Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

RIA (russisk statlig medie) melder på Telegram at russisk påtalemyndighet ønsker at retten erklærer Meta for en «ekstremistorganisasjon», og at plattformene deres bannes i Russland. Facebook er vel allerede gjort ulovlig. Dette skjer etter det ble klart at Meta ikke vil banne brukere som poster voldelige budskap mot russiske soldater.

https://t.me/rian_ru/152822

31F5D0CE-3612-4453-BFFC-B77169FE8650.jpeg.3314cc218e66c720fa88ac16163c3033.jpeg

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Snikpellik said:

å projiserer du her. Du forstår nok godt hva som menes med nyttige idioter i propagandaøyemed. Jeg har da ikke skrevet at «alle andre» er idioter. Jeg skrev at de som sprer Russlands desinformasjon videre er nyttige idioter.

Den opprinnelige tweeten:
The truth is that the maternity hospital has not worked since the begining og Russia's special operastion in Ukraine. The doctors were dispersed by miltants of the Azov nationalist battalion."

Din kommentar:
"Jeg gruer meg til vestlige nyttige idioter begynner å «bare stille spørsmål», for deretter at eventuelle brukere her på forumet begynner å svelge denne driten og vi må diskutere dette her. Allerede ser vi stadig flere republikanske politikere i USA, de aller ytterst til høyre og MAGA-gjengen selvfølgelig, bite på og dele. Det er sånn det starter hver gang."

Kommentaren levner ikke mye tvil. Man skal ikke stille spørsmål om det er noe i påstandene om at azovsoldater hadde inntatt sykehuset og sendt bort ansatte, da er man "vestelig nyttig idiot". Dette er kun russisk propaganda og disinformasjon - uansett hva slags informasjon man skulle komme over der ute. Fin måte å drepe en ikke-ønsket diskusjon på før den i hele tatt starter.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):
Dragavon skrev (1 time siden):

Tillater meg å poste denne linken en gang til. En god beskrivelse av mentaliteten til de russiske styrkene.

https://forsvaretsforum.no/kronikk-russland-vladimir-putin/russisk-militaert-lederskap-og-verdisyn-overdreven-voldsanvendelse-er-dessverre-som-forventet/252180

Jeg anbefaler alle å lese dette.

Helt enig. Jeg spoiler siste avsnitt her:

Spoiler

Når våpnene har stilnet og Putin forhåpentligvis er på vei til historiens skraphaug må verdenssamfunnet, før en eneste sanksjon fjernes, stille krav om det nye russiske lederskapet tar et grunnleggende oppgjør med den menneskefiendtlige delen av nære historien samt det forhold at de fortsatt fører krig helt uten et anstendig moralkompass og verdiforankring. Hvis ikke vil historien gjenta seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

Den opprinnelige tweeten:
The truth is that the maternity hospital has not worked since the begining og Russia's special operastion in Ukraine. The doctors were dispersed by miltants of the Azov nationalist battalion."

Din kommentar:
"Jeg gruer meg til vestlige nyttige idioter begynner å «bare stille spørsmål», for deretter at eventuelle brukere her på forumet begynner å svelge denne driten og vi må diskutere dette her. Allerede ser vi stadig flere republikanske politikere i USA, de aller ytterst til høyre og MAGA-gjengen selvfølgelig, bite på og dele. Det er sånn det starter hver gang."

Kommentaren levner ikke mye tvil. Man skal ikke stille spørsmål om det er noe i påstandene om at azovsoldater hadde inntatt sykehuset og sendt bort ansatte, da er man "vestelig nyttig idiot". Dette er kun russisk propaganda og disinformasjon - uansett hva slags informasjon man skulle komme over der ute. Fin måte å drepe en ikke-ønsket diskusjon på før den i hele tatt starter.

?

Da foreslår jeg at du leser innlegget mitt på nytt.

Bildet i tweeten fra russerne viser åpenbart ikke sykehuset de bombet, men et annet bygg.

Dette påpekes og bevises i tweeten jeg la ved fra Bellingcat, med riktig geolokasjon. Dette er desinformasjon fra russerne, og poenget med innlegget mitt. 

Hvorfor du fortsetter å mase om Azov og andre ting som er russiske talking points vet jeg ikke. Jeg nevnte det ikke en gang. Gi deg før det blir for flaut.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

fler som har Linux Mint her? Oppdaget at vi har Hypnotix Free Tv, med bl.a. ukrainske (og russiske tv-kanaler)

DnwyIb6.png

ezlss41.png

uEjbtL8.png

De aller fleste ukrainske fungerer, mens russiske kan være trege eller virker ikke.

(vet ikke om Hypnotix finnes for Windows OS, men fins kanskje tilsvarende andre)

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

?

Da foreslår jeg at du leser innlegget mitt på nytt.

Bildet i tweeten fra russerne viser åpenbart ikke sykehuset de bombet, men et annet bygg.

Dette påpekes og bevises i tweeten jeg la ved fra Bellingcat, med riktig geolokasjon. Dette er desinformasjon fra russerne, og poenget med innlegget mitt. 

Hvorfor du fortsetter å mase om Azov og andre ting som er russiske talking points vet jeg ikke. Jeg nevnte det ikke en gang. Gi deg før det blir for flaut.

Så det bildene du reagrer på, ikke selve påstanden om at sykehuset ikke hadde vært i drift eller at de ansatte hadde blitt sendt bort av azovsoldater? Hva er det du frykter "nyttige vestelige idioter" skal "stille spørsmål" ved; Bildene eller påstandene som blir fremsatt?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Thor. skrev (20 minutter siden):

Ukraina er på god vei inn i et EU medlemskap. Hva kan det bety for situasjonen?

Ukraina er ikke på god vei inn i et EU-medlemskap. Det finnes i realiteten ingen "fast track"-mulighet til å bli medlem i EU. Da må det ratifiseres nye endringer, som alle medlemsland må godta. Videre må alle land godta Ukraina som nytt medlemsland. Det er ikke bare-bare det heller. Det vil ta åresvis. Nord-Makedonia sendte eksempelvis sin søknad i 2004. 

Noen greie artikler finner du her:

https://abcnews.go.com/International/wireStory/united-ukraine-eu-tackles-devil-details-summit-83360558

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/03/09/ukraine-eu-membership/

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snikpellik said:

RIA (russisk statlig medie) melder på Telegram at russisk påtalemyndighet ønsker at retten erklærer Meta for en «ekstremistorganisasjon», og at plattformene deres bannes i Russland. Facebook er vel allerede gjort ulovlig. Dette skjer etter det ble klart at Meta ikke vil banne brukere som poster voldelige budskap mot russiske soldater.

Jeg vet at de russiske påtalemyndighetene tenker på helt annen informasjon enn det jeg gjør, men jeg klarer likevel ikke fri meg for tanken at de har litt rett. Facebook og Meta gjør mer skade enn godt her i verden…

Endret av ism_InnleggNO
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Angående barnesykehuset som ble bombardert: Det er ikke mulig å få 360-graders film fra alle sider av alle bygg i landet til alle tider og heller ikke mulig å få full oversikt over hvem som har vært innom hvilke bygg og hvilke motiver de hadde, hvilke klær og eventuelt utstyr de hadde med seg osv.

Det vil ofte være et spørsmål om troverdighet i påstander. Hittil har det ikke framkommet noe faktisk bevismateriale som underbygger russernes historie om angrepet. Det er derimot store mengder faktisk bevismateriale som underbygger ukrainernes. I tillegg har russerne en historikk om propagandaløgner som unnskyldning og det styrker ikke akkurat troverdigheten deres. På den andre side så har det vært kjent at ukrainerne bruker de sykehusressursene de har til å hjelpe sårede, inkludert soldater og sannsynligvis inkludert behandling på barnesykehus og fødeavdelinger. Så at det kan ha vært folk i grønne klær der er ikke helt usannsynlig, men neppe i den konteksten russerne påstår. Så selv om man ikke kan si noe 100% sikkert så er det overveldende sannsynlig at urkainernes versjon er nærmest sannheten. Med mindre det dukker opp vesentlige annerledes beviser så foreslår jeg vi lar troverdighets-stillingen være der den er.

• Liker 9
Lenke til kommentar
jallajall skrev (13 minutter siden):

Så det bildene du reagrer på, ikke selve påstanden om at sykehuset ikke hadde vært i drift eller at de ansatte hadde blitt sendt bort av azovsoldater?

Viser nok en gang til innlegget mitt.

En tweet fra Russland hvor de som desinformasjon blant annet bruker bilde av en annen bygning, og vedlagt en tweet hvor dette bevises av Bellingcat med geolokasjon.

Sitat

Hva er det du frykter "nyttige vestelige idioter" skal "stille spørsmål" ved; Bildene eller påstandene som blir fremsatt?

Det har jeg skrevet. Desinformasjon fra Russland. For eksempel ved å legge ved bilde av feil bygning, som de gjorde her.

Påstandene som fremsettes er vanskelig å si noe om. Russerne har ingen beviser, og det er vanskelig om ikke umulig å motbevise at det kan ha vært soldater i nærheten.

Poenget med innlegget var uansett at russerne jukset med lokasjonen, som bør være rimelig enkelt for alle å forstå siden tweeten i innlegget handlet om nøyaktig akkurat dette, ikke noe annet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Norge vurderer russisk mediesensur
https://www.nrk.no/kultur/norge-vurderer-russisk-mediesensur_-_-skummel-utvikling-1.15888302

Forstår at det virker smart å blokkere en ren propagandekanal for Putin. Men dette er et stort prinsipielt skritt i en veldig farlig rettning :(

Fundamentalt enig med deg og er vel noe allerede Russland har gjort angående vestlig media. Jeg er sterkt imot alle sorter sensur. 
..Men når man ser hvor godtroende vi er til våre egne propagandakanaler så er det sikkert skummelt og tillate russisk propaganda da det er hakket verre.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (6 minutter siden):

https://www.nrk.no/kultur/norge-vurderer-russisk-mediesensur_-_-skummel-utvikling-1.15888302

Forstår at det virker smart å blokkere en ren propagandakanal for Putin. Men dette er et stort prinsipielt skritt i en veldig farlig rettning :(

Håper de hører på PEN om å heller kontre med opplysninger om falske nyheter. Jeg håper de får med seg EU på dette og etablerer et Europeisk faktasjekk-byrå a la norske faktisk.no. Det trengs et omfattende og godt samarbeid for å sjekke ut påstander om denne krigen. Noe Norge ikke har kapasitet til å klare alene. Faktasjekkene bør selvsagt presenteres på flere språk, inkludert russisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Forstår at det virker smart å blokkere en ren propagandakanal for Putin. Men dette er et stort prinsipielt skritt i en veldig farlig rettning :(

Jeg er ikke uten videre enig i det. Jeg mener de siste årene med Putins (og Trumps) informasjonskrig[1] har vist oss at ubegrenset ytringsfrihet er ekstremt skadelig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Toleransens_paradoks

Laquote.svgDersom vi er uinnskrenket tolerante, selv mot dem som er intolerante, dersom vi ikke er beredt til å forsvare et tolerant samfunn mot de intolerantes angrep, så vil de tolerante bli tilintetgjort, og toleransen med dem.Raquote.svg

[1] https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 minutter siden):

Men når man ser hvor godtroende vi er til våre egne propagandakanaler så er det sikkert skummelt og tillate russisk propaganda da det er hakket verre.

blir ikke evt. russisk propaganda og løgner i sendingene, oppveid av at man har paralell info fra våre/vestlige kilder? For en som bor i Russland er det sikkert skumlere mht. sannhet/fakta, men hos oss burde det ikke være et problem? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Det har jeg skrevet. Desinformasjon fra Russland. For eksempel ved å legge ved bilde av feil bygning, som her. 

Okey, så bare slik at jeg ikke misfortår; det er ikke selve påstandene du reagerer på og mener er "vestelig idioti" å diskutere, men bruken av så åpenbart feil bilder til å backe opp påstandene som fremsettes?
Ergo det er ikke "nyttig vestelig idioti" å diskutere om hvorvidt azovsoldater kan ha vært der der og de sendte bort ansatte, men at det er "vestelig nyttig idioti" å "stile spørsmål" om det er noe i disse konkrete bildene som ble brukt?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, jallajall said:

Ergo det er ikke "nyttig vestelig idioti" å diskutere om hvorvidt azovsoldater kan ha vært der der og de sendte bort ansatte, men at det er "vestelig nyttig idioti" å "stile spørsmål" om det er noe i disse konkrete bildene som ble brukt?

Så lenge det ikke finnes noen grunn til å mistenke at det skulle være noe annet enn russisk propaganda er det "nyttig vestlig idioti" å diskutere slikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Håper de hører på PEN om å heller kontre med opplysninger om falske nyheter. Jeg håper de får med seg EU på dette og etablerer et Europeisk faktasjekk-byrå a la norske faktisk.no. Det trengs et omfattende og godt samarbeid for å sjekke ut påstander om denne krigen. Noe Norge ikke har kapasitet til å klare alene. Faktasjekkene bør selvsagt presenteres på flere språk, inkludert russisk.

Enig. For å legge til, Faktisk.no er del av det internasjonale faktasjekkernettverket, IFCN.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...