Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Askeladd skrev (15 minutter siden):

Trodde loven kom fra 40-tallet jeg, akkurat som Tyskland som også har en lignende lov.

Uansett, Danmark sender også våpen.

Edit: ser ut til at lovet om våpensalg ble vedtatt i Norge 1959.

Loven ja, men det har vært den norske linja  å ikke bidra med våpen til krigførende land siden 1934 (med unntak av andre verdenskrig) såvidt jeg har lest. Mulig jeg tar feil.

Uansett vil Støre videresende ammunisjon, så det er på gang.

Denne konflikten er så stor og føles nærmest som noe eksistensielt for tryggheten i Europa så jeg synes regjeringen gjør rett i å tillate dette.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (28 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KzRvoo/enigheten-sprekker-i-moskva-oligarker-gaar-mot-putin

«Samtidig har Anatolij Tsjubajs, mannen som var sentral i å innføre markedsøkonomien og av enkelte er kalt «oligarkenes far», postet et bilde av den drepte Putin-fienden Boris Nemtsov»

Vanskelig å si hvor stor betydning det har, men bra med noen positive nyheter for en gangs skyld. Nå får en bare håpe at motstanden blir så stor at noen kaster Putin på ræva ut av palasset hans, og inn i en fengselscelle der han hører hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (26 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KzRvoo/enigheten-sprekker-i-moskva-oligarker-gaar-mot-putin
«Samtidig har Anatolij Tsjubajs, mannen som var sentral i å innføre markedsøkonomien og av enkelte er kalt «oligarkenes far», postet et bilde av den drepte Putin-fienden Boris Nemtsov»

Hva signaliserer egentlig det? Wikipedia skriver at Nemetsov var en frittalende Putin-kritiker som ble brutalt myrdet på åpen gate like ved Kreml og den røde plass 27. februar 2015, på dagen 7 år siden.

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (På 26.2.2022 den 17.12):

Hvorfor blir det feil? Regjeringen skal representere nordmenns ønske, og da er det viktig å si hva vi ønsker. Jeg har dessverre ikke kontroll på norsk våpenlager og kan ikke få tak i norske våpen å sende.

Jeg mener at det er helt innenfor at staten som har passet på deg og latt deg på i et demokratisk fritt land med helsehjelp kaller på sine innbyggere og krever hjelp til å forsvar når det trengs. At det ukrainske folk ikke må tvinges til å sloss er en veldig subjektiv mening fra deg. Hvis det en dag kommer en dag hvor jeg nekter å forsvare norge mot en innvaderende styrke fordi jeg er for feig håper jeg du og resten kritiserer meg. Landet gir har gitt innbyggerene mye, nå er det på tide å betale tilbake

1. Fordi staten er "alles" penger. Som sagt, du står fritt frem til å hjelpe Ukraina. Enten ved å reise te Uk eller sende penger. 
Det er fantastisk kor gira du på å "kjempe mot russere" - så lenge andre gjør det og livet ditt står ikkje i fare. Hjelpe med penger - så lenge det går ikkje ut av lommeboka di. Eg har ikkje annet enn forakt for slike folk. DU vil ikkje gjøre ein dritt enn å slenge med leppa på forumet, men alle andre "må hjelpe". Få ræva i gir og gjør noe selv? Det er slike holdninger som får meg til å si at Noreg må ut av EØS/Schengen og ikkje slippe inn folk.

2. Du ser, hvis en dag kommer når du må forsvare og vil ikkje - så blir du tvunget. Enten går du på fronten, eller så blir du satt i fengsel. I verste fall skutt på stedet. Det handler ikkje om å "kritisere". 
Ukraina er korrupt som faen. Minstepensjon er på 700kr/månad - langt unna fattigdomgrensen. Ukraina er like korrupt som Russland, om ikkje verre. Oligarki som faen. 

Abigor skrev (På 26.2.2022 den 17.12):

Det kan vi jo spørre Stalin om, Hitler, Ghaddafi, Pol Pot, Mao, Assad og nå Putin?

Har Ghaddafi erobret noe land ved å unngå mest mulig sivile tap, for så å drepe sivile i det landet? Har Hitler gjort det? Han har prøvd å drepe flest mulig med en eneste gang. Sivile tap i Ukraina er veldig lave. Putin gjør mye faenskap, men han skal ha cred for å forsøke å drepe minst mulige sivile i Ukraina. Det hjelper ingen å vri på fakta, spre løgner og propaganda. 

Vaniman skrev (På 26.2.2022 den 17.13):

Ukrainere må velge selv om den staten de har er verdt å kjempe for.

Enig. Men pdd så blir folk tvunget. Selv de som aldre var i militæret, aldri holdt våpen i handa. Og det er hele poenget mitt, folk må få velge. Om Ukrainere mener de ønskjer å kjempe, så me de absolutt gjøre det. Men folk bør ikkje tvinges til den type sjølvmord. Det er nettopp slik Stalin praktiserte. Hive alle menn under tyske tanks. 10 dør for å drepe ein tysker - who cares? Same skjer i Ukraina nå. 

perpyro skrev (På 26.2.2022 den 18.31):

Jeg regner med at en del Nazister og fashistet fra Europa verver seg for å kjempe på Ukrainsk side. Var i hvertfall noe som skjedde i 2014 da for eksempel Mikael Skillt satte deg på flyet til Kyiv for å kjempe på demonstrantenes og senere Azovs side i konflikten. Akkurat nå mistenker jeg at Ukrainske myndigheter ikke bryr seg med hvilke politiske ståsted de som kjemper på deres side har så lenge de kjemper for dem

Det forstår eg godt. Ukraina er glad for all hjelp de kan få. Men eg trur det kjem berre til å gå påskudd til Putin, legetimere hans synspunkt/løgner. Enten så prøver EU/NATO å gjøre situasjonen så jævlig som mulig, eller så greier ikkje de å tenkje lenger enn halvt steg frem i tid. ALT eu/nato har gjort hittil var med på å eskalere konflikten. 
Best case-scenario vi ender opp med den nye kalde krigen, i verste fall WW3/atomkrig. Annet utfall at Putin mister makta, meg eg anser det å være veldig lite sannsynlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hva signaliserer egentlig det? Wikipedia skriver at Nemetsov var en frittalende Putin-kritiker som ble brutalt myrdet på åpen gate like ved Kreml og den røde plass 27. februar 2015, på dagen 7 år siden.

Jeg vet ikke. Jeg håper at noen knerter Putin asap, da jeg ikke ser at Putin selv kommer til å trekke seg tilbake. Kan det tenkes at han flykter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Loven ja, men det har vært den norske linja  å ikke bidra med våpen til krigførende land siden 1934 (med unntak av andre verdenskrig) såvidt jeg har lest. Mulig jeg tar feil.

Uansett vil Støre videresende ammunisjon, så det er på gang.

Denne konflikten er så stor og føles nærmest som noe eksistensielt for tryggheten i Europa så jeg synes regjeringen gjør rett i å tillate dette.

Støre holder nå pressekonferanse, bl.a. har Regjeringen satt av 2 milliarder til Ukrainia situasjonen, det skal være møte i den utvidede Utenrikskomite senere i kveld og da tipper jeg at alt slippes løs, noe annet ville være en feighet av monumentale dimensjoner, men jeg føler meg ikke sikker på at de tør.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Tar nok noe tid å endre prinsipp vi har hatt som nasjon siden 30-tallet. Det må også en lovendring til for å bidra med skarpt. Jeg håper det kan bli mulig å gjøre.

Foreløpig bidrar Norge med b-materiell og mye penger. Forhåpentligvis kan vi også ta imot mange flyktninger, og gi mer humanitær bistand. 

Askeladd skrev (26 minutter siden):

Trodde loven kom fra 40-tallet jeg, akkurat som Tyskland som også har en lignende lov.

Uansett, Danmark sender også våpen.

Edit: ser ut til at lovet om våpensalg ble vedtatt i Norge 1959.

Jeg fant ikke noe relevant om eksport i våpenloven, men dere snakker kanskje om eksportkontrolloven? Så vidt jeg skjønner gjelder den salg av våpen og ikke gratis donasjon av våpen. Kan Norge omgå den loven ved å gi bort våpen?

Lenke til kommentar

Nøyaktig lokasjon i google maps fra gaten som ble fullstendig knust i krigshandlinger nær Kiev.

https://www.google.com/maps/place/50°32'38.0"N+30°13'36.3"E/@50.5439,30.2267495,928m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x753a8ee92675a824!8m2!3d50.543882!4d30.2267354

En enorm mengde pansrede kjøretøy som røyk med.

1.thumb.jpg.48c6d39557ee509cb4997de4647d4b46.jpg2.thumb.jpg.6499641679b14a51b092d563e7421ec0.jpg

De to soldatene på siste filmen der; noen som vet om de er russiske eller ukrainske? Virker som det er russiske siden jeg ikke ser noen gule bånd.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Støre holder nå pressekonferanse, bl.a. har Regjeringen satt av 2 milliarder til Ukrainia situasjonen, det skal være møte i den utvidede Utenrikskomite senere i kveld og da tipper jeg at alt slippes løs, noe annet ville være en feighet av monumentale dimensjoner, men jeg føler meg ikke sikker på at de tør.

Konfliktskyhet har jo vært varemerket til både Ap og Støre i alle år. Kan over hodet ikke se for meg at de skal gjøre noe annet enn å dilte etter andre land, langt bak i rekka.

Lenke til kommentar
aomt skrev (2 minutter siden):

Det forstår eg godt. Ukraina er glad for all hjelp de kan få. Men eg trur det kjem berre til å gå påskudd til Putin, legetimere hans synspunkt/løgner. Enten så prøver EU/NATO å gjøre situasjonen så jævlig som mulig, eller så greier ikkje de å tenkje lenger enn halvt steg frem i tid. ALT eu/nato har gjort hittil var med på å eskalere konflikten. 

Best case-scenario vi ender opp med den nye kalde krigen, i verste fall WW3/atomkrig. Annet utfall at Putin mister makta, meg eg anser det å være veldig lite sannsynlig. 

Putins legitimering av sine synspunkter er mindre viktige nå fordi hans handlinger er helt ute av proporsjoner for hva det hele handler om. Og nå argumenterer du for at land som gjør det de kan for å hjelpe gjør situasjonen så jævlig som mulig. Det er feil for det er Putin som forsøker å gjøre situasjonen så jævlig som mulig mens vesten forsøker å hjelpe et land under angrep så godt du kan, men skjønner jo at du ønsker at Ukraina skal kapitulere for da har Putin vunnet, i hvertfall sitt mål om å ha kontroll over Ukraina. Men i virkeligheten slik situasjonen har blitt har han tapte uansett krigens utfall for NATO har fått en ny mening og landene rundt Russland har fått incentiver til å ruste opp millitært.

• Liker 5
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg håper at noen knerter Putin asap, da jeg ikke ser at Putin selv kommer til å trekke seg tilbake. Kan det tenkes at han flykter? 

Kommer an på om noen av hans mest betrodde får nok og vender seg mot han. Kan hende vi ser en snarlig Ceaușescu-situasjon.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå diskuteres det om Norge skal sende våpen. Vel, i allefall innad i partiet Venstre.

Jeg velger å være skeptisk til dette. Det er ikke fordi jeg ikke mener Ukraina fortjener hjelp. Det gjør de. Og det får de. Jeg mener også at Russland bør få svi. Det jeg stiller meg tvilende til er at et norsk bidrag monner noe. Er det hensiktsmessig? Hvis det er ment som en symbolsk handling, tror jeg det er andre måter å gjøre dette på. Kanskje passer dette også inn i en litt større debatt som har vært oppe før; det dilemmaet at Norge er NATO-medlem, eksporterer våpen, og samtidig deler ut fredspriser. Det er kanskje fort gjort å la seg rive med "i kampens hete", uten egentlig å oppnå noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Skuffende av Norge å ikke sende no kraftigere skyts, ja vester og hjelmer hjelper nok litt men tipper de har mer lyst på våpen.

Ukraina har spesielt bett om dette, og Norge hadde dette..

Er mulig at vi trenger automatvåpen lageret vårt selv. Norske forsvarets våpenlager er beregnet på Norge.

Sverige har et mye sterkere forsvar og langt større våpenlager..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...