Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

08:37 Våpenkvile frå 8 til 15 I Mariupol tar dei sikte på å starte evakueringa av sivile klokka 11 lokal tid, altså klokka 10 norsk tid. Våpenkvila skal vare frå klokka 8 til 15 norsk tid, skriv BNO News.
Russland og Ukraina skal ha blitt einige om våpenkvila laurdag, slik at befolkninga kan evakuere.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Å fy faen, krig er noe dritt. Etterpå går de inn og rensker ut de kjempende i byen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

08:37 Våpenkvile frå 8 til 15 I Mariupol tar dei sikte på å starte evakueringa av sivile klokka 11 lokal tid, altså klokka 10 norsk tid. Våpenkvila skal vare frå klokka 8 til 15 norsk tid, skriv BNO News.
Russland og Ukraina skal ha blitt einige om våpenkvila laurdag, slik at befolkninga kan evakuere.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Å fy faen, krig er noe dritt. Etterpå går de inn og rensker ut de kjempende i byen?

Frykter det, ja… retorikkrn til Zelenskyj begynner å virke mer desperat også. 

Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Nja til vanlig så har man lite innsikt i hva hemmelige tjenester og operasjoner går ut på. Men innimellom så glipper det noe ut, selv derfra:

https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957

Sitatet er fra Nuland prate, som en finner i den britiske artikkelen.

Lite innsikt? Jeg har svart på dette to hundre ganger allerede. Jeg svart på dette i posten rett før den du svarte på. Du hører en samtale og finner opp resten av det du tror har skjedd selv. 

Det som var oppsiktsvekkende i samtalen og som skapte reaksjon var hennes holdning til EU.

Ellers hører man bare hvem de ønsker å støtte. Politisk hadde de kanskje innflytelse, kanskje ikke. Det det er bevis for at USA reagerte. Det det ikke er, er noe bevis for at USA orkestrerte et opprør, eller et regjeringsskifte. Igjen, ekstremt viktige forskjeller. 

Som du hører fra samtalen så var ikke USA og EU samkjørte på denne prosessen. Men, det viser også at andre aktører drar i trådene når slike ting skjer. 

Så, hvorfor gjør de det, hvorfor blande seg inn? Kanskje for å unngå at folk fra C14 får for mye innvirkning etc. 

Det som er 100% sikkert er at DU ikke har innsikt i hva de hemmelige tjenestene har eller ikke har gjort. Men at de har gjort noe passer åpenbart med ditt verdensbilde. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

A $1,000,000 bounty for the arrest of Russian President Vladimir Putin was offered to military officers by Russian entrepreneur Alex Konanykhin in a post he published on social media this week, as Russia continued its invasion of Ukraine.

"I promise to pay $1,000,000 to the officer(s) who, complying with their constitutional duty, arrest(s) Putin as a war criminal under Russian and international laws," wrote Konanykhin on LinkedIn. "Putin is not the Russian president as he came to power as the result of a special operation of blowing up apartment buildings in Russia, then violated the Constitution by eliminating free elections and murdering his opponents."

"As an ethnic Russian and a Russian citizen, I see it as my moral duty to facilitate the denazification of Russia. I will continue my assistance to Ukraine in its heroic efforts to withstand the onslaught of Putin's Orda," added the businessman. Orda is the Russian word for "horde," a predatory, plundering gang.

The post was accompanied by an image with a photo of Putin and the words "Wanted: Dead or alive. Vladimir Putin for mass murder."

..

https://www.jpost.com/international/article-699098

• Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Serpentbane said:

Lite innsikt? Jeg har svart på dette to hundre ganger allerede. Jeg svart på dette i posten rett før den du svarte på. Du hører en samtale og finner opp resten av det du tror har skjedd selv. 

Det som var oppsiktsvekkende i samtalen og som skapte reaksjon var hennes holdning til EU.

Ellers hører man bare hvem de ønsker å støtte. Politisk hadde de kanskje innflytelse, kanskje ikke. Det det er bevis for at USA reagerte. Det det ikke er, er noe bevis for at USA orkestrerte et opprør, eller et regjeringsskifte. Igjen, ekstremt viktige forskjeller. 

Som du hører fra samtalen så var ikke USA og EU samkjørte på denne prosessen. Men, det viser også at andre aktører drar i trådene når slike ting skjer. 

Så, hvorfor gjør de det, hvorfor blande seg inn? Kanskje for å unngå at folk fra C14 får for mye innvirkning etc. 

Det som er 100% sikkert er at DU ikke har innsikt i hva de hemmelige tjenestene har eller ikke har gjort. Men at de har gjort noe passer åpenbart med ditt verdensbilde. 

Ønsket ikke noen særlig debatt med noen om etterretning. For dette har jeg lite greie på. Innlegget ble kun valgt fordi det berørte fremmede makters (her USA) langvarige lyst til å iscenesette statskupp. Jeg hadde tilfeldigvis hendelsen friskt i minne fra artikkelen og delte den. Den berører påstander om USA sin innblanding i Ukraina. Hvor det fremstilles som om at det har blitt avlyttet på Nuland. Noe mer enn det kan jeg ikke bidra med.

Er litt hårsårt synes jeg å ta "lite innsikt" til seg som om det berørte deg. Jeg sa det i forstand at den gemene hop omtrent aldri har særlig innsikt i de hemmelige tjenestene naturligvis. Noe som jo på logisk vis sier seg selv. Skulle kanskje ha la vært å minne folk om dette.

Det var litt tilfeldig at ditt innlegg ble valg over Aiven's

Endret av G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ønsket ikke noen særlig debatt med noen om etterretning. For dette har jeg lite greie på. Innlegget ble kun valgt fordi det berørte fremmede makters (her USA) langvarige lyst til å iscenesette statskupp. Jeg hadde tilfeldigvis hendelsen friskt i minne fra artikkelen og delte den. Den berører påstander om USA sin innblanding i Ukraina. Hvor det fremstilles som om at det har blitt avlyttet på Nuland. Noe mer enn det kan jeg ikke bidra med.

Er litt hårsårt synes jeg å ta "lite innsikt" til seg som om det berørte deg. Jeg sa det i forstand at den gemene hop omtrent aldri har særlig innsikt i de hemmelige tjenestene naturligvis. Noe som jo på logisk vis sier seg selv. Skulle kanskje ha la vært å minne folk om dette.

Det var litt tilfeldig at ditt innlegg ble valg over Aiven's

Vel, med tanke på hva jeg skrev, at du siterte meg, og hva du skrev så skulle det mye til å ikke se på det som et svar direkte til meg. Men ok. 

Ut over dette er det ikke indikasjoner på at USA iscenesatte noe kupp i Ukraina. At USA og EU har ønsket en mer vestligorientert regjering er åpenbart, men ikke noe mer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Russland erklærer midlertidig våpenhvile lørdag morgen, slik at sivile kan evakuere. Bystyret i Mariupol sier russiske styrker ikke holder den avtalte våpenhvilen langs hele ruten.

Vi forhandler med russisk side for å få bekreftet våpenhvile langs hele evakueringsruten, heter det i en uttalelse fra bystyret, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
11 hours ago, Splitter said:

Jo, men en lar heller ikke hunden løpe fritt rundt i nabolaget for å bite alle sammen.

Ja den sammenligningen halter litt. En hund med rabies blir avlivet. Putin og Russlands oppførsel minner om Hitlertyskland. De har gått forsiktig fram i årevis, rustet opp, tsjetsjenia - 2 ganger, Georgia - som de har annektert deler av, annektert Krim, Donbass og nå har de endelig brutt en grense hvor verden innser at de må stoppes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 timer siden):

Frykter det, ja… retorikkrn til Zelenskyj begynner å virke mer desperat også. 

Med mindre det er noe annet som skjer, men nå innrømmer jeg at jeg er lett konspiratorisk.

Verken Zelenskyj eller NATO/Europa gjør dette ukoordinert, og jeg tipper at dette er ledet og styrt på et rimelig høyt og avansert nivå.

På den annen side vet Zelenskyj at NATO samlet eller noen av de europeiske statene enkeltvis, ikke kan involvere seg med "boots on the ground," eller etablere en flyforbudssone over Ukraina. "Noen" kan selvsagt erklære en slik flyforbudssone, til og med jeg, men en slik sone må naturligvis overvåkes og brudd på forbudet må sanksjoneres. Å for å kunne sanksjonere forbudet trenger en et flyvåpen, og da er vi like langt, NATO/Europa har engasjert seg i fiendtlige handlinger mot Russland over ukrainsk territorium. For å effektivt overvåke denne sonen måtte en faktisk inn på Hviterussisk og Russisk område også, de meste avanserte russiske luftforsvarssystemene har så lang rekkevidde at de dekker store deler av Ukraina fra områder utenfor ukrainsk territorium. 

Så min (lett) konspiratoriske hjerne spør; gjør Zelenskyj dette for a) å presse på for enda mer militær hjelp på alle mulige nivå og b) for å skape et inntrykk overfor russerne at han ikke får så mye hjelp? 

Lenke til kommentar

Den spanske moteforhandleren Inditex har stanset handelen i Russland, stengt sine 502 butikker og stoppet nettsalg, sier selskapet i en uttalelse lørdag, melder Reuters.

Inditex ble grunnlagt i 1985 av Amancio Ortega, som i 1975 med sin daværende ektefelle Rosalia Mera startet den første forretningen i Inditex-detaljhandelsselskapet Zara.

selskap etter selskap legger ned sine filialer i Russland. Det må jo ha forsvunnet veldig mange arbeidsplasser på 1 uke, og mer vil trolig forsvinne(?). Dette i tillegg til en valuta i grus, en børs som er stengt, kreditt/debit-kort som ikke fungerer, ingen kontakt med omverden, en styringsrente som er skyhøy. Firma får ikke ekspotert varer (ref olje med rabatt). Dette må jo være totalt krise for den alminnelige russer og vil jo by på seriøse utfordringer etterhvert? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (21 minutter siden):

Dette må jo være totalt krise for den alminnelige russer og vil jo by på seriøse utfordringer etterhvert? 

Ja, dette er total krise for den alminnelige russer, men det tar litt tid før man oppdager at alt er stengt, at man ikke har penger eller mat, og at man er tilbake i Sovjet med milelange køer for å få et brød, og at ingen flyselskap kan ta passasjerer ut av Russland osv.

Inntil den tid, så fores russerne med statlig propaganda om at alt går etter planen, og at frigjøringen av Ukraina er nærstående.

Samtidig så fortsetter amerikanske selskap som McDonalds, Burger King, Starbucks, Coca Cola m.fl. som vanlig i Russland.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

amerikanske selskap som McDonalds, Burger King

Disse har vel egentlig svært lite med amerika å gjøre lenger. Det er franchise kjeder som drives av lokale. Utseende, menyer og lokaler er relativt likt verden over. McDonalds er bygget på utleie av eiendom. Det er hele prinsippet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Disse har vel egentlig svært lite med amerika å gjøre lenger..

Det er amerikanske selskap, franchisetakere er åpenbart avhengig av å få alt av varer fra McDonalds sentralt, slik at de kan stenge alle sine restauranter i Russland med en telefonsamtale, dersom de ønsker.

Butikker som Zara er også i hovedsak franchise, men de klarer likevel å trekke seg ut av Russland.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre går den vanlige russer tom for mat, penger og alt annet lenge før mørkemennene på toppen. Og med høy frekvens på arrestasjoner for demonstrasjon og klaging på myndighetene, tenker jeg det skal bli rimelig høy desperasjon før de virkelig store folkemengdene klarer å stå opp mot undertrykkerne så det merkes. Det kommer nok, spørsmålet er hvor lang tid det vil ta.

Endret av Pop
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...