Pop Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Kan det tenkes at Erdogan ser dette som en mulighet til å komme tilbake i varmen hos både EU og Nato? Begge de forholdene var jo ganske dårlige en periode, mange lurte på om Tyrkia ville ut av Nato og at de heller ikke hadde noe der å gjøre. På samme tid virket Tyrkia å fri mer til russland. Vil si dette er en litt uventet vending, men en velkommen en. 3 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg så nettopp et intervju med Huitfeldt, på spørsmål om det skulle åpnes for eksport av våpen så var det til vurdering, og en skulle bl.a. konsultere Stortinget. Tyskland som av gode historiske grunner har vært tilbakeholden, har nå åpnet for eksport av bl.a. 1000 panserknusere og 500 Stinger missiler; Tyskland snur og sender våpen til Ukraina – VG Jeg oppfordrer alle til å sende e-poster til sine stortingsrepresentanter, nå må for i helvete Norge kjenne sin besøkelsestid, i denne situasjonen holder det ikke å sende Erik Solheim for å gjennomføre "konstruktive konsultasjoner." 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Simen1 skrev (2 timer siden): Helt enig. Trofe-visning er unødvendig traumatiserende. Her oppfatter jeg Ukrainerne som litt mer moralske enn de russiske invasjonsstyrkene. På den andre siden så stilles det hele tiden spørsmål om troverdighet. Man kan ikke bare hevde at 3500 russiske soldater er drept uten å ha noe særlig belegg for påstanden. Det må eller bør dokumenteres på et vis for å være troverdig. Derfor synes jeg identifisering er en viktig del av det, men av moralske grunner bør det grafiske innholdet begrenses. Det holder egentlig å vise ID-kort man plukker ut av lomma på den fallne soldaten og kanskje et tåkete/pikselert bilde av soldaten så det er troverdig at ID-kortet stammer fra en fallen og ikke er stjålet. Men nå har jeg lite tro på at Ukrainske soldater midt oppi sitt livs tragedie klarer å tenke like fokusert på etikken så det vil garantert være tilfeller der Ukrainere trår over grenser. Det høster selvsagt ingen sympati. Vanskelig å anslå og bevise. For det første er det kamper og vanskelig å prioritere å bevise, men det er også slik at noen av disse våpnene gjør identifisering, og til og med telling vanskelig. Men, man ka også anslå. Mange av enhetene som er tatt ut har blitt tatt ut under transit. Hvis man tenker at en BTR-90 APC har 10 personer, kanskje sitter det 20 i en lastebil, det er 3 i en T80, MI-24 helikopteret kan ha 10, større helikopter enda fler. Og, om man vet at man har truffet over 700 APC'er, og mange av disse er skutt med Javelin, Droner og andre systemer, så er det ingen igjen inni. Man har tatt mist 3, kanskje så mange som 10 soldater for hver slik man slår ut. Det blir fort store tall. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Simen1 skrev (2 timer siden): Men nå har jeg lite tro på at Ukrainske soldater midt oppi sitt livs tragedie klarer å tenke like fokusert på etikken så det vil garantert være tilfeller der Ukrainere trår over grenser. Det høster selvsagt ingen sympati. Vel det høster sympati fra meg. Dette er ikke en morallek på søndagsskolen. De kjemper for sine liv, sitt land og sin uavhengighet. Ukrainere er vel berettiget til å bruke ethvert middel til å bekjempe russerne. Om det så skulle involvere massehenrettelse av fangede 18 år gamle russere om det skulle være for stor risiko å holde på dem. Det er ingen belønning ved slutten for å ha vært snill. "I det minste fulgte vi reglene mens russland tok fra oss vår frihet og vårt land" vil ikke gi dem tilbake landet. Enhver drept invaderende , være seg forvirret 18 åring eller ei, er en seier for det ukrainske folk. Ukraina er under invasjon og må prioritere egne innbyggere, ikke livene til de som bomber sykehus og ambulanser. Det finnes ingen grense for stor å tråkke over når man forsvarer landet sitt fra uinviterte bevæpnede fiendtlige styrker som dreper din familie. 5 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 daruu skrev (15 timer siden): Finland/Sverige er jeg litt bekymret for, men håper nå det stopper i Ukraina... Jeg er mer bekymret for Polen og Norge, Putin har null respekt for Nato. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rEKL48/mikhail-fridman-krig-kan-aldri-vaere-svaret?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Mikhail Fridman: «Krig kan aldri være svaret» I et brev til sine ansatte åpner en av Russlands rikeste menn, Mikhail Fridman, opp om krigen i Ukraina. Jeg håper flere ressurssterke russere kaster seg på. Endret 27. februar 2022 av iblazeqt 9 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Serpentbane skrev (11 minutter siden): Man kan ikke bare hevde at 3500 russiske soldater er drept uten å ha noe særlig belegg for påstanden 4300 nå. Ukraina har i tidligere situasjoner invitert uavhengig utenlandsk etterforskning i etterkant for å bekrefte tallene sine. Og det har de sagt de vil gjøre nå og. De har også lagd tjenester hvor russiske foreldre kan ringe og spørre etter sine barn. De jobber også for oversikt over likene og muligheten til å sende dem hjem, så russerne ser at det er faktiske dødsfall. - selv om russisk regler for krigføring sier man ikke skal si noe om det. 4300 er selvfølgelig umulig å bekrefte nøyaktig nå, men jeg er ikke i tvil om at flere tusen russere er døde innen nå. Forsvarer har alltid en enorm fordel. Moderne millitærkunnskap sier man trenger minst 3 angripere for hver forsvarer. I tettbygde byer kan man trenge opp til 6 ganger så mange. Russerene sender i tillegg lite trente 18 og 19 åringer som trodde de skulle på en øvelse like før. Det er ikke tvil om at disse vil dø i fleng. 2 2 1 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Gouldfan skrev (1 minutt siden): Jeg er mer bekymret for Polen og Norge, Putin har null respekt for Nato. Jeg håper at Putin snart innser at han gjort en monumental blunder. Nato og vestlig samhold har ikke hatt så gode vilkår de siste årene. Nå ser vi et samhold og en felles aksjon på en rekke fronter som jeg tviler på at Putin forutså. Til og med kineserne tar nå bladet fra munnen, så langt jeg kan se har Putin nå bare støtte fra Nord Korea, og akkurat den støtten kunne han sikkert tenke seg å være uten. 3 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Sitat Putin beordrar auka atomvåpenberedskap Russlands president Vladimir Putin beordrar auka atomvåpenberedskap etter det han meiner er «aggressive utsegn frå Nato-land». https://www.nrk.no/nyheter/putin-beordrar-auka-atomvapenberedskap-1.15871836 2 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 :utakt skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/nyheter/putin-beordrar-auka-atomvapenberedskap-1.15871836 Dette er skummelt.. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Windfarmer skrev (3 minutter siden): så langt jeg kan se har Putin nå bare støtte fra Nord Korea, og akkurat den støtten kunne han sikkert tenke seg å være uten. De har også støtte fra sine marionettstater tsjetsjenia og hviterussland. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 :utakt skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/nyheter/putin-beordrar-auka-atomvapenberedskap-1.15871836 Hvis enkelte ennå ikke har forstått det: Russland har kjernefysiske stridshoder på supersoniske missiler. De er helt i stand til å tilintetgjøre USA FØR de klarer å reagere. USA vil først være klar til mottiltak noen minutter etter de er truffet. 2 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 iblazeqt skrev (Akkurat nå): Dette er skummelt.. Russland vet de må vise frem det eneste de har til å avskrekke nato, siden de er så totalt underlegen både økonomisk og militært ellers. USA alene , med sitt 10 ganger høyere militærbudsjett, kunne beseiret russland . Men russland vet nato har atomvåpen og. Så han håper bare han kan oppnå en avskrekkningseffekt. De vil måtte spare dette til en eventuell situasjon hvor russland blir direkte angrepet på russisk jord. Hvis han aktiverer atomvåpen før det vil han miste trumfkortet sitt og stå sjanseløs mens begge sider taper, men russland taper mer enn resten. 2 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Pettersenper skrev (1 minutt siden): Russland vet de må vise frem det eneste de har til å avskrekke nato, siden de er så totalt underlegen både økonomisk og militært ellers. USA alene , med sitt 10 ganger høyere militærbudsjett, kunne beseiret russland . Men russland vet nato har atomvåpen og. Så han håper bare han kan oppnå en avskrekkningseffekt. De vil måtte spare dette til en eventuell situasjon hvor russland blir direkte angrepet på russisk jord. Hvis han aktiverer atomvåpen før det vil han miste trumfkortet sitt og stå sjanseløs mens begge sider taper, men russland taper mer enn resten. Jeg håper du har rett. Jeg liker virkelig ikke dette Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Sitat Russlands president Vladimir Putin øker beredskapen knyttet til landets atomvåpen. Bakgrunnen er den spente situasjonen som følge av Ukraina-konflikten. I en TV-tale søndag viste Putin til det han kalte aggressive uttalelser fra Nato og de økonomiske sanksjonene som vestlige land har innført mot Russland. Derfor beordret han forsvarsministeren og sjefen for generalstaben om å sette atomvåpen-styrkene i det som kalle «kamp-beredskap». Russland og USA er landene i verden med de desidert største arsenalene av atomvåpen. (NTB) Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 anon_83104 skrev (2 minutter siden): Hvis enkelte ennå ikke har forstått det: Russland har kjernefysiske stridshoder på supersoniske missiler. De er helt i stand til å tilintetgjøre USA FØR de klarer å reagere. USA vil først være klar til mottiltak noen minutter etter de er truffet. USA vil definitivt få sendt atomraketter til russland og. Og i tillegg vil de andre natolandene med atomraketter også sende raketter mot russland. I tillegg vil russland her miste sin siste avskrekkningseffekt og bli innvadert av et nato som er så sterkt at russland er bare en liten flue i forhold. Det eneste som gjør russland overhode relevant er det enorme lageret med atomraketter. Men de har langt færre utskytningsramper enn de har atomraketter, så angrepet vil ta tid. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg føler meg overhodet ikke trygg på at Putin ikke sender avgårde en liten atomrakett for å vise muskler. Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 2 minutes ago, Pettersenper said: USA vil definitivt få sendt atomraketter til russland og. Og i tillegg vil de andre natolandene med atomraketter også sende raketter mot russland. I tillegg vil russland her miste sin siste avskrekkningseffekt og bli innvadert av et nato som er så sterkt at russland er bare en liten flue i forhold. Det eneste som gjør russland overhode relevant er det enorme lageret med atomraketter. Men de har langt færre utskytningsramper enn de har atomraketter, så angrepet vil ta tid. Det farlige her er at Putin har sagt at en verden uten Russland, er ikke en verden verdt å leve i. Jeg tolker det slik at Putin vil sende så mye atomraketter han klarer om noen sender atomraketter i retning Russland. Når dette er sagt, er det nok bare skremselspropaganda han bedriver. Hva er vitsen med å tilintetgjøre seg selv og store deler av sitt folk? Har ikke oppnådd stort da. En tredje betraktning fra meg, er at jeg tviler USA blir det første landet han eventuelt ville ha angrepet med atomvåpen. Tipper han hadde valgt et militært mål i Europa for å vise at han faktisk tør å bruke det. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Mulige fredssamtaler mellom Ukraina og Russland Vi ble enige om at den ukrainske delegasjonen skulle møte den russiske delegasjonen uten forutsetninger på den ukrainsk-hviterussiske grensen, nær Pripyat-elven, skriver den ukrainske presidenten på Telegram. Alexander Lukasjenko har tatt ansvar for å sørge for at alle fly, helikoptre og missiler stasjonert på hviterussisk territorium forblir på bakken under den ukrainske delegasjonens reise, samtaler og retur, står det i meldingen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/mulige-fredssamtaler-mellom-ukraina-og-russland.nEfCTlIWk?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Lenke til kommentar
Verm Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 2 minutes ago, :utakt said: Jeg føler meg overhodet ikke trygg på at Putin ikke sender avgårde en liten atomrakett for å vise muskler. Den som trykker på knappen må være fullstending sinnsyk. Er det mulig? Joda, men lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå