Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

"It is necessary to stop the practice of naming various objects after figures of the Soviet period, whose biographies are purposefully mythologized in favor of someone's personal interests and preferences," he stressed. Earlier, Tokayev demanded to stop erecting monuments to figures of the Soviet period in the republic. Before that, Kazakhstan's deputy prime minister Altai Kulginov reported a plan to change about 3,000 ideologically outdated topographic names in the republic.

 

 

Kazakhstan er utpekt av Russland som et mulig mål for invasjon og russifisering. Til tross for dette dukket kazakhstanerne opp til bla. 9 mai feiringen i Moskva.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (12 timer siden):

dessuten trodde jeg ukrainerne hadde overlegen underretning med hjelp av amerikanske sattelitter etc. men her gikk de rett i et bakhold å mistet masse tungt utstyr

Javel. Det er vel å forvente at ting kan gå galt fra tid til annen. Det betyr ikke at ukrainerne ikke generelt er bedre utrustet og utstyrt enn russerne. Det blir litt rart å trekke frem et enkelteksempel og generalisere ut ifra det.

Vi kan heller se på alle frontene ukrainerne har hatt fremgang. Russerne sliter.  

Mr.M skrev (7 timer siden):

Var det ikke rundt dette tidspunktet at Kina bestemte seg for å snu ryggen til Russland og legge en ny rørledning gjennom andre land? Så det er nok ikke så rosenrødt likevel.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det skrives mye om russisk industri og økonomi, og på utsiden kan det ofte virke som om den russiske økonomien ikke er påvirket, men se litt nærmere etter. Industrier som er avhengige av utenlandske partnere eller import, har brukket ryggen. Det er grunn til å tro at tallene er enda verre i forsvarsindustrien, som er avhengig av vestlige komponenter. Enkelte ting kan bygges med enkel kinesisk elektronikk og hyllevare. Det kan derimot ikke f.eks radar eller optikk. Mange undervurderer også maskinvaren man trenger for å opprettholde eller bygge ny maskinvare, noen ganger kalt teknologibase eller industribase. Denne ekspertisen og teknologiadgangen forsvinner i stor grad tilbake til utlandet. Russland må da overføre teknologi og industribase fra f.eks Kina, som allerede ligger bak Vesten og stadig forsøker å stjele, kjøpe eller kopiere den fra oss.

a04EgqZ_460swp.webp

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 minute ago, Markiii said:

Var det ikke rundt dette tidspunktet at Kina bestemte seg for å snu ryggen til Russland og legge en ny rørledning gjennom andre land? Så det er nok ikke så rosenrødt likevel.

 

Kina utnytter situasjonen til egen vinning. De gjør Russland til en slags vassalstat.

Russland sender Kina ressursene de trenger. Og Kina får betale Russland i yuan i stedet for dollar, som styrker yuan og svekker dollar, samtidig som de får gunstige rabatter fra russerne. Og russerne kan bruke yuan til å kjøpe det de trenger. Stadig mer kinesiske ting og tang dukker opp på det russiske markedet. Russland bytter nå ut engelsk i skolene med mandarin. Dette får alarmbjellene til å lyse hos mer konservative russere, som ikke engang liker russiske borgere med delvis asiatisk utseende.

Kina ser også en risiko ved å stole for mye på Russland. De ønsker ikke å stille seg i en situasjon hvor Russland kan slå av gassen deres. Dette viser at man ikke stoler på Russland som leverandør. Eventuelt at man ikke stoler på Russlands evne til å levere gass i fremtiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg foreslår at du holder kjeft. Du bare forvirrer leserne på Diskusjon.no. Du mangler åpenbart elementær innsikt i de spørsmål du omtaler. Du fremstår som en uinformert tulling som hevder at der var i en slags kamp mellom Obama og Bush i 2016. 

 

Det er ikke hva jeg skriver i det hele tatt. At du tror at noen kan være så korka rundt rent faktating som du postulerer, skjemmer bare deg selv ut.

Har mitt på det tørre når det gjelder kunnskap om amerikansk politikk. Gidder ikke diskutere pisset du skriver etter at du kaller meg tulling. 


PS: Leste fortsatt ikke lenger enn det jeg quotet.

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Regenburg said:

Russerne har nemlig utplassert EK-anlegg for hver 10. kilometer langs den 1000 kilometer lange fronten, ifølge flere kilder. I tillegg har de mer artilleri, og dominerer luftrommet. Derfor må ukrainerne bombe mye mer, før en større offensiv kan starte. Dette er avgjørende for å kunne utnytte avanserte våpensystemer og satellittdata. – Det er liten grunn til å tro at den store offensiven kommer i nærmeste fremtid, mener de uavhengige russiske analytikerne i CIT.



Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke ventet på GLSDB i det minste, som skal komme i juli eller august - om ikke også F-16.

Er det tidspress på ukrainerne fra USA eller noen andre om å vise resultater? Eller er man redd for høstregnet?

Valget i USA er jo ikke før neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (26 minutter siden):

Det er ikke hva jeg skriver i det hele tatt. At du tror at noen kan være så korka rundt rent faktating som du postulerer, skjemmer bare deg selv ut.

Har mitt på det tørre når det gjelder kunnskap om amerikansk politikk. Gidder ikke diskutere pisset du skriver etter at du kaller meg tulling. 


PS: Leste fortsatt ikke lenger enn det jeg quotet.

Gidder ikke diskutere pisset du skriver etter at du kaller meg tulling. 

OK, da synes vi ganske enige.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

"It is necessary to stop the practice of naming various objects after figures of the Soviet period, whose biographies are purposefully mythologized in favor of someone's personal interests and preferences," he stressed. Earlier, Tokayev demanded to stop erecting monuments to figures of the Soviet period in the republic. Before that, Kazakhstan's deputy prime minister Altai Kulginov reported a plan to change about 3,000 ideologically outdated topographic names in the republic.

 

 

Kazakhstan er utpekt av Russland som et mulig mål for invasjon og russifisering. Til tross for dette dukket kazakhstanerne opp til bla. 9 mai feiringen i Moskva.

Kan dette forståast på nokon annan måte enn som direkte kritikk av Putin sin bruk av sovjetisk historie for propagandaføremål?

Eg byrjar å elske kazhakhstanarane, og håpar at resten av dei sentral-asiatiske landa følgjer etter og seier ha det til Russland.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, torbjornen said:

Kan dette forståast på nokon annan måte enn som direkte kritikk av Putin sin bruk av sovjetisk historie for propagandaføremål?

Eg byrjar å elske kazhakhstanarane, og håpar at resten av dei sentral-asiatiske landa følgjer etter og seier ha det til Russland.

 

Mens store deler av den eldre garde i Russland ønsker seg tilbake til Sovjet, er det nesten ingen under 40 eller i de andre sovjetstatene som ønsker det. Ikke i Belarus heller. Og mens det kan se ut som om Putin har appropriert sovjetiske symboler for sin nasjonalisme og imperialisme, så reagerer andre land på det med alt fra bekymring til avsky. Kazakhstan er svært bekymret. Blant annet fordi store deler av landet er bebodd av etniske russere. I nord av landet er de faktisk i majoritet en del steder (rødt på kartet).

Så vidt jeg husker har Kazak og Uzbek også forbudt sine egne borgere å verve seg til den russiske hæren og PMC'er, samt forbudt Z-symbolet. Eller i det minste er det sett ned på også at myndighetene. En del russere i biler med Z-symbol og lignende har fått pryl både på grensen og inne i Kazakhstan, av grensevakter og politi så vel som vanlige folk.

Russere er forsåvidt velkomne i Kazak og Uzbek fremdeles, men også der sees de med litt mistenksomhet. Lokalbefolkningene er heller ikke glade for de økte husleieprisene og lignende.

iep25p1lkwd81.webp

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Russerne har kommet i form, bruker elektronisk krigføring med stort hell langs hele fronten. Har overtaket i lufta, og overlegent artilleri. Ukrainerne sliter.

https://www.aftenposten.no/verden/i/5Bk9zX/disse-russiske-vaapnene-faar-skylden-for-at-motoffensiven-gaar-sakte-norge-har-faatt-merke-hva-de-kan-gjoere

 

Langs store deler av fronten fungerer ikke satellittnavigasjon. Mange steder mister de ukrainske soldatene alle radiosignaler. De får ikke kontakt på radiosambandet. Dermed må ordre og beskjeder formidles av løpere, som springer mellom skyttergravene.

Den ukrainske dronehæren er formidabel. 10.000 dronesoldater skulle styre svermer av droner mot russiske mål. Men de sliter. Hver uke mister ukrainerne anslagsvis 2500 droner. De blir ødelagt av russisk elektronisk krigføring (EK).

De russiske EK-våpnene forsinker offensiven. Det er både russiske, ukrainske og vestlige kilder enige om. EK-våpnene er som regel utplassert 7 kilometer bak fronten, avhengig av rekkevidden. USA og Nato er bekymret. Når russerne klarer å slå ut GPS-nettet, blir Himars-missilene mindre effektive, ifølge CNN. Det kan også ha svekket treffsikkerheten til andre våpen, avslørte lekkasjene fra Pentagon

– Russerne jammer alt de kan, forteller ukrainske dronekrigere til ukrainske medier.

Hva skjer nå ved fronten?

Den ukrainske offensiven på bakken har nesten stoppet opp de siste dagene. Kampene pågår ved landsbyene ukrainerne befridde forrige helg etter til dels store tap. De siste 3–4 dagene har ukrainerne kun gjenerobret omlag tre kvadratkilometer, ifølge det ukrainske militæret. De hevder fremrykningen fortsetter.

– For å kunne trappe opp, trenger vi våpen med 200 kilometers rekkevidde, sa viseforsvarsministeren lørdag.

Elektroniske krigføring er en viktig årsak til at offensiven går sakte. Det mener den amerikanske tenketanken ISW. Russerne har fått på plass flere EK-våpen langs fronten. Dessuten kan utstyret ha blitt forbedret. I tillegg har russerne endret strategi. De nederlandske analyse-teamet Oryx har verifisert at ti russiske EK-våpen er ødelagt siden i april.

Uansett er dette ikke nok.

Russerne har nemlig utplassert EK-anlegg for hver 10. kilometer langs den 1000 kilometer lange fronten, ifølge flere kilder. I tillegg har de mer artilleri, og dominerer luftrommet. Derfor må ukrainerne bombe mye mer, før en større offensiv kan starte. Dette er avgjørende for å kunne utnytte avanserte våpensystemer og satellittdata. – Det er liten grunn til å tro at den store offensiven kommer i nærmeste fremtid, mener de uavhengige russiske analytikerne i CIT.

Det samme mener den britiske tenketanken Rusi, som spår en «veldig ubehagelig sommer».

Kva blir då konklusjonen? At offensiven bør utsetjast til neste år, etter at Ukraina har fått F16-flya dei har bedt om sidan i fjor?

Lenke til kommentar

Offensiven har egentlig knapt begynt. Det vi ser er sondering i styrke og formingsoperasjoner for å forsøke å sette russiske styrker og mobile reserver i sjakk og finne et svakt punkt. Ukrainerne tester langs nesten hele kontaktlinjen.

Fremdeles har de 75% av styrkene sine i bakhånd og 0/9 stormbrigader engasjert, mens russerne antagelig har engasjert nesten alt de har. Faktisk er jeg overrasket over at Russland ikke har satt i gang en ny runde med mobilisering. Når det plutselig trengs er det for sent. Jeg tipper de vil mobilisere igjen i desperasjon og igjen sende nye konskripter uten trening til fronten som fodder.

Den virkelige offensiven har først begynt når vi ser hundrevis av tanks og tusenvis av AFV dundre inn i russiske linjer samtidig. Kanskje tom. på flere steder.

Jeg tror ikke Ukraina vil vente til de får GLSDB, men det er en mulighet. De skal ankomme i løpet av sommeren, og det skal være snakk om tusenvis. De er ikke like bra som HIMARS-raketter, og de skal være lettere å skyte ned, men russerne vil nok få store problemer med selve antallet. Russisk antiluftskyts sliter også med store hull. En S-300 rakett koster typ 1 million dollar, mens en GLSDB koster drøyt 168,000. De kan antagelig overvelde det russiske luftforsvaret. Noe som er viktig fordi Russland per akkurat nå ser ut til å ha fordeler i lufta igjen, og særlig i sør.

Alternativt mener jeg at motoffensiven bør gå mot det relativt dårlig beskyttede Moskva... but that's just me. Jeg forstår at det er politisk upopulært, men det er militært svært gjevt. Et land som blir angrepet har også rett til å forsvare seg ved å invandere motparten når de har slått ned deres invasjon. Tenk om USA, Vesten, Sovjet osv. ikke skulle hatt lov til å invandere Tyskland i andre verdenskrig. Da hadde krigen aldri tatt slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
42 minutes ago, torbjornen said:

Er det noko som hindrar Ukrainarane i å frigjere Luhansk ved å gå via Belgorod?



Ingenting miltært så vidt jeg vet - bare politisk. Det er også derfor jeg er litt oppsatt på at Vesten skal droppe krav til Ukraina om ikke å gå inn i Russland. Om så bare for å skremme russerne, så ville det føre til at de måtte vurdere en omrokkering og tilbaketrekning av styrker fra Ukraina til den ukrainske grensen i nord.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...