Populært innlegg Dragavon Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 15. juli 2023 Det som er problemet til dei som prøver å fremme såkalte "alternative" syn her er jo at dei uten unntak har kommet med russiske løgner som grunnlag for sine synspunkter. Vi veit to ting: 1: Ukraina seier ikkje alt, men det dei seier er som regel noenlunde riktig 2: russerene lyger om alt, alltid. Det er berre unntaksvis at det russarane seier har noko med fakta å gjere. russiske påstander er ofte fri fantasi. Det er då naturleg at vi påpeiker for folk som poster sine "alternative" syn at det dei baserer seg på er rein løgn. Og når det blir påpeika at dei kjem med løgner så blir det tatt ille opp ja. Men vi veit at det er løgn, kva skal vi seie då? 15 3 2 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Forsker - Jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste ti årene "Jeg har studert Russland og bodd nær Russland i mange, mange år, og som jeg ser det, er det ikke potensial for endring i Russland, fordi samfunnet der ikke er rede. Bare 15 prosent av Russlands innbyggere er mot krigen. Du kan si at slike undersøkelser ikke er representative, men de gir likevel et bilde av samfunnet. Så jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste tiårene" https://forsvaretsforum.no/litauen-nato-russland/forsker-jeg-ser-ikke-noe-potensial-for-endring-i-russland-i-de-neste-tiarene/336126 Endret 15. juli 2023 av Medlem 3 4 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 21 hours ago, Gibblay said: Deilig når HIMARS virkelig får vist hva de duger til. En kolonne som er linet opp er sjanseløs med dagens pinlig presise artilleriskyts. De gjør virkelig grove innhugg hos russerne på dette feltet også nå, men det er vel tvingende nødvendig for å få overtaket når det gjelder skyts. Bilder fra noe av resultatet er også lekket. Ser ikke ut som det er Tungsten varianten som er brukt, da jeg vil tro det ville vært flere hull i kjøretøy. Min enkle observasjon. Dog andre lekkede bilder viser russere som ligger døde i nærheten, og kan godt ha vært gjennomhullet av slike små pellets. Ser også kun to av kjøretøyene her, noe som nok er for lite. Det var flere der. https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1680186101376458752?s=20 1 1 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 Medlem skrev (3 minutter siden): Forsker - Jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste ti årene "Jeg har studert Russland og bodd nær Russland i mange, mange år, og som jeg ser det, er det ikke potensial for endring i Russland, fordi samfunnet der ikke er rede. Bare 15 prosent av Russlands innbyggere er mot krigen. Du kan si at slike undersøkelser ikke er representative, men de gir likevel et bilde av samfunnet. Så jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste tiårene" https://forsvaretsforum.no/litauen-nato-russland/forsker-jeg-ser-ikke-noe-potensial-for-endring-i-russland-i-de-neste-tiarene/336126 Det du egentlig argumenterer for er et totalt tap for Russland og Putin, på linje med det som skjedde i Berlin i april 1945. Ikke noen dum tanke, og jeg tror den er oppnåbar hvis kortene spilles riktig.. 4 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 Her er en interessant artikkel om russisk propaganda. https://euromaidanpress.com/2023/07/14/victims-of-donbas-genocide-were-paid-actors-prigozhins-fired-trolls-reveal/ 3 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 Windfarmer skrev (20 minutter siden): Det du egentlig argumenterer for er et totalt tap for Russland og Putin, på linje med det som skjedde i Berlin i april 1945. Ikke noen dum tanke, og jeg tror den er oppnåbar hvis kortene spilles riktig.. Hadde vært en god og rettferdig slutt på krigen ❤️ 2 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 29 minutes ago, Medlem said: Forsker - Jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste ti årene "Jeg har studert Russland og bodd nær Russland i mange, mange år, og som jeg ser det, er det ikke potensial for endring i Russland, fordi samfunnet der ikke er rede. Bare 15 prosent av Russlands innbyggere er mot krigen. Du kan si at slike undersøkelser ikke er representative, men de gir likevel et bilde av samfunnet. Så jeg ser ikke noe potensial for endring i Russland i de neste tiårene" https://forsvaretsforum.no/litauen-nato-russland/forsker-jeg-ser-ikke-noe-potensial-for-endring-i-russland-i-de-neste-tiarene/336126 Er det ikke noe håp for RaZZland de neste ti årene som det står i teksten, eller er det ikke noe håp for RaZZland de neste tiårene som URL'en indikerer?! Ikke akkuratt det samme... 1 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 15. juli 2023 Del Skrevet 15. juli 2023 Kjedet meg så hadde en diskusjon på youtube angående vestlige og russiske stridsvogner. Kort oppsummert: 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 7 hours ago, Windfarmer said: Det du egentlig argumenterer for er et totalt tap for Russland og Putin, på linje med det som skjedde i Berlin i april 1945. Ikke noen dum tanke, og jeg tror den er oppnåbar hvis kortene spilles riktig.. Det er dette jeg argumenterer for også. En motoffensiv som går rett mot Moskva. Jeg forstår ikke hvorfor krigen ikke går rett mot den mest åpenbare og sårbare flanken. Det er en strategisk feil av Vesten å nekte Ukraina den muligheten. 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Ukrainerne trener nå i Tyskland med Abrams og demineringsutstyr, MCRS. Mine Clearing Roller System. Ryktes også at USA nå drar fler M1A1 ut fra lager i Texas og sender dem mot Europa. Noen er muligens til allierte som erstatning for tanks sendt til Ukraina, men det er også veldig greit å ha fler i området just in case. Amerikanerne har vært flinek til å etterfylle med Bradleys og Strykers og andre ting som følge av tap. 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Video: https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1680279049858437129 Ser ut til å være en artillerigranat - muligens Excalibur eller lignende. Nøyaktigheten er skummel. Den ser ut til å treffe sjåføren mer eller mindre direkte. Drone eller observatør fra spesialstyrker i nærheten som sikter det inn? Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 (endret) 2023: USA øker forsvarsbudsjettet med ca. 10% Frankrike øker forsvarsbudsjettet med over 40% Nederland øker forsvarsbudsjettet med over 25% Tyskland øker forsvarsbudsjettet ca. 20% Storbritannia øker forsvarsbudsjettet med ca. 10% Totalt ser det ut til at NATO som helhet vil øke forsvarsbudsjettene sine med rundt én fjerdedel frem mot 2026, altså over de neste tre årene. Russlands forsvarsbudsjett økte fra 67 til 75 milliarder euro i inneværende år. Men vil de ha råd til å øke forsvarsbudsjettet sitt i fremtiden? Endret 16. juli 2023 av Brother Ursus 1 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 (endret) Cecilie Hellestveit er ute og slenger med kjeften igjen: Jurist og konfliktforsker Cecilie Hellestveit synes det er et spennende forslag, men hun er klar på at russerne vil tolke dette som en økning av spenningen i nord. – Det kan bli oppfattet som en fiendtlig handling. Dette er et område som er av svært stor strategisk betydning for Russland, det gjør det vanskelig for oss, sier hun til Klassekampen. Hellestveit får støtte fra Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole. Nato-kommando i Nord-Norge kan oppfattes som en fiendtlig handling (msn.com) Hvor mange elektrosjokk må Hellestveit og puddingen Tormod Heier få, før de innser at det eneste russerne respekterer er rå makt? Endret 16. juli 2023 av Windfarmer 6 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Brother Ursus skrev (4 timer siden): Jeg forstår ikke hvorfor krigen ikke går rett mot den mest åpenbare og sårbare flanken Se på et kart og så se på antall soldater Ukraina har til rådighet og svaret burde være åpenbart. Det du foreslår blir som å forsøke en månelanding i en luftballong Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 16. juli 2023 Jeg lurer på hvordan man blir en sånn fredsforsker. Mitt inntrykk er at fred til enhver pris er målet. Det ligger i navnet. Veien til fred er forsoning, altså at begge parter må gi etter, og inngå kompromiss. Den svake parten må gi etter mest, ettersom det er lettest å fremtvinge. Og vi vil jo ha fred. Den aggressive parten kan ikke forventes å gi opp alle sine urimelige krav, men må få innvilget noen av dem. Et kompromiss ville være at Putin får Krym og Donbass, halvparten av de ukrainske barna, voldta de 40% vakreste kvinnene, inntektene fra alt kornet, 30% av vaskemaskinene, 15% av tørketromlene og 10% av vannklosettene. En fredsforsker som er helt enig med det offisielle narrativet i landet får ikke stipend. Hvis alle tenker likt, er det ingen som tenker selv. For å vise at du fortjener stipend, må du vise at det egentlig er motparten som har rett. Siden du er den eneste som mener dette, beviser det at du er et geni som fortjener høyere lønn. Tanker? 6 2 3 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 29 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said: Se på et kart og så se på antall soldater Ukraina har til rådighet og svaret burde være åpenbart. Det du foreslår blir som å forsøke en månelanding i en luftballong Ukraina kunne okkupere Belgorod. Det ville fremtvinge en reaksjon fra Russland og dermed lette situasjonen andre steder. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Ukraina kunne okkupere Belgorod. Det ville fremtvinge en reaksjon fra Russland og dermed lette situasjonen andre steder. Det er absolutt et alternativ, det gir ikke de Ukrainske styrkene hundrevis av kilometer med flanker de må sikre og hundrevis av kilometer med forsyningslinjer å trygge, men det risikerer samtidig å undergrave den strategien Ukraina fører i krigen akkurat nå. Å kverne ned Russiske styrker og dytte befolkningen mot en krigstretthet, inntill det brister. Så fort Ukraina går til en fullskala motinvasjon risikerer man også å mobilisere den øvrige befolkningen i Russland til mer krigsinnsats, da det er de som blir den parten som forsvarer seg selv. Ikke at risikoen for det er overhengende stor dersom de bare holder seg til Belgorod, men allikevel. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden): Tanker? Jeg tenker at å kalle seg "freds"forsker blir et oksymoron dersom man gir Russland rett i deres krav, men det er jo som du påpeker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå