Nimrad Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 iblazeqt skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke vi skal undervurdere den heftige propagandaen som kjøres i Russland. Om hele min familie, samt alt av nyhetere og informasjon jeg leser hadde fortalt en historie, så tror jeg nok at jeg hadde blitt ganske påvirket av det. Selv om jeg kanskje så et par tiktok-videoer fra andre steder i verden som mener noe annet. Det får nok absolutt en påvirkning, men det er svært lite sammenlignbart til en lignende situasjon her hjemme da vi har et helt annet utgangspunkt. Russerne vet allerede at de ikke kan stole på myndighetene, og det fører til målbart større skepsis både når de snakker sant og ikke. Vi så det ganske tydelig med vaksinen. 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 12 minutes ago, Pallehysa said: Om det viser seg å være desinformasjon, er det eit enormt sleivspark fra USA. Vanskelig å sjå kva eit slikt stunt skal gagne USA her.. Det er viktig at USA og NATO holder seg til fakta gjennom denne konflikten. Spesielt i møte med Kina. Jeg tror nok dette stemmer. Dette er måten USA forteller Kina at "vi vet hva som foregår, ikke prøvd dere på noe hemmelig militær eller økonomisk støtte til Putin nå". Så kan Kina benekte dette og USA vil ikke nevne saken mer og alle kan fortsette som intet har skjedd. 5 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) ism_InnleggNO skrev (23 minutter siden): Jeg tror nok dette stemmer. Dette er måten USA forteller Kina at "vi vet hva som foregår, ikke prøvd dere på noe hemmelig militær eller økonomisk støtte til Putin nå". Så kan Kina benekte dette og USA vil ikke nevne saken mer og alle kan fortsette som intet har skjedd. Veldig rart å ikkje ta det gjennom lukkede dører og diplomati. I det aller minste, forventer eg at USA sitter på intel som tilsier at Russland har sendt forespørsler i Kinas retning. Det å påstå nåke slikt fra tynn luft, og gå ut offentlig, ser eg på som eit sleivspark. Kina kan bli viktig i forhandlingene framover for å få slutt på denne krigen. Endret 14. mars 2022 av Pallehysa 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 15 minutes ago, Dragonlove said: Forskjellen er vel at vi nå har Nato og at de har satt sammen diverse lover og regler for krigføring, mens Russerne bryter loven hele tiden. Spør du meg så burde Nato bare rykket inn i Ukraina, Atomvåpen eller ikke, å bruke de er jo en tapt sak for alle parter og det bør jo de som sitter med de skjønne, greitt nok at det er en knapp å trykke på "sånn symbolsk iallefall" Ja, sånn det står jo så nært oss så enkelt å føle slike ting. Det spørs om verdens land ville sett positivt på oss da. Det beste ville ha vært om det fantes et FN som var i stand til å løse konflikter på bedre måter enn i dag. Nå må en vel vente å se an litt på verdensopinionen da den er vesentlig. 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 1 minute ago, Pallehysa said: Veldig rart å ikkje ta det gjennom lukkede dører og diplomati. I det aller minste, forventer eg at USA sitter på intel som tilsier at Kina har/hadde planer om å bistå Russland med våpen og penger. Det å påstå nåke slikt fra tynn luft, og gå ut offentlig, ser eg på som eit sleivspark. Kina kan bli viktig i forhandlingene framover for å få slutt på denne krigen. Jeg tror ikke nødvendigvis de satt på intel som sa at Kina vurderte det. Jeg tenker de agerte ut fra intel om at Russland hadde sendt forespørsler. Da er det et effektivt mottiltak å gå offentlig ut med denne informasjonen før Kina har rukket å behandle saken. Vi så de gjorde det samme i desember/januar da de gikk ut med informasjon om Russlands konkrete planer om å invadere Ukraina. De hadde nok håpet at det ville forhindre krigen, men de oppnådde i det minste å kontrollere narrativet om krigen og underminere russisk propaganda såpass mye at den er tilnærmet avvæpnet. For første gang vil mange hevde. Ved å gå offentlig ut med informasjonen så signaliserer de at de ikke er interessert i forhandlinger og hestehandler på bakrommet i denne saken. "Vi vet hva som skjer og vi kommer til å offentliggjøre alt." Enkelt og effektivt. 2 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Ubekreftet: "Report: #US sends Switchblade kamikaze-drones to #Ukraine" Skulle dette stemme, virker dette som et utrolig effektivt våpen for ukrainere. Spørs også om hvilke av versjonene som skal sendes. Switchbalde 600 virker lovende spesifikasjonsmessig. Switchbalde 300 er veldig lett, men "stridshodet" tilsvarer en 40mm granat, noe jeg personlig anser som "kinaputt". Fra websiden til produsenten AeroViroment: 1. Switchblade 600 2. SWITCHBLADE 300: Spoiler 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 1 minute ago, ism_InnleggNO said: Jeg tror ikke nødvendigvis de satt på intel som sa at Kina vurderte det. Jeg tenker de agerte ut fra intel om at Russland hadde sendt forespørsler. Da er det et effektivt mottiltak å gå offentlig ut med denne informasjonen før Kina har rukket å behandle saken. Vi så de gjorde det samme i desember/januar da de gikk ut med informasjon om Russlands konkrete planer om å invadere Ukraina. De hadde nok håpet at det ville forhindre krigen, men de oppnådde i det minste å kontrollere narrativet om krigen og underminere russisk propaganda såpass mye at den er tilnærmet avvæpnet. For første gang vil mange hevde. Ved å gå offentlig ut med informasjonen så signaliserer de at de ikke er interessert i forhandlinger og hestehandler på bakrommet i denne saken. "Vi vet hva som skjer og vi kommer til å offentliggjøre alt." Enkelt og effektivt. Synes de har lykkes ganske bra med denne strategien - tydelig at Putin mislikte at USA offentliggjorde hva russerne holdt på med. Vanskelig å vurdere, men skal ikke se bort fra at dette har underminert en god del av Putin sine planer. 4 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) ism_InnleggNO skrev (8 minutter siden): Jeg tror ikke nødvendigvis de satt på intel som sa at Kina vurderte det. Jeg tenker de agerte ut fra intel om at Russland hadde sendt forespørsler. Da er det et effektivt mottiltak å gå offentlig ut med denne informasjonen før Kina har rukket å behandle saken. Vi så de gjorde det samme i desember/januar da de gikk ut med informasjon om Russlands konkrete planer om å invadere Ukraina. De hadde nok håpet at det ville forhindre krigen, men de oppnådde i det minste å kontrollere narrativet om krigen og underminere russisk propaganda såpass mye at den er tilnærmet avvæpnet. For første gang vil mange hevde. Ved å gå offentlig ut med informasjonen så signaliserer de at de ikke er interessert i forhandlinger og hestehandler på bakrommet i denne saken. "Vi vet hva som skjer og vi kommer til å offentliggjøre alt." Enkelt og effektivt. Ja men er akkurat dette eg meiner. Det må ligge nåke i det. Det kan ikkje være rein desinformasjon. Løgn. Eg formulerte meg litt feil ser eg no, og har redigert mitt tidligere innlegg. Endret 14. mars 2022 av Pallehysa 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Pallehysa skrev (16 minutter siden): Veldig rart å ikkje ta det gjennom lukkede dører og diplomati. I det aller minste, forventer eg at USA sitter på intel som tilsier at Kina har/hadde planer om å bistå Russland med våpen og penger. Det å påstå nåke slikt fra tynn luft, og gå ut offentlig, ser eg på som eit sleivspark. Kina kan bli viktig i forhandlingene framover for å få slutt på denne krigen. Tror timing er årsaken til at amerikanerne kom ut med disse lekkasjene nå, som påvirkning rett før samtalene med Kina i Roma i dag. Jeg tror slett ikke det er usannsynlig at Russland har bedt Kina om militært materiell/assistanse, da vi vet at de har store tap og allerede har brukt en god del av sine militære ressurser på invasjonen. Det følger også et mønster hvor Russland nå ser seg stadig mer avhengige av hjelp utenfra, for eksempel med soldatene fra Assad og forsøkene på mer direkte militær hviterussisk involvering. I tillegg har vi nå den siste tiden fått bekreftet at omtrent alt amerikansk etterretning har gått ut med de siste månedene har stemt veldig godt. Endret 14. mars 2022 av Snikpellik 2 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Håper at noe elektronisk/elektrisk kneler for russerne som følge av den varslede solstormen. Den magnetisk polen skal visst ende et sted i Russland vel? Og da får vel de mest av solstormen ned til seg også. Selv om den magnetiske nordpol ligger langt i fra Moskva. https://tech.hindustantimes.com/tech/news/beware-massive-solar-storm-set-to-strike-earth-tomorrow-as-sun-erupts-in-fury-71647098119738.html Endret 14. mars 2022 av G 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) G skrev (11 minutter siden): Håper at noe elektronisk/elektrisk kneler for russerne som følge av den varslede solstormen. Den magnetisk polen skal visst ende et sted i Russland vel? Og da får vel de mest av solstormen ned til seg også. Selv om den magnetiske nordpol ligger langt i fra Moskva. https://tech.hindustantimes.com/tech/news/beware-massive-solar-storm-set-to-strike-earth-tomorrow-as-sun-erupts-in-fury-71647098119738.html Solstormen var varslet ankomst i går kveld, søndag. Varslet viste følgende: Spoiler Faktiske målinger viste bare en kortvarig høy peak (700nT) rundt midnatt, men ellers ganske labert. 700 nT er høyt, men ikke kjempeuvanlig. Har sett det oppe i 1200 før og med lengre varighet og da var det skikkelig nordlys. Solstormen ser altså ut til å ha bommet på jordkloden denne gangen. Hadde den truffet ville det nok hovedsaklig gått ut over satelitter. Spoiler Endret 14. mars 2022 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Spoiler Rekker ikke si sin mening før hun blir arrestert – NRK Rekker ikke si sin mening før hun blir arrestert... 5 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) 49 minutes ago, Simen1 said: Solstormen var varslet ankomst i går kveld, søndag. Varslet viste følgende: Reveal hidden contents Faktiske målinger viste bare en kortvarig høy peak (700nT) rundt midnatt, men ellers ganske labert. 700 nT er høyt, men ikke kjempeuvanlig. Har sett det oppe i 1200 før og med lengre varighet og da var det skikkelig nordlys. Solstormen ser altså ut til å ha bommet på jordkloden denne gangen. Hadde den truffet ville det nok hovedsaklig gått ut over satelitter. Reveal hidden contents Men solstormer er vel ikke så lett å spå enda. Kan komme nye korona-ejeksjoner. Endret 14. mars 2022 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) 14. mars 2022 kl. 15:54 Israel vil unngå å bli frihamn for russisk omgåing av sanksjonar Utanriksministeren i Israel seier at landet ikkje vil la Russland bruke Israel som mellomstasjon for å kome seg rundt sanksjonane USA, EU og andre land har innført. Yair Lapid kom med uttalen etter at det har komme kritikk mot Israel for ikkje å gjere nok for å støtte Ukraina. Israelsk medium har skrive om korleis Israel har late vere å innføre sanksjonar mot russiske oligarkar etter invasjonen i Ukraina. Dei siste vekene har titals privatfly frå Russland landa i Israel, ifølgje Times of Israel. Israel har tradisjonelt hatt gode samband med både Russland og Ukraina, og statsminister Naftali Bennett er involvert i meklingsforsøk i konflikten. (NTB) https://www.nrk.no/nyheter/israel-vil-unnga-a-bli-frihamn-for-russisk-omgaing-av-sanksjonar-1.15892373 Endret 14. mars 2022 av G 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) 9 hours ago, Enceladus said: Kan du ikke si litt om innholdet og hvem som står bak produksjonen i youtube klippet enn å bare poste en link uten noe videre kontekst? Jeg ser dette blir gjort relativt ofte av mange og det er litt irriterende. Jeg klikker meg ikke inn på hva som helst uten å vite litt mer. Jeg trodde det kom soleklart frem av bildet av videoen i tillegg til teksten jeg skrev. Det er som man ser en privatpersons betraktninger. Ingen skjulte agendaer, skumle hensikter eller forsøk på desinformasjon/propaganda. Han har tittelert videoen i bildet presist med hva han snakker om. Ingen clickbait. At det skulle være nødvendig med å presisere den utover dette og hva jeg skrev fant jeg ikke helt grunnlag for. Det ville blitt smør på flesk. Igjen trenger man ikke trykke på en YT video. La oss ta øvelsen for at du trygt skal kunne trykke på den. Noe som absolutt ikke er tvang, skeptisk eller ei. "Produsert av privatpersonen vi ser i bildet og inneholder det tittelen beskriver - hans betraktninger rundt ordene i tittelen/bildet. Han beskriver sitt ståsted og hvem han er i introen på alt innhold han legger ut" Utover dette er YT en plattform med ganske lav risiko for hva man trykker på og er det grafisk innhold vil man gi beskjed her. Man kan til og med slette innholdet fra historikken om man ikke ønsker å ha det der. Endret 14. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Svein M skrev (31 minutter siden): Skjul innhold Rekker ikke si sin mening før hun blir arrestert – NRK Rekker ikke si sin mening før hun blir arrestert... Fy fakerten. Ja det er ikke noe å le av, men det er så helt latterlig dumt også. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Theo343 skrev (13 minutter siden): At det skulle være nødvendig med å presisere den utover dette og hva jeg skrev fant jeg ikke helt grunnlag for. Det ville blitt smør på flesk. Igjen trenger man ikke trykke på en YT video. Står i førstepost Videoer skal ha synopsis, dvs. en kort oppsummering av innholdet og hvorfor det deles. Videoer uten dette fjernes. 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/G3bw3q/faktiskno-falske-faktasjekker-brukes-i-russisk-propaganda Russerene har funnet nye måter å lyge på. 2 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) 3 minutes ago, Snikpellik said: Står i førstepost Videoer skal ha synopsis, dvs. en kort oppsummering av innholdet og hvorfor det deles. Videoer uten dette fjernes. Synopsis ble lagt inn. En person som deler sine betraktninger rundt det tittelen er. Inget mer eller mindre. Hvorfor eller hensikten med at en video deles er i stor grad utelukket i de fleste bidrag. Og ja jeg har fått med meg dette fra første diskusjon. Endret 14. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 FNs generalsekretær António Guterres sier at det var en «rystende utvikling» at Russland har valgt å heve atomberedskapen og at utsiktene for en konflikt som involverer atomvåpen, er til stede igjen, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Han sier også at FN vil gi 40 millioner dollar, rundt 350 millioner kroner, til humanitær bistand i Ukraina. Pengene skal brukes til å få viktige forsyninger av mat, vann, medisiner og andre nødvendige varer inn i landet. Guterres ba også om «umiddelbar stans i krigshandlingene» og «reelle forhandlinger basert på prinsippene i FN-charteret og folkeretten». har Russland hevet atomberedskapen ytteligere, altså opp fra sist? (Like etter krigen startet) eller refererer han til den episoden like etter krigen startet? 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå