Skjelvgråt Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Er det ikke på tide å ta en pause Brother Ursus. Du har utrolig mange innlegg her og nesten hvert eneste nye innlegg er fra deg. Virker jo nesten usunt.. 4 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 9 minutes ago, Brother Ursus said: For de som lurer så pågår de hardeste kampene nå i tre områder. Nederst til venstre: Orikivh-Tokmak retningen I midten: Velyka Novosilak-retningen Øverste til høyre: Bakhmut-retningen Ukraina rykker foreløpig sakte men sikkert frem på alle tre. Det er betydelige forsvarslinjer som må brytes gjennom før det kan være snakk om noen store teritorielle kapringer slik man har sett tidligere. Russerne har for vane å sette nesten alt de har i fremre linje. De ser ut til å ha tatt noe lærdom av Kyiv, Kharkiv og Kherson, og har nå flere linjer. Ukraina på sin side har så langt bare engasjert ca. 1/3 av styrkene sine og såvidt jeg vet bare 1/9 stormbrigader: Azov, som pusher i sør fordi de ønsker seg tilbake til Mariupol og Azovhavet. På meg virker det litt rart at de holder 2/3 av styrken i reserve. Det kan være at de ser etter svakheter i det russiske forsvaret hvor de kan sette inn en del av reserven ved et senere tidspunkt. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Brother Ursus skrev (1 time siden): Forhåpentligvis vil Israel snart angripe Iran og deres underjordiske atomvåpenproduksjon og droneproduksjon. Dette burde også svekke Irans evne til å hjelpe Russland. George W. Bush snakka om vondskapens akse. No 20 år seinare byrjar dette å gje litt meir meining. 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg shockorshot Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 11 minutes ago, Quakecry said: Er det ikke på tide å ta en pause Brother Ursus. Du har utrolig mange innlegg her og nesten hvert eneste nye innlegg er fra deg. Virker jo nesten usunt.. Nei det synes jeg ikke. De er utrolig informative, fortsett slik @Brother Ursus det settes pris på! 21 7 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 4 minutes ago, shockorshot said: Nei det synes jeg ikke. De er utrolig informative, fortsett slik @Brother Ursus det settes pris på! Det er dem, men det er jo sunt å ta seg en pause og å ikke fokusere alt for mye på krigen heller. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 Når Nova Kahkovka-demningen først ble ødelagt kunne jeg ikke forstå hva russerne tenkte på, og jeg skrev at det måtte være ren hevn eller idioti fordi det muligens ville være til større fordel for Ukraina enn Russland. Det ser ut til at russerne kanskje ville oversvømme ukrainske styrker som beveget seg over de små øyene i kanalen og eventuelt mudre kantene. Demningen ser ut til å ha kollapset mye pga. det overveldende vanntrykket. Det kan være snakk om tekniske feilberegninger. Ikke bare drepte russerne egne soldater - de oversvømte egne forsvarsverk, og tok ut eget tungt materiell. Muligens mye mer enn det som hittil har vært kjent. Mange måtte hentes av helikoptre. Synd Ukraina ikke fikk skutt dem ned. Nå er andre deler av Dnipro-elven i ferd med å tørrlegges. Elven krymper, og blir enklere å krysse med f.eks pontongbroer. Dnipro har på steder gått fra en bredde på mange kilometer i reservoiret til kanskje 100 meter. Dersom elveleiet fortsetter å tørke vil det i økende grad kunne krysses mot et område som russerne ikke har bygget forsvarsverk i. 8 2 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Nei nei! Det der er spesielle flytende badering hjul! Når russerne sprengte demningen kunne de bare flyte ut! Genialt og alt går etter planen 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 Rapporteres om at en russisk base og en god del soldater og utstyr har gått med nordvest for Tokmak i Tavria. 7 3 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Quote Prigozhin says Wagner will not sign any contract with Russian defence minister https://www.reuters.com/world/europe/prigozhin-says-wagner-will-not-sign-any-contract-with-russian-defence-minister-2023-06-11/ Jeg lurer på hvorvidt det er avtalt spill eller om de kan finne på å ryke i tottene på hverandre til slutt. Og hvor mye kontroll har Putin over sine underordnede og div. leiesoldatgrupper? 1 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 Blahodatne ser ut til å være frigjort. 5 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 (endret) Russiske forsvarsposisjoner og festningsverk: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1rRKs40IEbGRsV0Fhky25l5OkPJ_vUvQ&ll=47.34308599371209%2C36.64802114903377&z=9 Blahodatne ligger bak første linje av forsvar. Endret 11. juni 2023 av Enceladus 4 3 4 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Jeg vet ikke helt. På meg virker offensiven litt halvhjertet. Bare 1/3 av styrkene er satt inn. I stedet for å konsentrere seg om å slå gjennom på et strategisk sted sprer de styrkene sine. Rapportene er blandet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 (endret) Imaginacíon skrev (17 minutter siden): Jeg vet ikke helt. På meg virker offensiven litt halvhjertet. Bare 1/3 av styrkene er satt inn. I stedet for å konsentrere seg om å slå gjennom på et strategisk sted sprer de styrkene sine. Rapportene er blandet. Det er "halvhjertet" med hensikt. Rekognisering i styrke - relativt små enheter som foretar probeangrep for å teste fiendens evne til å reagere og så lange hovedstøtet - konsentrasjonen din, mot fiendens svakeste punkt. Alle steder de tester linjene for penetrasjon er forsåvidt strategiske steder. @Brother Ursus påpekte at kun en liten brøkdel av styrkene er satt inn. Når hovedstøtet kommer vil vi høre om det. Endret 11. juni 2023 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 Sitat Russland hevder å ha skutt ned et ukrainsk Su-25 jagerfly i Kherson. Det er det russiske forsvarsdepartementet som hevder dette søndag. De sier at det ukrainske Su-25 jagerflyet ble skutt ned i Kherson-regionen, sør i landet. https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-a-ha-skutt-ned-jagerfly/79529082 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 Mer logistikkproblemer for russerne: Quote This rail bridge was the only rail line from Crimea to supply all Russian troops in Zaporizhzhia. Logistics from Crimea will now have to be done by truck assuming the roads from the other dams that were blown up don't impact the main roads. Russian troops in Zaporizhzhia are in the coming days going to start running into ammunition, food, fuel, and water shortages. https://twitter.com/OSINTMISCIF/status/1667911275588775936 9 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 11. juni 2023 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2023 5 6 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE1xyB/naa-raser-slag-paa-flere-fronter-ukraina-har-gjenerobret-flere-landsbyer Nå raser slag på flere fronter: Ukraina har gjenerobret flere landsbyer YAHIDNE/KYIV/OSLO (VG) Ukrainske styrker angriper nå russerne på minst fire fronter, i det som er starten av den lenge varslede motoffensiven. Blant sivilbefolkningen i landet er stemningen anspent. 8 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 2 minutes ago, Brother Ursus said: Ukraina har gjenerobret flere landsbyer Bare så synd at alt Russland tar på i Ukraina blir ødelagt. 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. juni 2023 Del Skrevet 11. juni 2023 10 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said: Lol! Hva er dette for noe? C&C Red Alert!? 😂 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå