Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (4 timer siden):

Universitetene og høyskolene er opptatt av å ta vare på alle sine studenter og ansatte - også de russiske. Det jobbes for tiden med å undersøke om Ukrainske studenter som er her på utveksling kan få fast studieplass så de får fullført sin utdanning i Norge.

Vi snakker penger her vel å merke seg..... Passende ille med å blande de vil du si i Narrvik. 

Faktisk da ligger en russisk luksus båt der som klarer av å ta med seg en slant når den seiler østerut. 

Kor mye skal en Høgskole ha betalt for en student som fullfører normalt, dvs 60 st.poeng per år. En del penger av det om det er 80 russiske studenter i Narrvik. Dvs det er ca. 20 nye per år, de tar første året som norskkurs og sen Bachelor på tre år, da deler vi gruppen i fire deler. Det er slant med penger å tjene her for skolene.... som tilbyr russere utdanning. 

Men der spørs om antall av russer i akademiet i Norges land..... det er av størst interesse. 

Det nevnes Ukrainske studenter men er de på samme villkår og de russiske med studielån som de ikke trenger å betale tilbake om de flytter til bak til sitt hjemland..... glemmer meg litt nå det ser ikke ut som de har hjemland å flytte til i nærmeste fremtid som er fritt og demokratisk og og.... bare en tanke som kommer opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Britain may donate Starstreak missiles to Ukraine, Ben Wallace says
Volodymyr Zelensky has urged for help to defend the skies above Ukraine

Sender man våpen de stridende ikke har trening i å bruke? Eller sender man også mannskap for å trene styrkene til å bruke dem? Og hvis man sender mannskap for trening og innføring, regnes det da som styrker fra NATO land?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Sender man våpen de stridende ikke har trening i å bruke? Eller sender man også mannskap for å trene styrkene til å bruke dem?

Mye av det de har fått er systemer de allerede er kjent med og ikke trenger opplæring på. Andre ting krever knapt noe opplæring, som M72. Bare pek mot fienden og trykk på knappen.

Jeg har ikke hørt noe offisielt om at det er sendt mannskap for å holde på med opplæring, men det kan nok ikke helt utelukkes at det skjer ting uoffisielt.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Har selv skutt med både M72 OG RFK84. M72 er forholdsvis enkel. Vi hadde også TOW uten at jeg fikk trening på det systemet. 

Jeg tenkte mer på det britene sender.

NLAW?
Ut fra det jeg ser er det også simpelt å bruke. Selv om systemet er kraftigere og betydelig mer avansert enn M72, ser det ut til at det er "pek og skyt"-type våpen

Selv om våpenet er avansert, trenger det ikke være vanskelig å bruke eller kreve mer enn en rask innføring..

Hvis man googler nlaw ukrain operator guide, så finner man faktisk en guide på dem.
Jeg har ikke gått inn på sidene der selv grunnet nettverket jeg sitter på for tiden, så ikke sett annet enn ett par bilder fra manualen.

Starstreak? aner ikke

Endret av aklla
Lenke til kommentar
DDDD skrev (10 minutter siden):

Britene vurderer muligheter for å sende "Starstreak" manpads til Ukraina.

Wiki: "After launch, the missile accelerates to more than Mach 4,[4][unreliable source?] making it the fastest short-range surface-to-air missile in the world.[5] It then launches three laser beam-riding submunitions, increasing the likelihood of a successful hit on the target"image.thumb.png.d876fc7525a693d1b2af0c40dbf361a8.png

som andre har vært inne på, den greia der fremstår ikke som noe "hvermansen" kan håntere. Etter at den er avfyrt, gjør den jobben sjøl tydeligvis, men trinnene før, må du sikkert ha grundig opplæring i.

Dumt å sende altfor kostbare tingen, som evt. ikke brukes riktig. Men opplæring må jo høre med i "pakken" (evt. fins det kompetente soldater blant de mange engelske frivillige som drar til Ukraina)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mr.M said:

som andre har vært inne på, den greia der fremstår ikke som noe "hvermansen" kan håntere. Etter at den er avfyrt, gjør den jobben sjøl tydeligvis, men trinnene før, må du sikkert ha grundig opplæring i.

Dumt å sende altfor kostbare tingen, som evt. ikke brukes riktig. Men opplæring må jo høre med i "pakken" (evt. fins det kompetente soldater blant de mange engelske frivillige som drar til Ukraina)

Slik jeg forsto fra wiki-artikkelen, så er den laser-guidet. Altså pek og skyt, men hold målet i siktet.

Praksismessig, virker systemet her noe tyngre enn Hellfire-opplegget som norske kystjegere bruker, men fortsatt bærbart og relativt lett å bruke.
Av ren gjetting tør jeg å tippe at selve utskytingen ikke er så vanskelig, men derimot evt. forarbeidet med lokalisering av flyet, beregning av fart, høyde og avstand kan bli noe hektisk under stress.

Lenke til kommentar

Kommer inn rapporter nå om at et sykehus for barn er bombet i Mariupol. Jeg har sett noen bilder, og det ser ikke bra ut...

Fy faen for noen jævler!

Edit:

Russia destroys Mariupol children's hospital in airstrike

Russia has destroyed a children's hospital in the besieged port city of Mariupol in the south-east of Ukraine, the city council has claimed in a Facebook post.

In a statement issued on Wednesday afternoon, officials alleged that "Russian occupying forces have dropped several bombs on the children's hospital. The destruction is colossal".

The council added that it does not yet know exact casualty numbers, but the head of the regional military administration, Pavlo Kyrylenko, said in a Facebook video that those wounded in the strike are being evacuated to the nearest hospital.

The BBC cannot independently verify the allegations, but a local MP, Dmytro Gurin, repeated the claims during an interview with the corporation.

Fra BBC sin live feed: https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60657155

Endret av Enceladus
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (29 minutter siden):

Kommer inn rapporter nå om at et sykehus for barn er bombet i Mariupol. Jeg har sett noen bilder, og det ser ikke bra ut...

Fy faen for noen jævler!

Edit:

Jeg har for lengst sluttet å overraske meg over grusomhetene folk presterer å påføre hverandre, enten det er halshugging, gassing, skyting, knivstikking, steining, henging, bombing, voldtekt, brenning, diskriminering, mobbing og "medisinsk" eksperimentering.

Nå vet jeg dog ikke om det var pasienter på det sykehuset eller om det ble brukt som en militær posisjon, beste er å frakoblet seg fra media. Bare løgn og propaganda alt sammen, selv om det åpenbart er Russland som er den aggressive innvasjonsmakta som har skylden i det hele.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, 

Jeg har fulgt krigen tett siden start, men lurer samtidig på et par ting. 

Vi ser nå at det russiske militæret har økt aggresjonen sin og også angriper sivilbefolkningen. Sivile dør i stort omfang hver dag og det ser ikke ut til å stoppe med det første. Samtalene som har vært mellom Ukraina og Russland har ikke ført noen vei. Det virket også som Putin setter strengere krav til hvert møte. 

Sanksjonene ser ikke ut som det gjør noe med den militære utviklingen, samtidig som den vil sette en stopper for å holde dette ved like når dette drar seg ut. 

Svært mange lurer nok på hva det endelige utfallet vil være, og er svært bekymret for om Russland ikke sier seg fornøyd med Ukraina, som fører til Nato innblanding og i verste fall en 3.verdenskrig som høyt sannsynlig betyr atomrakettet. Dette vil ingen se. 

På et tidspunkt må en veie for og imot. Hvordan ville konsekvensene vært for om Russland faktisk fikk viljen sin og fikk anerkjent republikkene i Øst-Ukraina som russiske? 

Da hadde Putin følt en seier og militæret hadde blitt trukket tilbake. Dette ville selvfølgelig vært tragisk for den ukrainske befolkningen i disse områdene, men scenarioet vi ser idag hadde vært drastisk annerledes. 

Eneste måten jeg ser Putin gir seg er om det skjer noe på innsiden i hans nærmeste krets. Det ser ut til at det er politi nok til å holde kontroll på et folkeopprør. Han har fortsatt mentaliteten fra den kalde krigen, og dette er ikke en mann som lar seg lett overbevise. Jeg har sett de siste talene hans. Jeg synes ikke han virker krakilsk og ute av kontroll som mange hevder. Ut fra sin egen logikk virker han til å oppføre seg helt rasjonelt. Han er fortsatt rolig og kalkulerende når han henvender seg til det russiske folk. 

Spørsmålet mitt er hva som hadde skjedd dersom Putin fikk viljen sin idet Russland gikk inn i Ukraina? Hvilke politiske konsekvenser hadde det blitt anerkjennelsen av disse områdene? 

Lenke til kommentar
Antonym skrev (11 minutter siden):

Spørsmålet mitt er hva som hadde skjedd dersom Putin fikk viljen sin idet Russland gikk inn i Ukraina? Hvilke politiske konsekvenser hadde det blitt anerkjennelsen av disse områdene? 

Ikke sant - mange spørsmålstegn, og historikken taler for at han da vil fortsette videre med okkupasjonen sin av områder. Det er ingen annen utvei enn å fortsette kampen for Ukraina sin del.

Det som er litt "artig" er jo at for oss som har levd en stund så vi på Ukraina og Russland som ett og samme sted. Når det var den hendelsen i Tsjernobyl, så var det i daværende Sovjet, og det var Moskva som ryddet opp og tok ansvar. For oss i vest var det den gangen ett og samme land. For 40 år siden ville denne krigen sett helt fullstendig absurd ut sånn sett. Og det er kanskje den vinkelen putin har også - at de landene hører naturlig i sammen.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Fy faen for noen jævler!

Edit:

Det er ikke et ord man skal veie lett, men jeg mener det russerne gjør nå i Mariupol er folkemord.

Byen, som har nesten 450.000 innbyggere, er avkuttet vann, gass og strøm i lang tid nå, ingen/få slipper ut, mat og medisiner kommer ikke inn og de bomber og beskyter sivile mål i byen. Som dette barnesykehuset. Helt jævlig grusomt.

Trygge videoer som viser litt av omfanget ved barnesykehuset:

Spoiler

Og de ikke-trygge videoene man ikke kan poste her, det er bortimot det jævligste jeg har sett. Slike hendelser gjør at det blir vanskeligere for verden å ikke gripe inn direkte militært.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Antonym skrev (34 minutter siden):

Hei, 

Jeg har fulgt krigen tett siden start, men lurer samtidig på et par ting. 

Vi ser nå at det russiske militæret har økt aggresjonen sin og også angriper sivilbefolkningen. Sivile dør i stort omfang hver dag og det ser ikke ut til å stoppe med det første. Samtalene som har vært mellom Ukraina og Russland har ikke ført noen vei. Det virket også som Putin setter strengere krav til hvert møte. 

Sanksjonene ser ikke ut som det gjør noe med den militære utviklingen, samtidig som den vil sette en stopper for å holde dette ved like når dette drar seg ut. 

Svært mange lurer nok på hva det endelige utfallet vil være, og er svært bekymret for om Russland ikke sier seg fornøyd med Ukraina, som fører til Nato innblanding og i verste fall en 3.verdenskrig som høyt sannsynlig betyr atomrakettet. Dette vil ingen se. 

På et tidspunkt må en veie for og imot. Hvordan ville konsekvensene vært for om Russland faktisk fikk viljen sin og fikk anerkjent republikkene i Øst-Ukraina som russiske? 

Da hadde Putin følt en seier og militæret hadde blitt trukket tilbake. Dette ville selvfølgelig vært tragisk for den ukrainske befolkningen i disse områdene, men scenarioet vi ser idag hadde vært drastisk annerledes. 

Eneste måten jeg ser Putin gir seg er om det skjer noe på innsiden i hans nærmeste krets. Det ser ut til at det er politi nok til å holde kontroll på et folkeopprør. Han har fortsatt mentaliteten fra den kalde krigen, og dette er ikke en mann som lar seg lett overbevise. Jeg har sett de siste talene hans. Jeg synes ikke han virker krakilsk og ute av kontroll som mange hevder. Ut fra sin egen logikk virker han til å oppføre seg helt rasjonelt. Han er fortsatt rolig og kalkulerende når han henvender seg til det russiske folk. 

Gode spørsmål. Endgame er det store spørsmålet alle stiller seg. Jeg kan bare komme med min personlige gjetning. Hvis Ukraina gir etter for Luthansk, Donesk og Krim så ender det nok litt raskere enn det jeg tror er mer sannsynlig: Jeg tror frykt-regimet slår sprekker i de etatene som skal kontrollere befolkninga. Politi, militæret, politikere og andre maktpersoner. Det er bare et spørsmål om tid og informasjonsmengde før dette sprekker og når det først sprekker kommer det til å gå fort. Så kan man spørre seg hva som er enden på historien til Putin. Personlig tror jeg han blir styrtet og drept, men kan ikke se helt bort fra muligheten at han blir stilt for riksrett eller krigsrett. Det er heller ikke helt utelukket at han kan kjøpe seg ut av politikken og klemma og pensjonere seg på et eller annet palass i et slags kompromiss. Jeg har lite tro på at Putin blir sittende med makta etter dette uansett hvordan det går. Får han de tre regionene på et eller annet vis nå så blir det nok en kortvarig og blodig affære til han trekker styrkene og makta ut. Oppsummert spår jeg at denne krigen er siste kapittel i Putins diktatur.

Edit: Om 50 år er forhåpentligvis Russland et demokratisk medlemsland i NATO.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (2 minutter siden):

Ikke sant - mange spørsmålstegn, og historikken taler for at han da vil fortsette videre med okkupasjonen sin av områder. Det er ingen annen utvei enn å fortsette kampen for Ukraina sin del.

Det som er litt "artig" er jo at for oss som har levd en stund så vi på Ukraina og Russland som ett og samme sted. Når det var den hendelsen i Tsjernobyl, så var det i daværende Sovjet, og det var Moskva som ryddet opp og tok ansvar. For oss i vest var det den gangen ett og samme land. For 40 år siden ville denne krigen sett helt fullstendig absurd ut sånn sett. Og det er kanskje den vinkelen putin har også - at de landene hører naturlig i sammen.

Ja, han går tilbake i historien hver gang i talene sine. Han omtaler jo fallet av Sovjetunionen som en av de største geopolitiske krisene som har skjedd noengang. Når han i tillegg ser at Nato utvides og at Ukraina blir mer og mer påvirket av vesten tror jeg dette gradvis bygger opp en intens bitterhet. Han strever med å forholde seg til en oppdatert, liberal verden anno 2022, og det er trist at det får så fatale konsekvenser. Vi ser i praksis hva som skjer når så enormt mye makt er samlet ett sted og når han har fått styre eneveldig i 20 år. Han blir også desinformert av sin smale sirkel. Ingen tør å komme til Putin med dårlig nytt. Dette blir tolket som at de ikke gjør jobben sin, og så har de plutselig forsvunnet på "mystisk vis". Fryktelig trist. 

Jeg lurer forøvrig på hvordan vesten har bidratt i denne konflikten. Har Nato sin ekspansjon østover vært en trigger? Hadde Putin vært roligere om Nato var mer tilbakeholden? 

Så mange spørsmål. 

Lenke til kommentar
Antonym skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer forøvrig på hvordan vesten har bidratt i denne konflikten. Har Nato sin ekspansjon østover vært en trigger? Hadde Putin vært roligere om Nato var mer tilbakeholden? 

Det er en uoverenstemmelse fra den gangen og denne artikkelen forklarer litt om dette.

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Sitat

Washington D.C., December 12, 2017 – U.S. Secretary of State James Baker’s famous “not one inch eastward” assurance about NATO expansion in his meeting with Soviet leader Mikhail Gorbachev on February 9, 1990, was part of a cascade of assurances about Soviet security given by Western leaders to Gorbachev and other Soviet officials throughout the process of German unification in 1990 and on into 1991, according to declassified U.S., Soviet, German, British and French documents posted today by the National Security Archive at George Washington University

Så akkurat det der poenget med Not one inch har vi ikke akkurat etterlevd..

Endret av Kjell Iver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Gode spørsmål. Endgame er det store spørsmålet alle stiller seg. Jeg kan bare komme med min personlige gjetning. Hvis Ukraina gir etter for Luthansk, Donesk og Krim så ender det nok litt raskere enn det jeg tror er mer sannsynlig: Jeg tror frykt-regimet slår sprekker i de etatene som skal kontrollere befolkninga. Politi, militæret, politikere og andre maktpersoner. Det er bare et spørsmål om tid og informasjonsmengde før dette sprekker og når det først sprekker kommer det til å gå fort. Så kan man spørre seg hva som er enden på historien til Putin. Personlig tror jeg han blir styrtet og drept, men kan ikke se helt bort fra muligheten at han blir stilt for riksrett eller krigsrett. Det er heller ikke helt utelukket at han kan kjøpe seg ut av politikken og klemma og pensjonere seg på et eller annet palass i et slags kompromiss. Jeg har lite tro på at Putin blir sittende med makta etter dette uansett hvordan det går. Får han de tre regionene på et eller annet vis nå så blir det nok en kortvarig og blodig affære til han trekker styrkene og makta ut. Oppsummert spår jeg at denne krigen er siste kapittel i Putins diktatur.

Enig, det må være umulig for noen statsledere å forholde seg til han på en fornuftig og rasjonell måte etter dette. Forøvrig respekt til Macron som virker å være en av de få i vesten han stoler på, og er villig til å diskutere med personlig. 

Det går allerede rykter om at det er mye misnøye i korridorene i Kreml. Han gikk også på en blemme da det ble opplyst om at soldatene som blir sendt i førstelinja er vernepliktige, og ikke profesjonelle, rutinerte soldater som først ble hevdet. På et tidspunkt må folk tenke. Hva annet er det han har kommet med av påstander som ikke er sanne?

Hvordan tenker du at noen klarer å styrte han? Han sitter jo relativt paranoid bak disse 20 m. bordene sine. Selv sine aller nærmeste sitter med voldsom avstand. Men jeg er enig i at generalene må heve brynene sine, og tenker nok sitt inni seg. 

Det går også rykter om at sikkerheten rundt han er den høyeste blant samtlige statsledere. Men samtidig skal det bare en til. Hvem vet hva som vil skje. 

Lenke til kommentar

Angående barnesykehuset så håper jeg Sting har rett i låta Russians. Håper at pilotene som gjorde noe så rasende grotesk var feilinformert om hva som var der. Hadde jeg vært i pilotens sko og fått beskjed med pistol mot tinningen om å bombe et barnesykehus så hadde jeg tatt en u-sving og kamikazet egne luftstyrker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (11 minutter siden):

Om Nato ikkje hadde tatt inn nye meldemmer så hadde ikkje vore noenting som hadde stoppet Putin å begynne for lenge siden. Då hadde gjerne de baltiske landene, Romania, Ungarn og Polen allereie vore samla i hans russiske imperium.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...