Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Det gjøres stadig små fremskritt. Ukrainske styrker er nå mindre enn 2km fra både Yahidne nord for Bakhmut, og Klishchiivka sør Bakhmut og spiser seg sakte men sikkert innpå.
  • I Velya Novosilka-retningen har Makarivka endelig blitt blå. Det har også et godt stykke land østover.
  • Mellom Makarivka og Staromaiorske løper det både et elveleie, en trelinje og skyttergraver. Heldigvis er vannføringen der svært lav og det ser ikke ut til å være noen vesentlig høydeforskjell. Man må nesten regne med at åkrene der er fulle av miner allerede også.
  • Godt demineringsutstyr er noe det er kritisk mangel på. "Rullere" som kjører over miner er ikke nok. De er for sårbare. Det er nok eksplosiver som gjelder. NATOs doktrine er å ikke la fienden legge miner, eller eventuelt bruke flyvåpen, men det høres ikke ut som noe sjakktrekk på en godt forberedt fiende.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Quakecry said:

Det er mulig det. Men jeg er usikker på den strategiske verdien i å gå dit nå for Ukraina. Er enig når det gjelder dronen, men at Moskva i seg selv ville blitt hardt rammet av et ukrainsk luftangrep er jeg usikker på. 


Jeg tenker nå først og fremst på et bakkeangrep ;)

Russland har lite i form av forsvar den veien. Og Ukraina trenger ikke engang angripen den veien. De kan bare signalisere at de vil, eller kjøre fler provokasjoner, og NATO si at de ikke lengre bryr seg om Ukraina angriper Russland, siden det er innenfor krigens regler, og så må Russland omrokkere på store styrker.

Jeg synes det er taktisk uklokt av NATO å si at Ukraina ikke kan angripe Russland med NATO-utstyr. Det var noe de sa for å berolige Russland når man var redde for eskalering.

Uansett gjenstår muligheten for å angripe med ikke-vestlig utstyr.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:


Jeg tenker nå først og fremst på et bakkeangrep ;)

Russland har lite i form av forsvar den veien. Og Ukraina trenger ikke engang angripen den veien. De kan bare signalisere at de vil, eller kjøre fler provokasjoner, og NATO si at de ikke lengre bryr seg om Ukraina angriper Russland, siden det er innenfor krigens regler, og så må Russland omrokkere på store styrker.

Jeg synes det er taktisk uklokt av NATO å si at Ukraina ikke kan angripe Russland med NATO-utstyr. Det var noe de sa for å berolige Russland når man var redde for eskalering.

Uansett gjenstår muligheten for å angripe med ikke-vestlig utstyr.

Problemet med en slik eskalering er hva det kan bety i retur for Ukraina, samt deres muligheter til å svare på russiske angrep. Et angrep på Mosvka kan nok retalieres med angrep mot Kyev, som i stor grad ikke har vært rammet på samme måte som andre mer uheldige byer. I tillegg, om Ukraina nå skulle slite med offensiven så kan det risikere minsket vestlig støtte samt om dem også skulle angripe mål innad i Russland. Er enig i at det er på tide dem bør få smake sin egen medisin derimot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/hvem-har-vi-gravlagt-hvor-er-mannen-min/15793661

– Hvem har vi gravlagt, hvor er mannen min?

Mens russiske soldater kriger i Ukraina, leter deres kvinner desperat etter livstegn, trøst og betaling i en Telegram kanal. – Faen, hjelp meg!

Dette er bare noen av de Telegram-meldingene som er skrevet av familiemedlemmene til russiske soldater som kriger i Ukraina:

– Mannen min døde, men under begravelsen tillot de oss ikke å åpne kisten. Nå ser jeg at han ikke er på listen av de døde soldatene. Hvem har vi gravlagt, da? Hvor er mannen min?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Putin legger fram det han påstår er bevis for Afrikanske delegasjoner om at Kyiv signerte et nøytralitetsdokument som resulterte i Russisk tilbaketrekning fra Kyiv i fjor. 

Dette er vistnok nytt og ukjent, men... 

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/30/ukraine-offer-neutrality-meaning-constitution-russia-what-does-neutral-status-country-mean-how-would-it-work

har kanskje en sammenheng... 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (57 minutter siden):

Putin legger fram det han påstår er bevis for Afrikanske delegasjoner om at Kyiv signerte et nøytralitetsdokument som resulterte i Russisk tilbaketrekning fra Kyiv i fjor. 

Dette er vistnok nytt og ukjent, men... 

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/30/ukraine-offer-neutrality-meaning-constitution-russia-what-does-neutral-status-country-mean-how-would-it-work

har kanskje en sammenheng... 

Jeg har sett litt på dette. Putin hevder at det var inngått en slags fredsavtale, han påstår endog at noen ukrainere hadde undertegnet. Det merkelige er at vi ikke har hørt om det tidligere og at denne kjempenyheten først blir presentert for noen afrikanske ledere som ikke har noen nevneverdige interesser i denne krigen.

Jeg tok en telefon til Zelenskyy for å sjekke dette, og her er hans svar:

Bilde

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
8 hours ago, Brother Ursus said:

 

 

 

https://novayagazeta.eu/articles/2023/06/17/im-afraid-i-wont-make-it-to-15-june-en

‘I’m afraid I won’t make it to 15 June’

Activist Anatoly Berezikov, 40, died in Russia’s Rostov-on-Don jail for minor offenders on 14 June. He may have been tortured there

 

Fy faen. Jævler!

De ansvarlige for disse avskyelige handlingene skal ikke føle seg trygge i fremtiden.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, bojangles said:

Åja? Du og Donald'n? 

Har ikke hørt noe om at Trump identifiserer seg med noen historisk figur ? Så nei løsningen finnes ikke der. Siden Putin og Kirill identifiserer seg med personer som levde for tusen år siden og mer. Så må også den personen som skal samtale med dem for å få en løsning, også være en som identifiserer seg med personer og begivenheter langt tilbake i tid.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Hvorvidt Putin har stedfortredere eller dobbeltgjengere har vært ivrig diskutert her på bloggen. Jeg har gjort meg til talsmann for at dette ikke er gjennomførbart, annet enn at en person som ligner på lang avstand kan sette seg inn i bil for å forvirre eventuelle attentatmenn.

Men nå har jeg faktisk funnet et bilde av Putins dobbeltgjenger:

Bilde

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Russlands løgner er ofte så lette å avsløre at man kan lure på hvem som egentlig faller for dem. Men det er ikke poenget.

En dobbeltgjenger som reiser rundt og møter gründere, studenter og velgere, og bli fotografert av pressen, kan være svært nyttig for en paranoid statsleder som frykter covid og attentat.

Ikke så nøye om alle vet at det kan være dobbeltgjengeren.

Coronatiltakene og karantenen alle som skal møte ham visstnok må gjennom, står i kontrast til bilder av Putin som møter folket uten å overholde karantene, meteren eller munnbind.

Er alle han møter skuespillere? Jeg har sett flere bilder der de samme "tilfeldige" menneskene går igjen. Men alle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Russlands løgner er ofte så lette å avsløre at man kan lure på hvem som egentlig faller for dem. Men det er ikke poenget.

En dobbeltgjenger som reiser rundt og møter gründere, studenter og velgere, og bli fotografert av pressen, kan være svært nyttig for en paranoid statsleder som frykter covid og attentat.

Ikke så nøye om alle vet at det kan være dobbeltgjengeren.

Coronatiltakene og karantenen alle som skal møte ham visstnok må gjennom, står i kontrast til bilder av Putin som møter folket uten å overholde karantene, meteren eller munnbind.

Er alle han møter skuespillere? Jeg har sett flere bilder der de samme "tilfeldige" menneskene går igjen. Men alle?

I går hadde han rundebordskonferanse med en rekke afrikanske statsledere;

Og det er ikke tvil om at dette er the real thing. Den største og beste imitator i norsk historie var vel Rolf Just Nilsen, selv om Trond Kirkvaag ikke kom langt bak. Det er ikke mulig å kopiere en Putin som snaker som han, har samme ansiktsgrimaser, går som han, ser ut som han og til alt overmål lyver som han. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...