:utakt Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Om det er Polen eller USA som til syvende og sist sørger for at flyene havner i Ukraina er jo bare semantikk. Begge er med i NATO. Stygt redd for at dette vil føre til reaksjoner fra russerne og at krigen eskalerer til flere land. Kanskje det er uunngåelig. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 4 minutes ago, Kjell Iver said: Ja, hvorfor kan man ikke sende langtrekkende raketter når man sender jetfly. Mange utfordringer. Bl.a.: - J*vlig dyrt - Svært kompleks - Sending uten sabotasje - Opplæring M.m 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 15 minutes ago, _R2D2_ said: De får jo den hjelpen de kan få uten at tredje verdenskrig bryter ut. Det kan godt være. Jeg bare fremhever at alle i en krigssituasjon ville krevet et flyforbud. Hadde jeg sittet i bomberegnet og fryktet for livet ville jeg trolig gjort akkurat det samme. Quote Mener du et flyforbud som NATO må opprettholde ved å skyte ned Russiske fly skal hjelpe Ukraina på noe vis? Isåfall hvordan? Det har jeg ikke ment noe om. Og NATO er en forsvarspakt for NATO land, det vil ikke være de som opprettholder et flyforbud i Ukraina. 3 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 I dag har jeg flyttet over innholdet fra et par servere i Ukraina til Russland, begynner å bli litt usikkert å satse på fortsatt oppetid i Ukraina. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 2 minutes ago, :utakt said: Om det er Polen eller USA som til syvende og sist sørger for at flyene havner i Ukraina er jo bare semantikk. Begge er med i NATO. Stygt redd for at dette vil føre til reaksjoner fra russerne og at krigen eskalerer til flere land. Kanskje det er uunngåelig. Det er ett punkt som jeg ikke har funnet svar på som ville ha oppklart en rekke spørsmål ang Russland rundt denne konflikten: Sparer Russland på kruttet, eller har de virkelig ikke noe bedre (utstyrsmessig) å komme med? Dette kommer fra at de har bl.a. Henter piloter og fly fra syria, bruker nå sivile kjøretøy, risikerer dyre fly med dumme bomber, etc. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 https://www.nrk.no/nyheter/russland_-vapenhvile-onsdag-morgen--1.15884451 Ifølge Russland vil det være våpenhvile onsdag morgen. Det melder nyhetsbyrået AFP Dette kan kun være en fordel til Russland. De hadde ikke gått med på noe slikt uten at det enten gir de fordel eller at de skal spille skittent, og bryte denne lovnaden. Dette åpner dog for evakuering. Som er ganske bra. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Moskva-Marit: bare er et tidsspørsmål før det russiske folket vender seg mot Putin. Hun mener han har feilvurdert både Ukrainas forsvarsevne og det russiske folks tillit. https://www.vg.no/nyheter/i/qWw6Kz/marit-christensen-ingen-tvil-i-min-sjel-om-hvem-som-har-hoeyest-kampmoral Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Noen masseutsender SMSer til russiske telefoner. Meldingene inneholder informasjon om døde russiske soldater i Ukraina, og hva som skjer. De har kapasitet til å sende ut 1000 i minuttet. Til sammen er nå over 5 millioner sendt, ifølge den ene brukeren som står bak. 1 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Enceladus skrev (3 minutter siden): Det kan godt være. Jeg bare fremhever at alle i en krigssituasjon ville krevet et flyforbud. Hadde jeg sittet i bomberegnet og fryktet for livet ville jeg trolig gjort akkurat det samme. Det har jeg ikke ment noe om. Og NATO er en forsvarspakt for NATO land, det vil ikke være de som opprettholder et flyforbud i Ukraina. Hvem andre enn NATO skulle da å opprettholdt flyforbudet? Er noe logikk som mangler her? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 jallajall skrev (5 minutter siden): I dag har jeg flyttet over innholdet fra et par servere i Ukraina til Russland, begynner å bli litt usikkert å satse på fortsatt oppetid i Ukraina. men ikke usikkert å flytte over til Russiske servere? etter hvert som Europa pålegger Russland all slags sanskjoner kan det fort gå andre veien også. 1 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Om man bidrar med våpen og fly indirekte eller går inn i Ukraina selv med fly eller soldater kan da ikke spille noen rolle. Virker som et spill for på død og liv kunne si at man ikke er en part i krigen, noe man selvsagt er. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 8 minutes ago, _R2D2_ said: Hvem andre enn NATO skulle da å opprettholdt flyforbudet? Er noe logikk som mangler her? Det henges for mye opp i begrepet "flyforbud" og hvordan det har blitt praktisert de forrige gangene. Begrepet har ingen definisjon på valget av fremgangsmetode. Zelenski har forklart at han trenger hjelp mot bombeflyene og missilene som treffer sivile områder, så dette er hovedproblematikken. 3 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 10 minutes ago, Dragonlove said: men ikke usikkert å flytte over til Russiske servere? etter hvert som Europa pålegger Russland all slags sanskjoner kan det fort gå andre veien også. Egentlig ikke spesielt usikkert, uansett sanskjoner vil det omtrent være fysisk umulig å stenge Russland ute fra fresten av verden, men det er vel heller ikke noe som kommer til å bli sansksjonert. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) kilik skrev (2 minutter siden): Virker som et spill for på død og liv kunne si at man ikke er en part i krigen, noe man selvsagt er. Poenget er vel at man spiller Russlands eget spill. Russland har drevet på samme måte i en rekke større konflikter, hvor de leverer våpen og støtte til en av partene, å hevder at de selv ikke har noe med konflikten å gjøre. Dersom NATO går inn med styrker i Ukraina, så gjør de seg til part i konflikten, og de fakto motparten til Russland i full krig. Dette er helt utvilsomt. Det finnes ingen måte å forsøke å bortforklare direkte engasjement i et land som ikke er medlem i NATO. Endret 8. mars 2022 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 jallajall skrev (Akkurat nå): Egentlig ikke spesielt usikkert, uansett sanskjoner vil det omtrent være fysisk umulig å stenge Russland ute fra fresten av verden, men det er vel heller ikke noe som kommer til å bli sansksjonert. Tenkte nå mer på eventuelle sanskjoner fra Russland jeg da. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skal ha fått tilbud om en fredsavtale, og russiske styrker fikk ordre om å stanse fremrykkingen i påvente av en avgjørelse, ifølge israelske Jerusalem Posts kilder. Avisa siterer ikke-navngitte kilder som skal være kjent med det som ble sagt på møtet mellom Russlands president Vladimir Putin og Israels statsminister Naftali Bennett i Moskva lørdag. Forslaget til Zelenskyj ble regnet som «vanskelig, men ikke umulig,» ifølge kildene. Det er verre enn det Zelenskyj ville fått før invasjonen, men det skal ikke være veldig stor avstand mellom partene. Putin ga angivelig ordre om våpenhvile i påvente av Zelenskyjs beslutning, ifølge kildene. Zelenskyj skal være delt i synet på forslaget. Det innebærer tap av Donbas-regionen, nøytralitet og slutt på drømmen om Nato-medlemskap, og en krymping av militæret. Samtidig vil et eventuelt avslag tilsynelatende føre til fortsatt krig med de konsekvenser det får for Ukrainas befolkning. Bennetts tur til Moskva skal ikke ha vært et forsøk på å megle mellom partene, men heller for å få et inntrykk av hvor Putin sto, og melde tilbake til vestlige ledere. De reelle forhandlingene skal ifølge de anonyme kildene foregå direkte mellom Russland og Ukraina, og være langt mer seriøse enn det som blir rapportert utad. (NTB) https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/jerusalem-post-hevder-zelenskyj-har-faatt-presentert-fredstilbud.G0H4-xaKf?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Endret 8. mars 2022 av iblazeqt Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Just now, Dragonlove said: Tenkte nå mer på eventuelle sanskjoner fra Russland jeg da. Det er ganske begrenset hva de kan få gjort i praksis Lenke til kommentar
G Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 5 hours ago, Mr.M said: hva om europeiske olje/gass produsenter prioriterte leveranse til europa, fremfor Asia og andre? (evt.påberope seg "nødverge" for å komme seg ut av evt. kontrakter med Kina etc.) Ville ikke det hjulpet på situasjonen? Altså ikke nødvendigvis selges til høyestbydene? Får legge til at jeg ikke aner hvor mye som eksporteres ut, eller om mesteparten er blir i europa slik det allerede er Dersom prisen er riktig, at petroleumsproduktene kommer i fra Europa slik som vi har her i Nordsjøen, utenfor Færøyene evt. Island, så vil jo transportveien være mye kortere. Får de god nok pris så burde de selge det lokalt synes jeg. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 1 minute ago, 0laf said: Poenget er vel at man spiller Russlands eget spill. Russland har drevet på samme måte i en rekke større konflikter, hvor de leverer våpen og støtte til en av partene, å hevder at de selv ikke har noe med konflikten å gjøre. Ja og det er det jeg reagerer på. At man synker ned på dette nivået. Da er det bedre å være ærlig og direkte tenker jeg. Gi russerne en skikkelig kamp i Ukraina og vær åpen om det. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 kilik skrev (1 minutt siden): Da er det bedre å være ærlig og direkte tenker jeg. Gi russerne en skikkelig kamp i Ukraina og vær åpen om det. Problemet er at "åpen og direkte" i dette tilfellet kan bety tredje verdenskrig, muligens med atomvåpen, det er det ingen som ønsker, selv om man nå strekker seg veeeeldig langt for å hjelpe Ukraina. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå