Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 time siden):

Så då får ein håpe at flest mogeleg russiske soldatar og offiserar drikk seg sanselause på russiskprodusert sprit.

I utgangspunktet mener jeg at all handel med Russland burde stanse omgående, og at de burde isoleres så mye som mulig, men når det gjelder vodka er det kanskje like greit å se litt gjennom fingrene? Hadde det vært opp til meg ville jeg heller ha oversvømmet Russland med billig alkohol, og kanskje sendt med litt sigaretter og fyrstikker også...  :whistle:

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
KalleKanin skrev (55 minutter siden):

Dette var ukjent for meg, har du noen kilder/eksempler på dette?

Jeg stemmer i. Skulle gjerne likt å vite mer om dette

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Markiii skrev (Akkurat nå):

Hva er det med politikere på venstresiden og deres enorme kjærlighet for diktaturer?

Tror i de fleste tilfeller det ikke er kjærlighet, så mye som grenseløs naivitet

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Markiii said:

Nei, men Lula er det. At fascister liker fascister overrasker ikke, men Lula, som er på venstresiden, burde i teorien vært tilhenger av demokrati og motstander av imperialisme.

"If you're not with us, you're with the terrorists", sa GWB i 2001.
Nå lyder det "If you're not with us, you're with Russia".

Lulas utsagn tolkes i den retningen, og enhver form for nyanse viskes ut. Det er ikke overraskende at en president fra Sør-Amerika ikke er udelt begeistret for USA, med tanke på den historien USA har i Sør-Amerika, der de som regel ikke støttet demokratibevegelser og tvert imot ofte støttet fascister. Senest under Trump.

Man kan ønske seg at Lula bruker annen retorikk, men man bør kanskje nøye seg med at han ikke leverer våpen til Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (25 minutter siden):

Er Donald Trump & MAGA-republikanerne på venstresiden? 😲

Til både Markiii, vonfaff og nebrewfoz (hvor i helvete har dere funnet kallenavnene dere benytter på Diskusjon.no, i  Kazakhstan?)

Hele denne sammensetningen av mange ulike "motstandsbevegelser" er et rot. Der er få sammenfallende strategiske interesser mellom Russland og Kina. Tvert i mot, mens Kina, Mongolia og det øvrige statene østen mer og mer besetter arbeidsplassene i det østlige Russland vil det vestlige Russland, det vi oppfatter som "Russland," få større og større problemer med å rettferdiggjøre at disse områdene som russiske. En kan diskutere hvor stor andel av russerne som støtter Putins krig mot Ukraina, men en kan neppe på en meningsfull måte diskutere eller være uenig om at et stort flertall av den toneangivende russiske befolkning ønsker å være en del av Europa. Russerne vil heller snakke tysk, engelsk eller fransk enn kinesisk.

Når det gjelder Lula så er han på langt nær så mye på venstresiden som ryktet vil ha det til. Og det er neppe på sin plass å stille spørsmålet om Lula er udemokratisk, han vant overfor en ren Trump klone - Bolsanero - som hadde langt mer fascistoide trekk over sin politikk en noen annen i brasiliansk politiker de siste 40 - 50 årene.

Jeg har nevnt det før, og jeg gjentar det, det som samler alle mulige slags tullinger fra Østen, Afrika og Sør - Amerika er den nye store ideologien i verden, nemlig Westsplaining. De er ikke enige om noe som helst vesentlig, de har ingen felles samlende politisk idèologi om hvordan de skal løse problemene i sine ulike ikke fungerende samfunn. Men en ting er de alle enige om: Alt er vestens feil og uten vesten hadde alt gått så mye bedre.  

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Windfarmer said:

Til både Markiii, vonfaff og nebrewfoz (hvor i helvete har dere funnet kallenavnene dere benytter på Diskusjon.no, i  Kazakhstan?)

For min egen del, svaret er nei.

13 minutes ago, Windfarmer said:

Men en ting er de alle enige om: Alt er vestens feil og uten vesten hadde alt gått så mye bedre. 

En massiv overdrivelse. Det er lov å kritisere USA og Vesten uten å bli anklaget for å si at "Alt er vestens feil og uten vesten hadde alt gått så mye bedre". Stråmanns-argumentasjon kaller man det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (11 minutter siden):

For min egen del, svaret er nei.

En massiv overdrivelse. Det er lov å kritisere USA og Vesten uten å bli anklaget for å si at "Alt er vestens feil og uten vesten hadde alt gått så mye bedre". Stråmanns-argumentasjon kaller man det.

Nå tror jeg du roter noe fryktelig. (Eller at jeg har uttrykt meg klønete.)

Jeg har på denne strengen gang på gang påvist at USA's krig mot Irak i 2003 åpnet for at Putin kunne invadere Ukraina i 2022. Irak II har allerede kostet mer av USA's troverdighet enn Vietnam. Og amerikanerne er nå i ferd med å benevne Irak II og Afghanistan som "the terror wars;" noe de ønsker å ta avstand fra, og som "alle" ser var feil. De ber egentlig om unnskyldning, uten å gjøre det, fordi det er vanskelig for en supermakt å be om unnskyldning. 

Så jeg er en sterkt tilhenger av å kritisere USA der det er grunn til det. Men jeg har også sagt at en ikke kan velge sine allierte og sin sikkerhets garantist fra øverste hylle. Vi bør velge den beste, og her vil nå SV og Rødt få et helvetes problem når de på sine neste landsmøter skal ta stilling til om Norge fortsatt skal melde seg ut av NATO.  

Westsplaining er ikke å kritisere USA eller GB for all den uretten de har gjort. Westsplaining er den eneste felles idèologi Russland, store deler av Afrika, store deler av Midt - Østen og ikke minst store deler av Sør Amerika har til felles. Under helt ulike lokale idèlogier, ulike kulturer og ulike samfunnssystemer har de funnet en felles fiende; vesten. Og dette er en powerfull kraft og en kjent teknikk når en eller annen diktator skal forklare hvorfor hans valgløfter ikke ble realisert. Det er vestens feil.  

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Westsplaining er ikke å kritisere USA eller GB for all den uretten de har gjort. Westsplaining er den eneste felles idèologi Russland, store deler av Afrika, store deler av Midt - Østen og ikke minst store deler av Sør Amerika har til felles. Under helt ulike lokale idèlogier, ulike kulturer og ulike samfunnssystemer har de funnet en felles fiende; vesten. Og dette er en powerfull kraft og en kjent teknikk når en eller annen diktator skal forklare hvorfor hans valgløfter ikke ble realisert. Det er vestens feil.  

Det ser ut til at vi begge har en annen definisjon av Westsplaing enn f.eks. Wikipedia oppgir: The word became virally popular during the 2022 Russian invasion of Ukraine after Jan Smoleński and Jan Dutkiewicz defined the word to mean "[the] phenomenon of people from the Anglosphere loudly foisting their analytical schema and political prescriptions onto the [Central and Eastern European] region".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Med fare for at poenget har vært gjentatt flere ganger før. Ikke mye forskjell på Hitler og Stalin

I brutalitet og undertrykkelse og den totalitære måten staten kontrollerte innbyggerne var det ikke mye forskjell. Men i veldig mange andre politiske og ideologiske områder var det en enorm forskjell. Hestesko teorien blir en forenkling av virkeligheten.

Lenke til kommentar

Venstre-høyre aksen som er brukt i alle år er en ENDA grovere forenkling - mye grovere enn hesteskoen - og er sansyneligvis laget spesifikt for å dekke over det faktum at fascister og kommunister står nærmere hverandre enn demokrati og individuelle rettigheter.

Splitt og hersk. Overbevis de 80-90% som er i sentrum om at de er nødt til å velge en av ytterkantene, som faktisk er veldig like.

"Stupid idea. Happens to work." som George Carlin ville sagt.

Vi ser også mer av dette i ekstreme tilfeller i land som har vinn-eller-forsvinn-systemer som USA og Brasil, og mindre av det i Europa, som har mer plural parliamentarisme.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/verden/i/XbEXJb/slik-ble-de-agenter-for-putin-i-norge-at-de-ble-avsloert-skyldes-en-gigantisk-spiontabbe-i-moskva

Slik ble de agenter for Putin i Norge. At de ble avslørt, skyldes en gigantisk spiontabbe i Moskva.

Én kom fra Sirkelen. En annen fra Konservatoriet. GRU-agentene fikk topphemmelig trening før de ble sendt til Oslo. Men de etterlot seg spor i Moskva som avslører dem.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (27 minutter siden):

Det kan jo være delvis sant. USA m.fl. har garantert forberedt seg i tilfelle Russerne slipper en først.

Men det er veldig få som tror at USA eller GB svarer med tilsvarende.

Og det har vel amerikanerne sagt rett ut? Svaret blir sannsynligvis massive angrep på Russlands konvensjonell og strategiske resurser, det blir ikke mye igjen av Svartehavsflåten, og jeg tipper at noen av de strategiske u-båtene til den russiske Nordflåten vil oppleve noen uforklarlige "jeg falt ut av et vindu" hendelser.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...