Mannen med ljåen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Har ikke russiske dødsfall ligget på 12.000 ganske lenge nå? Hva er endret? Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Bekymringsfult hvis dette stemmer. Da kan det se ut som Kina i en større grad vil ta side i krigen på Putins side: Quote US tells allies China signalled openness to provide Russia with military support State department informs diplomats in Europe and Asia that Beijing reacted positively to request https://www.ft.com/content/52ea7aab-f8d1-46b6-9d66-18545c5ef9b9?sharetype=blocked Russland er i ferd med å gå tom og trenger påfyll av materiell og friske tropper: Spoiler Er Kina mindre bekymret for vestlige sanksjoner hvis de nå skulle ta side og mer bekymret for konsekvensene av et svekket Russland i kaos hvis de fortsetter sitt "nøytrale spor"? 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Militær støtte i form av våpen/penger/utstyr, eller styrker? jeg håper denne infoen er feil… Endret 14. mars 2022 av iblazeqt Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Om Russland trenger hjelp til utstyr osv nå allerede taler vel ganske mye om militæret til russerne samt logistikken vel? Det er jo nesten ut som en innrømmelse spør du meg Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) bshagen skrev (32 minutter siden): Om Russland trenger hjelp til utstyr osv nå allerede taler vel ganske mye om militæret til russerne samt logistikken vel? Det er jo nesten ut som en innrømmelse spør du meg Et lass med gammelt dårlig vedlikeholdt skrot er det Russland sitter med av militært materiell, med noen prototyper som blir brukt i parader og flyshow (T-14/SU-57). Er jo lov å undres på hvordan det står til med kjernekraftvåpnene de nå prøver å skremme med, tipper ståa er like dårlig der med mangel på vedlikehold osv. Endret 14. mars 2022 av _R2D2_ 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 https://www.nrk.no/urix/demonstrant-skal-ha-bryte-inn-i-direktesending-pa-statleg-russisk-tv-1.15892710 Sitat Ein demonstrant skal ha bryte seg inn sendinga på den statlege russiske nyheitssendinga med beskjeden «No war». 2 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 _R2D2_ skrev (25 minutter siden): Er jo lov å undres på hvordan det står til med kjernekraftvåpnene de nå prøver å skremme med, tipper ståa er like dårlig der med mangel på vedlikehold osv. Nettopp dette har jeg lurt litt på også, de beviselig ljuger om så mye så da kan de fort skryte litt på seg der også? Også litt interessant at USA ikke satte sitt atom-arsenal i noen ekstra beredskap også når Kreml begynte å true om dette 1 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Ukraina hevder å ha funnet deler fra tyske Bosch i russiske stridsvogner, noe Bosch og tyske myndigheter stiller seg uforstående til. Påstanden om de tyske delene ble framsatt av Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba, som søndag sa at det er funnet styringssystemer fra Bosch i russiske stridsvogner. Siden Tyskland på denne måten bistår Russland, så bør de også bistå det ukrainske forsvaret mer, sa han. Bosch nektet mandag for å ha solgt deler til det russiske forsvaret, men bekreftet at delene som er avbildet i de russiske stridsvognene er produsert av dem. (NTB) https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-vil-ha-svar-paa-hvorfor-det-er-tyske-deler-i-russiske-stridsvogner.LYLmGs0JJ?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 bshagen skrev (3 minutter siden): Nettopp dette har jeg lurt litt på også, de beviselig ljuger om så mye så da kan de fort skryte litt på seg der også? Også litt interessant at USA ikke satte sitt atom-arsenal i noen ekstra beredskap også når Kreml begynte å true om dette Hva er «ekstra atomberedskap»? Systemene er vel uansett satt opp for å kunne respondere på et kjernefysisk angrep så fort som mulig. Jeg tror at dette bare er spill for galleriet. USA så vel ikke noe poeng i å spille med. -k Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 USA advarer Kina mot å bryte Russland-sanksjoner Det vil bli signifikante konsekvenser for Kina dersom de gir støtte til Russland som bryter med sanksjoner, sa talsperson Jen Psaki ved Det hvite hus på en pressekonferanse mandag kveld. Hun ville ikke svare på hvilke konsekvenser det ville få og at det eventuelt ville bli avgjort i samråd med allierte. – Dersom de gir militær eller annen støtte som bryter med sanksjoner eller støtter krigshandlinger, vil det være signifikante konsekvenser, sa Psaki. Amerikanske medier har skrevet at Kina skal ha vist villighet til å bistå Russland med militært utstyr, men kinesiske myndigheter har slått hardt tilbake mot påstandene og omtalt det som desinformasjon. Psaki sa også a hun ikke er i posisjon til å bekrefte noe etterretning om Kina. President Joe Bidens nasjonale sikkerhetsrådgiver Jake Sullivan advarte tidligere mandag i lignende ordelag om at det ville koste Kina dyrt om de støtter Russland i krigen. 141 land fordømte Russlands invasjon av Ukraina under den ekstraordinære generalforsamlingen i FN for snart to uker siden. Kina, som er nær samarbeidspartner med Russland på mange felt, var ett av 35 land som avsto fra å stemme. Utover det har Kina uttrykt sterk bekymring for krigføringen i Ukraina, men samtidig sag at vennskapet med Russland står fjellstøtt. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/usa-advarer-kina-mot-aa-bryte-russland-sanksjoner.KgTdRXAhN?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) USA har økt atomberedskap til defcon 3, men ikke nevnt særlig i media? https://militarybenefits.info/defcon-levels/ Det fremstilles at Putin økte atomberedskapen som et hint av trussel. https://www.nytimes.com/2022/02/27/us/politics/putin-nuclear-alert-biden-deescalation.html Quote They could match the move and put American forces on Defcon 3 — known to moviegoers as that moment when the Air Force rolls out bombers, and nuclear silos and submarines are put on high alert. Or the president could largely ignore it, sending out aides to portray Mr. Putin as once again manufacturing a menace, threatening Armageddon for a war he started without provocation. For now, at least, Mr. Biden chose to de-escalate. The American ambassador to the United Nations reminded the Security Council on Sunday afternoon that Russia was “under no threat” and chided Mr. Putin for “another escalatory and unnecessary step that threatens us all.” The White House made it clear that America’s own alert status had not changed. Endret 14. mars 2022 av Abigor Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 7 minutes ago, bshagen said: Nettopp dette har jeg lurt litt på også, de beviselig ljuger om så mye så da kan de fort skryte litt på seg der også? Også litt interessant at USA ikke satte sitt atom-arsenal i noen ekstra beredskap også når Kreml begynte å true om dette Jeg er ganske sikker på at Russland har mindre fungerende atomvåpen enn hva verden tror. Selv om jeg nok tror at etterretningstjenestene rundt om i verden har god oversikt over hva som fungerer og hva som er gått ut på dato i de forskjellige landene. Men når atommaktene har mer enn nok atomvåpen til å ødelegge platen "både ein og to gongar" blir dette en relativt mager trøst. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 knutinh skrev (3 minutter siden): Hva er «ekstra atomberedskap»? Ettersom jeg forstår så krever visst disse våpnene endel vedlikehold og klargjøring samt overvåkning både i beredskap og i forhold til lagring osv, så er visst ikke bare billig å ha x-antall tusen stridshoder liggende. Så ekstra beredskap ville jeg tro ville vært det at våpnene rett og slett klargjøres Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g6Gpqq/kuppet-russisk-tv-sending-med-antikrig-budskap 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Abigor skrev (18 minutter siden): USA har økt atomberedskap til defcon 3, men ikke nevnt særlig i media? https://militarybenefits.info/defcon-levels/ Det fremstilles at Putin økte atomberedskapen som et hint av trussel. https://www.nytimes.com/2022/02/27/us/politics/putin-nuclear-alert-biden-deescalation.html midt oppe i det, føler jeg meg litt beroliget (i mangel av bedre ord) av at USA (og Nato) aldri har lagt vekk first-use doktrinen om atomvåpen. Det betyr at vi ikke nødvendigvis "må sitte å vente på" at Putler trykker den røde knappen, og dermed rekker forårsake mye global død & ødeleggelse før gjengjeldelsen kommer, men at USA og Nato-atommakter kan innlede første-bruk (og kombinert med krysser-missiler etc.) kanskje slå ut mesteparten av atomkapasiteten deres før det i heletatt rekker avfyres. Det er neppe mulig å treffe alt, tiltross for god etterretning/satelittovervåking etc. noen mobilt kan vel unnslippe, men med vestalliansens overlegne teknologi og kunnskap, tror jeg det er mulig å "vinne" over Russland i et slikt scenario. Hvis Putler & regimet hans viser tegn til å ble enda mer ko-ko, så er det kanskje en plan som bør holdes åpen. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Mr.M skrev (2 minutter siden): midt oppe i det, føler jeg meg litt beroliget (i mangel av bedre ord) av at USA (og Nato) aldri har lagt vekk first-use doktrinen om atomvåpen. Det betyr at vi ikke nødvendigvis "må sitte å vente på" at Putler trykker den røde knappen, og dermed rekker forårsake mye global død & ødeleggelse før gjengjeldelsen kommer, men at USA og Nato-atommakter kan innlede første-bruk (og kombinert med krysser-missiler etc.) kanskje slå ut mesteparten av atomkapasiteten deres før det i heletatt rekker avfyres. Det er neppe mulig å treffe alt, tiltross for god etterretning/satelittovervåking etc. noen mobilt kan vel unnslippe, men med vestalliansens overlegne teknologi og kunnskap, tror jeg det er mulig å "vinne" over Russland i et slikt scenario. Hvis Putler & regimet hans viser tegn til å ble enda mer ko-ko, så er det kanskje en plan som bør holdes åpen. Går vel ikke unødvendig ut i media og sier fra om at verden er ett steg nærmere Atomkrig, man så jo allerede hvordan folk rant ned apotekene når Russerne invaderte Ukraina, skape panikk unødig er ikke nødvendig vil jeg si. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Marina Ovysannikova - Modig og skulle bare håpe at russere flest hadde fulgt råde(ne) https://www.dagbladet.no/video/kan-ikke-fengsle-oss-alle/t6qGIaAn 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Dragonlove skrev (10 minutter siden): Går vel ikke unødvendig ut i media og sier fra om at verden er ett steg nærmere Atomkrig, man så jo allerede hvordan folk rant ned apotekene når Russerne invaderte Ukraina, skape panikk unødig er ikke nødvendig vil jeg si. nei selvsagt får vi ikke vite om slikt på forhånd, det vil jo uansett merkes noen steder i verden, all den tid Putler-imperiet nok får sendt avgårde noen rakettene sine. Det er i grunn tragisk scenario, men forskjellen mellom å la Putler styre atom-dagsordenen vs. at USA/Nato gjør det, er "full utslettelse" vs "halv utslettelse" av kloden. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Tror de fleste har skjønt at det er dårlig tilfelle..... hva som gjør folk som begymret over atom sånn helt plutselig? ok... noen er paranoide men de som ikke er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå