G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) 54 minutes ago, Serpentbane said: Hvis rett skal være rett, så nei, det var ikke helt slik det skjedde, og du har ingen belegg for å hevde at USA orkestrerte et statskupp. Og ja, jeg har sett "bevisene" dine. Nja til vanlig så har man lite innsikt i hva hemmelige tjenester og operasjoner går ut på. Men innimellom så glipper det noe ut, selv derfra: https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957 Quote So that would be great, I think, to help glue this thing and to have the UN help glue it and, you know, Fuck the EU Sitatet er fra Nuland prate, som en finner i den britiske artikkelen. Endret 5. mars 2022 av G 1 1 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 46 minutes ago, Aiven said: Du synes ikke det virker litt mistenkelig at USAs viseutenriksminister utnevner Ukrainas neste president på telefonopptak før han blir valgt, ok. Eller at det gjerne ofte finnes noe korrupsjonssvineri hos de fleste politikere. Selv hos Biden: https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1WX1P7 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) 10 hours ago, Øystein said: Da har du 5 medlemmer som trolig setter ned veto. Kanskje du har en rekke andre land som starter sin versjon av FN dersom alle 5 land gir Veto. Dette vet man ikke før en har forsøkt? Så kan de 5 landene sitte der alene, inntil enkelte av dem hiver seg med. Det er også en uting med kun et møtested som USA. En burde kanskje ha 3 FN-bygninger i litt forskjellige land som man kan dra til dersom hovedsete ikke lar seg bruke? Endret 5. mars 2022 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 9 hours ago, iblazeqt said: Ja, deaktivering av microsoft lisenser i Russland for eks. Da vil jo latterlig mange pc’er med win-os bli ubrukelig. I tillegg tipper jeg office-365-pakken og Azure-tjenester også er godt utbredt. Kommer aldri i verden til å skje da Du hadde syntes at det var bedre at russerne fikk seg et russisk evt. kinesisk-laget OS? Jeg er i prinsippet i mot å ødelegge for sivile på den måten. Nærmeste veien ville uansett ha vært å innstallert Linux eller andre UNIX-avløpere for vanlige russere. Windows er jo på mange vis ikke det helt perfekte OS-et heller, så alle endringsforsøk på å bruke alternativer er jo fornuftig nok. Men, æsj la oss si kineserne kom med et kommunist-OS i russisk språkdrakt fordi russere ikke gadd lage selv. Eller at russere laget kommunist-OS selv. Vi har jo allerede Nord-Korea Linux. https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Star_OS Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 4 hours ago, 0laf said: Dette kan du vel enkelt søke opp? Selv etter en reaktor har blitt "slått av", så vil det etter lengre tids drift være fission som trenger kjøling, ofte i flere år, det er ikke noe man bare slår av med en bryter å går hjem for kvelden. Selv etter at stavene er oppbrukt, er det vanlig at brukte staver settes til kjøling i ti år, før de plasseres i kister og ender opp i lagre for atomavfall. https://theweek.com/articles/485781/radioactive-fuel-rods-silent-threat Kraftverkene i Ukraina er ikke bygget på samme måte som Fukushima. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-04/what-we-know-about-ukraine-s-shelled-nuclear-plant-quicktake Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 En bør prøve å få en stopp i krigshandlingene og få ut de som ønsker å flykte. Det bør også innføres en flyforbudsone over Ukraina. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 8 hours ago, Gouldfan said: Jeg er ganske sikker på at Russland og Kina vil angripe NATO land ja. Jeg tror ikke det er lenge til heller, vi ser jo at ting går rasende fort.... Og verden forandrer seg, det som var er ikke mer. Heller litt tvilsomt at Kina ønsker det. Tenk på konsekvensene om all handel med Kina stoppet opp. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) 5 hours ago, iblazeqt said: Lokale internettleverandører kan vel forsøke å diktere. Men jeg leste en artikkel om et vestlig nyhetsbyrå som delte informasjon til russere om hvordan de kunne ta i bruk nettleseren TOR (darkweb). Der vil de slite i en langt større grad å kunne kontrollere. Det kunne være interessant å lære litt mer om hva oppegående russiske folk gjør for å omgå sensuren. Kom tilfeldigvis over denne: Quote Det mørke nettet For å gi russere tilgang, forsøker BBC nå å lose dem over på det såkalt mørke nettet der det er opprettet en alternativ kanal som skal omgå myndigheters sensur. BBC lenker i en twittermelding til en artikkel fra 2019 , der de råder brukerne til å benytte seg av Tor-programvaren som sender internett-trafikk gjennom et verdensomspennende, frivillig nettverk av datamaskiner. BBC oppgir videre lenker både til den russiske og ukrainske tjenesten, og anbefaler også brukere av den arabiskspråklige og persiske tjenesten å benytte seg av denne løsningen. – Denne nettleseren kan skjule hvem som benytter den og hvilke data man får tilgang til, noe som kan hjelpe folk til å omgå overvåking og sensur fra myndighetene, heter det i artikkelen. https://forsvaretsforum.no/russland-storbritannia-ukraina/bbc-loser-russiske-lyttere-over-pa-det-morke-nettet/251401 Det mørke nettet er vel slik folk vanligvis forbinder med private rusmiddelkjøp? Plutselig får det en positiv rolle i denne krigen. Endret 5. mars 2022 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 7 hours ago, iblazeqt said: Russland har fredag forbudt Facebook i landet, opplyser det russiske nyhetsbyrået Ria Novosti ifølge BBC. Det grepet må jo sette en liten støkk i det russiske folk. Dersom det er like mye brukere av Facebook som oss i Vesten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) G skrev (5 minutter siden): Det grepet må jo sette en liten støkk i det russiske folk. Dersom det er like mye brukere av Facebook som oss i Vesten. De har sin egen russiske facebook kloning kalt vkontakte så for de som forsatt vil ha sitt lokale sosiale nettverk går vel ting sin gamle tralt. https://en.wikipedia.org/wiki/VK_(service) Endret 5. mars 2022 av perpyro 2 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) G skrev (1 time siden): Eller at det gjerne ofte finnes noe korrupsjonssvineri hos de fleste politikere. Selv hos Biden: https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1WX1P7 I hans tilfelle var nok ikke korrupsjonen en uheldig ulempe, men en stillingskvalifikasjon Endret 5. mars 2022 av Aiven 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Finland ble diskutert litt i tråden. Russerne har smertefull erfaring med hvor farlige finnenes selvforsvar kan være. Denne video er veldig aktuell i så måte. Som forteller litt fra Finlands forsvar i mot Russland under den 2. verdenskrig: 3 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) ism_InnleggNO skrev (3 timer siden): Kraftverkene i Ukraina er ikke bygget på samme måte som Fukushima. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-04/what-we-know-about-ukraine-s-shelled-nuclear-plant-quicktake Nei, det er noen mindre forskjeller, blant annet i kjølesystemet, men det spiller ingen rolle for min kommentar, de bruker begge drivstoff som må kjøles ned i flere år etter bruk. Også ved Zaporizjzja finnes det kjøledammer hvor det sirkulerer vann som kjøler ned oppbrukte staver. Dersom strøm eller vann forsvinner, så vil disse stavene kunne potensielt smelte ned, å utgjøre en fare. Reaktorer som er slått av vil også trenge konstant kjøling, dette gjelder stort sett alle atomkraftverk. Endret 5. mars 2022 av 0laf 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Er det ekstra NATO beredskap i Norge nå for tiden pga krigen i Ukraina? Jeg vet det er en Cold Respons (eller hva den nå heter) øvelse i nord snart, men jeg så et V-22 Osprey helikopter for første gang i mitt i liv i går, da det fløy over meg da jeg gikk en fjelltur vest for Bergen i går. Et spesielt syn og en lett gjenkjennelig farkost. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 5 hours ago, jallajall said: I laughed Amerikansk MSM har mye blod på sine hender. De løper ærend for sine overlords og billionaires. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Russia declares ceasefire in Ukraine A humanitarian corridor was set up for residents of an encircled city Fikk dette nå nettopp på RT appen. Vet ikke mer. Edit: de la til mer informasjon rett etterpå. Sitat A humanitarian corridor was set up for residents of an encircled city The Russian military has said it is halting its offensive at 10am local time on Saturday so residents can leave the encircled Azov Sea city of Mariupol in the Donetsk People’s Republic (DPR). The city has been controlled by Ukrainian forces since 2014. Another humanitarian corridor was established for the DPR town of Volnovakha, also controlled by the Ukrainians. Moscow said that safe passages had been agreed on with Ukraine. Russians and Ukrainians met for a second round of peace talks in Belarus on Thursday Endret 5. mars 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Populært innlegg Windfarmer Skrevet 5. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Aiven skrev (7 timer siden): At Ukraina "vender seg vestover" er en sannhet med modifikasjoner. Yanukovych vant valget i 2010 nettop på å vende seg mot Russland. Han ble styrtet via et statskupp i 2014 orkestrert av USA hvor de fikk inn marionetten Poroshenko med fremste framtrinn at han var en medgjørlig marionett for Washington. Hvilken betydning har det som skjedde i 2014 i forhold til hva ukrainerne ønsker? Russerne og de som synes å støtte det russiske narrativet lager først til en historie om at det skjedde et slags statskupp i 2014, og at Ukraina derfor har ett eller illegitimt ved seg. Akkurat det er - for å si det mildt - omstridt, det hevdes at dette var et slags amerikansk ledet statskupp, altså en typisk russisk metode for å delegitimere ett hvert folkelig opprør i den sovjetiske innflytelsessfære. Hvorfor nevner de samme krefter aldri valget i 2019? Et valg som antas å ha vært gjennomført på en demokratisk måte og der president Zelenskyj fikk 73% av stemmene, og der det samtidig ble valgt et nytt parlament, og der de høyreekstreme partiene ikke fikk et eneste mandat. Hevdes det at dersom en nasjon gjennom sin historie har hatt en eller annen "ulovlig" maktovertagelse, så er ethvert etterfølgende demokratisk valg ugyldig? Og at dette igjen danner et lovlig grunnlag for at nabolandet kan iverksette en angrepskrig for å gjennomføre regimeskifte? Endret 5. mars 2022 av Windfarmer 13 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (2 timer siden): Er det ekstra NATO beredskap i Norge nå for tiden pga krigen i Ukraina? Jeg vet det er en Cold Respons (eller hva den nå heter) øvelse i nord snart, men jeg så et V-22 Osprey helikopter for første gang i mitt i liv i går, da det fløy over meg da jeg gikk en fjelltur vest for Bergen i går. Et spesielt syn og en lett gjenkjennelig farkost. Cold Respons er planlagt for flere år siden og er varslet til russerne på vanlig måte. Ut over det er det ikke iverksatt andre tiltak enn at alle enheter er bedt om å være "årvåkne." Men jeg vil ikke utelukke at noen hevder at vi bør avlyse Cold Respons for ikke å fornærme russerne. Jeg antar at russerne mener det samme, logikken synes å være; det er uhøflig og fornærmende av dere å drive militærøvelser, det kan skape inntrykk av at dere har et behov for å forsvare dere mot Russland, noe vi oppfatter som en dyp fornærmelse, vi er jo tross alt ikke et aggressive. Endret 5. mars 2022 av Windfarmer 7 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) PayPal stenger tjenestene sine i Russland Betalingsselskapet PayPal stenger sine tjenester lørdag morgen i Russland, melder Reuters. De henviser til «de nåværende omstendighetene», og slutter seg til mange finans- og teknologiselskaper om å stanse driften i Russland etter invasjonen av Ukraina. Elon Musk: – Har fått beskjed om å blokkere russiske nyhetskilder – Starlink har fått beskjed av noen myndigheter (ikke Ukraina) om å blokkere russiske nyhetskilder. Vi vil ikke gjøre det med mindre vi blir truet med pistol, skriver Elon Musk på Twitter. – Beklager for at jeg er en tilhenger av ytringsfrihet, skriver han videre. thats a good boy Endret 5. mars 2022 av iblazeqt 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Quote Elon Musk: “High” probability of Russian attacks on Starlink in Ukraine Musk urges users to place Starlink antennas as far away from people as possible. https://arstechnica.com/tech-policy/2022/03/elon-musk-high-probability-of-russian-attacks-on-starlink-in-ukraine/ Endret 5. mars 2022 av Enceladus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå