Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Peccable said:

Fremtreden til Musk er litt mistenkelig. Han startet med å aktivt å gi materiell støtte, så plutselig bytter han til å være på grensen til russisk nikkedokke. Får meg til å tro at noe skjer bak kulissene. Eller har Putin klart å få et pressmiddel på han på et vis?

Å kalle han en russisk nikkedukke er å overdrive. Utover å komme med en "hot take" av krigen på twitter er det han aktivt har gjort som man kan være uenig med han å nekte aktivere Starlink på Krim. Og han er på ingen måte den eneste som er uenig i at Ukraina skulle forsøke ta tilbake Krim. Ja, i en perfekt verden så klarer Ukraina ta tilbake Krim, men sannynligheten for at Russland skulle klare å befeste Krim med nok vernepliktige til å holde på områdene, uansett hva Ukraina gjør, er overhengende stor. Det er nesten en øy, og Ukraina har ingen marine. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peccable skrev (6 minutter siden):

Fremtreden til Musk er litt mistenkelig. Han startet med å aktivt å gi materiell støtte, så plutselig bytter han til å være på grensen til russisk nikkedokke. Får meg til å tro at noe skjer bak kulissene. Eller har Putin klart å få et pressmiddel på han på et vis?

Jeg tror ikke vi trenger lure på hvilken side han *egentlig* er på, donerte starlink-terminaler taler et veldig tydelig språk der.

Derimot så er han hverken diplomat eller spion og jeg mistenker at han kanskje er mer påvirkelig overfor russisk press enn det han er klar over selv. Husk på at også NATO lar seg påvirke av Russlands rasling med atomsabelen. Hvorfor skulle Musk være annerledes?

Musk burde overlate den operative kontrollen over starlinks ukraina-operasjoner til 'noen andre'. Om han gir kontrollen til amerikanske myndigheter frivillig unngår han kanskje at de *tar* kontroll over starlink.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var det som tok ned dagens 4 KA-52? 

I går røk det vel et fra gode gamle Stinger. Det blir interessant om noen av de nyeste systemene (nasams, iris-t, gepard etc) allerede er begynt å plukke ned helikoptre, eller om de nye beholdes til kryssermissiler på vei til byene. Har mest tro på enn så lenge at helikoptre tas ned av manpads.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, SilverShaded said:

Tro i vei, du....hvor grensa går, vet vi ikke, ihvertfall ikke foreløpig. 

Ingen grunn til at tro no annat. Tusenvis av sivile ukrainere er kvestet, torturert, voldtatt og drept i denne krigen. Og du tror cs gass involverer Nato? listen over krigsforbrytelser russland er skyldig i er allerede veldig lang. Ingen reaksjon. Cs gass er nok ingen trigger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (14 minutter siden):

Merkelig lite i media om brannbombingen av en by i Ukraina i går som jeg så noen skrev om her for noen sider siden. Ikke sett ett ord om det i media. Hvis ikke det er krigsforbrytelser vet ikke jeg..

NRK har en relatert notis. Skjedde jo i går kveld, så gi det litt tid. Vanskelig å geolokalisere videoen fordi det var på natta, og norske medier er særs forsiktige uten noe mer håndfast. Det eneste vi vet er at det skjedde i/ved Nikopol, ifølge vitner og distriktssjefen Yevhen Yevtushenko.

Det dukket opp en overvåkingsvideo i natt, så forhåpentligvis blir det nå etterhvert mulig å verifisere.

Den ligger her: https://t.me/UkraineNow/20779

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Musk ønsker å stenge Starlink da han føler Ukraina maner opp til Atomkrig. 

Her er timeline:

Musk sender noen Starlink enheter til Ukraina og melder det til alle nyhetsbyråder som finnes

USA kjøper Starlink og leverer mange enheter i USA, Musk tjener mye penger på dette.

Det er kun Kina og Russland som vil stenge ned Starlink. 

https://www.businessinsider.com/elon-musk-blocks-starlink-in-crimea-amid-nuclear-fears-report-2022-10?r=US&IR=T

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

I forhold til dette vil jeg bare si at jeg har null tro på at det kommer noen som helst reaksjon på bruk av tåregass i Ukraina.

Da måtte det i så fall være enormt omfang.

Du skal ikke se bort i fra at det kommer en fordømmelse eller to!

Lenke til kommentar
4 minutes ago, DrAlban3000 said:

Musk ønsker å stenge Starlink da han føler Ukraina maner opp til Atomkrig. 

Her er timeline:

Musk sender noen Starlink enheter til Ukraina og melder det til alle nyhetsbyråder som finnes

USA kjøper Starlink og leverer mange enheter i USA, Musk tjener mye penger på dette.

Det er kun Kina og Russland som vil stenge ned Starlink. 

https://www.businessinsider.com/elon-musk-blocks-starlink-in-crimea-amid-nuclear-fears-report-2022-10?r=US&IR=T

Her ligger det ikke bare en hund begravet, men en haug med råtten fisk, noen ugler med mose og annet raskt i tillegg.

Elon var superhappy for å støtte UA med SL i starten, nå mener han de maner til atomkrig..? Hva i ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (10 minutter siden):

Her ligger det ikke bare en hund begravet, men en haug med råtten fisk, noen ugler med mose og annet raskt i tillegg.

Elon var superhappy for å støtte UA med SL i starten, nå mener han de maner til atomkrig..? Hva i ....

Han gjorde en meget god avtale som ga han ekstremt god pr og mye penger. De fleste Musk-fans tror han har betalt dette selv.

Jeg tror han er en sleip selger og jeg tror han er kjøpt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pop skrev (14 minutter siden):

Elon var superhappy for å støtte UA med SL i starten, nå mener han de maner til atomkrig..? Hva i ....

Ikke helt. Russerne har fortalt Elon, enten direkte eller indirekte, at Ukrainske angrep på Krim vil kunne føre til atomkrig. Det er nesten helt sikkert en bløff men det er en sjanse han ikke er villig til å ta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DrAlban3000 said:

Han gjorde en meget god avtale som ga han ekstremt god pr og mye penger. De fleste Musk-fans tror han har betalt dette selv.

Jeg tror han er en sleip selger og jeg tror han er kjøpt

Det meste av de donerte terminalene er dekket av SpaceX. Det skal være 25.000 terminaler i Ukraina, der 1.500 stk ble dekket av USAID.

Riktignok har andre myndigheter og privatpersoner også bidratt, og dette utgjør også en betydelig andel.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

De tablettene som vi testes med er noe veldig forskjellig fra det som brukes i krig. 

Bare antall. Det er vel noe sånt som 300 stk tabletter i en tåregassgranat. (Og jeg har hørt om ett tilfelle der de ikke hadde løse tabeletter og brukte en granat i stedet. Det ble i overkant mye gass.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det meste av de donerte terminalene er dekket av SpaceX. Det skal være 25.000 terminaler i Ukraina, der 1.500 stk ble dekket av USAID.

Riktignok har andre myndigheter og privatpersoner også bidratt, og dette utgjør også en betydelig andel.

USA endte opp med å stå for 8 av 15 milliarder, samt kjøpe enhetene av Musk for overpris. Elon endte opp med å tjene på dette, som sikkert er helt tilfeldig når man driver med bistandsarbeid. Det er utrolig mange tilfeldigheter som taler en vei, men heldigvis er det tynne argumenter om hva Elon "egentlig" mener.

https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_test

"A USAID spokesperson told the Post in a statement that the “delivery of Starlink terminals were made possible by a range of stakeholders, whose combined contributions valued over $15 million and facilitated the procurement, international flights, ground transportation, and satellite Internet service of 5,000 Starlink terminals.”

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DrAlban3000 said:

USA endte opp med å stå for 8 av 15 milliarder, samt kjøpe enhetene av Musk for overpris. Elon endte opp med å tjene på dette, som sikkert er helt tilfeldig når man driver med bistandsarbeid. Det er utrolig mange tilfeldigheter som taler en vei, men heldigvis er det tynne argumenter om hva Elon "egentlig" mener.

https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_test

"A USAID spokesperson told the Post in a statement that the “delivery of Starlink terminals were made possible by a range of stakeholders, whose combined contributions valued over $15 million and facilitated the procurement, international flights, ground transportation, and satellite Internet service of 5,000 Starlink terminals.”

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/08/us-quietly-paying-millions-send-starlink-terminals-ukraine-contrary-spacexs-claims/

"On Tuesday, the United States Agency for International Development (USAID) announced it has purchased more than 1,330 terminals from SpaceX to send to Ukraine, while the company donated nearly 3,670 terminals and the Internet service itself."

"USAID agreed to purchase closer to 1,500 standard Starlink terminals for $1,500 apiece and to pay an additional $800,000 for transportation costs, documents show, adding up to over $3 million in taxpayer dollars paid to SpaceX for the equipment sent to Ukraine."

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/08/us-quietly-paying-millions-send-starlink-terminals-ukraine-contrary-spacexs-claims/

"On Tuesday, the United States Agency for International Development (USAID) announced it has purchased more than 1,330 terminals from SpaceX to send to Ukraine, while the company donated nearly 3,670 terminals and the Internet service itself."

Det står mer der Espen. Du må se på kostnad og inntjening, ikke klippe ut et tilfeldig utsnitt. USA kjøpte 1330 terminaler oooooog…? Hva mer Espen? Hva betalte de?
 

Jeg gidder ikke dra deg sparkende igjennom dette Espen, du får ha din tro i fred akkurat som andre religiøse.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Så hva er dette godt for egentlig? Å hale tiden ut noen timer?

Dette lurer du vel egentlig ikke på, gjør du vel? Om du er i tvil om hva formålet er og faktisk ikke skjønner Norges standpunkt (et standpunkt de trolig har grei støtte for i befolkningen også) kan du bare begynne å lese kronikkene i alle dagsavisene fra 24. februar og frem til i dag. Mesteparten står der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...