8cVYzBcE?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (13 minutter siden):

Noen som vet mer om dette? Hvilken gass det er snakk om? Hva som gir brannskader? Og om det kan bekreftes fra flere ulike kilder?

Sennepsgass kanskje ? Relativt lav dødelighet på det.

https://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/gasser-og-kjemikalier/sennepsgass-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning;jsessionid=7D00A32337523AADA96E4B25E3DE410E#:~:text=Sennepsgass i damp- eller væskeform,konflikten mellom Iran og Irak.

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (26 minutter siden):

Hva faen!

Noen som vet mer om dette? Hvilken gass det er snakk om? Hva som gir brannskader? Og om det kan bekreftes fra flere ulike kilder?

Det kan være tåregass, som gir brannskader ved høy konsentrasjon og eksponert hud. Gir mening om de var plassert i dusjen. Det gir også mening siden dette er noe politiet/OMON har i hende.

Dessverre er ikke slik behandling og tortur av demonstranter noe nytt når det kommer til Hviterussland. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Okrestina#Torture

Belarus jails: Stories of fear and violence
https://www.bbc.com/news/world-europe-57238628

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det kan være tåregass, som gir brannskader ved høy konsentrasjon og eksponert hud. Gir mening om de var plassert i dusjen. Det gir også mening siden dette er noe politiet/OMON har i hende.

Dessverre er ikke slik behandling og tortur av demonstranter noe nytt når det kommer til Hviterussland. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Okrestina#Torture

 

Tåregass var min umiddelbare antagelse.

Hvis hensikten er å gi ofrene følelsen av å være gjester ved Auschwitz så kan det nok være ganske effektivt.

Hvis det man gjør påstås å være å (bidra til) å renske opp Ukraina for nazister så er det unektelig noe å merke seg.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Tåregass var min umiddelbare antagelse.

Hvis hensikten er å gi ofrene følelsen av å være gjester ved Auschwitz så kan det nok være ganske effektivt.

Hvis det man gjør påstås å være å (bidra til) å renske opp Ukraina for nazister så er det unektelig noe å merke seg.

Dette er ikke snakk om Ukraina, men behandling av demonstranter i Hviterussland som er blitt arrestert for å protestere mot krigen.

EDIT: Misforstod! Ja, det er rimelig ironisk. En grei grunnregel er at det russerne (og hviterusserne) beskylder Ukraina for, er ting de gjør eller kommer til å gjøre selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ubekreftet: Det meldes fra flere uavhengige OSINT-kilder at russerne har flyttet marinestyrken med landgangfartøy nærmere inn mot Odesa, ut fra satellittbilder tidligere i dag. Har vært spekulert lenge om når et forsøk på landgang vil skje, kanskje det nærmer seg nå. Flyalarmen har gått ofte de siste dagene.

Må si jeg (som ikke har peiling) er litt skeptisk til om dette kan være særlig lurt for russerne? De bakkestyrkene som er nærmest Odesa er fremdeles langt unna, de har ikke kommet lengre vest der nede enn til Mykolaiv, såvidt jeg vet er de ikke forbi der. Skal de gå inn kun fra sjøen, og så vente på hjelp? Eventuelt gå inn fra Transnistria i vest hvor de har noen styrker? Odesa har forberedt seg i flere uker nå og bygget et ganske heftig forsvar mot sjøen.

FN5Udq7XsAAEeRl?format=jpg&name=large

Kilde:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...