Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Den internasjonale katteorganisasjonen Fédération Internationale Féline opplyser torsdag at alle russiske katter nå er utestengt fra organisasjonens konkurranser på verdensbasis.

lets show them!!! Dialog inngås ila natta

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Lodium said:

rekkevidden til m72 er vel på rundt 300 meter

Når jeg var i forsvaret så var dette nok til å ikke bli oppdaget nattestid i skogen dersom man snek  seg fram

og krøp og ålte de siste 100 metrene på de som spilte FI

300 meter er jo masse. Jeg husker minst to anledninger jeg var under 5 meter unna og ikke ble oppdaget. Men det var tilfeller der fienden var i bevegelse og plutselig kom i min retning og man måtte bare legge seg ned og håpe på det beste, med fingeren på avtrekkeren.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

300 meter er jo masse. Jeg husker minst to anledninger jeg var under 5 meter unna og ikke ble oppdaget. Men det var tilfeller der fienden var i bevegelse og plutselig kom i min retning og man måtte bare legge seg ned og håpe på det beste, med fingeren på avtrekkeren.

Joa, jeg sier ikke at 5 meter er umulig 

men jo nærmere du kommer jo vanskligere blir det

og er det i en skog så er det veldig vanskelig å ikke lage lyder, greiner og kister som brekker etc

og enda vanskligere dersom du har ett helt kompani med deg

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (12 minutter siden):

Hva vil verden si om russerne greier å fucke opp enda et atomkraftverk i Ukraina. Skal Vest Europa da enda en gang benytte milliarder på å bygge en sarkofag over det også?  

det verste er at det blir vanskelig å gjøre avbøtende tiltak mens krigen fortsatt pågår og reaktorene lekker. Vi så hvilke resurser som krevdes i Tjernobyl, det blir vanskelig å utføre arbeid med å dekke til osv. hvis kulene og granater fortsatt fyker gjennom lufta i regionen.

Men i et slikt scenario hadde kanskje selv Putin tatt til vettet? Avhengig av vær & vind, kan det jo blåse over grensa til Russland og. Så det hadde muligens blitt en "game changer" hvor Putler gikk med på våpenhvile og trygg passasje for alle innvolverte som trengtes til å reparere/begrense skadene.

Men, han er vel ikke helt til å stole på, så 50/50 sjanse bare. :roll:

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (34 minutter siden):

Hva vil verden si om russerne greier å fucke opp enda et atomkraftverk i Ukraina. Skal Vest Europa da enda en gang benytte milliarder på å bygge en sarkofag over det også?  

Ettersom Russland ganske raskt tok kontroll over Chernobyl NPP tidlig under invasjonen, hva skal de med et kraftverk under dekommisjonering og et område under tilbakeføring til naturen?
Reaktor 4 vil jo ta mange tiår å rive og er slettes ingen billig oppgave som nå faller alene på Russland.
Planen med den nye sarkofagen var jo å dekke til den gamle sarkofagen og innen 100 år få revet hele reaktoren.
Levetiden på den nye sarkofagen er lanlagt til 100år.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (55 minutter siden):

Husk at vi snakker om symboler her. Og ikke nødvendigvis permanente. 

Jeg kan til en viss grad forstå det i nasjonal idretter som ishockey hvor halve nasjonen slår seg på brystet og skåler for egen nasjons overtreffelighet.

Jeg tror ikke at paralympics passer med den malen.

Og bøker… nei. Russland blir ikke rik av forfatterprovisjoner, men vi blir klokere av å lese.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (15 minutter siden):

Den internasjonale katteorganisasjonen Fédération Internationale Féline opplyser torsdag at alle russiske katter nå er utestengt fra organisasjonens konkurranser på verdensbasis.

lets show them!!! Dialog inngås ila natta

flere som hiver seg på.

Den globale Brevdue-foreningen melder at de slutter med å levere post til Russland.

LtjOCeo.png

Lenke til kommentar

Altså, jeg er veldig enig i EU sine sanksjoner og at man går etter oligarkene, men denne "sanksjon iveren" blant private selskaper og organisasjoner tar jo helt av. De prøver jo å overgå hverandre, hvem kan liksom "sanksjonere" Russland mest.
Hvis ikke dette er et typisk eksempel på en SOME trend så vet ikke jeg. Hva blir det neste? Jeg legger merke til at selv Disney, det kyniske selskapet har boikottet Russland, men Coca Cola tror jeg holder stand enda, helt sikker Nestle også, de hadde helt sikkert invadert et land hvis de kunne:lol:

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg er veldig enig i EU sine sanksjoner og at man går etter oligarkene, men denne "sanksjon iveren" blant private selskaper og organisasjoner tar jo helt av. De prøver jo å overgå hverandre, hvem kan liksom "sanksjonere" Russland mest.
Hvis ikke dette er et typisk eksempel på en SOME trend så vet ikke jeg. Hva blir det neste? Jeg legger merke til at selv Disney, det kyniske selskapet har boikottet Russland, men Coca Cola tror jeg holder stand enda, helt sikker Nestle også, de hadde helt sikkert invadert et land hvis de kunne:lol:

Carlsberg valgte ikke å hoppe på den nye trenden (ennå) 😄 men ja - dette tar helt av. No more Nike for russia

• Liker 1
Lenke til kommentar

Exclusive: Ukraine Pushes to Unplug Russia From the Internet  (CNN)

Ukrainian officials are asking a key organization responsible for the operation of the internet to disconnect all Russian sites from the global computer network of networks, Rolling Stone has learned.

Ukraina vil at ICANN og RIPE skal trekke tilbake IP-adresser som benyttes av russiske ISPs, nullroute .ru domenet og blokkere dns tjenere. Ikke til at det kommer til å funke i praksis, men bare i hele tatt å foreslå noe sånn håper jeg fører til at gov.ua blokkeres hos mottakerne slik at de slipper å få mer søppelepost fra vedkommende.

WEAK!

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (5 timer siden):

De baltiske landene er neste på Russlands liste dersom Ukraina faller, advarer president Volodymyr Zelenskyj, som mener dialog er eneste løsning på krigen.

– Dersom vi ikke eksisterer mer vil, Gud forby, Latvia, Litauen og Estland være neste på lista. Tro meg, sa den ukrainske presidenten på en pressekonferanse torsdag.

Russiske og ukrainske forhandlere innledet torsdag en ny runde med samtaler i Hviterussland. Russland krever blant annet at Ukraina anerkjenner Krim-halvøya som en del av Russland, i tillegg til at to selverklærte republikkene Donetsk og Luhansk i Øst-Ukraina blir anerkjent av Ukraina.

Torsdag gjentok Zelenskyj ønsket om å snakke med sin russiske motpart, Vladimir Putin, noe han mener er «den eneste muligheten til å stanse krigen».

Jeg har tidligere kjent folk fra Baltikum og kan bare bekrefte at de er smertelig klar over at Russland har de på ønskelista. Det blir i så fall ikke første gangen makta i Kreml bedriver folkemord i den regionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av disse boikottutspillene kommer fra selskaper som uansett ikke kan fortsette driften i Russland, så det de går ut med er bare pr og for å få goodwill.

Omtrent like stor praktisk effekt som utsagnet om at oljefondet fryser sine verdier i Russland. De hadde jo uansett ikke fått gjort noe med disse investeringene nå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke det mest muntre jeg noensinne har skrevet, men det pågår som vi vet kraftige kamper rett utenfor kjernekraftverket i Enerhodar og det har vært flere eksplosjoner rett utenfor hovedinngangen til anlegget, og det ser ut til å brenne ute på plassen.

Man kan, beskrivende nok for tidsalderen vi lever i, se dette direkte via webkameraet fra anlegget.

Det er 4. mars 2022 og vi ser direktebilder av full krig på parkeringsplassen utenfor Europas største atomkraftverk. Fy faen.

EDIT: Bekreftes at russerne beskyter anlegget:

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
3 hours ago, Lodium said:

Man skal ikke undervurdere gode gamle Molotov

noen titalls brannbomber nært motor, drivstofftank eller ned i luken der mannskapet er kan fort bli ubegagelig

Her er en video der ukrainerne kaster brannbomber mot en APC

Denne videoen er fra Maidan protestene i 2014 [1]...

Edit: Ser at noen allerede har kommentert dette. Du burde uansett ha linket til en video med riktig tittel eller eventuelt skrevet i teksten at tittelen var villedende. 

[1] https://www.reuters.com/article/factcheck-ukraine-russia-idUSL1N2V10GK 

Endret av Plonky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...