Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Casey skrev (2 timer siden):

I stedet for trådkupping, start heller en egen tråd om krigsforbrytelser.

Krigsforbrytelser og hva en "krigsforbrytelse" består av, har vært et hovedtema på denne strengen i over syv måneder.

En av variantene er at en FN nasjon - eksempelvis Russland - etter FN pakten ikke kan iverksette en uprovosert angrepskrig mot et annet FN land - i dette tilfellet Ukraina.

En klar krigsforbrytelse.

Andre varianter av "krigsforbrytelser" er der ensidig krig mot rene sivile mål er en klar krigsforbrytelse, vi har også andre varianter som at bruk av voldtekt og barnebortføring er en lovlig eller ulovlig del av krigen.

Du ber meg opprette en egen tråd om krigsforbrytelser? Og det hevder du etter at vi har snakket om krigsforbrytelser og hva som er rettferdig i over syv måneder?

Jeg har et råd til deg: Oppett en ny tråd på Diskusjon.no:

" Er Bergbys pølsesennep bedre eller dårligere enn Idun's pølsesennep?"

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (22 minutter siden):

Her er det da brudd på lovene som gjelder for "vanlig" sivil droneflyging. Dronen skal være innenfor synsvidde og fly max 120m høyt. Så med mindre det du snakker om er spionasje, eller flyging med en eller annen form for spesial-lisens, er det ikke greit å spre slik info.

Det er ganske strenge regler for dette og nei denne type flyging er ikke lov men fult mulig og er hverken dyrt eller vanskelig, det var poenget.
Blir du derimot oppdaget vil det også komme retslige skritt i din retning i tillegg så det var på ingen måte en oppfordring til ulovlige aktiviteter men heller for å vise hvor enkelt det kan være.
Og for de som vil drive spionasje på denne måten så er ikke det jeg skiver noe hemmelighet heller så ser ikke problemer med å "spre slik info"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Putler's sjefspropagandist på rassisk TV skulle nok gjerne kunnet spole tiden tilbake...:

Putin-støttespiller: - Den verste forbrytelsen

Putins favoritt på russisk TV hjemsøkes av en tale han holdt i 2008.

Vladimir Solovjov kalles Vladimir Putins favoritt på russisk TV. Den svært populære russiske programlederen er kjent for å være en av presidentens mest lojale støttespillere i media. Han har siden starten offentlig støttet Putins krig i Ukraina.

Derfor vekker et gammelt klipp nå oppsikt på sosiale medier. Videoen er et utdrag fra en tale Solovjov holdt i Moskva kunstnerteater i 2008. Der sier han noe han neppe kunne sagt i 2022.

- Det vil aldri bli noen krig mellom Russland og Ukraina fordi enhver person som på fullt alvor prøver å foreta en slik handling er kriminell, heter det i videoen som er delt på Twitter av BCC-journalisten Francis Scarr.

Putin-støttespiller: - Den verste forbrytelsen (dagbladet.no)

Endret av Gjest MKII
  • Liker 7
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Windfarmer said:

Det er minst like 1970, og uendelig arrogant å fortelle en meddebattant hva som gjelder og ikke.

Og en som påberoper seg "veldig 2017"  - uansett retning - som en slags standard, må jo være usedvanlig korttenkt og ha et historisk perspektiv som en husflue.

Kanskje du burde ta en pause fra tastaturet? Personangrep og drittslenging helt ubegrunnet er og ukult.

Selv stikker jeg for du skaper dårlig stemning her. Slikt orker jeg ikke forholde meg til. Du gjør jo hva du vil, tydeligvis. Ha en fin helg. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Kanskje du burde ta en pause fra tastaturet? Personangrep helt ubegrunnet og ukult.

Selv stikker jeg for du skaper dårlig stemning her. Slikt orker jeg ikke forholde meg til. Du gjør jo hva du vil, tydeligvis. Ha en fin helg. 

det er strøket, da kan du stryke ditt

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stakkars Putin. Arresterer egne borgere på T banen og sender dem i skyttergravene.

Som om det spiller noen rolle om det er 10 eller 100 mann i skyttergrava når Ukrainerne bomber dem med amerikanske raketter.

Mye komiske videoer på Telegram av russiske kvinner som filmer tvangsververne som ligger på lur etter de russiske mennene.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ryktes at USA har vedtatt en lov som sier at amerikanske borgere som arbeider for kinesiske halvledereprodusenter må slutte eller miste statsborgerskapet sitt.

Dette har stoppet deler av den kinesiske industrien på dagen visstnok.

Endret av Regenburg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (10 minutter siden):

Mye komiske videoer på Telegram av russiske kvinner som filmer tvangsververne som ligger på lur etter de russiske mennene.

Litt rart at russerne ikke benytter kvinner som soldater. Dette gjør bl.a. Ukraina med stort hell - og motiverte kvinnfolk skal man ikke kimse av. Men kanskje sosiale media der borte vil gå enda mer i mot putin om de skulle begynne å gå den veien - og noen må vel være igjen for å oppdra neste generasjon soldater. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (5 minutter siden):

Litt rart at russerne ikke benytter kvinner som soldater. Dette gjør bl.a. Ukraina med stort hell - og motiverte kvinnfolk skal man ikke kimse av. Men kanskje sosiale media der borte vil gå enda mer i mot putin om de skulle begynne å gå den veien - og noen må vel være igjen for å oppdra neste generasjon soldater. 

Tanken er jo at de som mobiliseres er folk med militærerfaring, minimum verneplikt. Blir vanskelig å forklare hvorfor kontordamer og mattelærerinner sendes i skyttergravene med en ak47. 

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (9 minutter siden):

Russiske soldater er neppe ønske-selskap for noen kvinne, russisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (11 minutter siden):

KILDER?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O88rq3/putin-mobiliseringen-naermer-seg-slutten

På spørsmål om han angrer på noe, svarer Putin kontant «nei».

– Det som skjer i dag, er ubehagelig, men det er det riktige, sier han.

I talen sier Putin også at det ikke lenger er nødvendig med omfattende angrep mot Ukraina som de Russland gjennomførte mandag. Årsaken skal være at de allerede har tatt ut de fleste målene de hadde bestemt seg for.

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...