Populært innlegg oddeh Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 (endret) HSL-9 skrev (5 minutter siden): Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Hvis man virkelig er så interessert i denne krigen, hva med å studere og lese litt mer avansert stoff om temaet? Du kan jo starte å heve nivået ved å komme med kilder til påstandene dine. Endret 26. mars 2023 av oddeh 10 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragavon Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 HSL-9 skrev (7 minutter siden): Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Hvis man virkelig er så interessert i denne krigen, hva med å studere og lese litt mer avansert stoff om temaet? Så langt så har jo innleggene dine blitt avkledd som tullprat. 7 1 3 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 (endret) Brother Ursus skrev (38 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rlVejw/ut-mot-putins-atomvaapenuttalelser-ukraine-krever-hastemoete-i-fn Ut mot Putins atomvåpenuttalelser – Ukraina krever hastemøte i FN Fabelaktig at Putins egne ablegøyer blir brukt mot ham Når det gjelder Kina og Eurasia, så har de lenge ønsket seg mer innflytelse der. Kanskje Putin tom. har velsignet et fremstøt fra Kina, for å forhindre at de flytter seg mot EU og USA. Dette synes å være mer komplisert enn det ser ut ved første øyekast. Putin har så vidt jeg vet ikke sagt at han skal flytte atomvåpen til Belarus, bare at lagrene skal være klare 1. juli. For det første er flytting av atomvåpen til Belarus i strid med den belarussiske grunnloven, og det er også stikk motsatt hva Xi og Putin har blitt enige om, se denne twitter strengen og svarene/kommentarene: Endret 26. mars 2023 av Windfarmer 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 20 minutes ago, HSL-9 said: Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Hvis man virkelig er så interessert i denne krigen, hva med å studere og lese litt mer avansert stoff om temaet? Hva er galt med nivået, og hva mener du med 'avansert stoff'? Du er meget velkommen til å bidra selv, dersom du ønsker diskusjon rundt noe spesifikt. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Windfarmer Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 (endret) HSL-9 skrev (33 minutter siden): Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Hvis man virkelig er så interessert i denne krigen, hva med å studere og lese litt mer avansert stoff om temaet? På vegne av forumdeltagerne som har vært på forumet siden 24. februar 2022 må jeg bare beklage at vi ikke greier å matche alle disse geopolitiske geniene som av og til dukker opp og deretter blir avkledd. Den 18. mars meldte du deg ut av forumet slik: For ordens skyld så prøver jeg å slette brukeren min (hvis det går), så det ikke må misforstå med moderarors inngrep. Ha en fortsatt god diskusjon. Jeg hadde samme dag et innlegg der jeg gikk til rette med denne påstanden at det fant sted et kupp i Ukraina i 2014, noe som til stadighet har blitt benyttet som en slags unnskyldning for at Ukraina er fair game. Jeg påviste i samme innlegget at det etter 2014 har blitt gjennomført flere demokratiske valg i Ukraina der folket både har valgt lovgivende forsamling og president. Kan du forklare meg slik endog et barn kan forstå hvilken betydning dette "kuppet" har for lovligheten eller berettigelsen av Putins invasjon? Hvis det på ett eller annet tidspunkt i historien har funnet sted en ulovlig maktovertagelse i en nasjon, betyr det at dette landet for all fremtid er fritt vilt og at etterfølgende demokratiske valg dermed ikke gir uttrykk for folkeviljen og styrets legitimitet? Du hadde også en lang harang om ukrainsk økonomi, den utstrakte korrupsjonen i Ukraina og en masse annet om en nasjon som ikke er optimalt ledet og styrt, noe jeg er enig i, og som er allmennkunnskap her på bloggen. Men hvilken betydning har det for det som er strengens tema? Temaet er Russlands invasjon av Ukraina og der bl.a. lovligheten av denne er et sentralt tema. Hva er poenget og motivet for å skrive et langt innlegg om dårlig og mangelfull styring av den ukrainske staten? Mener du at Putin hadde gjort en bedre jobb? Nå må du se til å løfte nivået på dine egne innlegg, hittil bærer de preg av forvirrede hit and run angrep. Endret 26. mars 2023 av Windfarmer 15 4 6 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Windfarmer skrev (1 time siden): Dette er en interessant utvikling, uken etter at XI var i Moskva arranger han et nytt møte denne gang uten Putin: "Kinas leder, Xi Jinping, har kalt inn til et møte med tidligere sovjetiske sentralasiatiske land, i et dristig maktspill i Russlands bakgård uken da toppmøtet hans med Russlands president Vladimir Putin. Xi inviterte lederne av Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Usbekistan til det første toppmøtet mellom Kina og Sentral-Asia onsdag, rapporterte nyhetsbyrået AFP. Det er fortsatt uklart om den tilbaketrukne staten Turkmenistan er invitert. Statene er alle tidligere medlemmer av Sovjetunionen, og Moskva har lenge sett på dem som i sin innflytelsessfære etter at det daværende russiske imperiet erobret dem på 1800-tallet." Xi snubbed Putin after their summit, calling a meeting of Central Asian countries as part of an audacious power play (msn.com) Jeg lurer på hvorfor Xi (eller er det Jinping når man skriver formelt?) arrangerer et møte med disse ex-sovjetstatene. Er det bak ryggen på Putin, eller var det planlagt i samråd med Putin? Det er spennende. 1 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor Xi (eller er det Jinping når man skriver formelt?) arrangerer et møte med disse ex-sovjetstatene. Er det bak ryggen på Putin, eller var det planlagt i samråd med Putin? Det er spennende. Jeg tviler på at Putin er holdt i mørket om dette møtet, men det avgjørende er at han ikke deltar når Kina skal forsyne seg i det Russland anser som sitt. Men han har ikke noe valg, han har stort sett ingen andre å henvende seg til enn Nord Korea, Syria og Belarus. Og det synes å være ganske klart at han ikke fikk det ut av møtet med Xi som han håpet på. Carl Bildt er inne på det her: 4 Lenke til kommentar
superrhino Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 HSL-9 skrev (1 time siden): Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Hvis man virkelig er så interessert i denne krigen, hva med å studere og lese litt mer avansert stoff om temaet? Den «forskningen» du kom med er helt verdiløs 4 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/76xyrV/russiske-myndigheter-ukrainsk-drone-eksploderte-i-russisk-landsby Ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS har en ukrainsk TU-141-drone forårsaket en eksplosjon i den russiske landsbyen Kirejevsk. Landsbyen Kirejevsk ligger i Tula-regionen, og rundt 220 kilometer sør for Moskva, ifølge Reuters. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 1 hour ago, Windfarmer said: Dette er en interessant utvikling, uken etter at XI var i Moskva arranger han et nytt møte denne gang uten Putin: "Kinas leder, Xi Jinping, har kalt inn til et møte med tidligere sovjetiske sentralasiatiske land, i et dristig maktspill i Russlands bakgård uken da toppmøtet hans med Russlands president Vladimir Putin. Xi inviterte lederne av Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Usbekistan til det første toppmøtet mellom Kina og Sentral-Asia onsdag, rapporterte nyhetsbyrået AFP. Det er fortsatt uklart om den tilbaketrukne staten Turkmenistan er invitert. Statene er alle tidligere medlemmer av Sovjetunionen, og Moskva har lenge sett på dem som i sin innflytelsessfære etter at det daværende russiske imperiet erobret dem på 1800-tallet." Xi snubbed Putin after their summit, calling a meeting of Central Asian countries as part of an audacious power play (msn.com) Ja, det ble tatt opp i innslag på NRK-nyhetene på fredag som jeg skrev her da: On 3/24/2023 at 2:45 PM, Gjest MKII said: Finner ingen artikler om det, men var innslag på NRK-nyhetene for litt siden om at Xi skal møte lederne for/representanter fra tidligere sovjetstater i sentral-Asia til Beijing uten at Putler/RaZZland er innvitert. Er Kina i ferd med å se sitt snitt til å utnytte at RaZZland ligger nede med knekt rygg militært og ta fra RaZZland innflytelse, eller til og med underlegge seg land?! Edit: Korrigerte region. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 Windfarmer skrev (1 time siden): Kozryev mener at vestlige sanksjoner mot Russland ikke bør oppheves hvis og når Russland trekker troppene sine fra Ukraina, men at de bør holde seg på plass til visse forhold i Russland er oppfylt. «Det er så viktig å ikke behandle Russland som et normalt land som gjorde en feilberegning i Ukraina. Hvis de trekker seg og vi går tilbake til business as usual, det vil ikke endre noe. Vesten burde kjenne sin fiende, slik den en gang kjente Sovjetunionen, og behandle den deretter.» Interessant intervju. Dette sitatet bør huskes. Det virker som mange land dessverre er klare for å lette på sanksjoner straks krigen er over, på grunn av avhengigheten til russisk gass og olje. Jeg håper verden klarer seg mest mulig uten Russland fram til landet blir demokratisk - og det kan ta generasjoner. 8 1 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 1 minute ago, Simen1 said: Interessant intervju. Dette sitatet bør huskes. Det virker som mange land dessverre er klare for å lette på sanksjoner straks krigen er over, på grunn av avhengigheten til russisk gass og olje. Jeg håper verden klarer seg mest mulig uten Russland fram til landet blir demokratisk - og det kan ta generasjoner. Det spørs om Russland vil klare å få i gang olje og gass- sektoren sin igjen på kort sikt uansett. Brønner og rør som slås av risikerer i verste fall å gå tapt, eller må sansyneligvis ha enormt vedlikehold før de kan settes i bruk igjen. Mange av arbeiderne er også mobilisert eller har flyktet til utlandet. Konsekvensene av sanksjonene kommer til å hjemsøke Russland i all forutseelig fremtid. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 Ukrainerne kommer til å bli legendariske, i både historien, militærhistorien og i meme-kulturen. Dette er A-TEAM level greier 😄 NAFO må lage noen sånne videoer med improvisert utstyr og A-TEAM kjenningsmelodien. Kall det (U)A-TEAM 8 1 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 HSL-9 skrev (1 time siden): Det er helt utrolig det nivået som er her inne. Med den trollete arrogante bezzerwizzer holdningen der så bidrar du jo ikke akkurat til og heve det, tvert i mot faktisk. Forstår du ikke det ? Jeg anbefaler deg å søke opp noen regler for sivilisert debatt for du kjenner åpenbart ikke til noen av dem fra før av. 7 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Det er i dag meldt om to separate ukrainske angrep mot russisk utstyr for elektronisk jamming, en skal være en R-330Zh Zhitel, den andre er en R-934UM - for de som skulle ha noen greie på dette. I begge tilfeller er det benyttet Excalibur og andre svært kostbare våpen. Jeg mener å ha lest at en Excalibur granat koster USD 110.000,- eller rundt 1.115.000,- NOK. Og i disse to angrepene er det benyttet minst fire Excalibur. Er dette begynnelsen på ett eller annet? 4 1 4 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 1 minute ago, Windfarmer said: Er dette begynnelsen på ett eller annet? Sist noe slikt ble sagt i media tok det ikke mange dagene før en storoffensiv var i gang. 3 Lenke til kommentar
HSL-9 Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Jeg skal se om jeg får svart. Jeg har allerede refert min sekundærkilde, men må visst gjenta den: Nicolai Petro: The Tragedy of Ukraine: What Classical Greek Tragedy Can Teach Us About Conflict Resolution. Primærkilder skal jeg komme tilbake til, hvis jeg husker det og har tid. Jeg er bortreist nå og har alle arbeidene mine hjemme. Det er en generell oppfordring å ikke ta all medieoppslag, offisielle uttalelser o.l. for god fisk når parter er i krig. Det er noe f.eks. Anne Morelli minner oss om. Det er også over i fanatisme når man snakker om "onde" og "gode" krefter, slik Hanna Arendt lærer oss om det ondes banalitet. Med slik retorikk er diplomatiet lik død. Så regner jeg med folk er modne nok til å finne kilder iblant forskningsmiljøet om temaet. Jeg kan anbefale f.eks. Richard Sakwa og/eller Stephen Cohen i tillegg til Nicolai Petro. Jeg redegjorde deler av bakteppet for de interne anliggender til hvorfor det ble krig. De eksterne kommer atpåtil. Jeg kunne snakket om Krim og Donbass også, men ser svakheter ved å poste for mye tekst, da alt jeg skrev om f.eks. Svoboda, "Right Sector" og den generell "galician" nasjonalisme har hittil blitt ignorert. Takk. Mbh. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Brother Ursus skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/76xyrV/russiske-myndigheter-ukrainsk-drone-eksploderte-i-russisk-landsby Ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS har en ukrainsk TU-141-drone forårsaket en eksplosjon i den russiske landsbyen Kirejevsk. Landsbyen Kirejevsk ligger i Tula-regionen, og rundt 220 kilometer sør for Moskva, ifølge Reuters. Dette er vel noe de må regne med når de angriper et naboland. Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2023 (endret) 13 minutes ago, HSL-9 said: Jeg redegjorde deler av bakteppet for de interne anliggender til hvorfor det ble krig. De eksterne kommer atpåtil. Jeg kunne snakket om Krim og Donbass også, men ser svakheter ved å poste for mye tekst, da alt jeg skrev om f.eks. Svoboda, "Right Sector" og den generell "galician" nasjonalisme har hittil blitt ignorert. Hvorfor i all verden skulle noen ta mas om ukrainsk nasjonalisme seriøst når Putin går i Hitlers fotspor ved enhver anledning og tom. forberedte et holocaust i Ukraina, komplett med konsentrasjonsleire og mobile forbrenningsovner? Det er meg bekjent ingen som har benektet at Ukraina tidligere hadde høyreekstreme i rekkene sine. Faktum er at de ikke fikk noe gehør der. Når de ble sparket ut av f.eks Azov og gikk til valg, fikk de mindre enn 2% av stemmene. I stedet valgte Ukraina en russisk-vennlig, russisk-språkelig, etnisk russisk-JØDISK president. Ingenting av dette hadde noe med Putins motivasjon for krig å gjøre. Putin bestemte seg allerede når han ble president for å gjenreise imperiet. Det du kommer med er dermed i beste fall irrelevant og i verste fall rettferdiggjøring av folkemord og en form for ekstremisme som er uendelig mye verre enn den du kritiserer. Da fremstår du selvfølgelig som en som går russisk propagandas ærender. Det er litt som når nynazister og kommunister påpeker at det også var fascister og kommunister i USA, i Storbritannia, i Frankrike, i Polen osv. før 1939. Who gives a shit? De satt ikke med makten der. De var en marginal faktor. Kontra landene som faktisk gikk til angrep - Sovjet/Russland og Tyskland, hvor de satt med makten, og som tross alt startet krigen. Endret 26. mars 2023 av Brother Ursus 19 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Det påstås at en ukrainsk drone eksploderte i en russisk landsby, men jeg mangler kontekst. Eksploderte den midt på Rådhusplassen, nær et barnesykehus, eller i en boligblokk? Eller er det en kritisk våpenfabrikk der? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå