Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

iblazeqt skrev (14 minutter siden):

Uansett om han på næverende tidspunkt hadde vært mer forhandlingsvillig, så vet jo alle at han ikke kan stoles på for fem flate øre - og sjansen for at han prøver på en militær spesialoperasjon.v2 på et senere tidspunkt er stor. 

For Putin er det vel nødt til å være nå eller aldri? I enda større grad enn for Russland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (6 minutter siden):

For Putin er det vel nødt til å være nå eller aldri? I enda større grad enn for Russland.

Jeg har sett noen kilder som hevder at Putin har/hadde(?) en plan om forhandlinger nå for å restituere, trene opp nylig mobiliserte soldater, og prøve å finne midler til å prøve på nytt igjen over nyttår (feb/mars). Det ble delt i denne tråden for en god del sider tilbake siden. 

Kilden var vel opprinnelig Meduza. Så skal ikke jeg mene noe om troverdigheten vedr kilden. 

https://news.yahoo.com/putin-wants-offer-ukraine-pause-122116747.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAIL0VQIKgEOP47XwX4Tm5kui_LjxZ7fEg_UawGmTaOj8J1XEoi93ZL4rXOVAAFNBHB6CalKgKYBW8ObYaha6WHmCHfbmWyDXktNV1R6xOurgJRVD8upbF473fjIlVhBko13UoREnh1EgdyHmbueh3GLpkms8hHdnDV4oUhLXEGnQ

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Jeg har sett noen kilder som hevder at Putin har/hadde(?) en plan om forhandlinger nå for å restituere, trene opp nylig mobiliserte soldater, og prøve å finne midler til å prøve på nytt igjen over nyttår (feb/mars). Det ble delt i denne tråden for en god del sider tilbake siden. 

Det er jo nettopp det som er poenget.

Om putler verkeleg vil ha fred kan han berre beordre soldatane sine til å slutte og angripe og trekke seg tilbake, så er det fred på ett øyeblikk.

Å forhandle med putler så lenge han ikkje vil ha fred er bortkasta tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Jeg har sett noen kilder som hevder at Putin har/hadde(?) en plan om forhandlinger nå for å restituere, trene opp nylig mobiliserte soldater, og prøve å finne midler til å prøve på nytt igjen over nyttår (feb/mars). Det ble delt i denne tråden for en god del sider tilbake siden. 

Kilden var vel opprinnelig Meduza. Så skal ikke jeg mene noe om troverdigheten vedr kilden. 

Dette spørsmålet tas også opp i den nyeste episoden av Forsvarets Forskningsinstitutt sin podcast Ugradert. Ekspertene der mener det er nettopp fordi det går dårlig, og behovet for en pause - men at det overordnende målet ikke har endret seg.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har vondt for å tro at han kan offentlig fire på kravene sine, selv om det kun skulle være et påskudd for å kjøpe seg tid til å forsterke laget. Og jeg tror han skjønner at hvis alle kamper stanses i måneder så vil forsterkningene på andre siden være enda større enn det Russland klarer å stable på beina. For det er åpenbart ingen som stoler på noe som helst av uttalelser fra den kanten. Hvis det blir et pusterom så tror og håper jeg det benyttes til å gjøre Ukraina til en uangripelig festning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 19.10.2022 den 16.37):

Sveits gjør det samme. De nektet jo Tyskland å sende ammunisjon til Gepard produsert i Sveits til Ukraina, så Nammo på Raufoss måtte kaste seg rundt og begynne å produsere den nødvendige 35mm ammunisjonen. 

Sveits er en special case, de har gjort nøytralitet til en folkesport. De lever og ånder det. Hvor Russland ikke setter pris på bombing av bruer, så er Sveits villige til å sprenge alle sine bruer osv. kun for å isolere seg hvis en fremmed makt skulle angripe dem.
Mer skuffet over Israel, som setter egne interesser over terroren som Ukraina opplever. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Uderzo said:

Sveits er en special case, de har gjort nøytralitet til en folkesport. De lever og ånder det. Hvor Russland ikke setter pris på bombing av bruer, så er Sveits villige til å sprenge alle sine bruer osv. kun for å isolere seg hvis en fremmed makt skulle angripe dem.
Mer skuffet over Israel, som setter egne interesser over terroren som Ukraina opplever. 


Tror ikke dette er i Israels interesse dog. Det er veldig mange som støtter Ukraina som også støtter Israels rett til å eksistere og selvforsvar, hvert fall under visse forutsetninger. Sympatien for Israel blant "oss" blir helt klart undergravet av dette. Skjønner ikke helt hva Israel har å hente på dette. Det må i så fall være noe diplomatisk ift. Russland/Palestinerne. For forholdet til Iran har raknet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Sveits er en special case, de har gjort nøytralitet til en folkesport. De lever og ånder det. Hvor Russland ikke setter pris på bombing av bruer, så er Sveits villige til å sprenge alle sine bruer osv. kun for å isolere seg hvis en fremmed makt skulle angripe dem.
Mer skuffet over Israel, som setter egne interesser over terroren som Ukraina opplever. 

Sveits har også den fordelen at de har liten eller ingen strategisk verdi rent geografisk. Dermed KAN de gjøre denne nøytraliteten til et kjerneelement i sin forretningsstrategi.

Israel har trolig en del utvandrede russiske jøder som innbyggere og dermed stemmegivere. Det KAN ha en viss betydning akkurat som den jødiske lobbyen i USA har stor verdi for Israel ift. USAs Midt-Østen-politikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):


Tror ikke dette er i Israels interesse dog. Det er veldig mange som støtter Ukraina som også støtter Israels rett til å eksistere og selvforsvar, hvert fall under visse forutsetninger. Sympatien for Israel blant "oss" blir helt klart undergravet av dette. Skjønner ikke helt hva Israel har å hente på dette. Det må i så fall være noe diplomatisk ift. Russland/Palestinerne. For forholdet til Iran har raknet for lenge siden.

Jeg vil tippe at det har noe med diplomati å gjøre, Israelske selskaper er eksportører av mye spionvare, bad for business? Aner ikke hva grunnen til at Israel er vanskelig er.

Lenke til kommentar
skrev (10 minutter siden):

Sveits har også den fordelen at de har liten eller ingen strategisk verdi rent geografisk. Dermed KAN de gjøre denne nøytraliteten til et kjerneelement i sin forretningsstrategi.

Israel har trolig en del utvandrede russiske jøder som innbyggere og dermed stemmegivere. Det KAN ha en viss betydning akkurat som den jødiske lobbyen i USA har stor verdi for Israel ift. USAs Midt-Østen-politikk.

Ja, helt klart.

Ja, det er godt mulig. Men det virker ikke som de russiske jødene er spesielt fan av krigen, vet ikke om de israelske jødene med russisk bakgrunn føler det samme.
https://www.nettavisen.no/nyheter/masseflukt-blant-den-jodiske-befolkningen-i-russland-jeg-matte-gjore-noe/s/5-95-609588

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

vel, jødene har alltid vært smarte.

De har åpenbart også greid lobbe slik at diamanteksport fra Russland fortsatt ikke er på EU sanksjonslisten. Dermed kan Putin hale inn 10-talls milliarder.

som kjent er det stort sett jødiske miljøet som styrer diamant-businessen i Antwerpen.

https://www.brusselstimes.com/298419/eu-will-not-ban-russian-diamonds-in-new-sanction-package

mulig Putin truer med å stoppe diamanter hvis Israel gir våpen til Ukraina?

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Når/hvis republikanerne vinner Huset vil de begynne med å fokusere mest på andre ting enn Ukraina, fordi flertallet i folket mener Ukraina er viktig å støtte. Det første de vil gjøre er eksempelvis å legge ned etterforskningskomiteen som gransker stormingen av kongressen, og sabotere abortsaker.

6.januar-komiteen slipper de vel å legge ned ? Planen var å levere sluttrapporten før midterm-valget, men det rekker de ikke. Så den må leveres i løpet av lame-duck perioden før neste kongress begynner, altså i praksis før årets utgang. Deretter legges komiteen automatisk ned etter 30 dager, ifølge mandatet. Uansett vil ikke komiteen ha nubbsjans til å få gjennomført noen ting hvis GOP overtar majoriteten i Huset.

For støtten til Ukraina kan man egentlig bare håpe....det er alt for mange 'isolasjonister' i GOP som mener at pengene bør brukes i USA. Men det var virkelig artig å se Pence uttale seg om dette nylig, da han sa “There is no room in this party for apologists for Putin. There is only room for champions of freedom,” Bare synd at Pence har blitt en has-been som ikke har noen innflytelse i partiet lenger. MAGA-klanen ser ham fremdeles som en forræder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne var god;

Den russiske propagandisten Solovyov lurer på hva av verdi Vesten har tilført verden, og «hva skapte disse menneskene»?

Han sier dette i en mikrofon produsert av det Chicago baserte firmaet Shure, på bordet har han en iPad fra Apple, han har en iPhone 13 pro max, og han har på seg en Apple Watch Ultra. Og for egen regning skal jeg garantere at han ikke kjører Lada eller Volga, han drikker ikke russisk rødvin eller spiser russisk spekeskinke. Han har hus i Toscana så jeg tipper han foretrekker parmaskinke og Barolo. Og slik kan jeg fortsette, jeg var i østblokken før murens fall og det var aldeles for jævlig, sist jeg var i Moskva var byen fullstendig forvandlet til en europeisk by der nesten alt russerne konsumerte og kjøpte av det de oppfattet som kvalitet, kom fra vesten. 

 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://thehill.com/blogs/in-the-know/3697568-mark-hamill-sent-500-drones-to-ukraine-in-past-month/

Ukrainian President Volodymyr Zelensky announced last month that the 71-year-old actor had been named an ambassador for the country’s fundraising platform UNITED24’s “Army of Drones“ project. 

United24 is an initiative that provides for the regular procurement of drones, their repair and prompt replacement, as well as pilot training for military forces.

"Right now is the best time for everyone to come together and help Ukraine stand up in this war with the evil empire.”"


Luke Skywalk... uh... Mark Hamill og hans organisasjonen har sendt over 500 droner til Ukraina den siste måneden 🥰

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...