Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Casey skrev (1 time siden):

Det er helt bortkastet. 30 års forsøk på å integrere Russland i Europa har vært totalt mislykket, et trist eksperiment. Russland og det russiske folk har intet potensiale for sivilisasjon. Det er bare å utestenge Russland fra Europa for godt.

Enig med deg. De må svekkes så hardt at de ikke kan true noen påny i uoverstigelig fremtid, og så - sperres ute av de sivilisertes selskap, der de ikke hører hjemme, aldri har hørt hjemme og aldri vil høre hjemme, for all fremtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Av sovjetunionens nærmere 300 millioner innbyggere så er den halvparten som havnet utenfor Russland på full fart mot vestlig tankesett. Noen av de er allerede NATO-medlem, andre på vei til å bli det, atter andre stadig mer selvstendige vil ha mindre med Russland å gjøre. Jeg synes det har dreid kraftig i løpet av bare 30 år. Selv den russiske befolkninga er trolig svært splittet i synet på demokrati og vestlig tankesett. Russland er på vei mot en kollaps nr 2 og da vil nok ennå flere av innbyggerne vende seg mot vestlige verdier. Om et par generasjoner er antagelig homo sovjeticus en minoritet selv i Moskva og St.Petersburg.

Vi trenger flere venner i verden, når Kina blir mer aggressiv og ekspansiv.

Russerne har aldri vært, og vil aldri bli noens venner.

La dem bli vasaller for Kina. Det vil ikke forverre verdenssituasjonen nevneverdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den russiske mentaliteten er at bare nasjoner som er like sterke kan være venner, kan være likeverdige eller respektere hverandre.

Det er derfor Stalin og russerne ble så sjokkerte og deprimerte når Tyskland angrep dem i 1941. Det ble plutselig åpenbart at tyskerne og andre deler av verden ikke delt de høye tankene russerne hadde om seg selv og sin fortreffelighet som et av de utvalgte folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar


Dette skal være den russiske T-54 eller T-55 som var fylt med eksplosiver.

I denne versjonen av videoen fremstår eksplosjonen mye kraftigere. Da kan jeg begynne å tro påstanden om 6 tonn eksplosiver.


EDIT: Dette er visst sekundæreksplosjon. Det var to forskjellige eksplosjoner. Dæven.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (40 minutter siden):

Det er derfor Stalin og russerne ble så sjokkerte og deprimerte når Tyskland angrep dem i 1941. Det ble plutselig åpenbart at tyskerne og andre deler av verden ikke delt de høye tankene russerne hadde om seg selv og sin fortreffelighet som et av de utvalgte folk.

Det var ganske opplagt for Stalin at en krig med Tyskland var uungåelig. Han nektet bare å tro at Tyskland ville dolke han i ryggen så tidlig som 1941 da Tyskland enda ikke hadde underlagt seg og/eller beseiret Britene. Dette er ganske innlysende da han prøvde så tidlig som 1935 å inngå en forsvarsallianse med Frankrike rettet mot Tysk aggresjon og senere i 1938 med Storbritania og Frankrike. Mange grunner til at dette falt gjennom. Delvis fordi Sovjet ville ha fritt spillerom til å underlegge seg de baltiske statene, samt Finnland (noe Storbritannia nektet), men også fordi Storbritannia under Chamberlain kjørte en appeasment linje med nazistene. Det er veldig sannsynlig at hadde Storbritannia kjørt en beinhard linje mot nazistene før annekteringen av Tsjekkoslovakia og alliert seg med Sovjetunionen ville de ha godtatt å droppe denne annekteringen, da Soviet ville hatt en sterk sikkerhetsgaranti i en allianse med Frankrike og Storbritannia.

Stalin ble ganske sjokkert da han fikk vite fra Britene i 1938 på spørsmål om hvor mange divisjoner Storbritannia kunne sette inn mot Tyskland i en eventuell krig, at tallet var kun 12.

Lenke til kommentar

 

 

Ukraina har scoret noen store og viktige treff de siste dagene. Enorme lagre med russisk drivstoff og ammunisjon er ødelagt i Rykove i dag. Og den siste uken i Melitopol, Tokmak, Berdyansk, Lazurne, Skadovsk med fler.

Disse tapene kan være viktigere og verre for russerne enn bataljoner med soldater og kjøretøy.

EDIT: Minst 10 bygg ble jevnet med jorden. Rykove ligger altså på denne viktige jernbanestrekningen og ved kysten i tillegg.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jo mer jeg ser på kanalen '1420' og til stadig hører det forkvaklede verdensbildet til den jevne Russer - ung som gammel, jo mer heller jeg i favør mot en Ukrainsk bombarder Harris fremgangsmåte i denne konflikten. Forbannede svinepelser!

Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 timer siden):

Var det opp til meg så skulle russerne fått en sjanse til, til å bygge opp en demokratisk stat etter putins fall. Da ville jeg forventet fullt demokrati, oppgjør med korrupsjon, justisia for alle og et samfunn der folk er den de er. Klarer ikke russerne det denne gangen heller, noe som antakeligvis skjer fordi de ikke helt kjenner til demokrati og rettssikkerhet, så får vi bare kjøre full isolasjon, og full og evige sanksjoner. Rett og slett gjøre det vi kan for å holde russland nede økonomisk slik at de ikke har økonomisk styrke til opprustning og og å skape konflikter, kriger og generell faenskap. 

Om resten av verden tenker det er best at russerne isoleres umiddelbart og holdes nede til evig tid er det også en helt grei løsning. Har sagt det før, men tåler en repeat. All jævelskapen som russerne har utført i Ukraina, det er ikke kun putins ansvar. Det er også det russiske folkets ansvar. Så ærlige må vi være. Det er jo ikke putin selv som kastrerer krigsfanger, voldtar barn og sivile kvinner, bomber sivile mål og tar sivile liv. Bak alle de russiske krigsforbrytelsene så er det også russiske folk som adlyder ordren, eller utfører krigsforbrytelsene. Det er viktig å huske på, sånn at vi ikke tror at dersom putin faller så er det ene og alene nok til å bygge opp demorkati og rettssikkerhet. 

Dersom den russiske mentaliteten blir uendret så vil det heller ikke bli noen radikale endringer i russland. Da er resten av verden best tjent med at vi gjør alt vi kan for å sørge for at russland blir totalt isolert fra resten av verden. Plass i sikkerhetsrådet eller diskutere globale spørsmål eller ha ambassader eller konsulater rundt i verden? Glem det. Det vil jo bare være rene spionreir og de vil benyttes til å slå tilbake på vesten før eller siden. Jo hardere skruen strammes på sanksjoner jo lengre tid går det før russerne igjen kan starte kriger og lage helvete. 

Det er klart at ein må gje Russland ein sjanse dersom landet går i demokratisk retning. Nazistane starta verdskrig og gjorde mykje fælt. Dette var attpåtil andre gongen at Tyskland var sentral involvert i ein verdskrig. Tyskland er i dag eit godt fungerande demokrati og ein viktig alliert. Tenk om også Russland kunne bli det i ei ikkje altfor fjern framtid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

To KA-52 alligatorer (moderne angrepshelikoptre) gikk altså ned i går. Da er det vel bekreftet at de har mistet 38 av cirka 90 operative. Tallene for slike ting er langt mer nøyaktige enn for andre som det finnes ukjente antall av og ukjente antall som blir ødelagt. Russerne forsterket nylig luftstyrkene sine i sør. Det er en lettelse å se at ukrainerne har effektive mottiltak.

 

 

aDYXvwZ_460swp.webp

Var det ikkje slik at russarane hadde sendt 20 angrepshelikopter til ein flybase i sør-aust-Ukraina? Ein får håpe at ukrainarane kan uskadeleggjere dei 18 andre også. Kan HIMARS brukast til dette?

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

 

 

 

bojangles skrev (9 timer siden):

Vel nå har de alt fått kolera, da er det bare å ønske de pest også. Tror vi slenger på kopper også for sikkerhetsskyld. 

Og dette kan de takke seg selv for. 

Men dette vil vel ramme den ukrainske sivilbefolkninga også?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Helt utrolig ... når man tror de har nådd et bunnivå, klarer de å overgå seg selv igjen.

e: Gikk litt fort i svingene og repostet noe fra en ikke troverdig kilde. Fjernet det så ingen tar det for god fisk

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
54 minutes ago, torbjornen said:

Var det ikkje slik at russarane hadde sendt 20 angrepshelikopter til ein flybase i sør-aust-Ukraina? Ein får håpe at ukrainarane kan uskadeleggjere dei 18 andre også. Kan HIMARS brukast til dette?

 

Flyplassen ligger i Berdiansk, så den er foreløpig ute av rekkevidde 96km fra fronten.

M30A1 har rekkevidde på 92km og ville være perfekt for dette målet (183,000 tungsten fragmenter), men ukrainerne kan ikke kjøre HIMARS frem til frontlinjene, langt mindre 4km forbi dem.

Storm Shadow er en "bunker buster", og er heller ikke veldig godt egnet. Det ville antagelig være sløseri med mindre man traff blink på et saftig mål, gjerne et helikopter som nettopp var lastet opp med drivstoff og ammunisjon, i håp om å ramme flere helikoptre rundt.

Det er mange gode mål som dette som er akkurat ute av rekkevidde. Det vil endre seg igjen når GLSDB kommer på banen. Forhåpentligvis i løpet av en måned eller to. Jeg blir ikke overrasket om den "ekte" motoffensiven ikke starter før GLSDB ankommer og smeller i store mengder bak russiske linjer.

Når Ukraina fikk HIMARS var det en gamechanger. Russiske forsyningslinjer måtte rykke bakover fra 40 til 70km. Så skjedde det igjen med M30A1 og 92km. Og nå GLSDB med 150km. Deretter kanskje HIMARS med 300km. De blir en slags "area denial" våpen, eller "zone of control", hvor man styrer fiendens forsyningslinjer, luftforsvar og andre ting.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Var det ikkje slik at russarane hadde sendt 20 angrepshelikopter til ein flybase i sør-aust-Ukraina? Ein får håpe at ukrainarane kan uskadeleggjere dei 18 andre også. Kan HIMARS brukast til dette?

Såvidt jeg erindrer så flyttet vel russerne materiell til utenfor rekkevidde for HIMARS? Men nå virker det jo som om ATACMS blir sendt og da er vel rekkevidden der til å ta ut slikt. 

Edited: Sjå der ja, @Brother Ursus hadde langt bedre husk en meg på en mandags morgen. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Helt utrolig ... når man tror de har nådd et bunnivå, klarer de å overgå seg selv igjen.



Igor Sushko er ofte suspekt kilde. Han poster en del ting uten bevis eller som rett og slett viser seg feil. Foreløpig peker alt jeg finner bare tilbake til kontoen hans.

Det er ingen tvil om at dette og andre videoer er av massearrestasjoner i Russland, og det ser også ut til å være ikke-russiske menn. De fleste er mørkhårede og har en etnisk fenotype som stemmer overens med disse landene som nevnes (mer tyrkisk/turk enn kinesisk/østasiatisk slik russere fra østen ser ut).

Men dersom dette viser seg å stemme, så er det et politisk og diplomatisk overtramp av en annen verden, og en internasjonal skandale, som kan få store konsekvenser for Russland.

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det er klart at ein må gje Russland ein sjanse dersom landet går i demokratisk retning. Nazistane starta verdskrig og gjorde mykje fælt. Dette var attpåtil andre gongen at Tyskland var sentral involvert i ein verdskrig. Tyskland er i dag eit godt fungerande demokrati og ein viktig alliert. Tenk om også Russland kunne bli det i ei ikkje altfor fjern framtid.

Ja en får virkelig håpe at russerne klarer å bygge opp en landet sitt til et realt demokrati. Til å bli et fremtidsrettet land som har rettssikkerhet, fri presse og der folk kan legge seg og kjenne seg trygge og ikke trenge frykte morgendagen eller ledernes ville sprell. Dette er rett fra hjertet. Kjenner jeg unner det russiske folket en bedre fremtid. En fremtid uten korrupsjon og makt konsentrert på elitens hender. 

Samtidig sier realisten i meg at dette neppe kommer til å skje, både fordi den russiske mentaliteten sålangt ikke ser ut til å innbefatte disse verdiene men også fordi realisten frykter at langt andre krefter vil ta makten i russland straks putin kalver. 

Jeg heier på russisk demokrati, men frykter mer autokrati.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Var det ikkje slik at russarane hadde sendt 20 angrepshelikopter til ein flybase i sør-aust-Ukraina? Ein får håpe at ukrainarane kan uskadeleggjere dei 18 andre også. Kan HIMARS brukast til dette?

Som andre har påpekt, de er for langt unna fronten. Dessuten har russerne lært nå og de er parkert med god innbyrdes avstand, man vil måtte bruke minst en rakett per helikopter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Olena Yahupova was first taken by the Russian occupiers in the Ukrainian city of Enerhodar last October. Neighbours she knew had informed on her, telling the FSB secret police that her husband was a Ukrainian military officer.

What followed, she says, was two days of torture with the secret police – which turned out to be only a prelude to a nightmare of five months of detention and forced labour, during which she also had to act in faked news clips.

 

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/18/ukraine-woman-recounts-five-month-nightmare-of-torture-and-imprisonment

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...