Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (1 time siden):

Nato burde skyte ned russiske fly over Ukraina, de har ikke noe rett til å være der.

Internasjonal politikk handler ikke bare om "rett" og "galt", akkurat som skolegården ikke gjør det.

Hvis verden hadde vært enige om at NATO er egnet som verdenspoliti, eller FN kunne ha tatt rollen med å korrigere stater som bryter internasjonal lov så hadde det vært flott.

Hvis en av bøllene i skolegården har med seg balltre, slåsshanske eller en pistol og samtidig står og denger en av barna så er det ikke trivielt for 5 andre barn å gripe inn og stoppe ham. Når skolegården består av et komplekst nett av allianser og lærerene har gått hjem så kan det å rettmessig gripe inn for å stoppe dengingen føre til at noen trekker våpen og skader andre - flere og verre enn den som opprinnelig fikk deng.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1581332014_Herregud-og-vi-prater-en-del-om-HMS-og-bruk-av-hjelm-og-snn-i-Norge.thumb.jpg.f5affbfb77f65053deb7bfab2736b1a1.jpg

Kilde: https://www.nrk.no/video/03636b2c-2151-4bbc-bbf1-bb0f0fb9cee6

Herregud, og vi har en del fokus på HMS og bruk av hjelm på norske arbeidsplasser. Sjekk betongtaket over hode hans (til den norsktalende journalisten) :p

Kanskje arbeidsgiveren hans skulle tilbakekalt ham. Eller at han burde få utbetalt et litt større risikotillegg etter denne fadesen?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statlige russiske medier melder mandag at president Vladimir Putin har skrevet under på et lovforslag som har vekket stor uro i flybransjen.

Den nye loven åpner opp for at utenlandske fly som er leid inn av russiske selskaper, nå skal kunne registeres som flyselskapenes eiendom og dermed også få russiske sertifikater å fly på videre, melder det statlige russiske nyhetsbyrået TASS.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/putin-signerte-omstridt-lovforslag/75615176

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Angående antall fallne styrker så hadde det vært pedagogisk og oversiktlig om noen hadde tegnet et kart over Ukraina og nærområdene med visuell framstilling av styrkene og "life-bar" som hoover over styrkene. Litt sånn, bare zoomet helt ut.1378037188_CandC.thumb.jpg.18511ba8f56562f5f1172535c41dd511.jpg

VIDYA GAEM!!!!
Selv i RTS har man som regel fog of war. Realitetens fog of war gjør dette umulig.

Lenke til kommentar
kilik skrev (8 minutter siden):

Burde ikke Vesten i det kjørt inn det beste man har av bakke-til-luft missilsystemer for å forsvare byene mot bombing? Mulig de krever en del opplæring for å brukes av ukrainere?

 

Det er nettopp det som er med avanserte våpensystemer. Det er ikke lenger bare en utskytningsrampe og avfyringsmekanisme. Det er målsøkingsradar som må betjenes av kompetent personell, det er IFF-kontroll slik at man ikke skyter ned egne fly, det er kommunikasjonsløsninger for å sikre samkjøring med andre enheter osv. En slik opplæring er det nok for sent å sette i gang med, og da står man igjen med manpads som er enklere å betjene men som dessverre kun fungerer mot lavtflygende objekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Statlige russiske medier melder mandag at president Vladimir Putin har skrevet under på et lovforslag som har vekket stor uro i flybransjen.

Putler skal ha poeng for effektiviteten da. Tenk å kjøre regjering, storting og domstol i en og samme nisse. Lovforslag ordnes før frokost, tiltak for iverksetting (selvsagt basert på vold og brutalitet) mens frokosten synker og erklære alle som er motstandere skyldig i god tid før lunsjen serveres. Da rekker man en liten en i glasset som appetizer til lunsj og skal fleske seg med netflix og nonstop resten av dagen. Ikke kom og si at ikke despotisme har sine klare fordeler!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 timer siden):

Problemet er Putin, ikkje vanlige russere.

Putin er selvsagt hovedproblemet, men har begynt tvile på "vanlige russere" og.

var noen nyhetsinnslag i natt (husker ikke kanal) som viste tusenvis av unge russere som deltok i store Z -propaganda stunts i forskjellige former. Helt åpenbart utbredt nasjonalistiske strømninger, midt under krigen som pågår. Ekstra ille/betenkelig at så mye ungdom deltar, da vi vel har hatt en forestilling om at yngre mennesker i Russland holder seg oppdatert på nett og internasjonale plattformer og media, og sånn sett mottar fakta/sannferdige nyheter som motvekt til hjemlig propaganda.

Så spørs det hvor utbredt disse holdningene generelt er utover i landet, eller om disse som deltar i slikt, er begrensede "Putler jügend" tropper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

Putin er selvsagt hovedproblemet, men har begynt tvile på "vanlige russere" og.

var noen nyhetsinnslag i natt (husker ikke kanal) som viste tusenvis av unge russere som deltok i store Z -propaganda stunts i forskjellige former. Helt åpenbart utbredt nasjonalistiske strømninger, midt under krigen som pågår. Ekstra ille/betenkelig at så mye ungdom deltar, da vi vel har hatt en forestilling om at yngre mennesker i Russland holder seg oppdatert på nett og internasjonale plattformer og media, og sånn sett mottar fakta/sannferdige nyheter som motvekt til hjemlig propaganda.

Så spørs det hvor utbredt disse holdningene generelt er utover i landet, eller om disse som deltar i slikt, er begrensede "Putler jügend" tropper.

Jeg tror ikke vi skal undervurdere den heftige propagandaen som kjøres i Russland. Om hele min familie, samt alt av nyhetere og informasjon jeg leser hadde fortalt en historie, så tror jeg nok at jeg hadde blitt ganske påvirket av det. Selv om jeg kanskje så et par tiktok-videoer fra andre steder i verden som mener noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

Putin er selvsagt hovedproblemet, men har begynt tvile på "vanlige russere" og.

var noen nyhetsinnslag i natt (husker ikke kanal) som viste tusenvis av unge russere som deltok i store Z -propaganda stunts i forskjellige former. Helt åpenbart utbredt nasjonalistiske strømninger, midt under krigen som pågår. Ekstra ille/betenkelig at så mye ungdom deltar, da vi vel har hatt en forestilling om at yngre mennesker i Russland holder seg oppdatert på nett og internasjonale plattformer og media, og sånn sett mottar fakta/sannferdige nyheter som motvekt til hjemlig propaganda.

Så spørs det hvor utbredt disse holdningene generelt er utover i landet, eller om disse som deltar i slikt, er begrensede "Putler jügend" tropper.

Tenker det blir feil å skylde på den gjengse russer slik.

Det er ikke lett å holde seg opplyst når alt av medier i landet (i stor grad)  er styrt av Kreml, utenlandske medier blokkeres, akademikere som mener noe annet blir latterliggjort, mange (spesielt eldre) ikke er så gode i engelsk, osv.

Når opposisjonspolitikere fengsles, seriøse mediebedrifter stenges, og protester kan føre til fengsel, velger mange også å holde kjeft. Jeg tror f.eks. jeg personlig kunne funnet på å sagt at jeg støttet krigen til Putin om jeg ble ringt opp av et statsdrevet selskap for markedsundersøkelser, bare for å helt unngå risikoen for at politiet plutselig banket på døra mi... evnt. at jeg ble ført opp på en liste over folk som er verdt å overvåke... Dvs, det er nok veldig lett å bare slutte å gjøre motstand for å slippe konsekvensene, da hver av oss tross alt bare har ett liv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):
Kina: – USA sprer desinformasjon

USA sprer feilaktig informasjon om Kinas rolle i Ukraina-krigen, hevder den kinesiske regjeringen.

Bakgrunnen for anklagen er trolig uttalelser fra amerikanske regjeringskilder om at Russland har bedt om kinesisk militær og økonomisk støtte til krigen.

– USA har spredt desinformasjon rettet mot Kina om Ukraina-situasjonen, med ondsinnede intensjoner, sa talsperson Zhao Lijian i det kinesiske utenriksdepartementet mandag.

Senere på mandagen skal USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Jake Sullivan ha et møte i Washington med Yang Jiechi, som har en høy stilling i Kinas regjerende kommunistparti.

Om det viser seg å være desinformasjon, er det eit enormt sleivspark fra USA.  Vanskelig å sjå kva eit slikt stunt skal gagne USA her.. Det er viktig at USA og NATO holder seg til fakta gjennom denne konflikten. Spesielt i møte med Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Under den 2. verdenskrig så hadde Norge fordelen av at det stod andre land utenfor som frigjorde Europa.

Med denne atomknappen så må all motstand skje innenfra i Russlands tilfelle?

Forskjellen er vel at vi nå har Nato og at de har satt sammen diverse lover og regler for krigføring, mens Russerne bryter loven hele tiden.

Spør du meg så burde Nato bare rykket inn i Ukraina, Atomvåpen eller ikke, å bruke de er jo en tapt sak for alle parter og det bør jo de som sitter med de skjønne, greitt nok at det er en knapp å trykke på "sånn symbolsk iallefall" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...