Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Og dette blir ytterligere pur spekulasjon fra min side, men hva om Prigozhins folk sendte opp dronene i Moskva for å ydmyke Shoigu og Gerasimov og overbevise Putin om at de ikke engang kan beskytte Kreml?

Et av de bedre forslagene jeg har lest. 👍

Jeg sliter med å se at regimet skulle ha kjørt dette som false flag operasjon, det er for lite som stemmer(for flaut, atypisk mediarespons , se for øvrig videoen til Anders Puck Nielsen litt bakover i tråden).

At noen i kretsen rundt Wagner PMC står bak stemmer nesten perfekt. De har motivasjonen(sure på Kreml på grunn av diverse) samtidig som de har tilgang til både utstyr og kompetanse for å gjennomføre dette. Legg til at aksjonen var ublodig så kan vi nesten si at Wagner er perfekte mistenkte. ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (18 timer siden):

Det meldes nå fra flere at Russland har annonsert evakuering/delvis evakuering i 18 okkuperte byer og landsbyer i sør. Potensielt er dette en kjempenyhet.

I videoer i sosiale medier høres annonseringer fra høyttalere.

Den ukrainske regjeringens National Resistance Center skriver at okkupantene har fått ordre om å destruere utstyr og dokumenter:

https://sprotyv.mod.gov.ua/na-tot-zaporizhzhya-okupantiv-gotuyut-do-evakuatsiyi/

Invaders preparing evacuation plans in occupied areas of Zaporizhzhia region
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3703212-invaders-preparing-evacuation-plans-in-occupied-areas-of-zaporizhzhia-region.html

Det går også rykter om en militær evakuering av Tokmak (!), men dette ryktet har foreløpig lite bein å stå på.

FvXz97SWcAESw7a?format=png&name=900x900

Kilder:

  Vis skjult innhold

 

Mer om evakueringen. Nå bekreftet av okkupasjoinsmakten gjennom offentlige kanaler, hvor den såkalte "visestatsministeren i Zaporihzia" Andrey Kozenko sier de allerede har begynt evakueringen. 70.000 sivile (tvangs)evakueres fra byer/landsbyer nærmere frontlinjen, til byer langt unna - som Berdyansk.

https://news.yahoo.com/russian-proxies-zaporizhzhia-oblast-announce-145921702.html
https://www.kommersant.ru/doc/5976548

Dette kan tyde på at russerne planlegger å gjennomføre en gradvis tilbaketrekking under kamp til forberedte forsvarslinjer lengre sør i stedet for å prøve å holde den nåværende fronten i tilfelle det kommer en ukrainsk motoffensiv her. Det var nettopp dette som skjedde i nordre del av Kherson i fjor høst, da russerne ble jaget over elva og Ukraina frigjorde store landområder.

Nyheten om evakueringene kan være svært betydningsfulle for krigens gang.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 timer siden):

Jeg limer inn første avsnitt av dagens ISW oppdatering:

"Det russiske forsvarsdepartementet (MoD) ser ut til å ha nedprioritert Bakhmut-offensiven til fordel for å forberede seg på å forsvare seg mot en forventet ukrainsk motoffensiv, noe som setter Wagner-gruppen og Wagner-finansmannen Jevgenij Prigozjin i en potensielt vanskelig posisjon. 

Jeg tror egentlig ikke MoD har nedprioritert Bakhmut, jeg tror heller de nedprioriterer Wagner. Dette i håp om å få det til å se ut som Russlands regulære militære styrker tok Bakhmut og ikke Wagner, akkurat slik de gjorde i Soledar i januar.

Dette kan være årsaken til at det har vært mer stillestående der i det siste. Russiske regulære styrker blir satt inn i større grad for å være klare for et siste push og et håp om å ta resten av byen, mens Wagner fortsetter å mate kverna i et tempo kun regulert av tilgang på ammunisjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 timer siden):

Jeg limer inn første avsnitt av dagens ISW oppdatering:

"Det russiske forsvarsdepartementet (MoD) ser ut til å ha nedprioritert Bakhmut-offensiven til fordel for å forberede seg på å forsvare seg mot en forventet ukrainsk motoffensiv, noe som setter Wagner-gruppen og Wagner-finansmannen Jevgenij Prigozjin i en potensielt vanskelig posisjon. Prigozjin publiserte en serie videoer den 4. og 5. mai som kunngjorde at Wagner vil trekke seg ut av Bakhmut den 10. mai, med mindre Wagner mottar nødvendige forsyninger og lanserte spesielt skarpe og følelsesmessige angrep mot sjefen for den russiske generalstaben, general Valery Gerasimov, Russlands forsvarsminister Sergei Shoigu, og det russiske forsvarsdepartementet. [1] Prigozjins påtagelige desperasjon i videoene, hvorav den ene viser likene av nylig avdøde Wagner-krigere, markerer en betydelig retorisk bøyning i hans fortsatte bønn om økt russisk forsvarsdepartement for Wagner i Bakhmut. Hans synlige og instinktive sinne antyder at det russiske forsvarsdepartementet sannsynligvis har nedprioritert Bakhmut og flyttet operasjonelt fokus andre steder i teatret på måter som alvorlig kan kompromittere Wagners evne til å operere effektivt. Wagner har imidlertid ikke stanset forsøkene på å fullstendig erobre Bakhmut til tross for redusert tilgang på ammunisjon og andre nødvendige forsyninger. Prigozjin har ikke vist noen vilje til å bytte til defensiven i byen."

Resten kan leses her:

Vurdering av russisk offensiv kampanje, 5. mai 2023 | Institutt for studier av krig (understandingwar.org)

 

 

Det merkelige er at han også sier at en tilbaketrekning forutsetter en militær ordre fra Valery Gerasimov, så hva dette faktisk betyr gjenstår å se. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

372903245_Russisketap6mai2023.thumb.jpg.e6f6fcbe885baca90952a3daa9ed4509.jpg

Klarer de å holde et snitt på over 567 per døgn så kan vi heise flagget for 200 000 drepte russiske angripere på selveste 17. mai. Før februar i fjor utgjorde den russiske hæren omtrent 900 000 (før mobiliseringer, innleie etc). Holder de samme tempo framover så runder Russland 900 000 casualties (sårede + drepte i antatt 3:1 forhold) i begynnelsen av juli.

Er det forresten noen som har sett noen "progress bar" på de ulike stridsvogntypene? Oryx har et par artikler om gjenværende Ukrainsk og Russisk utstyr men jeg har ikke tatt meg tid til å kompilere progress-barer for disse.

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

 

 

Det har vært litt frem og tilbake, men nå er det bekreftet.

Verdens første nedskytning av et hypersonisk missil.

Først og fremst et propaganda-tap for Putin da dette er et våpen med mye hype og liten militær verdi. I tillegg er det jo godteri for vestlig militær etterretning / ingeniører å få kloa i vraket og analysere det. Ved første øyekast kan det se ut som tuppen er laget av grafitt, et materiale som tåler ekstrem varme, men tæres på og brukes opp. Derfor så tykt.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Sammenligningen til andre verdenskrig er høyrelevant da andre verdenskrig er den siste krig der den russiske måten å tilnærme seg krig på, behandlingen av sivile og bruk av menneskeliv i stor skala kan sammenlignes med det som har skjedd de siste 14 månedene i Ukraina.

Jeg vil si at tilnærmingen rent militærstrategisk skiller seg vesentlig fra hvordan den Røde hær opererte mot Wehrmacht under 2vk og dagens Russland. For det første har Russlands hær, siden Putin innførte reformer som skulle gjøre forsvarstyrkene basert mer på en profesjonell kontigent over vernepliktige vært kronisk underbemannede. Hæren som nå er satt opp er i stor grad organisert rundt BTGer (Bataljonstaktiske grupper) hvor det fra starten av ikke var manko på stridsvogner og pansrete kjøretøy men mannskap for å bemanne og infanteri til å støtte de mekaniserte styrkene. Derav også de høye tapene av kjøretøyer som vi har sett, samt at "bataljonene" er kronisk underbemannede. Normalt sett er en bataljon satt opp med rundt 900-1200 mann (dersom de er avhengige av støttekompanier som uavhengige bataljoner) alt ettersom funksjon og formål. De Russiske bataljonene har vel rundt 500 mann i snitt. Da hærformasjonene i den Røde hær slet med underbemanning under hele krigen, var dette aldri et så stort problem som vi ser i dagens Russland.

For det andre hadde det Sovjetiske militæret langt bedre trening og utrustning. Gjennomsnittstiden en rekrutt fikk undergå trening i den Røde hær før de ble sendt ut i kamp i 2vk var 3 uker, gjennomsnittstiden underbefal fikk undergå trening var halvannen måned.

For det tredje kjempet den Røde hær en helt annen type kamp. De var underlegne i antall og utstyr mot Wehrmacht helt frem til Stalingrad. Ved starten av operasjon Barbarossa hadde Tyskland (inkludert allierte) over en million menn overtak mot den Røde hær.

Leser du Kotkin's biografi om Stalin er det også et annet moment som skiller seg vesentlig ut. Ja det var massive tap av menneskeliv i det Sovjetiske militæret, men til motsetning av dagens Russland var ikke dette så direkte skjødelsesløst. Hadde Stalin valgt å trekke styrkene sine tilbake da Tyskland foretok sine massive knipetangsmanøvre i 1941 og begynnelsen av '42 ville de (og jeg parafraserer Kotkin her) ha tapt krigen. De byttet menneskeliv for tid. Grunnet det massive arealet Tyskland angrep ble blitzkriegstrategien brutt ned, da Tyskerne måtte bruke enorm tid og krefter for å ta seg av lommene av soldatene de omringet og momentet deres ble brutt opp. Hadde de bare trukket seg unna, ville Tyskerne opprettholdt momentet sitt og Moskva ville mest sannsynligvis ha falt.

Det er også verdt å merke det enorme tallet av krigsfanger Tyskerne tok på denne tiden og medregnet i den tapsstatistikken du bragte frem tidligere er også de som døde etter at de ble tatt til fange av Tyskerne og som et resultat av Tyskernes ringakt og brutale behandling av Sovjetiske krigsfanger (og ikke minst, sivile).

Så nei, i konkusjon blir det helt feil å sammenligne.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
lada1 skrev (9 timer siden):

I Sovjet var det visst standard å henrette sine egne frigitte krigsfanger. Når en i Norge returnerte sovjetiske krigsfanger etter krigen, så ble visst mange av dem skutt rett etter hjemkomsten. Fangene var livredde for å komme hjem. Dette ble feid under teppet etter krigen i Norge. Har jeg oppfattet riktig?

Om eg hugsar rett vart mange sende til straffekoloniar i Sibir. Dette er ei skam, men er nok av dei tinga som ikkje blir nemnt i propagandaforteljinga om russisk historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
lada1 skrev (10 timer siden):

I Sovjet var det visst standard å henrette sine egne frigitte krigsfanger.

Dette er kategorisk feil. Leser du f.eks Beevor's "Slaget om Berlin" var det definitivt en aura av mistenksomhet og offiserer med høyere rang som overga seg fikk definitivt ved noen anledninger den behandlingen, men i all hovedsak var det standard å sende frigitte krigsfanger rett tilbake i rotasjon. Det er også en av grunnene til den Røde Arme's brutale fremferd mot sivilbefolkningen i Tyskland (og mange av de andre okkuperte områdene). Mange av soldatene hadde opplevd på kroppen nazistenes behandling under fangenskap og de var ute etter hevn.

For å sitere en passasje fra den samme boken. En britisk offiser og krigsfange hadde sett hvordan Tyskerne behandlet de Sovjetiske krigsfangene og han uttalte at "Tyskerne vil fortjene enhver behandling Russerne velger å diske ut når de kommer". Ikke at jeg er enig i den uttalelsen, selvsagt men det illustrerer poenget mitt vedr. den brutale behandlingen de fikk.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

 

 

 

Det har vært litt frem og tilbake, men nå er det bekreftet.

Verdens første nedskytning av et hypersonisk missil.

Det som sannsynligvis irriterer russiske strateger mest - hvis slike strateger i det hele tatt finnes - er at nå får vesten med amerikanerne i spissen teste sine våpen mot russerne uten selv å være en del av krigen.

Så vi fikk i dag en gladmelding om at Patriot fungerer mot Kindzhal. Dårlig nytt for Putin.

Men vi har fått en tilsvarende dårlig melding for amerikanerne, nemlig denne:

Pentagon-kilder til CNN: USA innrømmer HIMARS-trøbbel i Ukraina | ABC Nyheter

Og hva så? Er det ikke glitrende nytt for amerikanerne at det tok russerne nesten ett helt år før de greidde å gjøre noe med HIMARS? Er det ikke nettopp dette krig går ut på? I finne svakhetene med opposisjonenes våpensystemer og deretter tilpasse og justere seg?

U-båt krigen i Atlanteren var en ping pong duett mellom tyske tiltak og allierte mottiltak. Og vi vet hvordan det endte. At det tok russerne nærmere ett år å svare på dette, finner jeg nærmest oppsiktsvekkende. Og dette har ikke skjedd i går eller i forgårs. Dette har sannsynligvis pågått over flere uker eller måneder. Og tar jeg ikke helt feil er mottiltakene allerede på god vei.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 timer siden):

Jeg vil si at tilnærmingen rent militærstrategisk skiller seg vesentlig fra hvordan den Røde hær opererte mot Wehrmacht under 2vk og dagens Russland. For det første har Russlands hær, siden Putin innførte reformer som skulle gjøre forsvarstyrkene basert mer på en profesjonell kontigent over vernepliktige vært kronisk underbemannede. Hæren som nå er satt opp er i stor grad organisert rundt BTGer (Bataljonstaktiske grupper) hvor det fra starten av ikke var manko på stridsvogner og pansrete kjøretøy men mannskap for å bemanne og infanteri til å støtte de mekaniserte styrkene. Derav også de høye tapene av kjøretøyer som vi har sett, samt at "bataljonene" er kronisk underbemannede. Normalt sett er en bataljon satt opp med rundt 900-1200 mann (dersom de er avhengige av støttekompanier som uavhengige bataljoner) alt ettersom funksjon og formål. De Russiske bataljonene har vel rundt 500 mann i snitt. Da hærformasjonene i den Røde hær slet med underbemanning under hele krigen, var dette aldri et så stort problem som vi ser i dagens Russland.

For det andre hadde det Sovjetiske militæret langt bedre trening og utrustning. Gjennomsnittstiden en rekrutt fikk undergå trening i den Røde hær før de ble sendt ut i kamp i 2vk var 3 uker, gjennomsnittstiden underbefal fikk undergå trening var halvannen måned.

For det tredje kjempet den Røde hær en helt annen type kamp. De var underlegne i antall og utstyr mot Wehrmacht helt frem til Stalingrad. Ved starten av operasjon Barbarossa hadde Tyskland (inkludert allierte) over en million menn overtak mot den Røde hær.

Leser du Kotkin's biografi om Stalin er det også et annet moment som skiller seg vesentlig ut. Ja det var massive tap av menneskeliv i det Sovjetiske militæret, men til motsetning av dagens Russland var ikke dette så direkte skjødelsesløst. Hadde Stalin valgt å trekke styrkene sine tilbake da Tyskland foretok sine massive knipetangsmanøvre i 1941 og begynnelsen av '42 ville de (og jeg parafraserer Kotkin her) ha tapt krigen. De byttet menneskeliv for tid. Grunnet det massive arealet Tyskland angrep ble blitzkriegstrategien brutt ned, da Tyskerne måtte bruke enorm tid og krefter for å ta seg av lommene av soldatene de omringet og momentet deres ble brutt opp. Hadde de bare trukket seg unna, ville Tyskerne opprettholdt momentet sitt og Moskva ville mest sannsynligvis ha falt.

Det er også verdt å merke det enorme tallet av krigsfanger Tyskerne tok på denne tiden og medregnet i den tapsstatistikken du bragte frem tidligere er også de som døde etter at de ble tatt til fange av Tyskerne og som et resultat av Tyskernes ringakt og brutale behandling av Sovjetiske krigsfanger (og ikke minst, sivile).

Så nei, i konkusjon blir det helt feil å sammenligne.

Slettet av meg selv. Dette svarer jeg ikke på da du begynner en helt annen diskusjon.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/4/2023 at 6:18 PM, Gjest MKII said:

En konspirasjonsteori kan jo være at Rassland arrangerte en falsk flaggoperasjon med dronen(e) over Kreml for å ha et alibi for å avlyse 9.-maiparadene så de kan skylde på faren for "terroraksjoner" (Les:Gjengjeldelse fra Ukraina for terroren Rassland bedriver). Dermed slipper Rassland å fortelle at avlysningen egentlig er fordi den ekstremt "spesielle militæroperasjonen" har tømt Rassland for våpen å vise frem...

Har Arne Bård Dalhaug lest konspirasjonsteorien min og (delvis) plagiert den... 😉?

Quote

Pensjonert generalløytnant og tidligere OSSE-observatør i Donbas, Arne Bård Dalhaug, tror på sin side avlysningen av paradene handler om at man ikke har militære styrker å vise fram.

https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-fallgruver-nerver-i-kreml/79195277

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ultranasjonalister, RaZZiske bloggere og andre kryp bruker "droneangrepet" på Kreml for alt det er verdt og "krever" at Zelenskyj må drepes. Som om RaZZland ikke allerede har forsøkt og feilet allerede :wallbash: Og som om ikke et reellt angrep fra Ukrainsk side ville vært berettiget etter all terroren og folkemordet Razzland bedriver i Ukraina 😡😠

Quote

 

Det Kreml påstår er et ukrainsk droneangrep vekker harme blant nasjonalistiske russiske militærbloggere.

På Telegram oppfordrer de nå til «ødeleggelse av Ukraina», og framsetter trusler om at Zelenskyj selv nå vil bli drept.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/beskjed-til-putin-odelegg-ukraina/79183536

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Dette er kategorisk feil. Leser du f.eks Beevor's "Slaget om Berlin" var det definitivt en aura av mistenksomhet og offiserer med høyere rang som overga seg fikk definitivt ved noen anledninger den behandlingen, men i all hovedsak var det standard å sende frigitte krigsfanger rett tilbake i rotasjon. Det er også en av grunnene til den Røde Arme's brutale fremferd mot sivilbefolkningen i Tyskland (og mange av de andre okkuperte områdene). Mange av soldatene hadde opplevd på kroppen nazistenes behandling under fangenskap og de var ute etter hevn.

For å sitere en passasje fra den samme boken. En britisk offiser og krigsfange hadde sett hvordan Tyskerne behandlet de Sovjetiske krigsfangene og han uttalte at "Tyskerne vil fortjene enhver behandling Russerne velger å diske ut når de kommer". Ikke at jeg er enig i den uttalelsen, selvsagt men det illustrerer poenget mitt vedr. den brutale behandlingen de fikk.

Jeg oppdaget at det er forsket på temaet i nyere tid og da har man vel fasiten mer eller mindre. I tråden ovenfor refererer jeg til noe av denne forskningen. Det er vel lite å spekulere på ut over dette.

En bør dog ikke blande behandling av krigsfanger under og rett etter krigen. Så lenge krigen pågikk så hadde man vel måter å bruke tidligere krigsfanger på. Etter krigen fikk mange krigsfanger dødsstraff og lange opphold i fangeleirer med stor dødelighet. Det står vel fast.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Utrolig at USA og vesten ikke var bedre forberedt på invasjonen av Krym i 2014, og eskaleringen i fjor:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/visste-putin-ville-angripe/79206468

 

Dette er først og fremst pinlig for USA. At GB undertegner slike avtaler er vel mer en slags gammel vane da de fortsatt oppfatter seg som en supermakt, og som kan føres på kontoen for begynnende senilitet. Noe dagens kroning bekrefter.

Herregud! Har dere sett dagens kroning? Selv om jeg hadde bedt mitt teatralske barnebarn Linda på åtte år å finne på noe spektakulært, hadde hun ikke vært i stand til å finne på noe så vansindig og tåpelig. 

Men jeg hadde ventet mer fra USA.

Dette bare understreker det jeg har sagt tidligere, Europa bør være i stand til å forsvare seg selv og våre verdier uten å måtte be om hjelp fra Bill, Hillary, Donald, Joe eller hva de nå faen heter til en hver tid. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...