Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Simen1 said:

Jeg også. Men det jeg så viste seg å være fra 2014. Uansett, jeg synes folk skal passe på hva de poster og at moderatorer tar bort det aller verste. Jeg er godt voksen og det har brent seg inn syn jeg vil vært foruten. Det gjør ikke saken bedre at mindreårige kan få tilgang til det via diskusjon.no

Helt enig. Har heldigvis ikke sett noe av det her, men det har sikkert skjedd. I jakten på tall på antall falne fra begge sider kom jeg over bildene (fra 2022) på en annen plattform som jeg selvsagt ikke deler med noen. Jeg oppsøker ikke slik men mye innhold har dårlige og misvisende beskrivelser og dermed fort gjort å snuble over noe man skulle ha usett.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og her er enda et utslag av Putins sjakktrekk;

"I en historisk kunngjøring til parlamentet har den tyske kansleren, Olaf Scholz, sagt at et fond på 100 milliarder euro (85 milliarder pund) vil bli opprettet umiddelbart for å øke styrken til landets væpnede styrker, ettersom han også kunngjorde en vedvarende økning i forsvarsutgifter. i løpet av de kommende årene."

Germany to set up €100bn fund to boost its military strength | Germany | The Guardian

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Russland anerkjenner dødsfall og krigsfanger i Ukraina

Russlands forsvarsdepartement hevder å ha truffet 1067 militære mål i Ukraina siden starten av «den spesielle militære operasjonen», slik russiske medier er pålagt å omtale invasjonen av Ukraina.

Interfax skriver at forsvarsdepartementet melder at noen få russiske tjenestemenn har blitt tatt til fange i Ukraina.

Ifølge ukrainske myndigheter er det snakk om over 200.

TASS skriver at forsvarsdepartementet bekrefter at russiske tjenestemenn har blitt skadet og drept i den «spesielle militære operasjonen».
 

 

er dette et skritt i riktig retning? (De går ikke ut med løgner, og fake news) eller? Kjenner jeg famler etter halmstrå i å finne positive nyheter som kan hinte om at dette ender «bra». 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, iblazeqt said:

Tror dere denne krigen vil fungere avskrekkende på andre betente områder verden rundt(Kina og Taiwan for eks)? 

Nei. At det nå pågår en konflikt i Europa, som kan eskalere videre, vil egentlig passe Kina perfekt for å gjøre nettopp det Russland nå har gjort ovenfor Ukraina.

Handelsboikott ovenfor Russland er også en relativt enkel sak. En handelsboikott ovenfor Kina vil ha langt større konsekvenser for de som står bak boikotten, fordi man har gjort seg totalt avhengig av Kina som leverandør av "alt" - enten i ferdige produkter, eller komponenter/deler....

Lenke til kommentar
Askeladd skrev (10 minutter siden):

Sverige sender 5000 panservernvåpen til den Ukrainske armé, mens Norge bare sitter med hendene på fanget…

Tar nok noe tid å endre prinsipp vi har hatt som nasjon siden 30-tallet. Det må også en lovendring til for å bidra med skarpt. Jeg håper det kan bli mulig å gjøre.

Foreløpig bidrar Norge med b-materiell og mye penger. Forhåpentligvis kan vi også ta imot mange flyktninger, og gi mer humanitær bistand. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Tror dere denne krigen vil fungere avskrekkende på andre betente områder verden rundt(Kina og Taiwan for eks)? 

Norge har jo allerede annerkjent at Taiwan er en del av Kina, så vil ikke komme noen sanksjoner herifra så fremst det ikke oppstår en massakre eller lignende.

Taiwan består jo av "nasjonalister" og er det noe norske politikere hater så er det at noen ønsker å bevare sitt eget land, da er kommunistpartiet i kina å foretrekke.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Tar nok noe tid å endre prinsipp vi har hatt som nasjon siden 30-tallet. Det må også en lovendring til for å bidra med skarpt. Jeg håper det kan bli mulig å gjøre.

Foreløpig bidrar Norge med b-materiell og mye penger. Forhåpentligvis kan vi også ta imot mange flyktninger, og gi mer humanitær bistand. 

Trodde loven kom fra 40-tallet jeg, akkurat som Tyskland som også har en lignende lov.

Uansett, Danmark sender også våpen.

 

Edit: ser ut til at lovet om våpensalg ble vedtatt i Norge 1959.

Endret av Askeladd
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Tyskland har så vidt begynt, det er ikke opplyst hvilke type panservåpen det er tale om. Men uansett kan en legge til grunn at det Sverige og Tyskland sender er rimelig potente saker. Hvis Tyskland eksempelvis sender Javelin;

Category:Videos of FGM-148 Javelin - Wikimedia Commons

Dette et fire and forget system med svært lang rekkevidde og som kan ta ut det meste av russerne sender inn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (3 timer siden):

Har de som ønsker at Norge skal sende våpen tenkt på koblingen mellom Norge og generalsekretæren i NATO? Kan det fremstå uheldig og brukes av Russland på noen måte hvis hjemlandet til NATO-sjefen sender våpen inn i Ukraina?

Stiller dette spørsmålet på nytt, siden støtte med våpen er en varm potet

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (12 minutter siden):

Baller av Sverige, som ikke engang er medlem av EU og allerede står i en utsatt posisjon. Støre vil nok ikke gjøre noe som helst som kan provosere Russland før flere andre land har gjort det samme, så vi kan gjemme oss bak dem. 

Du har forvekslet EU med Nato, ellers er jeg enig i at svenskene har vist langt mer handlekraft enn Norge, men dette er nå under sterk utvikling, Støre har nå akseptert at norsk ammunisjon kan sendes og da er det bare å åpne for alt mulig annet.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Du har forvekslet EU med Nato, ellers er jeg enig i at svenskene har vist langt mer handlekraft enn Norge, men dette er nå under sterk utvikling, Støre har nå akseptert at norsk ammunisjon kan sendes og da er det bare å åpne for alt mulig annet.

Skrev feil ja... Skulle selvfølgelig stå Nato ikke EU. 

Lenke til kommentar
Avero skrev (3 minutter siden):

Stiller dette spørsmålet på nytt, siden støtte med våpen er en varm potet

Det burde ikke ha noen betydning, Norge er ett av mange NATO land som sender våpen, i første omgang bare ammunisjon for Norges del, noe helt annet er det at Putin ikke tar fem øre for å gjøre et stort poeng av det.

Men Putin har ingen troverdighet i Vesten, og jeg tror en sterkt fallende troverdighet i Russland. Jeg så nettopp et intervju på CNN med en av de få TV kanalene i Russland som er uavhengige, de terroriseres av telefoner og trusler fra Putin regimet, det er bl.a. forbudt å benytte uttrykket "krig," angrepskrigen skal omtales som en "militær spesialoperasjon." Så lenge nettet er åpent og folk har mobiltelefoner som virker, vil russerne gradvis få med seg hva som skjer. Og nettopp det er et helt nytt element i denne krigen, med mindre en skrur av nettet og mobiltelefonsystemet så har ikke Putin kontroll over informasjonsflyten. Å stenge nettet og mobilsystemet går ikke, da vil jo svært mye stanse opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...