Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Serpentbane said:

Nå må du klare å holde tungen rett i munnen, og også lese hva jeg skrev. Først og fremst nevner jeg broa, fordi der har de nektet offisielt. Og, du skriver mye, men du formulerer ikke hva budskapet ditt egentlig er.

Når det gjelder akkurat Saky angrepet så er ikke Mykhailo Podolyak en del av regjeringen, men en innleid rådgiver som riktig nok hadde en solid posisjon. Og ja, han sa nei, andre offisielle kilder sa ja. Når det gjelder de røykende soldatene så er dette åpenbart et kraftig stikk til russisk side, som også lenge påsto at det ikke hadde vært er Ukrainsk angrep, men uforklarlige detonasjoner, ikke et seriøst forslag for hva som faktisk skjedde. Om den russiske holdningen var propaganda eller om de rett og slett trodde Ukraina ikke hadde kapasiteten er vanskelig å si, men for Ukraina var det en periode i deres egen interesse å ikke avsløre at de hadde slik kapasitet. Derav tåkelegging.

Vi snakker imidlertid her om et utelukkende militært mål, på den Ukrainske slagmarken, og det å ikke umiddelbart avsløre egen taktisk kapasitet. Dette er helt innenfor normen for krigføring, og å forsøke å vri det til noe det ikke er blir bare veldig dumt.

Det er riktig at det er sabotasjeoperasjoner i Russland. Men, det er vesentlige forskjeller på disse sabotasjeoperasjonene og tulleangrepet på Kremlin. Og, vi vet ikke om disse angrepene utføres av Ukrainske agenter/spesialsoldater, eller Russiske opposisjonelle. Kanskje er det begge deler. Ukraina kan ikke ta ansvar for Russiske innbyggere som tar et oppgjør, eller Ukrainske borgere som gjør dette på eget initiativ. Når det gjelder planlagte operasjoner av denne typen som rammer legitime mål i Russland, så er det naturligvis helt innenfor rammene for tradisjonell krigføring.

Så, hva skjedde under angrepet mot Kremlin. Vel, vi vet ikke, men det er noen interstate observasjoner.

- Vi ser er at en person som tilfeldigvis filmer et tak klokken tre om natten.
- Tilfeldigvis kommer en drone flyvende forbi akkurat denne natten, og detonerer langt over taket i en pusleeksplosjon som på ingen synlig måte skader taket, før den krasjer i bakgården.
- Den som filmer skvetter eller reagerer ikke på en måte som indikerer noen form for overraskelse, men bare fortsetter å filme med en semistørdig hånd.
- Tilfeldigvis klatrer to personer opp på samme tak, også klokken tre om natten, og tilfeldigvis på samme natt.
- Det oppstår så en brann, så lenge etter at dronen eksploderte, at det merkelig nok ikke finnes noe sammenhengende opptak fra dronen detonerer til vi ser noen brann.

Den eneste forklaringen jeg kan akseptere at en drone forårsaket brannen, er om det var en drone nummer to som traff taket, men som da tilfeldigvis ikke ble filmet, til tross for at man skulle tro at denne første hendelsen ville gjøre at flere pekte kamera mot området. Og selv da blir punktene over veldig merkelige.

Så la oss analysere.
Hvem kunne oppnå hva med dette?

Ukraina:
Sjansen for å treffe Putin eller noen andre viktige personer er lik null. Det gir dem ingen, null, taktiske eller strategiske fordeler i de militære operasjonene. Altså ville det være en erklæring av noe slag, men for hva? Det gir dem null forsterket støtte utenfor vesten, snarere tvert imot. Selv i vesten ville det blitt møtt med kritikk. De kunne kanskje oppnå å skremme folket, og potensielt økt oppslutningen og villigheten til å gå til slagmarken. Kort sagt, jeg kan ikke finne en eneste god grunn til å gjøre dette, selv om mye gjøres uten gode grunner rundt omkring.

Russland:
Et direkte angrep på Putin og Kremlin er et direkte og alvorlig angrep på landet. Russland kan bruke dette til å eskalere i mange retninger. Selv i krig må Russland forholde seg til politikk og andre nasjoner, å slå ut den Ukrainske regjeringen, særlig etter å ha erklært at et regjeringsskifte ikke er målet, er veldig upopulært i andre land, selv utenfor vesten. Et slikt angrep kan gi Russland legitimitet til å gjøre nettopp dette. Og, skal man tro ryktene har denne ordren også gått ut. Et slikt angrep kan som nevnt over skape større oppslutning til videre mobilisering, som Russland nå sårt behøver, og øke moralen blant soldatene. Og på mange måter skape støtte i folket, mindre motstand skaper færre problemer hjemme, og krigsøkonomien er avhengig av at folket er med. Noen nevner at de kan bruke det til å avlyse militærparaden. Og, i ytterste fall, om så lite trolig, en unskyldning for en taktisk kjernefysisk eskalering.

Men hva så om dette angrepet var Ukrainsk? Hvor mange store tunge Russiske missiler har ikke truffet og ødelagt store boligstrøk samtidig som Russland har påstått at det ikke skjer.




 

BBC spekulerer også.

Who was behind the Kremlin drone attack? - BBC News

BBC trekker fram at det kan være fraksjonsverksemd i Kreml, det kan også være fraksjonsverksemd i Ukraina der nokon meiner dei er tjent med å angripe Moskva. Og kan vere som med sabotasje i Russland, Ukrainere utanom regjeringskontroll på eige iniativ. Om det var ein "pusleeksplosjon" som du seier så kan det peike på nokon utanom militære på eige iniativ.

Akkurat det med at det tilfeldig blir filma er godt mogeleg. Sjekk alle filmar på Youtube av all verdens hendingar. Det byrjar bli mange overvåkingskamera, "dash cams" og folk som filmar til alle tider.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

En knyttneves naturlige habitat

 

Vet dere hva? Jeg tror vi kan gi Putin rett i én ting. Dette er en veldig spesiell militæroperasjon

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Leiesoldathæren Wagner-gruppa vil trekke seg ut av Bakhmut 10. mai.

 

Det opplyser Wagner-gruppas sjef og grunnlegger Jevgenij Prigozjin i en uttalelse, ifølge Reuters.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=132702

 

Flere medier melder om det samme: https://www.tv2.no/nyheter/wagner-gruppen-hevder-de-trekker-seg-ut-av-bakhmut/15716853/

Hva tenker diktatoren Putin nå mon tro ? 

Først trodde han at Ukraina skulle falle på noen dager/uker.
Nå er dette blitt en langvarig stillingskrig uten frontlinjebevegelser, men med store tap.
Store landområder som Russland annekterte i fjor er tilbake på ukrainske hender.
Ukraina kommer med stadige nålestikk, mens Russland er mer isolert enn noen gang og har fått et enda sterkere NATO nærmere dørstokken.
Wagner-gruppen er blitt en åpenbar hodepine og Ukraina forbereder en offensiv.

Putin har all grunn til å være like desperat som han fremstår…..

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

BBC spekulerer også.

Who was behind the Kremlin drone attack? - BBC News

BBC trekker fram at det kan være fraksjonsverksemd i Kreml, det kan også være fraksjonsverksemd i Ukraina der nokon meiner dei er tjent med å angripe Moskva. Og kan vere som med sabotasje i Russland, Ukrainere utanom regjeringskontroll på eige iniativ. Om det var ein "pusleeksplosjon" som du seier så kan det peike på nokon utanom militære på eige iniativ.

Akkurat det med at det tilfeldig blir filma er godt mogeleg. Sjekk alle filmar på Youtube av all verdens hendingar. Det byrjar bli mange overvåkingskamera, "dash cams" og folk som filmar til alle tider.

 

Ja, som jeg skrev, det ville måtte være en "statement" om Ukraine sto bak. Men det jeg spør er, med hvilket formål eller effekt utover å være nettopp det?

Som jeg også skrev, det kan være mye rart, men at punktene jeg listet opp i alle disse tilfellene ville være merkelige. 

At det tilfeldigvis ble filmet var bare ett av punktene jeg nevnte. Dette var ikke et overvåkingskamera eller dash cam, men en person som står og filmer ut vinduet. 

Jeg konkluderer ikke, jeg peker på indikatorer, og potensiell nytte og ulemper for begge parter. 

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (På 5.5.2023 den 10.16):

Wagner trekker seg ut fra Bakhmut. Interessant.

 

Ser nå at han også krever en militær ordre fra Gerasimov før de trekker seg ut... Så hva det betyr i praksis er vanskelig å si. 

Og, speaking about Gerasimov. Ligger en video på Twitter der han rager vilt forran et lass av døde soldater, og skylder på late generaler forran mahogny skrivebord for at ting har gått til helvete. 

Gaskje berettiget sinne, men også kanskje en reaksjon på det faktum at han leder denne gruppen, er ansvarlig for ufattelig mange tapte liv. Så, "kan du peke på andre" leken er også en mulighet. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Ligger en video på Twitter der han rager vilt forran et lass av døde soldater, og skylder på late generaler forran mahogny skrivebord for at ting har gått til helvete. 

Gaskje berettiget sinne, men også kanskje en reaksjon på det faktum at han leder denne gruppen, er ansvarlig for ufattelig mange tapte liv. Så, "kan du peke på andre" leken er også en mulighet. 

Vi får se noen dager etter 9. om det der er teater for å gi ukrainerne falsk trygghet slik at de "lower their guards" (hva nå det blir på norsk), men jeg har ikke følelsen på at han der er av den sorten for å drive med slikt drama.

Mye spenning nå rundt Seiersdagen, så begge sider vil nok bruke det for alt det er verdt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (32 minutter siden):

At det tilfeldigvis ble filmet var bare ett av punktene jeg nevnte. Dette var ikke et overvåkingskamera eller dash cam, men en person som står og filmer ut vinduet. 

Jeg har sett myyye på den klareste videoen nå (den hvor man ser kjøkken-refleksjonen), og er ganske sikker på at den originale videoen kommer fra et overvåkingskamera. Personen man ser i refleksjonen filmer en skjerm med opptaket. Det forklarer også bevegelsen, og mangel på lyd. Man hører bare atmosfærelyd interiørt samt en stemme, man hører ikke noe til eksplosjonen bare ca. 180 meter unna eller noen særlig reaksjon på den.

Ser man på fasaden på bygget det er filmet fra, er det en del kameraer og annet utstyr montert i høyden som matcher ca. høyden på opptaket. Jeg vil tro de har en del ekstra overvåkingskameraer her i forbindelse med paraden.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Serpentbane skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig overbevist om at Prigozhin er ærlig i det han uttaler, og dette følger en lang rekke stadig mer ærlige og utfordrende uttalelser gjennom de siste månedene og særlig ukene. Dette er nok knyttet til en kombinasjon av at Wagner ikke oppnår de målene de har uttalt, selv om de kryper stadig nærmere å ta Bakhmut, en by de knapt nok kan feire seieren av opp mot hva det har kostet. Samtidig som det fremstår som veldig sannsynlig at regulære russiske styrker på tampen har kommet inn og tatt over stadig mer av denne operasjonen, samtidig som Wagner i følge dem har blitt utelatt fra forsyningslinjene. Det med forsyninger kan naturligvis være et generelt logistisk problem, men like vel, om de ser den regulære hæren få alt av veldig lite, så er effekten den samme.

Videre er det helt åpenbart at Prigozhin har en helt annen og mer realistisk oppfattelse av hva som foregår opp mot den offisielle linjen til Russland, som han også har utfordret av grunner vi bare kan gjette på, fra ønske om personlig avanse, men også en reell bekymring for situasjonen.

For flere uker siden begynte nyheten om at Wagner skulle avvikles å komme på banen, den gang med indikasjoner om at soldatene skulle integreres i den regulære hæren. Så begynte meldinger om at de skulle trekkes ut. Vi vet heller ikke helt årsakene til dette, det kan være politisk uenighet, militær uenighet, eller til og med et spørsmål om betaling. Wagner er fremdeles et privat selskap med leiseoldater. 
 

Mange gode resonnementer fra Serpentbane.

Det er tydelig at rivaliseringen mellom ordinære styrker og Wagner vokser. En rivalisering som snart må få en endelig løsning.
Naturlig nok fordi Putin spiller på 2 hester samtidig og har latt leiesoldatene få frie tøyler.
Jeg spår også at Wagner-lederen også har en president i magen. Særlig hvis den russiske hæren går på  flere ydmykende tap og Putin begynner å vakle.
Da kan Prigozhin fremstå som «sterk leder» som feier det gammelrussiske Putin-regimet ut med vaskevannet.

Lenke til kommentar

Det som i mine øyne taler mest mot russisk falsk flagg er at dette skjedde på natta (mellom 02 og 03), men Kreml sa ingenting om dette før om lag 12 timer etterpå - rundt 14:30, etter videoene begynte å dukke opp på Telegram. Det kan være de ble sjokkerte/overrasket over hendelsen og brukte tiden på å komme opp med en kommunikasjonsstrategi. Som verken har vært god eller har mange likheter med tidligere falske flagg de har forsøkt seg på, hvor de typisk flommer ut med masse informasjon og det ikke er grenser for hva de vet og hva de har bilder og filmer av.

Med det sagt, så aner jeg ikke. Tror egentlig ikke noe mer på det ene eller andre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det meldes nå fra flere at Russland har annonsert evakuering/delvis evakuering i 18 okkuperte byer og landsbyer i sør. Potensielt er dette en kjempenyhet.

I videoer i sosiale medier høres annonseringer fra høyttalere.

Den ukrainske regjeringens National Resistance Center skriver at okkupantene har fått ordre om å destruere utstyr og dokumenter:

https://sprotyv.mod.gov.ua/na-tot-zaporizhzhya-okupantiv-gotuyut-do-evakuatsiyi/

Invaders preparing evacuation plans in occupied areas of Zaporizhzhia region
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3703212-invaders-preparing-evacuation-plans-in-occupied-areas-of-zaporizhzhia-region.html

Det går også rykter om en militær evakuering av Tokmak (!), men dette ryktet har foreløpig lite bein å stå på.

FvXz97SWcAESw7a?format=png&name=900x900

Kilder:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det som i mine øyne taler mest mot russisk falsk flagg er at dette skjedde på natta (mellom 02 og 03), men Kreml sa ingenting om dette før om lag 12 timer etterpå - rundt 14:30, etter videoene begynte å dukke opp på Telegram. Det kan være de ble sjokkerte/overrasket over hendelsen og brukte tiden på å komme opp med en kommunikasjonsstrategi. Som verken har vært god eller har mange likheter med tidligere falske flagg de har forsøkt seg på, hvor de typisk flommer ut med masse informasjon og det ikke er grenser for hva de vet og hva de har bilder og filmer av.

Med det sagt, så aner jeg ikke. Tror egentlig ikke noe mer på det ene eller andre.

Enten er Putin så desperat etter å få offerrollen at han tar i bruk absurde midler, eller så er luftforsvaret av Moskva så svakt at dronen nesten nådde Kreml. En tredje mulighet er at opposisjonen i Russland har begynt å ta i bruk militære midler.

Uansett er droneepisoden ufordelaktig for et land som råtner på rot og for en paranoid Putin.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Det meldes nå fra flere at Russland har annonsert evakuering/delvis evakuering i okkuperte 18 byer og landsbyer i sør.

I videoer i sosiale medier høres annonseringer fra høyttalere.

Invaders preparing evacuation plans in occupied areas of Zaporizhzhia region
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3703212-invaders-preparing-evacuation-plans-in-occupied-areas-of-zaporizhzhia-region.html

FvXz97SWcAESw7a?format=png&name=900x900

Kilder:

  Reveal hidden contents

 

Rekner med at de legger igjen mest mulig eksplosiver og feller, slik de har gjort tidligere.

 

Quote

Russians booby-trapping homes as they retreat, claims Zelenskiy

https://www.theguardian.com/world/2022/apr/02/russia-ukraine-war-invasion-retreat-zelenskiy-kyiv-us-biden-uk-evacuees-escape-mariupol

Lenke til kommentar

jeg tror dronen var genuint ukrainsk partisaner-aksjon eller iverksatt av ditto russiske sympatisører, ikke langt fra Moskva. De gjennomførte jo en sabotasjeaksjon mot et russisk fly inne i Belarus også for en stund siden, så selve logistikken er jo ikke hokus-pokus. Det sender et signal til Putin & Co. at de ikke bør føle seg alt for trygge og at "neste drone" kan slå ned hvor som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det meldes nå fra flere at Russland har annonsert evakuering/delvis evakuering i okkuperte 18 byer og landsbyer i sør.

  Vis skjult innhold

 

Da burde Ukraina kjenne sin besøkelsestid og angripe okkupantene mens forsyningsrutene er fylt av kaos og flyktende sivile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Mr.M skrev (13 minutter siden):

jeg tror dronen var genuint ukrainsk partisaner-aksjon eller iverksatt av ditto russiske sympatisører, ikke langt fra Moskva. De gjennomførte jo en sabotasjeaksjon mot et russisk fly inne i Belarus også for en stund siden, så selve logistikken er jo ikke hokus-pokus. Det sender et signal til Putin & Co. at de ikke bør føle seg alt for trygge og at "neste drone" kan slå ned hvor som helst.

Hvis det er tilfelle, kjenner nok Putin på dumskapen og angeren av å ha malt seg inn i et hjørne.

Økende problemer både på bortebane og på hjemmebane samtidig som økonomien lider, beskriver et tapende lag.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Inspector said:

Hvis det er tilfelle, kjenner nok Putin på dumskapen og angeren av å ha malt seg inn i et hjørne.

Økende problemer både på bortebane og på hjemmebane samtidig som økonomien lider, beskriver et tapende lag.

En bør ikke undervurdere effekten slike angrep kan ha på befolkingen, "se de angriper oss, vi må forsvare oss". Vi ser det jo daglig i Ukraina, så det er nok relativt overførbart til den russiske befolkningen - men ett annet spørsmål oppi dette er hvor passivisert Putin-regimet har gjort befolkningen sin - "vi får ikke protestere mot noe, hvorfor skal vi protestere mot angrep"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...