Populært innlegg JK22 Skrevet 15. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 (endret) Jeg tror russerne har lansert forberedelser på å gi opp hele Kherson-landtungen i verste fall, østbredden er helt forlatt til ukrainerne som simpelt ikke kan ta noe som helst under kontroll, og man vet at det er startet skikkelige arbeid på feltfortifikasjoner som var reist i 2014-2021 i nordre Krim-halvøya, samtidig som den logistiske senteren som er vitalt for konsentrering av styrkene ute på feltet, skal ha blitt flyttet til Melitopol og endog til Mariupol. Det er åpenbart at stengningen av Kertsjbruen - skadene i brolegemet under skinnene må ha vært katastrofalt - sammen med dårlig tilgang på motortransport har hatt en meget sterk virkning på russernes strategi. De prøver å ta Pavlivka fordi jernbaneforbindelsen til Donetsk by kan ikke benyttes så lenge det er ukrainsk artilleri innenfor rekkevidde, men motstanden er for sterk, og stillingene nord for Tokmak er alt annet enn god. Dermed må de bruke bilvegene fra grensen - og allerede før 2014 var vegene der dårlig dimensjonelt for omfattende trafikk. Så om ukrainerne klarer å krysse Dnipro i styrke vil russerne retirere til Krim-halvøya i sør og til fylkesgrensen av Donetsk oblast fremfor å bli værende. Men logistikkvanskene vil ikke løses med denne retretten fra Sør-Ukraina. Så hvis Putin ønsker slutt på krigen må han produsere en fredsplan i flere trinn, den første er å retirere til 23. februar-frontlinjene, deretter forhandle fram overrekking av den okkuperte Donbass til ukrainsk kontroll i bytte mot internasjonal innblanding omkring de interne anliggelsene der, og sist seriøse forhandlinger om Krim-halvøyas status. Hvis russerne vil ha halvøya, må de betale en stiv pris - for hvis ikke, skal den gå vekk som en del av krigserstatningen. Ukraina blir bare sterkere, 150,000 soldater er under opplæring, og den kostbare krigføringen i dag er til størst fordel for ukrainerne som har nok menn og rom å miste, mot russerne som mer og mer kommer ut i seriøs trøbbel enn tidlig. Våpenstrømmen fortsetter uten stans. Mer og mer finansiell hjelp sendes til Ukraina, som i våren kan ha nye kampfly, nye stridsvogner og nye våpen med et par hundretusener NATO-trente soldater. Som i tillegg vil være ekstra motivert av vinterlidelsene. Krigen kan ikke vinnes fra et russisk perspektiv. Og det er tegn på at russerne henter ut mer våpen og ammunisjon fra Belarus enn før, de har latt merke til at ukrainerne heller bygger opp et solid forsvar fremfor ha store styrker i Vest-Ukraina. Jeg tror nå at om krigen fortsetter utover vinteren, vil det russiske militæret faller fra hverandre, hæren blir ødelagt i sommeren, nå er det de væpnede bakkestyrkene som står for tur. Endret 15. november 2022 av JK22 8 3 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Kan russerne kollapse fullstendig overalt mellom donbas og Krim? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 minim skrev (1 time siden): Jeg har bare plukket det opp i denne tråden har hørt det jevnlig siden da og nå repetert ofte de siste månedene, men det mangler kilde hver gang så jeg ble litt nysgjerrig på hvor man har det fra. Det ble tidlig avdekt at det er begrenset kapasitet, og det er jevnlig påpekt at de ikke har et bærekraftig forbruk, særlig når det gjelder de mer kapable ballistiske missilene og nyere cruise missiler. Og som med mye annet som brukes i krigen, så er Russland nå over på eldre utstyr. Men, jeg tror også at det kan bli en del misforståelser knyttet til begreper omkring tid. Hva er snart i en slik sammenheng? Litt etter kontekst selvfølgelig, men vi snakker gjerne om uker og måneder når vi skriver snart. Det er fint lite her som løses på timer og dager om man ser overordnet på ting. 2 Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Rakettnedslag i Polen med flere drepte - ref Dagsrevyen? Hva skjer da? 2 1 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Flere døde etter et av missilene russerne sendte havnet i Polen. Her har vi noe på gang vil jeg tro. 2 Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 2 minutes ago, Gibblay said: Flere døde etter et av missilene russerne sendte havnet i Polen. Her har vi noe på gang vil jeg tro. Blir spennende å se hva som skjer, men skal jeg tippe, så tør ingen å gjøre noe som eskalerer ting ytterligere. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Just now, iMarius said: Blir spennende å se hva som skjer, men skal jeg tippe, så tør ingen å gjøre noe som eskalerer ting ytterligere. Som er fornuftig. Derimot kan man bruke dette som påskudd til å støtte Ukraina med langt mer våpen og økonomi. 3 1 Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Just now, The Very End said: Som er fornuftig. Derimot kan man bruke dette som påskudd til å støtte Ukraina med langt mer våpen og økonomi. Enig. 2 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 (endret) iMarius skrev (4 minutter siden): Blir spennende å se hva som skjer, men skal jeg tippe, så tør ingen å gjøre noe som eskalerer ting ytterligere. Det er jo isåfall ett angrep på ett Nato land, så da må det jo skje noe, om det da er Russerne. Det spørs jo selvfølgelig på alvorlighetsgraden også, før artikkel 5 utløses. Endret 15. november 2022 av Dragonlove 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Inneholder artikkel 5 et unntak? Altså hvis angrepet på Polen blir presentert som et uhell, så lar vi det gå for denne gang? Eller er vi nå i full krig? Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 1 minute ago, Mannen med ljåen said: Inneholder artikkel 5 et unntak? Altså hvis angrepet på Polen blir presentert som et uhell, så lar vi det gå for denne gang? Eller er vi nå i full krig? Nei, det er ikke full krig. Alle hendelser tas opp til vurdering, og denne hendelsen vil mest sannsynlig bli sett på som et uhell. 1 Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Polen må selv aktivere artikkel 5 så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Ukraina er tilsynelatende godt rustet til å stoppe missilene som Russland har sendt i dag. Men de trenger mer antiluft for å få stoppet disse enorme mengdene. Hvor langt unna er missilene som Iran har lovet Russland? 5 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 En del polakker har vel klødd i fingrene etter å involvere seg helt siden februar. Håper dog at det ikke blir noen militær reaksjon her. Det var nok et "uhell", i den grad man kan kalle en krigshandling for det. 3 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 iMarius skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke full krig. Alle hendelser tas opp til vurdering, og denne hendelsen vil mest sannsynlig bli sett på som et uhell. 1 missil kanskje, men her er det jo snakk om 2 missil som har truffet i En Polsk Landsby. 2 1 Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 1 minute ago, .berZerk said: Polen må selv aktivere artikkel 5 så vidt jeg vet. Noe de mest sannsynlig har veldig lyst til, siden de har et intenst hat mot Russland. Men, tipper de skjønner at de andre NATO-allierte ikke ønsker dette pga eskalering til noe som setter hele verden i en mye vanskeligere situasjon. De fleste allierte ønsker at Russland skal bli utmattet og til slutt overgi seg. Kan ta veldig lang tid, men mye bedre enn en betydelig eskalering. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Men to raketter traff samme gård? Var de programmet av en uerfaren teknikker, som gjorde samme feil to ganger på rad? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): Men to raketter traff samme gård? Var de programmet av en uerfaren teknikker, som gjorde samme feil to ganger på rad? Hvis han har fått beskjed om å taste inn koordinater som viste seg å være feil? Gudene vet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. november 2022 Rapporter Del Skrevet 15. november 2022 Biden sa at de ikke vil tolerere at noe treffer en tomme innpå et Nato-land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå