Populært innlegg Windfarmer Skrevet 28. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2023 (endret) lada1 skrev (2 timer siden): Jeg tror Amnesty blander "moral" og "egeninteresse". En påpeker at "vesten" ikke har en konsekvent global/universiell "moral". Og hva så? Jeg tror at Amnesty er fucked up og ikke forstår noe som enkelt at vesten - eksempelvis Norge - i snart 70 år har gitt utviklingsbistand til bl.a. andre India. Og at vesten gjerne vil se at både Afrika og resten av verden får velfungerende samfunn, det forsøkte også "vesten" på mot Russland på 90 - tallet, det ble ingen suksess. Kommunistjegeren Haakon Lie var tidlig ute: Norsk u-hjelps første landvalg: - RORG-samarbeidet Og dette begynte Norge med allerede i 1952, ikke ut fra imperialistiske motiver, men ut fra et ideelt ønske om å at menneskeheten skulle få det bedre og at vi skulle slutte å drepe hverandre. Haakon Lie tenkte enkelt, han eksporterte noen gamle sjarker fra Nord - Norge til India, jeg tror der var noen fiskere med også. Dette ble selvsagt en stor fiasko da der er få fellestrekk mellom sjarkfisket i Nord-Norge, og enkelt garnfiske fra indiske strender. Men Haakon Lie forsøkte, og det i beste mening. Det er de samme motiver som har ført til at tusenvis av nordmenn har reist omkring i hele verden som misjonærer. I min barndom hadde vi en som het Inga, jeg har sett henne bare en gang, hun hadde et hus i nabolaget, men det ble alltid leiet ut. Hun benyttet hele sitt liv som misjonær på Formosa, det vi i dag benevner Taiwan. Jeg er helt overbevist om at hun ikke gjorde dette ut fra et imperialistisk motiv. Hun ville spre ordet og den evige sannhet - endog så tåpelig dette høres ut i dag. Vesten er i dag under angrep fra mange kanter, Amnesty Internasjonal er ett av de. Amnesty deltar nå hemningsløst i den Westsplainingen Kina, India og store deler av verden ellers holder på med. Jeg har ikke dårlig samvittighet, kanskje noen skal minne Modi og Amnesty på at Norge har drevet uselvisk utviklingsarbeid i India i over 70 -år, og at alt vi får tilbake er rå kjeft? Endret 28. mars 2023 av Windfarmer 7 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 28. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2023 (endret) Vesten slipper inn titusenvis av flyktninger fra disse stedene, gir dem trygd og forsøker å integrere dem. Hvorfor er alt Vesten sin feil? Hvor mange flyktninger fra Somalia får samme menneskerettigheter i Kina, India og Russland, som i Norge? Jeg er lei av å ta skylda for alt som er galt i verden. En må kunne forutsette at politikere utenfor Vesten også har hjerne og hjerte. Ideen om at vestlige har et ansvar fordi vi er utdannet og sivilisert, er både gått av moten, og kommet tilbake. White Man's Burden er enten rasistisk eller moderne, avhengig av om du kaller det det. Endret 29. mars 2023 av Uderzo fjernet sitatblokk for bruker 10 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Windfarmer Skrevet 28. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Vesten slipper inn titusenvis av flyktninger fra disse stedene, gir dem trygd og forsøker å integrere dem. Hvorfor er alt Vesten sin feil? Hvor mange flyktninger fra Somalia får samme menneskerettigheter i Kina, India og Russland, som i Norge? Jeg er lei av å ta skylda for alt som er galt i verden. En må kunne forutsette at politikere utenfor Vesten også har hjerne og hjerte. Ideen om at vestlige har et ansvar fordi vi er utdannet og sivilisert, er både gått av moten, og kommet tilbake. White Man's Burden er enten rasistisk eller moderne, avhengig av om du kaller det det. Til moderator: denne diskusjonen kan fremstå som off topic, men er muligens det mest on topic spørsmålet i hele Ukrainakrigen. Hvorfor har USA, Europa og resten av vesten fått en slik bunntenning på Putins angrep på Ukraina? Noen spørsmål er enkle å besvare. Blant de enkleste er at til og vi nordmenn - som har grense mot Russland - nå forstår hvorfor finnene, svenske balterne, polakkene, slovenerne og ikke minst ukrainerne selv forstår hvilken nabo de har. Og at denne naboen sannsynligvis er det samfunn i verden som systematisk gjennom århundrene har ødelagt den menneskelige sjel og dens evne til å utvise sympati og ansvarlighet. Der er en konkurrent til denne førsteplassen i verdenshistorien, og det er Nord- Korea. Historikerne får felle dommen. Og det er her alle disse Westplainerne kommer inn, noen her på forumet mener også at vil skal "forstå Putin," eller ta hensyn den russiske folkesjelen som anser seg selv som den dominerende makt mellom Vladivostok og Lisboa. Jeg er ikke der, og har ingen planer om å komme dit. Det eneste budskapet jeg egentlig har er at nå må NAMMO få fingeren ut av rævhølet å sørge for langt flere 155 mm granater. 11 1 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 Windfarmer skrev (19 minutter siden): Jeg er ikke der, og har ingen planer om å komme dit. Det eneste budskapet jeg egentlig har er at nå må NAMMO få fingeren ut av rævhølet å sørge for langt flere 155 mm granater. Du har tydeligvis ikke fulgt med. Strømmen NAMMO trenger for å utvide produksjonen er reservert av TikTok. Lenke til kommentar
Populært innlegg Windfarmer Skrevet 28. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2023 (endret) Dubious skrev (41 minutter siden): Du har tydeligvis ikke fulgt med. Strømmen NAMMO trenger for å utvide produksjonen er reservert av TikTok. Og du har tydeligvis heller ikke fulgt med, denne Tik Tok fabrikken er enda ikke bygget og norske myndigheter vurderer nå om de skal prioritere det ene kraftbehovet foran det andre. Dette er en dårlig unnskyldning, NAMMO tjener nå så mye penger at de kan erstatte et hvert kraftbehov med dieselgeneratorer hvis "kraftkrisen" er et så stort problem. Spar meg for disse dårlige og slappe politiske unnskyldningene, der det eneste Jonas Gahr Støre har å tilby er at vi "må tenke oss grundig om" og sørge for at de valg vi tar er "bærekraftige." Av alle statsledere i verdenshistorien er vel Jonas Gahr Støre den eneste som "må tenke seg om" før han prioriterer produksjon av 155 mm granater til Ukraina, foran å bygge et datalager der TikTok skal kunne lagre videoer av katter og hunder som spiser sitt daglige måltid. Og dette et system som i tillegg har evne til å samle etterretningsinformasjon fra vesten, herunder Norge. Hvor vanskelig er det mulig å gjøre et enkelt problem så vanskelig? Endret 28. mars 2023 av Windfarmer 8 4 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 (endret) Er Wagner gruppen mer bestialsk og hensynsløs enn IS og Al-Qaida? Alt det vi har vært vitne til høres jo ganske sykt. Til og med IS sender ikke sine soldater som kanonføder eller skyte sine egne skader. Har jo hørt i enkelte tilfeller, så har IS reddet haug med sine medlemmer fra syriske fengsler. Endret 28. mars 2023 av ForTheEmperor 1 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 ForTheEmperor skrev (1 minutt siden): Er Wagner gruppen mer bestialsk og hensynsløs enn IS og Al-Qaida? Alt det vi har vært vitne til høres jo ganske sykt. Til og med IS sender ikke sine soldater som kanonføder eller skyte sine egne skader. Har jo hørt i enkelte tilfeller, så har IS reddet haug med sine medlemmer fra syriske fengsler. Spørsmålet du stiller ligger i samme bane som min innlegg over. IS og Al Qaida er etablert i stammesamfunn som har utviklet seg over århundrer, det er en miks melon religion og patriarki det for oss er vanskelig å forstå. Og der slike usunne handlinger som vi så 11. september, kan forklares gjennom århundrers kulturutvikling, nedverdigelser og hevnbehov. Det nye med Russland er at dette er et første samfunn i verdenshistorien - ved siden av Nordkorea - som har tatt mål av seg til å endre et helt folks komposisjon, måte å tenke på, og der medmenneskelig lojalitet til naboer og endog familiemedlemmer skal ofres for statens interesser, i praksis Putins interesser, og hans behov der og da. Hitler og hans tankegods var et problem, Putin er bare en ny Hitler med en langt dårligere og urealistisk plan. Problemet er at i motsetning til Hitler så har Putin atomvåpen. Og uten atomvåpen hadde Putin i dag vært en klebrig og ekkel flekk på et laken som ikke hadde blitt godt nok vasket. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 https://bulgarianmilitary.com/2023/03/27/40-mirage-2000-9-fighter-jets-for-ukraine-intelligence-online/ 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 (endret) 🤣: "Star Wars-Luke varsler ukrainere om å søke dekning Hollywood har smøget seg inn i den ukrainske krigshverdagen. Fra en app blir ukrainere varslet om å søke dekning med stemmen til skuespiller Mark Hamill, som spilte Luke Skywalker i Star Wars." https://forsvaretsforum.no/kultur-teknologi-ukraina/star-wars-luke-varsler-ukrainere-om-a-soke-dekning/318420 Endret 29. mars 2023 av Gjest MKII 1 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Nå er vi bare ett hakk unna T-34. "The IS-3 is a Soviet heavy tank developed in late 1944." 3 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Så en kort video på Youtube om at de skal antageligvis bruke de gamle T-55 som artileri mens artilleriet taes inn for service. 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 1 minute ago, Dubious said: Så en kort video på Youtube om at de skal antageligvis bruke de gamle T-55 som artileri mens artilleriet taes inn for service. Jeg har vanskelig for å se for meg at de kan brukes til noe som helst, egentlig. De vil nok ha minimal innvirkning. Selv som artilleri så har de rustne løp og lav rekkevidde. De er så mekanisk nedkjørt at de blir stående fast og er sårbare. Dødsfeller. Disse tanksene gjør nok mer nytte for ukrainerne enn russerne. 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 29. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 29. mars 2023 HIMARS jobber nå overtid i sørøst Minst 8 russiske logistikkbaser i sør og sørøst er truffet og helt eller delvis ødelagt, inkludert baser i Melitopol, Vesele, Tokmak, Berdyansk, Mariupol, Donetsk by, Vulnovakha og Dokuchaievsk Dette kan være Ukraina som legger grunnlaget for en motoffensiv, eller så ønsker de at russerne skal tro at de gjør det Russland har nylig sparket kommandøren for russiske styrker i søndre Ukraina 6 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/03/29/195913135/zelenskyj-inviterer-kinas-president-til-ukraina Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj inviterer Xi Jinping til Kyiv Russland og Kina kan stå overfor et brudd etter at Xi nektet å gi Putin mer militært materiell. Putin dolket Xi i ryggen så fort han forlot Moskva. Deretter sammenkalte Kina et møte av eurasiske stater - uten å invitere Russland. 5 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Russerne rykker stadig frem i Bakhmut, så denne kulminasjonen synes bare midlertidig: Vurdering av russisk offensiv kampanje, 28. mars 2023 | Institutt for studier av krig (understandingwar.org) 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 4 hours ago, Brother Ursus said: Jeg har vanskelig for å se for meg at de kan brukes til noe som helst, egentlig. De vil nok ha minimal innvirkning. Selv som artilleri så har de rustne løp og lav rekkevidde. De er så mekanisk nedkjørt at de blir stående fast og er sårbare. Dødsfeller. Disse tanksene gjør nok mer nytte for ukrainerne enn russerne. Husk at mot Hummers, M113 og annet lettpansret vil T-55/54 være en betydelig trussel. Ukrainske stridsvogner kan ikke være overalt. T55/54s siktesystem, alt fra avstandsmåling, gyrostab, ballistikkberegning og optikk vil være håpløst utdatert mot mer moderne Leo2, Challenger osv. Jeg har nesten ikke tro på at en T55/54 vil få en eneste Leo/Chall kill. Men mot lettpanstrede kjøretøy og lett infanteri (uten tyngre AT) skal man aldri undervurdere en stridsvogn. På ukrainske store sletter kan man fortsett se en nytte. Spesielt med en så lang frontlinje som det er. Det er antakelig for store avstander til at man kan møte stridsvognlinjene med helt rett motstand over alt. Får håpe etterretningen kan varsle tidlig nok. Som sagt, jeg venter fortsatt på en video av Leo2 mot en T-55. Det blir ikke pent. Eller kanskje nettopp det, når man er på rette siden. 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Sitat Alexey Moskalev is a single father from Yefremov, a town in Russia’s Tula region. Back in April 2022, his 12-year-old daughter Masha “shocked” her school teachers and principal by drawing an antiwar picture in art class. The girl’s drawing depicted a woman with a Ukrainian flag defending her child from flying missiles. Above the picture, the sixth-grader had written two slogans: “Glory to Ukraine!” and “No to war.” https://meduza.io/en/feature/2023/03/28/dad-you-are-my-hero 9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå