Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Omsetning er ikke det samme som lønnsomhet. Om NAMMO vil tjene penger på disse kontraktene gjenstår å se.

Mest sannsynlig vil de nok det, men det kommer helt an på at de klarer å møte forpliktelsene i kontrakten samtidig som de har kontroll på kostnadene.

Man er i en situasjon i dag som muliggjør å kjøre med langt dyrere produksjonsutstyr, økt produksjonskapasitet i form av antall timer og mennesker, for nå er det marked for akkurat det. Jeg tror det er en ting som står i "huet" på Nammo om dagen og det tipper jeg, uten direkte informasjon om dette, går på å levere maksimalt antall koste hva det koste vil omtrent.

Jeg jobber i dag som innkjøpssjef i et større firma, og jeg ser helt klart utviklingen blant de som produserer grønt utstyr. Det er økt kapasitet, økt investeringsvilje og preget av situasjonen økt etterspørsel.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

Personlig driter jeg i "det globale sør". Jeg er møkk lei all sytingen deres og stadige forsøk på å levne alle deres problemer på Vesten og på ting som har skjedd tidligere i historien. Det er f.eks ikke Vestens skyld at de har gjort seg avhengige av Russisk og Ukrainsk korn. Ei heller er det Vestens skyld at Russland har invandert Ukraina.

Vi gjør det vi kan for å fø, utdanne, sørge for helse og vaksiner og ellers hjelpe dem med å ta vare på folkene sine, men vi kan da faen ikke være ansvarlige for alt.

De ville avkoloniseres, men de vil fortsatt at vi skal være ansvarlige for dem?

Godt sagt👍👍👍

Lenke til kommentar
Eolf skrev (2 minutter siden):

Det var en bra politikk

041F8321-5E96-47F6-80B9-885FDD99992F.jpeg

Det er galskap å ikke produsere for full hals når Kina og Russland gjør det samme. I tillegg krever vel Nato-medlemskapet at hvert  medlemsland bruker 2% BNP på forsvar hvert år(vet ikke om akkurat dette føyer seg inn under dette kravet dog). Her henger vel Norge etter så vidt jeg vet. 

Det er også litt tragikomisk at denne strømmen egentlig skulle gå til et datasenter for TikTok, all den tid vi har et kjempefokus på det grønne skiftet. Jeg har vanskelig for å se hvilken verdi katte videoer lastet opp i en kinesisk applikasjon tilføyer samfunnet vårt. 


 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (5 minutter siden):

Det er galskap å ikke produsere for full hals når Kina og Russland gjør det samme. I tillegg krever vel Nato-medlemskapet at hvert  medlemsland bruker 2% BNP på forsvar hvert år(vet ikke om akkurat dette føyer seg inn under dette kravet dog). Her henger vel Norge etter så vidt jeg vet. 

Det er også litt tragikomisk at denne strømmen egentlig skulle gå til et datasenter for TikTok, all den tid vi har et kjempefokus på det grønne skiftet. Jeg har vanskelig for å se hvilken verdi katte videoer lastet opp i en kinesisk applikasjon tilføyer samfunnet vårt. 


 

Enig. Det er ganske morsomt ja 🤪😁

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Man er i en situasjon i dag som muliggjør å kjøre med langt dyrere produksjonsutstyr, økt produksjonskapasitet i form av antall timer og mennesker, for nå er det marked for akkurat det. Jeg tror det er en ting som står i "huet" på Nammo om dagen og det tipper jeg, uten direkte informasjon om dette, går på å levere maksimalt antall koste hva det koste vil omtrent.

Jeg jobber i dag som innkjøpssjef i et større firma, og jeg ser helt klart utviklingen blant de som produserer grønt utstyr. Det er økt kapasitet, økt investeringsvilje og preget av situasjonen økt etterspørsel.

Jeg ville også tro at produksjon er prioritert høyere enn økonomi. Og mest sannsynlig tar kontrakten hensyn til dette også, slik at de kan virkelig kjøre på uten å ende opp med å tape penger på kontrakten.

Men at de taper penger på kontrakten er ikke mulig å utelukke. Da er det viktig å huske på at omsetning ikke er lønnsomhet. Dette er noe jeg egentlig ser ofte, der selskaper kritiseres for å få offentlige kontrakter, og "beriker seg på fellesskapets midler". Men ofte er det middelmådig eller dårlig lønnsomhet på kontraktene. Da er det ingenting å kritisere. Om noe så er det da fellesskapet som bruker sin monopolist-aktige posisjon til å berike seg på å utnytte selskapene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Omsetning er ikke det samme som lønnsomhet. Om NAMMO vil tjene penger på disse kontraktene gjenstår å se.

Mest sannsynlig vil de nok det, men det kommer helt an på at de klarer å møte forpliktelsene i kontrakten samtidig som de har kontroll på kostnadene.

Ingen trenger å bekymre seg for lønnsomheten i Nammo.

 

2021 2020 2019  
Valutakode NOK NOK NOK  
Sum driftsinnt. 2 259 634 1 846 798 1 636 914  
Driftsresultat 215 005 186 221 189 904  
Sum eksport   1 846 798 1 636 913  
Ord. res. f. skatt 243 453 179 467 181 743  
Sum eiend. 2 705 811 2 616 367 2 476 413
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva vil skje hvis Zelensky godtar en våpenhvile som Kina har lagt frem? Vil det bli interne uro i den ukrainske regjeringen og forsvaret som vil fortsette kampen mot Russland? Fordi jeg ærlig talt tror det vil skje, når Ukraina er så passive med å kritisere Kina som sprer russisk propaganda helt siden krigen begynte og har uoffisielt solgt droner, ammunisjoner og rifler til russerne. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...