Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Lite kreativt navn skrev (1 minutt siden): Han har fordypt seg skikkelig i dette gjennom et langt liv Han har fordypt seg såpass mye gjennom historien i Amerikansk utenrikspolitikk, at han er blind på begge øynene av hva som foregår i Ukraina. Når du bruker en hammer gjennom hele livet til å løse alle problemene (eller i hans tilfelle, forklare alle problemene), begynner absolutt alle løsningene på alle problemene å ligne spikre. Chomsky hadde jeg respekt for en gang i tiden som en stemme mot den aggressive Amerikanske utenrikspolitikken, men i den senere tid har han tapt absolutt all kredibilitet. Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 Lite kreativt navn skrev (Akkurat nå): Hvem stryker han på pungen haha. Han har fordypt seg skikkelig i dette gjennom et langt liv, jeg linker til et intervju for de som er interresert, og du avviser han med en finne på Twitter som kaller han venstreradikal Noam Chomsky kaller seg selv venstreradikaler, og det er vel ikke noe gærent i å være det. Er ikke akkurat det som er kontroversielt med Chomsky, men alle de gangene han har tatt og tar totalt feil, samt hans forsøk på å legitimere Russlands angrepskrig og folkemord mot Ukraina og konsekvent legger skylden for invasjonen på alle andre enn Russland selv. Du er langt fra den første som limer inn en Youtube-video med Chomsky i denne tråden, uten kontekst eller noen annen forklaring enn at "enkelte her bør se dette". 15 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Markiii Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 Lite kreativt navn skrev (6 timer siden): Ikke for å være frekk, men dette har i grunn lite å si. Syns det var forfriskende innspill. Spesielt med tanke på at EU og USA (og Norge) sensurerer russisk media. Til syvende og sist er det den ukrainske befolkningen som lider i dette maktspillet. Det er ikke noe forfriskende med russisk propaganda. Og hvis du først skal begynne å snakke om sensur så bør du starte med Russland der mediene er kontrollert av staten og staten sensurerer de som ikke føyer seg detter dem. Den ukrainske befolkningen lider ikke på grunn av noe maktspill, men på grunn av Russlands imperialisme. Lite kreativt navn skrev (2 timer siden): Og det er ingen åpenbar hitler paralell. Ikke i det hele tatt. Hvilke av våre venner har gjort mest aggressive og skadelig inngrep i andre nasjoner de siste tiårene? Våre venner over Atlanteren eller våre venner i øst? Det er ingen som har ført en i praksis nazistisk politikk slik Russland gjør og har gjort. Det du driver med her er uansett Whataboutism, og forsvarer eller rettferdiggjør ikke Russlands forbrytelser. Lite kreativt navn skrev (2 timer siden): Tenkte denne kanskje er av Interesse for enkelte her inne. Jeg har problemer med å se hva en lingvist som det nylig er avslørt hadde tette bånd til pedofilmesteren Epstein mener om dette. Det har jo vist seg at Chomsky ikke er motstander av imperialisme, bare vestlig imperialisme. Han har ingen problemer med russisk imperialisme. 11 3 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (20 minutter siden): Han har fordypt seg såpass mye gjennom historien i Amerikansk utenrikspolitikk, at han er blind på begge øynene av hva som foregår i Ukraina. Når du bruker en hammer gjennom hele livet til å løse alle problemene (eller i hans tilfelle, forklare alle problemene), begynner absolutt alle løsningene på alle problemene å ligne spikre. Chomsky hadde jeg respekt for en gang i tiden som en stemme mot den aggressive Amerikanske utenrikspolitikken, men i den senere tid har han tapt absolutt all kredibilitet. Der er en god grunn til at amerikanske gaster som ikke har vært i land siden september 2022 blir møtt i Oslo som en slags helter. De blir stoppet på midt på Karl Johan og noen vil bli fotografert sammen med de. De går i joggebukser og tennissko, og hadde ikke peiling på at de var ute på et slags diplomatisk oppdrag, men blir hele tiden bedt om å gi "high fives." Besøket av Gerald R. Ford - også kjent som CVN-78 - er det mest geniale trekk jeg hittil har sett av regjeringen Gahr Støre, og jeg håper at Joe Biden også er med på det. USA har gjort mye rart de siste 70 årene. Men en ting amerikanerne ikke selv vet å verdsette og å forstå betydningen av, er at en liten hangarskipstur innom Oslo og Norge gjør at den norske befolkning forstår og verdsetter at vi har amerikanerne på vår side, og at vi føler oss tryggere. 1 6 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Storm Shadow skal i følge Ukraina ha truffet alle målene de er satt opp til. Det er ikke usannsynlig, men i alle fall mer sannsynlig enn hva Russland hevder - de skal selvsagt ha skutt ned flere av de. De er jo så effektive.... 2 5 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Russian troops continue to focus their main efforts on attempts to completely seize Luhansk and Donetsk regions. During the day, the Armed Forces of Ukraine repelled 18 enemy attacks. Armed Forces of Ukraine repel 18 enemy attacks in east today (ukrinform.net) 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Lite kreativt navn skrev (15 timer siden): Nei. Finn ett argument i noen av de avsnittene Jeg skjønner du ikke har vært i eller vet særlig mye om Afrika, fair enough. Jeg kan skrive like mye om dette, men la oss ta det som er relevant for denne tråden. Men, la oss nå ta et lite kræsjkurs i Russisk historie som viser relevansen til Nazi Tyskland retorikken, og kanskje sier litt om ditt fredfulle Russland, holder det relativt nylig og overfladisk så vi ikke bruker hele kvelden. Såååå, siste 100 år har alle øst-Europeiske land vært okkupert av Russland minst en gang. Det som kan sies å være datidens Ukraina ble med makt innlemmet i det Russiske riket i 1919, hvorpå mange tiår med aktiv og målrettet russifiseeing av befolkning, språk og kultur fulgte, mer om det etterpå. Etter å ha okkupert store områder i Finland gjorde Russland en avtale med Nazi-Tyskland om å okkupere de baltiske landene (igjen) og halve Polen. Fordi, Russland reddet jo Europa, nei, vent, det var vel senere. Jeg roter litt med historie. Hitler tenkte etter hvert føkk it, jeg vil ha Russland også, så han valset østover, og Den Store Fedrelandskrigen var et faktum. Du vet, den krigen der Putin liker å fortelle hvordan Russland ødela de fæle nazistene og frigjorde Europa. Noe de forsåvidt bidro til etter at de en periode fikk grisebank av Tyskerne og etter hvert ble reddet av litt dårlig vær og titusenvis av tonn med militært materiell og annen støtte, inklusive hele fabrikker, fra Vesten, slik at de kunne slå tilbake. Det Putin glemte å ta med når han forteller denne historien var naturligvis at et sted mellom 1/3 og 1/2 av de som ble drept under dette angrepet var etniske ukrainere. At av de etniske ukrainerne som tok opp våpen for kjempe for "fedrelandet", var det bare 3% som kom hjem. At den tyske sørlige-østlige offensiven stoppet i Ukraina. Du vet, av besteforeldrene til de russerne nå dreper, torturerer og voldtar i Ukraina. Uansett, noen Wagnersoldater veitvet flagget og sammenlignet "seieren" i Bakhmut med hvordan det må ha føltes å innta, å befri Berlin. I motsetning til Bakhmut var i det miste Berlin en seier verdt å snakke om. I likhet med Bakhmut var det på ingen måte snakk om å befri. For, etter andre verdenskrig, når vest-Europa ble fritt, så ble øst okkupert. Du vet, i noen tilfeller, igjen. Warszaw-pakten alle i øst-Europa ønsket seg like mye som alle i Øst-Ukraina, så mye at de måtte okkupere og tvinges. Og, mange av prosessene siden Ukraina 1919 ble påbegynt der også. Årene gikk, Russlands lille prosjekt, Soviet Unionen fikk omsider en knekk, og kollapset (merk at jeg ikke nevner noen av de noenogtredve krigene Sovjet var involvert i her). Landene i øst befridde seg, og den mange tiår lange muligheten Russland hadde til å bygge gode relasjoner med disse landene førte dirkete til tidenes "NATO-ekspansjon" . Alle tryglet og ba om medlemskap for å unngå å bli offer for Russisk undertrykkelse nok en gang. Slemme NATO som forhindret dette. I sin moderne historie har Russland vært i okkupasjonskrig med en tilgrensende stat eller provins hvert eneste år foruten 1998. Dette inkluderte Georgia som også ønsket beskyttelse, og ble angrepet i 2008, før den prosessen ble aktuell. I Ukraina hadde Russland bedre kontroll, med noen velplasserte passe korrupte presidenter ved roret. Helt til en av disse terget på seg befolkningen ved å forkaste en sjuårig prosess med en handelsavtale med EU som var veldig populær i befolkningen, lovet, og akkurat godkjent i parlamentet. En avtale som forøvrig hadde som ett av sine første punkter på agendaen å reversere en lov fra 2010 der presidenten gav seg selv mer personlig makt, du vet, for å bekjempe korrupsjon. Historien kjenner vi, fyren prøvde å slå ned på demonstrasjonene, det gikk skit, fyren flyktet til Russland og erklærte sin avskjed, før han ombestemte seg, men senere likevel ble avsatt av parlamentet. Dette likte naturligvis ikke Putin særlig godt. Han var ikke kin på et fritt Ukraina, dårlig for business, og Ukraina hadde enorme potensialer for business, for ikke å snakke om en halvøy ypperlig som base for både den militære flåten og ferieglade nyrike Russere. Du vet, de som postet videoer der de hylte å skrek av at Ukraina slo tilbake litt. Ja, det virket som turistene ble litt skremte også. Uansett, Putin ville ikke ha noe av å miste denne kontrollen, så han brukte resultatet av alle tiårene med aktiv russifisering av Ukraina, og spant opp en histore om stakkars uskyldige etniske russere og alle de russisktalende i øst som nå ble angrepet av det slemme ukrainske USA kontrollerte regimet i Kyiv. Og ikke bare snekret han sammen og bevæpnet en pro-russisk opprørshær i Donbas (donasjonen av SAM-systemer gikk jævelig bra) samtidig som han invaderte Krim, og sendte tusenvis av "grønne menn", Russiske soldater uten identifikasjon inn i Donbas. Og når noen slo tilbake, noen høyreekstreme grupperinger der noen var Ny-Nazister, som om NN ikke skal kunne forsvare sitt land, da spant de opp enda en histore. For ja, glemt var besteforeldrenes kamp mot Nazistene, glemt var deres enorme offer for å beskytte Russland. Nå skulle Ukraina denazifiseres. Og det skulle gjøres med blod, drap, tortur, voldtekter og bortføringer. Så, jeg vet ikke helt om jeg kjøper historien om gode snille Russland. Og om du ikke ser relevansen til Hitler og Nazi-Tyskland, så er du blind. Endret 29. mai 2023 av Serpentbane 20 5 5 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Pokkern ta alle denne historien og fakta som ødelegger for langt mer.....kreative russiske narrativer. Kremls propagandahistorier hentet fra fri fantasi og brunøyet, og tung hjernevask fra siste 100 år. Det må jo være atskillig gøyere å bare cherrypicke det resterende som kan gi historiene noenlunde kred, selv om kreml ofte ikke tar seg bryet med å prøve engang. Og så finner man noen utvannede hagenisser som engang hadde en og annen god ide, til å fronte driten i ulike sosiale medier og gjerne konferanser der noen fortsatt lever i håper om at gammel storhet kommer tilbake. Hagenisser som chomsky og mearsheimer. Som har huet så langt opp i ræva på leting etter egen passert storhet at de fortsatt har langt igjen til det minste solskinn. Ja, da ser verden med ett annerledes ut. Og ihvertfall ikke ut som om russland angriper noen. For de vil kun leve i fred og gjøre det beste for utvikling og velstand til alle mennesker. ZZzzz..... 6 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Pop skrev (34 minutter siden): Hagenisser som chomsky og mearsheimer. Som har huet så langt opp i ræva på leting etter egen passert storhet at de fortsatt har langt igjen til det minste solskinn Skremmende at presumptivt oppegående mennesker med bakgrunn i akademia stiller seg bak tankerekker med såpass åpenbare feilslutninger. De har jo evne til analyse. Jeg lurer oppriktig på om evnen til kritisk tenkning har gått ut døra over tid, eller om de helt bevisst formidler løgner. Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Kan motoffensiven til Ukraina nå Mariupol? Eller vil den være et av de få stedene som Russland klarer å forsvare seg imot? Endret 28. mai 2023 av ForTheEmperor Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) ForTheEmperor skrev (49 minutter siden): Kan motoffensiven til Ukraina nå Mariupol? Eller vil den være en av de få stedene som Russland klarer å forsvare seg imot? Det er veldige rakettangrep mot Berdjansk og andre områder langs Azovhavet så en operasjon sør/sør-øst er meget mulig. Hvorvidt de kan nå Mariupol er vanskelig å si, vi vet for lite om Russiske styrker, men jeg vil si at det er mulig å nå byen om det er målet. Om det fremstår som lurt å stikke kursen direkte dit kan imidlertid diskuteres. Endret 28. mai 2023 av Serpentbane 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 ForTheEmperor skrev (3 minutter siden): Kan motoffensiven til Ukraina nå Mariupol? Eller vil den være en av de få stedene som Russland klarer å forsvare seg imot? Det gjenstår å se. Det beror mer på hvor effektive de Ukrainske styrkene er til å samkjøre en kombinert styrke/combined arms offensiv og om de har nok utstyr til å utrette dette vellykket. Det beror også på hvor nedkjørte de Russiske styrkene er selvsagt og vi har sett mange indikasjoner på at den Russiske hæren som opererer i Ukraina ikke er så veldig kampeffektive. Men det er mange usikkerhetsmomenter. Ukraina har ikke nok vestlig utstyr til å sette opp en offensiv med dette utstyret og den teknologiske fordelen det gir alene. Jeg regner med at Ukraina setter opp de brigadene med vestlig trening og utstyr til gjennombruddsoperasjoner og holder minimum tre brigader i reserve for å utnytte et eventuelt gjennombrudd med mindre trening. Men det krever minst like mye koordinasjon å utnytte gjennombruddet. Vi har ikke sett noen større trefninger etter det jeg har fått med meg på denne størrelsen, så meldinger om at "offensiven" har startet tar jeg med en klype salt. Men de forbereder grunnen til offensiven med oppmykninger alt. Og det er helt realistisk at Ukraina kan nå Mariupol, hvis de behersker de faktorene som nevnt. Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (16 minutter siden): Det gjenstår å se. Det beror mer på hvor effektive de Ukrainske styrkene er til å samkjøre en kombinert styrke/combined arms offensiv og om de har nok utstyr til å utrette dette vellykket. Det beror også på hvor nedkjørte de Russiske styrkene er selvsagt og vi har sett mange indikasjoner på at den Russiske hæren som opererer i Ukraina ikke er så veldig kampeffektive. Men det er mange usikkerhetsmomenter. Ukraina har ikke nok vestlig utstyr til å sette opp en offensiv med dette utstyret og den teknologiske fordelen det gir alene. Jeg regner med at Ukraina setter opp de brigadene med vestlig trening og utstyr til gjennombruddsoperasjoner og holder minimum tre brigader i reserve for å utnytte et eventuelt gjennombrudd med mindre trening. Men det krever minst like mye koordinasjon å utnytte gjennombruddet. Vi har ikke sett noen større trefninger etter det jeg har fått med meg på denne størrelsen, så meldinger om at "offensiven" har startet tar jeg med en klype salt. Men de forbereder grunnen til offensiven med oppmykninger alt. Og det er helt realistisk at Ukraina kan nå Mariupol, hvis de behersker de faktorene som nevnt. Og det mest fantastisk med denne krigen er at vonfaff og jeg, nærmest i sann tid kan følge med på dette helvetet. Der vi på Twitter kan følge en mann som har fått sin venstre fot fullstendig ødelagt og ser opp mot dronen, og ber tynt for sitt liv, men han blir ikke hørt. Jeg har etter hvert begynt å endre standpunkt. Selv om det i dag kan synes temmelig urealistisk, er det nødvendig at Vladimir Putin blir stilt for en internasjonal domstol. Eller for å ta mitt førstevalg, la han bli hengt sakte i en piano streng. Jeg greier ikke lengre å skjule mitt hat. 3 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Det er faktisk noe forskning som sier at intelligente mennesker kan være like om ikke mer utsatt for konspirasjonsteorier enn dumme mennesker, fordi de har en tendens til å se mønstre, og har en intellektull nysjerrighet som gjør at de etterforsker på egenhånd. Problemet er at en person, eller tom. en AI, som har utgangspunkt i bias, vil finne den feilinformasjonen de søker etter. Jeg er skeptisk til mye norske medier foretar seg, men hver gang jeg ser noen skrive "MSM" på en nedsettende måte så jeg vet at de allerede har falt ned i hullet. For til tross for at norske medier er politisk blodrøde og tildels radikale, så har de et regelverk og standarder å forholde seg til. Og de reglene og standardene gjør at vi har verdens frieste og mest etterrettelige presse tross alt. Det er også noe vi burde vokte og ta vare på. 3 2 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said: Det gjenstår å se. Det beror mer på hvor effektive de Ukrainske styrkene er til å samkjøre en kombinert styrke/combined arms offensiv og om de har nok utstyr til å utrette dette vellykket. Det beror også på hvor nedkjørte de Russiske styrkene er selvsagt og vi har sett mange indikasjoner på at den Russiske hæren som opererer i Ukraina ikke er så veldig kampeffektive. Men det er mange usikkerhetsmomenter. Ukraina har ikke nok vestlig utstyr til å sette opp en offensiv med dette utstyret og den teknologiske fordelen det gir alene. Jeg regner med at Ukraina setter opp de brigadene med vestlig trening og utstyr til gjennombruddsoperasjoner og holder minimum tre brigader i reserve for å utnytte et eventuelt gjennombrudd med mindre trening. Men det krever minst like mye koordinasjon å utnytte gjennombruddet. Vi har ikke sett noen større trefninger etter det jeg har fått med meg på denne størrelsen, så meldinger om at "offensiven" har startet tar jeg med en klype salt. Men de forbereder grunnen til offensiven med oppmykninger alt. Og det er helt realistisk at Ukraina kan nå Mariupol, hvis de behersker de faktorene som nevnt. Ser den, men jeg vil stille spørsmålet på hodet, egentlig. Har Russland overhodet noen sjans til å forsvare mot et ukrainsk angrep? Jeg tror ikke det. For akkurat som høsten 2022 så er fronten alt for lang og Russland har for få soldater og våpen, og de har sine dårligste og minst kamperfarne enheter på sørsiden av Dnipro. Forsvarsverkene de har bygget ser heller ikke ut til å være noen vesentlig hindring. Været har vært et mye større problem. Hadde jeg vært russer hadde jeg vært mest bekymret for disse to områdene; Østre Kherson oblast og Zapo oblast er nesten håpløst å forsvare. Russerne ville blitt nødt til å trekke seg raskt bakover til Krim og til havnebyene Berdiansk og Mariupol. Men de ville nok slitt med å holde Berdiansk. Terrenget frem til Melitopol går vel også i favør av angriper. Det er nesten bare flatt jordbruksland. Som også er én av grunnene til at russerne tok søndre Ukraina raskest. 4 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Det er en video fra Novobakhmutovka som ligger et godt stykke sør for Bakhmut, nærmere Avdiivka, hvor det ligger døde russiske soldater og deres offiserer og dekomposerer og tydeligvis har gjort det i et par uker. Dette skal være nymobiliserte fra Orenburg. Orenburg ligger nærmere Kasakhstan og Usbeskistan. Russeren som filmer forklarer at nymobiliserte ikke skal sendes til kontaktlinjen eller nullinjen (null avstand?) som russerne kaller det. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Men hva vil man oppnå med å gjenerobre Mariupol på kort sikt? Mye med tanke på en maktdemonstrasjon uten sidestykke. Men en slik operasjon har ikke Ukraina nok ressurser til. Utover det, vil jeg anta at Ukraina hverken vil finne spor etter ruiner, eller døde, da russland har hatt god tid på å bygge opp og også kremere menneskekropper utsatt for krigsforbrytelser. Mariupol vil i fremtiden bli en historie mange vil vegre seg å høre om, i lang lang tid. Edit: Det ble meldt ganske tidlig i fjor at russerne hadde mobile krematorium i Mariupol. Endret 28. mai 2023 av Slettet-7QKwQIfm Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Nå har altså Russland politiske demonstrasjoner til støtte for Prigozhin på gang. Endret 29. mai 2023 av Brother Ursus 2 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 1 minute ago, Bugle said: Men hva vil man oppnå med å gjenerobre Mariupol på kort sikt? Mye med tanke på en maktdemonstrasjon uten sidestykke. Men en slik operasjon har ikke Ukraina nok ressurser til. Utover det, vil jeg anta at Ukraina hverken vil finne spor etter ruiner, eller døde, da russland har hatt god tid på å bygge opp og kremere menneskekropper utsatt for krigsforbrytelser. Mariupol vil i fremtiden bli en historie mange vil vegre seg å høre om, i lang lang tid. Mariupol er i likhet med Bakhmut og Severodonetsk stort sett bare en ruinhaug, og det ville være mest symbolsk. Ukraina ville nok ikke ofret liv på å ta den tilbake nå med mindre russerne flyktet den. Men havnen og Azovstal har fremdeles noe funksjon. Berdiansk er dog viktigere som havneby. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå