Regenburg Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Antar mange har sett denne? Zelenskyj og Soloviev (putins goebbels) i samme tv program. Ca 2008. 1 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 https://www.theguardian.com/world/2022/oct/14/westerners-in-no-mood-for-concessions-to-russia-in-ukraine-poll-finds 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 https://imgur.com/gallery/oZzDm7c Kjip sak om Russerne og voldtektene av barn og voksne. Vi vil høre disse rystende historiene i årevis. Dette er Russisk strategi! 1 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Skyteangrep dreper 11 ved russisk militærbase i Belgorod. Ukrainernes hånd er blitt lang. 3 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Regenburg skrev (33 minutter siden): Skyteangrep dreper 11 ved russisk militærbase i Belgorod. Ukrainernes hånd er blitt lang. Kan være denne: Russere som skyter på hverandre. 2 1 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Regenburg skrev (1 time siden): Skyteangrep dreper 11 ved russisk militærbase i Belgorod. Ukrainernes hånd er blitt lang. Behøver ikke ha noe med Ukraina å gjøre, kan være andre som er misfornøyd med noe der borte. 1 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Dragavon skrev (2 timer siden): https://www.theguardian.com/world/2022/oct/14/westerners-in-no-mood-for-concessions-to-russia-in-ukraine-poll-finds Interessant undersøkelse. Bra at Vesten står såpass samlet. Ikke-vestlige land tar ikke side. Bare få favoriserer Russland. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 15. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 15. oktober 2022 Regenburg skrev (2 timer siden): I salongrusen etter lørdagskveldens første vindunk er det lett å gråte over de mange tusen barn som bortføres av de russiske udyrene i sitt eget Lebensborn prosjekt. Dette vil garantere grufulle fortellinger fra gjenfunne barn og foreldre som kjemper for å få barna sine tilbake i hele vår levetid. Et åpent sår som aldri vil gro i Europeisk historie. Dessverre, ja. Dette kommer til å bli et stort verkebyll mellom det russiske folket og Europa om alle disse bortførte barn ikke returneres og de skyldige sendes til Haag for deres forbrytelser som har satt Russland i skammens krok. Jeg leser forresten om Russlands historie; "alle" vet at tartaråket hadde vært en dypt traumatisk periode for storrusserne som var hardere rammet enn resten av befolkningen i rusriket, men det kom fram at ukrainerne helt fram til 1700-tallet var utsatt for plyndrende og morderiske tartarer som bortførte millioner med seg til slavemarkedene på Krim-halvøya, ennå hadde dette ikke preget det ukrainske folkeminnet. Det er muligens fordi ukrainerne - som da kalles lillerusserne - ikke var utsatt for fyrsterivaliseringene i Stor-Russland etter å ha blitt overtatt av Litauenriket i midten av 1300-tallet og var dels herreløse (noen vil si kongeløse) land under fjernkontroll, med utstrakt selvberging som hovedprinsippet. Ukrainerne nektet å bøye seg og aktuelt sloss mot tartarene lenge enn russerne, uten å bli utsatt for tap av sin europeiske identitet. Dette er et hardt prøvd folk. Tartaråket fulgt til administrative og maktmentale endringer i de storrussiske fyrstedømmene hvorfra Moskva oppsto, med aksept av despotisme, grusomhet i system og underkastelsesidealer. Men tiden da den gyldne horde eksisterer, var preget av konstante interne konflikter uten stans ettersom det var intet mindre enn et nomadeimperium med symbolsk kontroll på mer utviklede samfunn som de storrussiske fyrstedømmene, som selv ble preget av disse turbulente og ustadige maktforholdene hvor fyrstene dels gikk mot hverandre, dels saboterte hverandre. Moskva vant til slutt kampen. Den ortodokse kirken brøt med kirkelæren og skapt den nihilistiske folkestemningen i det russiske folket. Tjønn dokumentert en interessant historie om dette, for i 1400-tallet hadde skruppelløse og moralske tvilsomme menn kommet til fyrstesetet i Moskva, spesielt Ivan III som i hans samtid anklages for ekstrem løgnaktighet, hensynsløs aggresjon og voldsom ambisjon ikke ulik Putin i dag. Under en av disse maktkonfliktene hadde Ivan III nektet å respektere den russiske bystaten Pskovs rettigheter og deretter utnevne hans sønn Vasilij til fyrste av Pskov, som da protestert fordi Ivan III er deres fyrste. Dette glemte ikke Vasilij III, som i januar 1510 regelrett ødela Pskov. Handelsfolkene flyktet, stormennene ble deportert sammen med deres familier, middelklassen plyndret - og da disse klaget, fikk de klar beskjed fra den toneangivende munken Filofej i Jelizarov-klosteret at "- som troende var de forpliktet til å underkaste seg de lidelsene som Gud sendte dem - " Dette er trolig startskuddet på den russiske nihilismen, det totalitære maktsinnet i Moskva og den russiske selvbetraktningen. Tjønn satt av et kapittel for dette, han har oppdaget at dette startet i 1422, da tyrkerne nådde murene av Konstantinopel og sendt hele den kristne Europa ut i krise. Det var blitt klart for alle at vestmaktene måtte hjelpe til, men den katolske kirken sto på sitt, at østkirken må slutte seg til vestkirken - og i 1430-årene hadde kirkekonsilet i Firenze startet. Patriarken i Konstantinopel og paven i Roma vil ha en union, og en avtale var utarbeidet i 1439. Men da metropolitten i Moskva døde i 1431, tok det seks år før kirken valgt hans etterfølger, bare for å oppdage at en greker var allerede utnevnt som metropolitt. Grekeren Isidor som også var pavelig kandidat, holdte messe i Kreml med en blanding av latinske og greske anføring i året 1441. Men patriarken i Konstantinopel hadde ikke realisert at tartaråket hadde gjort den russiske kirken egenrådig og mer fanatisk anlagt enn tidlig. Isidor ble kastet ut med en gang, og den russiske-ortodokse kirken brøt med den ortodokse kirken. Motstanden i det greske-ortodokse kirkehierarkiet og blant de troende var for stor, plyndringen av Konstantinopel i 1202 og pavekirkens aggressivitet som startet i 1220-tallet som fulgt til "korstogene" mellom de katolske svenskene, deretter tyskerne, og de ortodokse vestrusserne hadde skapt meget sterk forbitrelse. Konstantinopels fall i 1453 var et stort sjokk, som av de russiske-ortodokse prestene bearbeides som Guds straff for frafallenhet. Innenfor bysantinsk maktpraksis var det ikke et så skarpt skille mellom kirkelig og verdslig makt, og dette gjenspeiles i de ortodokse-kristne fyrstedømmene som hadde oppstått i ruinene etter Rusriket. Men skillet var der - fram til midten av 1400-tallet. Vasilij II som ble storfyrste av Moskva i 1425, hadde kommet til makten i brudd på etablerte praksis om at den nærmeste slektningen skal overta, ved å basere seg på arverett fra far til sønn. Dette fulgt til borgerkrig og sterk ustabilitet som måtte bygges opp, og det var ved å alliere seg med tartarene Vasilij II sementerte hans makt, samtidig som det sterke kollektivet som kjennepreget det russiske samkvemmet, tok slutt. Da han døde i 1465, overtok den umoralske Ivan III, og denne mannen som titulerte seg som tsar, var den første av de mange ekspansive tyrannene i det som bli Russland. Vasilij II og Ivan III var de første som tok i bruk lite sympatiske og destruktive maktmetoder som kjennepreget det russiske brutalitetsimperiet. Dette var velsignet av kirken. Bruddet med patriarken i 1441 var hendt under den moskovittiske borgerkrigen som så Vasilij II returnert til Moskva i triumf i 1446, og etter dette begynte en sammensmeltning mellom kirken og fyrstesetet, som var uhørt den gang. En ny metropolitt ble valgt i 1448 med storfyrstens beskyttelse - og med Konstantinopels fall i 1453 munnet dette ut i et partnerskap som er uhørt etter datidens praksis; en guddommeliggjøring av verdslig makt, i praksis en gjenopplivelse av romerkeiserveldet. Kirken måtte ha beskyttelse og legitimitet, og gir dermed den verdslige makten legitimitet og opphøyelse i møte med de troende som ikke lenge kunne annet enn å underkaste seg. Et stort propagandamaskineri ble startet. Vasilij II og Ivan III vil underlegge seg det historiske Rusriket, og var villig til å bruke alle midler for å få dette til, da faren døde var sønnen raskt med å intensivere dette arbeidet, med kirken som sin nærmeste allierte. Det var kirken som startet den første russiske statsideologien, som ikke tålte nærmere granskning, som fullbyrdes da Ivan III etterfølges av hans sønn Vasilij III. To navn peker seg ut; metropolitt Zoima og munk Dmitrij Gerasimov i 1490-tallet. Vasilij II gikk aldri så langt som Ivan III, ettersom det var ved hans død troen på Det tredje Roma oppsto, og som etter hvert styrkes om en del av den voksende statsideologien utformet av kirken underordnet Ivan III. Det var i året 1492 dette skal ha startet, for etter den gamle kalenderen skulle verden gå under 1. september 7000, og det hendt ikke. Dette fulgt til en legitimitetskrise som måtte avsluttes med en ny ideologi basert på ideen om Det tredje Roma. Flere elementer var blitt etablert i begynnelsen på 1500-tallet; Herskeren over det tredje Roma, og hans etterfølgere, måtte ha en enestående plass overfor sine undersåttene og i verden som omgav menneskene, for makten han hadde fått, kom fra Gud, dermed er han legemliggjørelsen av Guds makt og vilje. Landet som herskeren hersket over, ble et land som skilles ut fra alle andre som et land der en rettroende, kristen fyrste hersker over et rettroende, kristent folk, dvs. et hellig land som rommet denne kristne fyrsten og dette kristne folket. Russland ble et land som det bare fantes ett av på denne jord, et land som manglet sin like i verden. Som svar på legitimtetskrisen utløst i 1492 skapt kirken den første statsideologien som utformet mye av den russiske ideverdenen, for menneskehetens frelse knyttes til et hellig land i en spesiell posisjon overfor God og dermed overfor resten av menneskeheten. Innenfor ortodokse-kristen tro er underkastelse sentralt, for Gud er overhodet for all eksistens og dermed frakoblet Mennesket, som dermed bare kan gjøre seg gjeldende i gudstjenestene. Men det var først og fremst snakk om forholdet mellom Gud og Mennesket uten mellomledd. I Vesten mente man at det finnes et mellomledd representert av Sønnen som var et menneske, og dermed finnes det et bånd mellom Gud og Mennesket. Den ortodokse-kristne troende verdsetter gudstjenestene som ofte er snakk om gjenskapelse av overnaturlige omgivelser med korsang, røkelse, høylytt lesing og sterk bruk av avbildninger. I Vesten er det derimot reglene og messen verdsatt, for protestantene er forståelsen av Guds budskap av størst viktighet, kunstige rammer for troende under gudstjenester finnes ikke. Så da Filofej mente Pskovborgerne må underkaste seg lidelsene fordi det er Guds dom, var det fordi de måtte aldri gjøre opprør mot Herskeren som er den eneste som dyrker Gud på den rette måte, og at de hadde lidd for sine syndene. De kunne dermed bare henvist seg til Gud for å få tilgivelse og bære sine ulykker med tålmodighet. Partnerskapet mellom kirken og fyrsten skulle bli kontroversielt, kontraproduktivt og destruktiv, ikke minst ettersom det lagt et grunnlag for voksende amoralske sedvaner i herskerklassen som gjerne etterapet den mektigste blant dem, storfyrsten av Moskva. Vasilij III skilte seg fra hans kone i brudd på kirkens regler i 1525 - geistlige valgt å gi etter, og den ene som ikke gjort det, ble straffet som kjetter - noe som tidlig var utenkelig. Og det russiske folket kastes ut i stupet på grunn av den russisk-ortodokse kirken som i dag babler om hellig krig, martyrdom og hellig land som undergang og gjenoppstandelse... 4 10 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Ser man det 6 2 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Spørs om det ikke er Musk som er en smule sarkastisk. Vaniman skrev (1 time siden): Ikke-vestlige land tar ikke side. Bare få favoriserer Russland. Det er da heller ikke så merkelig. Vi pleier heller ikke bry oss så veldig om konflikter utenfor den vestlige delen av verden. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 16. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2022 Jeg synes ikke det går an å sammenligne det som skjer i Ukraina med Gaza eller Libya. Ukraina er en demokratisk rettsstat som er satt under fullskalainvasjon og systematisk folkemord og krigsforbrytelser. Det ligner mer på andre verdenskrig enn noen vestlig intervensjon i MENA. Det går heller ikke an å sammenligne det som skjedde i Kosovo, hvor NATO stanset et folkemord, med det Russland gjør i Ukraina, som er å starte et folkemord. 7 2 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Dødstallene på den russiske basen i Belgorod er nå oppe i 22 døde, og 16 sårede. Inkludert 2 tadjikiske gjerningsmenn. En tredje skal ha sluppet unna. Det skal ha vært en religiøs disput i forkant. En haug med land i øst og sør, Kina, Kazakhstan, Egypt osv. driver nå og ber sine borgere og ambassader om å evakuere Ukraina og Kyiv. Sansyneligvis pga. styrkeoppbyggingen i Belarus. Lite sansynelig at de vet noe vi ikke vet. Og vestlige land evakuerer så vidt jeg kan se foreløpig ikke. Så jeg vet ikke om dette er basert på informasjon de har oppfattet selv, eller varsel de har fått av Russland om at det kommer til å komme en ny offensiv. ISW: Russia continues to conduct massive, forced deportations of Ukrainians. Det skal visst allerede eksistere en dusør på Igor Girkins hode, dead or alive. Latvia kjøper 6 HIMARS til seg selv Det kan se ut som om Putins oligark-venner også brukt båtene sine til å kartlegge olje og gassrørledninger og fasiliteter i Norge Russerne skyter visst nå med artilleri på sine egne som forsøker å overgi seg I nyheter om ting utenfor konflikten, men som kan påvirke konflikten på sikt, er også et kjent fengsel som huser politiske fanger i Iran i fullt opprør, i brann, og det høres skyting. Endret 16. oktober 2022 av Brother Ursus 6 2 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Ukrainerne virker svært selvsikre, men det har de også i min oppfatning grunn til å være. Jeg synes ikke krigen burde avsluttes selv om man kaster ut russiske styrker. Den dagen russerne er helt ute av ukrainsk territorium synes jeg ukrainske spesialsoldater bør dra på ferie til Moskva. Et regimeskifte er nødvendig. Endret 16. oktober 2022 av Brother Ursus 4 1 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 37 minutes ago, Brother Ursus said: Russerne skyter visst nå med artilleri på sine egne som forsøker å overgi seg For en fantastisk utnyttelse av ressurser 2 1 Lenke til kommentar
Hjelperytter Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) For dem som har lyst å sette seg mer inn i Russland historie, og hvordan de tok over alt landområder rundt, så er en anbefaling https://www.theguardian.com/books/2016/jan/25/the-romanovs-1613-1918-simon-sebag-montefiore-review Simon sebag bok om tsarfamilien, Ganske lang bok, jeg tok den som lydbok. Den er relevant for hvordan Russland, og da spesielt hvordan putin tenker. Hvorfor han gikk til krig mot Ukraina og etter hvert andre naboer. Ikke spesielt dyr bok som paperback. Endret 16. oktober 2022 av Stålkjerne 2 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 Quote 07:09 Russiske angrep mot Nikopol natt til søndag Over 40 russiske raketter skal ha rammet Nikopol natt til søndag. En 47 år gammel mann ble skadet, forteller guvernøren for Dnipropetrovsk-regionen, Valentyn Reznichenko på Telegram. Det melder nettavisen The Kyiv Independent. Opplysningene er ikke bekreftet av uavhengige kilder. https://www.nrk.no/nyheter/russiske-angrep-mot-nikopol-natt-til-sondag-1.16140923 4 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 Utrolig spennende om Iran flipper fra russisk-alliert til vest-vennlig. Da kan vi endelig dumpe rasshølene i Saudi-Arabia, Emiratene og Qatar. Iran har også verdens nest største gassreserver, etter Russland. Russland har 24%, Iran 17%. Norge har kun 1% av verdens reserver, men produserer i høyt tempo, til tross for at det ligger under havet. Det er utrolig at et så lite land som Norge kan ha så stor suksess, med så dårlig utgangspunkt. 3 2 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 Brother Ursus skrev (1 time siden): Utrolig spennende om Iran flipper fra russisk-alliert til vest-vennlig. Da kan vi endelig dumpe rasshølene i Saudi-Arabia, Emiratene og Qatar. Iran har også verdens nest største gassreserver, etter Russland. Russland har 24%, Iran 17%. Norge har kun 1% av verdens reserver, men produserer i høyt tempo, til tross for at det ligger under havet. Det er utrolig at et så lite land som Norge kan ha så stor suksess, med så dårlig utgangspunkt. Max Webers the protestant work ethic er en god start for å forstå hvorfor nordeuropa er så forskjellig fra resten av verden. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg <generisk_navn> Skrevet 16. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Forsvarets Forum (FF) har i dag en artikkel fra Meduza. FFs beskrivelse av Meduza: Sitat Meduza er en anerkjent og uavhengig russisk nettavis, stiftet av journalister som måtte rømme Russland etter annekteringen av Krim i 2014. Meduza publiserer på russisk og engelsk og dekker krigen i Ukraina tett. Meduza fikk Fritt Ords pris for 2022. Forsvarets forum har tillatelse til å republisere Meduzas artikler på norsk. Artikkelen finnes på ForsvaretsForum.no. Artikkelen inneholder sterke bilder som ikke er forenlig med reglene for dette forumet (døde mennesker), derfor linker jeg ikke til artikkelen men velger i stedet å publisere et lite utdrag. «Kirill», soldat på kontrakt Hvis jeg skal være ærlig så kommer de alle til å dø der. De kommer til å bli lemlestet og drept. Dette er ikke en trent hær. Jeg har tjent som kontrakt-soldat lenge og besluttet selv å dra til fronten i Ukraina. Likevel var jeg uforberedt på det som møtte meg. Allerede den første dagen forsto jeg at jeg hadde begått den største feilen i mitt liv. Da jeg bestemte meg for å dra til Ukraina, var jeg en trofast patriot. Jeg var overbevist om at det var nazigrupperinger der, som Aidar-bataljonen og Azov-bataljonen. I tillegg hadde jeg sett en masse russiske filmer om dette. Og Telegram-appen og TV-kanalene var spesialtilpasset for å fylle hjernene våre med slikt. Allerede da vi ble fraktet i lastebiler over grensen, innså jeg at det var vi som var okkupantene, fascistene. Jeg innså at vi faktisk var i ferd med å ødelegge et land, og i samme slengen sivilbefolkningen. Vi gikk gjennom landsbyer og barn kom springende mot oss på veien, veivende etter «røyk» eller «mat». Jeg forsto det ikke. Verden var snudd på hodet. Jeg følte meg helt tom innvendig. Du forstår at alt som har vært livet ditt hittil, har vært oppdiktet, en såpeboble. Vi reise slik som dette til Izium i Kharkiv-regionen. Jeg var ved fronten i tre dager og fikk enda en ny åpenbaring da vårt eget artilleri fyrte mot oss. Så begynte vi å få idiotiske kommandoer av våre egne overordnede. Jeg har tjenestegjort mer enn en gang. Jeg vet når jeg blir sendt til slakting. Jeg ba umiddelbart fyren med høyere militær rang enn meg om å dra til helvete: Jeg er ikke et forhandlingskort, men en soldat i den russiske hæren! Du kan ikke ofre meg slik, sa jeg. «Dere er alle kanonføde. Dere er den tredje gruppen av folk som utgjør denne bataljonen. Vet du hvor de to andre bataljonene døde? Du dør her». Så henvendte han seg til min overordnede og sa: «Send inn kjøttet». Vi forsøkte å rykke fremover mot en stilling hvor ukrainerne hadde stridsvogner, artilleri og maskingevær. Ukrainerne hadde over 100 soldater, mens vi bare hadde 40. Du våkner om morgenen som et menneske. Om kvelden er du blitt en annen. Du gjennomgår en så intens omveltning at det skremmer deg. Det skremmer deg hvor blind du har vært. Og døv. Jeg lå i en grøft i to eller tre dager og reiste i det første kjøretøyet jeg så. Jeg hoppet inn i et kjøretøy som dro fra vår posisjon for å hente mat og ammunisjon. Først sa de at de ikke tok imot desertører, men jeg fortalte dem at jeg har en pistol, så dere må ta meg på om dere vil eller ikke. Dette er en skremmende tid: 1922-1939 har startet på nytt igjen, 100 år etter. Jeg vil gjerne fortelle de nye vernepliktige at de, uansett hvor mange de er, burde reise tilbake til Moskva. Til og med når jeg har forsøkt å forklare ting til folk lar de være å lytte. Ingen tror på ord, skjønner du? Jeg var også sånn – det fantes en tid der de som hadde vært i Ukraina prøvde å overbevise meg om at jeg ikke burde dra. De ringte fra fronten og ba meg om å ikke engang tenke tanken på å dra. Når jeg ser på de vernepliktige som blir mobilisert nå, ser jeg meg selv for tre måneder siden. Men jeg har ingen sympati med dem. Om du har et valg, velg livet! Selvsagt kan det bety et liv i fengsel fordi myndighetene vil se på deg som en kriminell, men du vil vite at du ikke er det. Du kommer ikke til å drepe noen, du kommer ikke til å skyte noen. Vi er faktisk fascistene. Vi er fascistene. Det finnes ikke et annet ord for det. Det foregår faktisk en de-nazifisering i Ukraina nå. Ikke av ukrainere, men av oss. Endret 16. oktober 2022 av <generisk_navn> korrigerte formatering 6 5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå