Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Verm skrev (3 minutter siden):

Den som trykker på knappen må være fullstending sinnsyk. Er det mulig? Joda, men lite sannsynlig.

Regner med Putin er altfor glad i sitt eget land og folk til å i det hele tatt vurdere noe slikt.

Det han driver med nå er kanskje ikke lett å forstå, ser man på historien så går det kanskje ann å forstå litt, men en atomkrig er jo slutten på alt.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (Akkurat nå):

Den som trykker på knappen må være fullstending sinnsyk. Er det mulig? Joda, men lite sannsynlig.

Nå kommer det våpen og utstyr fra vesten til Ukraina gjennom Polen, hvis jeg har skjønt det riktig? Kanskje f.eks Warszawa får seg en smell? 

Sinnssyk tanke, men det er alt det andre som skjer nå også. 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (11 minutter siden):

Hvis enkelte ennå ikke har forstått det: Russland har kjernefysiske stridshoder på supersoniske missiler. De er helt i stand til å tilintetgjøre USA FØR de klarer å reagere. USA vil først være klar til mottiltak noen minutter etter de er truffet. 

Og da kan mottiltakene komme fra ubåter med atomvåpen som USA har rundt 14 av (som er offentlig kjent), hver med inntil 24 missiler, hver av disse med flere atomstridshoder, alt avhengig av konfigurasjon nå for tiden. 
UK har også tilsvarende missiler. Dette er trolig alle som interesserer seg kjent med, inkl. forsvarsstaben i Russrland. Dette har vært en greie siden MAD-doktrinen tok form på 60-tallet. Et slags "spill" hvor det eneste vinnende trekk er at ingen deltar (sender atomvåpen mot noen av de andre).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Og da kan mottiltakene komme fra ubåter med atomvåpen som USA har rundt 14 av (som er offentlig kjent), hver med inntil 24 missiler, hver av disse med flere atomstridshoder, alt avhengig av konfigurasjon nå for tiden. 
UK har også tilsvarende missiler. Dette er trolig alle som interesserer seg kjent med, inkl. forsvarsstaben i Russrland. Dette har vært en greie siden MAD-doktrinen tok form på 60-tallet. Et slags "spill" hvor det eneste vinnende trekk er at ingen deltar (sender atomvåpen mot noen av de andre).

Det jeg frykter er at Putin ikke vil føle at han vinner på noen som helst måte om vesten ikke «gir» han noe, og han trekker seg ut fra Ukraina, og da drar med oss alle ned i tapet. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (20 minutter siden):

USA vil definitivt få sendt atomraketter til russland og. Og i tillegg vil de andre natolandene med atomraketter også sende raketter mot russland. I tillegg vil russland her miste sin siste avskrekkningseffekt og bli innvadert av et nato som er så sterkt at russland er bare en liten flue i forhold. Det eneste som gjør russland overhode relevant er det enorme lageret med atomraketter. Men de har langt færre utskytningsramper enn de har atomraketter, så angrepet vil ta tid.

Du misforstår hurtigheten til disse våpnene. Om Russlands atomubåter har supersoniske atomraketter feks.

Lenke til kommentar

Hvis Putin trykker på knappen så burde det overbise de andre lederne som sitter i kreml at mannen er sinnsyk

Jeg har ikke hørt det man kaller sterke trusler fra vesten

men mer omtaler slik at dersom russland ikke snur så vil det få alvørlige konsekvenser 

At vesten rammer russland med sanksjoner er det tåpligste påskuddet jeg noen gang har hørt som unnskyldning for å trykke på atomknappen

Han glemmer jo tydligvis at flere andre lannd utenfor Nato har vært med i fordømmelsen

hva skulle han liksom gjøre?

Atombombe nesten hele verden fordi de fleste ikke er enig med ham?

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (6 minutter siden):

Regner med Putin er altfor glad i sitt eget land og folk til å i det hele tatt vurdere noe slikt.

Det han driver med nå er kanskje ikke lett å forstå, ser man på historien så går det kanskje ann å forstå litt, men en atomkrig er jo slutten på alt.

Å angripe USA eller NATO land med atomvåpen er galskap, men jeg begynner å frykte at han er i stand til å bruke mindre atomvåpen mot feks Ukraina, med trussel om at dersom noen svarer så vil det bryte ut fullstendig atomkrig. Hadde NATO / USA turt å svare på et slikt angrep? Jeg tviler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Å angripe USA eller NATO land med atomvåpen er galskap, men jeg begynner å frykte at han er i stand til å bruke mindre atomvåpen mot feks Ukraina, med trussel om at dersom noen svarer så vil det bryte ut fullstendig atomkrig. Hadde NATO / USA turt å svare på et slikt angrep? Jeg tviler. 

Jeg tror ikke Putin kan forsvare noe slikt for sine egne. Han er for lengst på tynn is allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Om de er forkledd kan de brukes, dessuten er sabotasje og terror endel av oppdraget.

Å sabotere minibanker slik at Ukrainske sivile ikke kan ta ut penger for å kjøpe mat og medisiner er en suksessfull russisk sabotasje.

Ikke særlig pent gjort det nei.

Jeg ser forøvrig noen helt ville bilder der ute nå. Nabolag jevnet med jorden. Virkelig helvete på jord dette. Fy faen. Det er jo nesten ikke til å fatte at dette skjer så nær oss. Jeg håper sivile blir godt varslet før slike treffinger.

Dette er i følge det jeg kan finne ut: Vokzalnaya St - Bucha (northwest of Kyiv)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Lurer på hva utfallet av forhandlingene blir. Regner med at Russland igjen ønsker forsikringer om at Ukraina aldri skal melde seg inn i Nato, at de skal knytte tettere bånd med Russland, og muligens også at den ukrainske regjeringen skal gå av til fordel for en pro-russisk regjering. Men kan ikke se at de får noe av dette gjennom så mislykket invasjonen deres har vært, med mindre det kommer trusler fra Putin type at de skal bombe hele landet sønder og sammen uten respekt for sivilbefolkningen? Kan ikke forstå annet enn at Russland har mislykket stort, de hadde nok ambisjoner om å ha disse forhandlingene med fullstendig kontroll på Kyiev, om ikke å ha tatt regjeringen allerede. 

Lenke til kommentar

Intervju med en av russlands opposisjonspolitikere (nei, det er egentlig usannsynlig at det finnes noe igjen), Vladimir Kara-Murza, og hans syn både på regimet som helhet og spesielt på føreren. De diskuterer både mulige utfall, historie og en del sammenhenger som er svært viktig å ta med i beregningen:

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Du misforstår hurtigheten til disse våpnene. Om Russlands atomubåter har supersoniske atomraketter feks.

USA har også ubåter med atomvåpen. Det er 100% umulig for russland å stoppe usa fra å nuke dem. De har null forsvar mot det. Å angripe amerikanske byer vil heller ikke stoppe atomvåpen plassert andre steder fra å skyte. Amerikanerene har derimot et rakettskjold som kan stoppe noen av de første atomrakettene russland sender. Og usa er bare et av flere land med atomvåpen som vil rette dem mot russland skulle de bli litt for uskikkelig.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Det er kanskje mulig at han er gal nok til å tenke på noe slikt, men da ville han raskt få Kina og India mot seg også. Han ville da være helt alene (sammen med Kim Jong-un) mot stort sett hele verden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje mulig at han er gal nok til å tenke på noe slikt, men da ville han raskt få Kina og India mot seg også. Han ville da være helt alene (sammen med Kim Jong-un) mot stort sett hele verden.  

Jepp. Hverken kina eller india vil ønske en så ustabil nabo. Kina og india har dessuten en stor mengde innbyggere i usa. De vil bli rasende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...