Regenburg Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Oppdatering på russerdama som hetser ukrainere i Tyskland. 4 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 1 hour ago, Simen1 said: Det fører jo fram til tallet 76,5% hittil. Et helt vanvittig tall som antagelig er for godt til å være sant både fordi 3300 er for lavt og fordi 2524 er for høyt. I følge tallene fra Oryx så er tapet "bare" 1322. Tallene fra Oryx omfatter bare bekreftete tap, dokumentert med bilder og/eller video. De er derfor nedre grense for russlands tap, og de reelle tallene er derfor garantert høyere enn de Oryx presenterer. Dette skriver Oryx selv: Quote This list only includes destroyed vehicles and equipment of which photo or videographic evidence is available. Therefore, the amount of equipment destroyed is significantly higher than recorded here. De relle tapene Russland har ligger dermed sannsynligvis et sted mellom Oryx sine tall og de offisielle ukrainske estimatene. 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Trist at vi har kommet tilbake til tiden hvor man bombet sivile byer som London, Berlin, Bagdad, Hanoi eller teppebombet jungler med Napalm. Jeg håpet vi hadde utviklet oss mer i 2022. 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Det er uheldig at Russland får ha styrker i Belarus. De må passe på at de ikke angriper over grensen der. Har de langrekkene våpen som artilleri så burde det inndras. Endret 15. oktober 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden): Trist at vi har kommet tilbake til tiden hvor man bombet sivile byer som London, Berlin, Bagdad, Hanoi eller teppebombet jungler med Napalm. Jeg håpet vi hadde utviklet oss mer i 2022. Vi har. Russerne har ikke. Endret 15. oktober 2022 av Memento scientiam 7 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) 4 minutes ago, Memento scientiam said: Vi har. Russerne har ikke. Joda, vi har nok utviklet oss litt vi også siden 2011 - håper jeg. https://www.aftenposten.no/verden/i/e1Ld29/i-dag-kommer-granskningsrapporten-om-norges-bombing-av-libya Endret 15. oktober 2022 av Theo343 (takk for meg) 1 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå): Joda, vi har nok utviklet oss litt vi også siden 2011. https://www.aftenposten.no/verden/i/e1Ld29/i-dag-kommer-granskningsrapporten-om-norges-bombing-av-libya Abonnerer ikke på Aftenposten, og kan dermed ikke lese artikkelen, men jeg ser poenget. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) 2 minutes ago, Memento scientiam said: Abonnerer ikke på Aftenposten, og kan dermed ikke lese artikkelen, men jeg ser poenget. Det var heller ikke ment som en moralsk skjennepreken. Synes ærlig talt det bare er trist at vi fortsatt bomber sivile i byer. Slik man i dag eks. gjør i Gaza. Endret 15. oktober 2022 av Theo343 (takk for meg) 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Theo343 (takk for meg) skrev (18 minutter siden): Det var heller ikke ment som en moralsk skjennepreken. Synes ærlig talt det bare er trist at vi fortsatt bomber sivile i byer. Slik man i dag eks. gjør i Gaza. Gaza skyter ut raketter først, i motsetning til Ukraina. Ingen raketter og terror fra Gaza = ingen bombing av Gaza. Det er ikke så veldig mye å be om. Endret 15. oktober 2022 av DukeNukem3d 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Just now, DukeNukem3d said: Gaza skyter ut raketter først, i motsetning til Ukraina. Ingen raketter og terror fra Gaza = ingen bombing av Gaza. Ja, jeg vurderte å nevne det også men regnet med at alle visste det? Det er jo ikke bedre at det lander raketter i Tel Aviv. Selvsagt? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 15. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 15. oktober 2022 Arve Synden skrev (1 minutt siden): Tallene fra Oryx omfatter bare bekreftete tap, dokumentert med bilder og/eller video. De er derfor nedre grense for russlands tap, og de reelle tallene er derfor garantert høyere enn de Oryx presenterer. Dette skriver Oryx selv: De relle tapene Russland har ligger dermed sannsynligvis et sted mellom Oryx sine tall og de offisielle ukrainske estimatene. Regelen er at 75 % av all materiell tap blir visuelt dokumentert, selv om kan det faller ned til 50 % eller mindre. Så hvis det er 1,300 tapte stridsvogner - er dette 75 % av all tap, det ment over 1,700 stridsvogner eller halvparten av alle operative stridsvogner i Russland fra T-90 til T-62 (ja, disse inkluderes også med). Det er en mulighet at 2,000-tallet kan bli nådd, for det er massevis av hensatte og inoperative stridsvogner, mange har utslitte motorer som må skiftes ut. Det er omlagt 2,400 ekstra stridsvogner som kan hentes ut, men bare få hundre om gang, mesteparten kommer til å kreve mange måneders arbeid. Indiske stridsvogner som var i Russland, har blitt regelrett stjålet og sendt til Ukraina... i fakta; jeg tror ikke russerne har nok delvarer for å ha så mange stridsvogner i feltet. De er bokstavelig på gulvet nå. Og når det gjelder artilleri, er det voksende tegn på at galskapsplanlegging som å ha for mye artilleri og ammunisjon på feil sted og ukrainernes effektive kontraskytning har fulgt til nettotap - trolig er hele det moderne artillerivåpenet fra dette århundret ødelagt eller bundet ned i Ukraina uten erstatning. Putin brydd seg ikke. Han ødelegge det russiske militæret. En ny Kyiv-offensiv kan bli en total katastrofe, det kan bli hans Kerenskij-offensiv fra 1917, når mobiks og belaruserne skulle bestemme seg for å kaste fra seg våpnene eller vende dem mot deres offiserer. CSTO-landene som nylig så hvordan Lukasjenko tvinges inn, er i ferd med å marsjere raskere ut. USA/EU har blitt den dominerende makten i Kaukasus som tradisjonelt var Russlands bakgård, de tvinge fram en fredsavtale mellom Armenia og Aserbajdsjan med en løsning for Nagorno-Karabakh som burde få internasjonal beskyttelse, og er i full gang med å rykke inn i Sentral-Asia hvor mange er surt over Erdogans destruktive strategi, Xis arroganse og Putins tankeløshet. Mye tyder på at de vil ha hele eks-Sovjet under egne innflytelse, og dermed sette Kina tilbake. Og hvis bin Salman straffes meget hardt samtidig som Iran tas av moderate og pragmatiske krefter som vil ha fred med USA, kan dette vende opp-ned på alt og enhver i hele Midtøsten. USA er i full gang, det ser ut at det er slutten på leken. I Iran er situasjonen katastrofalt for regimelojalistene som etter hvert innser at folkelige misnøye er blitt ukontrollert, og aktuelt er bin Salmans konflikt med USA til fordel for opprørerne ettersom gulfarabisk aggresjon siden 1970-årene (lenge før sjahen var styrtet, Saudi-Arabia var en ekspansiv makt som holdes i sjakk av Persia) styrket presteregimet i Teheran. Vi ser meget store endringer på lengre hold, alt er i det blått. Men USA er på hogget for første gang siden 2011. Russland har falt, og Kina er i en krise fordi Xi har gjort partikongressen som nå åpnes, til en vits, ødela partistatens eksistens... Da Margrete regjerte i hele Skandinavia i slutten på 1300-tallet, var hun en sterk motstander mot krig og innblanding i andres domener langt fra egne sentrale interesser - det gjort hun til den mektigste og klokeste regenten i Skandinavias historie, ikke fordi hun unngikk krig - hun valgt krig når det passer henne - men fordi hun forsto naturen av krig og vold; dette er ukontrollerte naturkrefter ingen kunne holde styr på. Kalmarunionen gikk under fordi hennes etterfølgerne så på krig som en naturlig fortsettelse av disses politikk. Ingen kan vinne på krig. Det er dette som er Putins svakhet, som KGB-instruktøren påpekt, han forstår ikke risikoen og konsekvenser av militaristiske løsninger. 7 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Dette skal være i Sevastopol i dag. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Ser denne for to dager siden. Macron ber Putin om å komme tilbake til forhandlinger. Han advarer også Alexander Lukashenko of Belarus mot å bli mer involvert i konflikten. Ukraine war: 'Come back to the negotiating table,' Macron tells Putin | Euronews Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Dragavon skrev (10 timer siden): Dette skal være i Sevastopol i dag. Jeg så med en gang på landskapet at dette måtte være nært Sveastopol. Fantastisk enkelt å finne eksakt posisjon til både oppskytningen og fotografen. Fotografens adresse er 7. eller 8. etasje, ул. Лиговская, 7 eller 9, Sevastopol, Ukraina. Retningen til pipe-skyggene på hustaket i forgrunnen viser at klokka må ha vært ca 13 lokal tid. Geolokalisering med google maps. Bilde av blokka fra Yandex (russisk Google streetmap): Spoiler Endret 15. oktober 2022 av Simen1 Flere opplysninger 2 3 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden): Det var heller ikke ment som en moralsk skjennepreken. Synes ærlig talt det bare er trist at vi fortsatt bomber sivile i byer. Slik man i dag eks. gjør i Gaza. Hvem er dette vi'et? Gaza rammes svært sjelden av israelsk bombing for øvrig. Lenke til kommentar
minim Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Svein M skrev (38 minutter siden): Ser denne for to dager siden. Macron ber Putin om å komme tilbake til forhandlinger. Han advarer også Alexander Lukashenko of Belarus mot å bli mer involvert i konflikten. Ukraine war: 'Come back to the negotiating table,' Macron tells Putin | Euronews Hvordan våger han å foreslå en diplomatisk løsning! Hiv han på bålet sammen med Musk! Endret 15. oktober 2022 av minim 3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden): Joda, vi har nok utviklet oss litt vi også siden 2011 - håper jeg. https://www.aftenposten.no/verden/i/e1Ld29/i-dag-kommer-granskningsrapporten-om-norges-bombing-av-libya Overhode ingen relevans og null sammenligningsgrunnlag gitt den opprinnelige posten din. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) minim skrev (20 minutter siden): Hvordan våger han å foreslå en diplomatisk løsning! Hiv han på bålet sammen med Musk! Jeg vil tro at det kan være interessant å gjøre avtaler rundt russisk tilbaketrekking fra Kherson området og andre områder Russerene vil trekke seg ut av. Russiske styrker bør også ut av Belarus (grensen mot Ukraina). Endret 15. oktober 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 minim skrev (18 minutter siden): Hvordan våger han å foreslå en diplomatisk løsning! Hiv han på bålet sammen med Musk! Ingen er i mot diplomati eller en diplomatisk løsning. En slik løsning behøver imidlertid ikke innebære at Ukraina gir avkall på landområder og egne rettigheter. Jeg nevnte det tidligere her, og det fungerer best på engelsk. Det er i mine øyne kun to akseptable utfall. Retreatment of Russian forces, or Russian forces retreating. Den først kan forhandles, den andre uunngåelig. Å gå til forhandlingsbordet for å gi Putin en billig utvei er imidlertid ikke noe jeg anser som fornuftig så lenge Russiske styrker ikke er i stand til å oppnå resultater på slagmarken. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå