G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 39 minutes ago, knutinh said: Hvis disse nasjonene uansett nekter å handle med deg, hverken med valuta, gull eller byttehandel, så blir det ingen handel. Da gir det vel ikke mening å snakke om en (bilateral) nasjonal økonomi lengre? -k Okay, men da beveger man seg inn på området av at man må være selvforsynt med det aller vesentligste. Det kan bli byttehandel internt dersom regjeringen ikke klarer å holde tillit til pengesystemet. Det kan bli anarki når diktatoren ikke greier å holde ting på skinner, enten dette er via ekstrem fryktutøvelse eller hvordan de løser det. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Nato burde skyte ned russiske fly over Ukraina, de har ikke noe rett til å være der. 1 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Det er ingen som vet når man står midt oppi det, eller i retning avklaring om det var smartest å holde lag med Vesten. Siden jeg er vestboer og født og oppvokst i det. Så heier jeg naturligvis på Vesten jeg også. Er likevel lov å forsøke å ha gangsyn i alle retninger. Hvis ikke så har man ikke noen ytringsfrihet? Endret 14. mars 2022 av G Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 https://www.nrk.no/urix/_-om-man-noen-gang-kan-stole-pa-putin-igjen_-nei.-1.15891207 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) @Dragavon Jeg synes at det blir litt rett og rimelig at de russere som ønsker vennlighet i fra Vesten bør vise sin beste side for å beholde den gjensidige respekten. Putin har ødelagt for russere samlet sett. Det sagt så for vi forsøke å gjøre det beste ut av det når den tid kommer til gjenoppbygging. En kan jo håpe på at det blir en massiv feiring. Endret 14. mars 2022 av G Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Akkurat no hadde det beste vore ett massivt hjerteinfarkt på Putin, og at en mere fornuftig person hadde tatt over etter han. Problemet er Putin, ikkje vanlige russere. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg fant en ganske oversiktig analyse av råvare-situasjonen her: https://maroonmacro.substack.com/p/issue-44-the-russia-ukraine-crisis?s=r 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Zelensky påstår han skal vinne en tap-tap situasjon. Han vil uansett sitte igjen med en grushaug og et traumatisert folk. Å gå med på å være nøytral hadde vært et tap på papiret, men ikke i praksis. Endret 14. mars 2022 av BadCat Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Endring fra i går: 3 fly, 4 helikoptere, 15 tanks, 10 artilleri, 23 pansrede personellkjøretøy, 2 MLRS, 17 biler og 1 UAV. NB. Partisk kilde, så ta den vanlige klypa med salt. Dette må regnes som et øvre estimat på russiske tap. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 4 minutes ago, Dragavon said: Akkurat no hadde det beste vore ett massivt hjerteinfarkt på Putin, og at en mere fornuftig person hadde tatt over etter han. Problemet er Putin, ikkje vanlige russere. Problemet forsvinner nok ikke om Putin skulle stryke med. Det er nok flere i Kreml som står klar til å ta over stafettpinnen og som deler Putins mål og ambisjoner. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 3 minutes ago, BadCat said: Zelensky påstår han skal vinne en tap-tap situasjon. Han vil uansett sitte igjen med en grushaug og et traumatisert folk. Å gå med på å være nøytral hadde vært et tap på papiret, men ikke i praksis. Det vil fort bli gjenoppbygget bare en stabil fred blir etablert. Se bare etter 2. verdenskrig og etter Berlinmurens fall hvordan Berlin har utviklet seg. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Simen1 skrev (1 minutt siden): Endring fra i går: 3 fly, 4 helikoptere, 15 tanks, 10 artilleri, 23 pansrede personellkjøretøy, 2 MLRS, 17 biler og 1 UAV. NB. Partisk kilde, så ta den vanlige klypa med salt. Dette må regnes som et øvre estimat på russiske tap. En annen liste her, som tar med begge sider og kun tap som er visuelt bekreftet: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 3 minutes ago, Simen1 said: Endring fra i går: 3 fly, 4 helikoptere, 15 tanks, 10 artilleri, 23 pansrede personellkjøretøy, 2 MLRS, 17 biler og 1 UAV. NB. Partisk kilde, så ta den vanlige klypa med salt. Dette må regnes som et øvre estimat på russiske tap. Fra andre rapporter som kommer ut av Ukraina så er det faktisk ikke sikkert disse tallene er så voldsomt overdrevet. Det er uansett helt ekstreme tap som ingen nasjon har sett siden andre verdenskrig. Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 G skrev (1 minutt siden): Det vil fort bli gjenoppbygget bare en stabil fred blir etablert. Se bare etter 2. verdenskrig og etter Berlinmurens fall hvordan Berlin har utviklet seg. Hvis Ukraina blir oppfattet som et stabilt demokrati, og styresmaktene tar korrupsjonsproblemet alvorlig, kan en regne med massive investeringer og samarbeidsprosjekter fra Europa. Dette vil særlig gjelde hvis Russland fortsetter i samme spor, pengene forsvinner ut av Russland og inn i Ukraina. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Bilindustrien har i likhet med mange andre bransjer merket konsekvensene av Russlands invasjon av Ukraina godt. Flere bilprodusenter har måttet kutte i produksjonen, og i enkelte tilfeller stenge helt ned, på grunn av mangel på komponenter og krøll i forsyningskjedene. https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/03/14/7835272/produsentene-er-pa-delejakt-i-hele-verden-det-finnes-ikke-nok-leverandorer-og-fraktpartnere?internal_source=sistenytt 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg tror det er ekstremt viktig for fremtidig stabilitet i både verden og Europa at Putin taper denne krigen. NATO kan ikke gjøre noe, men alle våre venner er ikke medlemmer av NATO. Sverige, Finland og Østerike burde jo kunne hjelpe Ukraina aktivt i denne krigen. Spesielt Østerike som ikke grenser til Russland. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Snikpellik skrev (15 minutter siden): En annen liste her, som tar med begge sider og kun tap som er visuelt bekreftet: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html Jeg vet, men jeg har valgt Ukrainas militære sitt estimat av to grunner: - Konsekvent metodikk og kilde så dag til dag-endringene blir tydelige - Kun visuelt bekreftede betyr store mørketall. Jeg foretrekker et øvre estimat fremfor et minste tall med potensielt store mørketall. Alternativt kunne jeg listet opp begge deler og presentert det som min-maks tall, men det er litt mer arbeidskrevende. Endret 14. mars 2022 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Simen1 skrev (17 minutter siden): Jeg vet, men jeg har valgt Ukrainas militære sitt estimat av to grunner: - Konsekvent metodikk og kilde så dag til dag-endringene blir tydelige - Kun visuelt bekreftede betyr store mørketall. Jeg foretrekker et øvre estimat fremfor et minste tall med potensielt store mørketall. Alternativt kunne jeg listet opp begge deler og presentert det som min-maks tall, men det er litt mer arbeidskrevende. Ja, jeg synes begge deler er ålreite å bruke slik at man kan sammenligne. Oryx sin Twitter poster daglige oppdateringer med visuelt bekreftede russiske tap. Uansett, så er de russiske tapene helt voldsomt store! Minimum mistet over 200 stridsvogner så langt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Splittet ut: Generell beskjed til trådens deltagere: Dette er ikke en generell samletråd for alt relatert til atomvåpen, norsk beredskap o.l., selv om det i en vid kontekst kan anses å være relevant. Vi har en egen kategori hvor det er fritt frem for å opprette nye tråder for spissede problemstillinger. Vi er litt strenge i denne tråden fordi mange bruker tråden for å holde seg løpende oppdatert på Ukraina Russland-konflikten. Da ønsker vi mest mulig relevante innlegg. Kommentering av moderering tas på PM. Endret 14. mars 2022 av Slettet-404071 Splittet ut gulldiskusjon Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Både Kina og Russland benekter at Russland har bedt Kina om militær hjelp. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=88091 Tsjernobyl skal igjen være uten strøm 20 minutter siden - 12:22 Kjersti Lien Operatøren av Ukrainas strømnett hevder at russiske styrker nok en gang har skadet strømkabelen til det nedlagte atomkraftverket i Tsjernobyl... https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=88088 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå