Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg tenker allierte kan gå inn i Vest-Ukraina, men at man selvsagt ikke er en millimeter innenfor russisk-styrt territorie og det inkluderer Krim og Donbass for å ikke bli sett på som en angrepspart.

Hvis man ikke kan gå inn har Vesten allerede brukt opp sine muligheter. Sanksjonene er så strenge man kan få dem. Ja, man kan sende inn noen flere våpen for å bremse russerne, men jeg tror det er bare et spørsmål om tid før Russland har full militær kontroll.

Endret av kilik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal Vesten gå inn? Slik det ligger an nå, så vil Russland måtte kjempe mot partisaner/gerilja i lang tid dersom de prøver å holde Ukraina. Eventuell nikkedukke-diktator vil få det ekstremt tøft med å holde befolkningen i sjakk. Russland har skaffet seg Afganistan x10. Sannsynligvis vil de måtte dra hjem med halen mellom beina etterhvert. 

Ingen grunn til å risikere WW3 ved å sende inn NATO-styrker. 

Lenke til kommentar
kilik skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker allierte kan gå inn i Vest-Ukraina, men at man selvsagt ikke er en millimeter innenfor russisk-styrt territorie og det inkluderer Krim og Donbass for å ikke bli sett på som en angrepspart.

Hvis man ikke kan gå inn har Vesten allerede brukt opp sine muligheter. Sanksjonene er så strenge man kan få dem. Ja, man kan sende inn noen flere våpen for å bremse russerne, men jeg tror det er bare et spørsmål om tid før Russland har full militær kontroll.

Går vesten inn så har alle tapt. (Hint: Ingen vinnere i atom-krig).

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Dragavon said:

Nei, ikkje i det hele tatt. Eg klarte ihvertfall å forstå at han mener det er mye verre med en full krig mellom Nato-alliansen og Russland enn det som foregår i Ukraina i dag.

Jeg forsto hva han mente, men dette var ordene han brukte.

Bortsett fra det, så er ikke jeg for noen flyforbudssone heller.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, kilik said:

Sansksjonene er strenge, men det vil da ta lengre tid før de når sitt potensiale. Og nei, for NATO eller andre land å involvere seg militært i en krig de ikke kjemper er en dum idé.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Windoge said:

Sansksjonene er strenge, men det vil da ta lengre tid før de når sitt potensiale. Og nei, for NATO eller andre land å involvere seg militært i en krig de ikke kjemper er en dum idé.

USA er i en mer prekær situasjon enn de fleste tror, sammen med flere vestlige land. Sentralbankene trykker penger som det ikke kommer noen morgendag og dette er noe befolkningen vil merke hardt etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (6 minutter siden):

NATO/Europa vil ikke gå inn i Ukraina før vi får en helt ny situasjon og bør heller ikke gjøre det. Og hva jeg mener med "en helt ny situasjon" må du ikke en gang spørre meg om, men krigen må få et paradigmeskifte der Putin benytter slike virkemidler at NATO/Europa for å stoppe dette, tar med mulig bruk av atomvåpen som en del av kostnaden. Det som uansett blir mer og mer overraskende er hvor totalt inkompetent det russiske "forsvaret" fremstår som.  

Lenke til kommentar
1 hour ago, Abigor said:

Det er nok bare et problem i oversettelsen.

"We have no ill intentions" = "We don't want to reveal our ill intentions at this point"

"We have no plans for invading Ukraine" = "We don't want you to think that we are going to invade Ukraine"

Gjelder forsåvidt nesten all kommunikasjon fra autoriteter (også i vårt land) og benyttes strategisk.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Windfarmer said:

NATO/Europa vil ikke gå inn i Ukraina før vi får en helt ny situasjon og bør heller ikke gjøre det. Og hva jeg mener med "en helt ny situasjon" må du ikke en gang spørre meg om, men krigen må få et paradigmeskifte der Putin benytter slike virkemidler at NATO/Europa for å stoppe dette, tar med mulig bruk av atomvåpen som en del av kostnaden. Det som uansett blir mer og mer overraskende er hvor totalt inkompetent det russiske "forsvaret" fremstår som.  

Tror ikke russiske Forsvaret hadde en god plan. Putin trodde de var såpass overlegne at det bare var å rulle inn uten å merke motstand. Så klarer de at på til å sende inn en milevis lang kolonne etter at det ukrainske Forsvaret har skjønt alvoret nok til å sabotere veiene.

Lenke til kommentar

Human Rights Watch sier Russland bruker klasevåpen mot sivilbefolkningen i Ukraina.

Ukraine: Cluster Munitions Launched Into Kharkiv Neighborhoods
https://www.hrw.org/news/2022/03/04/ukraine-cluster-munitions-launched-kharkiv-neighborhoods

Sitat

Russian forces fired cluster munitions into at least three residential areas in Kharkiv, Ukraine’s second largest city, on February 28, 2022, Human Rights Watch said today. These attacks killed at least three civilians.

Interviews with 2 witnesses and an analysis of 40 videos and photographs reveal the use of submunitions delivered by Russian-made 9M55K Smerch cluster munition rockets. The United Nations reported nine civilian deaths and 37 injuries in attacks across the city that day.

Norsk e-tjeneste, Litauens regjering og NATO har også bekreftet dette tidligere.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Human Rights Watch sier Russland bruker klasevåpen mot sivilbefolkningen i Ukraina.

Ukraine: Cluster Munitions Launched Into Kharkiv Neighborhoods
https://www.hrw.org/news/2022/03/04/ukraine-cluster-munitions-launched-kharkiv-neighborhoods

Norsk e-tjeneste, Litauens regjering og NATO har også bekreftet dette tidligere.

Noen videoer også viser boligbygg som blir truffet av en salve bm-21 grad direkte.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Jeg håper at dette ikke medfører at den russiske befolkning vil få ennå større problemer med å få kontakt med omverden, for å få et innblikk i hva som skjer. 

Tolker det som om de kun stanser salg og egen virksomhet, ikke sperrer for bruk eller stenger eksisterende tjenester.

Men kan ta feil..

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Tolker det som om de kun stanser salg og egen virksomhet, ikke sperrer for bruk eller stenger eksisterende tjenester.

Men kan ta feil..

Jeg gjør også det, men Xbox live er vel løpende abonnement som lar folk spille online? Jeg ville jo tro at det kan føre til ytterligere eksponering mot "virkeligheten" i form av voice-chat eller in-game chat. Gitt at ikke alle spill har egne servere med kun russere..

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Ja, deaktivering av microsoft lisenser i Russland for eks. Da vil jo latterlig mange pc’er med win-os bli ubrukelig. I tillegg tipper jeg office-365-pakken og Azure-tjenester også er godt utbredt. Kommer aldri i verden til å skje da

Det er ingen god ide av en rekke grunner.

For det første vil det frata mange vanlige russere tilgang til informasjon fra omverdenen. Det er også garantert en del sykehus o.l. som kjører windows, dersom de slutter å virke kan det fort påvirke kritisk og livsnødvednig infrastruktur. Og tenkt hva slags presedens man innfører. Plutselig låser Kina alt av Huawei produkter og alt annet de produserer fordi de blri sure på resten av verden som ikke lar de ta Taiwan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer om en rakett fra krigen "tilfeldigvis" krysser grensen, for eksempel til et naboland som er med i NATO? Det kan skje ved uhell. Eller det kan hende at Ukraina ser seg så desperate at de gjør det med vilje. Eller til og med avtaler med NATO/USA på forhånd, dersom det hadde vært vilje for å gå inn.

Krig er kaotisk, er da veldig lett at slike situasjoner oppstår?

Lenke til kommentar
jallajall skrev (Akkurat nå):

Det er ingen god ide av en rekke grunner.

For det første vil det frata mange vanlige russere tilgang til informasjon fra omverdenen. Det er også garantert en del sykehus o.l. som kjører windows, dersom de slutter å virke kan det fort påvirke kritisk og livsnødvednig infrastruktur. Og tenkt hva slags presedens man innfører. Plutselig låser Kina alt av Huawei produkter og alt annet de produserer fordi de blri sure på resten av verden som ikke lar de ta Taiwan.

Nei, som jeg også nevnte (dog i en EDIT). Så vil det aldri i verden skje, og godt er det. Bla for grunner som du skisserer her :)

Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 minutter siden):

Hva skjer om en rakett fra krigen "tilfeldigvis" krysser grensen, for eksempel til et naboland som er med i NATO? Det kan skje ved uhell. Eller det kan hende at Ukraina ser seg så desperate at de gjør det med vilje. Eller til og med avtaler med NATO/USA på forhånd, dersom det hadde vært vilje for å gå inn.

Krig er kaotisk, er da veldig lett at slike situasjoner oppstår?

Det går nok bra om Russland hevder det var feil og at det ikke skjer gjentatte ganger. Men igjen de sa jo at før Ukraina bare var en øvelse selv til soldatene sine. Så Russland er absolutt ikke til å stole på...

Jeg er derimot ganske sikker på at Putin vil angripe NATO land, det er kun spørsmål om tid og kynisk taktikk. Er feks ikke en tilfeldighet at Ukraina krigen startet like etter en langvarig Corona pandemi....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke m72 er best egnet til den kolonnen, men med min sterkt begrensende viten om noe som helst som har med det militære, våpen, taktikk og strategi så vil jeg fremdeles tro at m72 er en by å guerilla krigers våte drøm, så lett så mobil, man dukker opp sprenger noe, forsvinner, men altså skal ikke utale meg altfor mye om noe jeg egentlig ikke forstår.

Altså, å skyte på de lette kjøretøyene i kolonnen ville den isolert sett vært ypperlig til.

Å oppsøke mindre styrker ute i felten og skyte på dem, jo, det også. 

Men, å tas seg ut til denne kolonnen og skyte fra mindre enn 300 m på en så stor styrke, da skal du i alle fall ha en jækla effektiv og godt skjermet rute ut om du ikke planlegger en enveistur. 

Da er det mer hensiktsmessig med fly, droner, Javelin og andre våpen med bedre rekkevidde. 

Når disse styrkene er kommet nærmere, du har bedre kontroll på omgivelsene, har mulighet til å bevege deg mer fritt. Da er det et lett anvendbart våpen som ikke krever mye av skytteren rent teknisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...