Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (13 minutter siden):

apropos de 2000 M72 som ble sendt fra Norge i dag, så håper jeg myndighetene har lagt ved en Disclaimer på ukrainsk "må ikke brukes mot russiske tanks" for M72 er virkelig pinglete greier (sammenlignet med det meste annet innen anti-tank våpen)

ser for meg en stakkars ukrainsk soldat/frivillig som overmodig stepper ut i veien "for å lage mos" av innkomne tanks. Det vil bare prelle av. Kan vel kun brukes på helt lett pansrede kjøretøy.

Vi sprengte nå fjell med de når jeg var i førstegangstenesten iallefall og kappa trær med 12.7 :rofl:så å skyte mot beltene vil nok gjøre skade, så kan de hive noen Molotov's over den etterpå for deretter å plaffe ned mannskapet når de synes det blir for varmt inni der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Dragonlove said:

Vi sprengte nå fjell med de når jeg var i førstegangstenesten iallefall og kappa trær med 12.7 :rofl:så å skyte mot beltene vil nok gjøre skade, så kan de hive noen Molotov's over den etterpå for deretter å plaffe ned mannskapet når de synes det blir for varmt inni der.

Man skal ikke undervurdere gode gamle Molotov

noen titalls brannbomber nært motor, drivstofftank eller ned i luken der mannskapet er kan fort bli ubegagelig

Her er en video der ukrainerne kaster brannbomber mot en APC

Endret av Lodium
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, iblazeqt said:

Det hadde vært så sjukt digg om India arresterte Putin på dette, på direkten.. 

Det tror jeg ikke de kommer til å gjøre iom det er mange rapporter i sosiale medier på at indere som prøver å komme seg unna utsettes for diskriminering og trakkasering.

(Det er også ubekreftede videoer som viser Azov som arresterer og skyter sivile som prøver å rømme, men er vel neppe indere)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Russland sendes hjem fra paralympics, og noen (rett nok Ukrainas PEN) tar til orde for boykott av Russisk litteratur.

Jeg tror ikke at det er veien å gå.

-k

Mange av de kan ikke gå…

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Russland sendes hjem fra paralympics, og noen (rett nok Ukrainas PEN) tar til orde for boykott av Russisk litteratur.

Jeg tror ikke at det er veien å gå.

-k

Handler vel mer om hvilken signaler man vil sende, jeg synes ikke det er riktig at De skal få være med på alle slags arrangement som om ingenting skjer, engang når/om/hvis Russland får nytt styre med folk som er normale synes jeg de kan få komme tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (40 minutter siden):

Tror du ikke da at han må bruke laaang tid på å skaffe økonomi til å føre en ny krig? 

Jeg forstår ikke hvordan Europa kan forholde seg til Russland som en seriøs stat så lenge Putin sitter i ledelsen. Løsningen her kan ble en eller annen avtale som avslutter krigen, men vil Europa og USA deretter bare lette på sanksjonene og fortsette som før? Hva med de enorme skader han allerede har påført Ukrainia, og ikke minst de han vil påføre de neste dagene hvis de mørkeste spådommene slår til. Skal Europa sitte å se på titusener av uskyldig døde ukrainere og en enorm flykning krise som vil prege kontinentet i lang tid, uten at russerne skal få gnidd inn i trynet hvem som var ansvarlig for dette? Jeg tror ikke Europa og USA la han slippe unna med dette ved at han får Krim og de to østlige provinsene pluss pluss så er alt glemt? 

Jeg kan jo minne om at USA har beslaglagt russiske statlige verdier tilsvarende et halvt norsk oljefond. Vi kan begynne med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 minutter siden):

Vi sprengte nå fjell med de når jeg var i førstegangstenesten

haha, nå tar du i?

jeg har også skutt med de i førstegangstjenesten, riktignok var de modifisert til rødfis, men troppen fikk ved ett tilfelle ett stk. skarp granat på øvelsesfeltet, slik at vi skulle få se virkning på ordentlig. Husker jeg ikke ble særlig imponert, for å si det sånn.

Hvis vi sammenligner M72 med Javelin som USA har sendt, så  sier de fysiske fakta det meste. En M72 veier rundt 4 kilo, en Javelin 22 kg.

Kanskje en urettferdig sammenligning da, men jeg frykter som sagt at noen ukrainere som får dyttet en M72 i hendene, kanskej vil opptre overmodig. Det tryggeste er nok å kun gå i konfrontasjon med vanlige militær-kjøretøy, hvis ikke må du nesten få en ned gjennom luka på tanksen, men hva er oddsen for det?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

haha, nå tar du i?

jeg har også skutt med de i førstegangstjenesten, riktignok var de modifisert til rødfis, men troppen fikk ved ett tilfelle ett stk. skarp granat på øvelsesfeltet, slik at vi skulle få se virkning på ordentlig. Husker jeg ikke ble særlig imponert, for å si det sånn.

Hvis vi sammenligner M72 med Javelin som USA har sendt, så  sier de fysiske fakta det meste. En M72 veier rundt 4 kilo, en Javelin 22 kg.

Kanskje en urettferdig sammenligning da, men jeg frykter som sagt at noen ukrainere som får dyttet en M72 i hendene, kanskej vil opptre overmodig. Det tryggeste er nok å kun gå i konfrontasjon med vanlige militær-kjøretøy, hvis ikke må du nesten få en ned gjennom luka på tanksen, men hva er oddsen for det?

Nei, vi skjøt mot ett fjell, da var det ikke de øvelsesgranatene vi brukte. Det var ikke sånn at vi sprengte ett helt fjell i lufta men det løsnet mye stein ifra den fjellsiden.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan Europa kan forholde seg til Russland som en seriøs stat så lenge Putin sitter i ledelsen. Løsningen her kan ble en eller annen avtale som avslutter krigen, men vil Europa og USA deretter bare lette på sanksjonene og fortsette som før? Hva med de enorme skader han allerede har påført Ukrainia, og ikke minst de han vil påføre de neste dagene hvis de mørkeste spådommene slår til. Skal Europa sitte å se på titusener av uskyldig døde ukrainere og en enorm flykning krise som vil prege kontinentet i lang tid, uten at russerne skal få gnidd inn i trynet hvem som var ansvarlig for dette? Jeg tror ikke Europa og USA la han slippe unna med dette ved at han får Krim og de to østlige provinsene pluss pluss så er alt glemt? 

Jeg kan jo minne om at USA har beslaglagt russiske statlige verdier tilsvarende et halvt norsk oljefond. Vi kan begynne med det.

Nei nettopp, derav skjønner jeg ikke hvordan Russland kan ha midler til å fortsette en krigføring utover Ukraina. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Det var ikke sånn at vi sprengte ett helt fjell i lufta men det løsnet mye stein ifra den fjellsiden.

ja, det har kanskje blitt skutt mot det punktet i 20 år, så ikke rart det blir porøst etterhvert :D

Lenke til kommentar
16 hours ago, kremt said:

Siden Sovjet unionens fall har USA og NATO presset Russland lenger og lenger øst ved å ta inn mange nye medlemsland i NATO. Russland føler seg nå svært presset siden Ukraina er sånn halvveis medlem også. De er såpass presset at de begynner å inngå samarbeid med CCP, som er relativt generøs med sin støtte. De er heller ikke influenset av vestlige land eller lar seg styre på noen måte. Sånn som jeg ser det kan NATO ha tatt for stort bitt av øst europa. Når to stormakter samler kreftene sine kan det bli svært farlig.

Bare for å oppklare. NATO tar ikke inn land som ikke vil være der. NATO tar inn nye medlemmer basert på søknad samt diverse politiske faktorer i søkerlandet. Det er en viss nyanseforskjell mellom det at "NATO utvider" og det at nye land søker medlemskap. Vi ser nå at debatten om medlemskap kommer opp igjen i både Finland og Sverige. Dette uten at NATO driver frem prosessen.

Putin sliter litt med å forstå seg selv. Han fremstår for grensestatene som en potensiell trussel samtidig som han er redd for at de samme statene skal søke seg inn i NATO. Det er ikke mye logikk i det han holder på med. 

Endret av Diggerman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

ja, det har kanskje blitt skutt mot det punktet i 20 år, så ikke rart det blir porøst etterhvert :D

Det kan godt vær, jeg er klar over at det ikke er ett så voldsomt kraftig våpen, men brukt riktig så vil det gjøre grei skade.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Det kan godt vær, jeg er klar over at det ikke er ett så voldsomt kraftig våpen, men brukt riktig så vil det gjøre grei skade.

joda, noen gode treff blir det nok. Er vi "heldige" så dukker det kanskje opp noen video-snutter etterhvert hvor M72 har vært i bruk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragonlove said:

M72 er først og fremst ett våpen mot lettpansrtete kjøretøy  og den 64 km lange kolonnen besto mye av sånt også.

Bare snike fram ett kompani utstyrt med masse m72 til ett bakholdsangrep så skaper man fort kaos

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (43 minutter siden):

for M72 er virkelig pinglete greier (sammenlignet med det meste annet innen anti-tank våpen)

ser for meg en stakkars ukrainsk soldat/frivillig som overmodig stepper ut i veien "for å lage mos" av innkomne tanks. Det vil bare prelle av. Kan vel kun brukes på helt lett pansrede kjøretøy.

Det er egentlig helt greit, ingen vits i og bruke prima shit på lett pansra når det kan brukes på tanks, det er bra og ha variasjon, forskjellige våpen til forskjellige mål. De kan kanskje være bra til og ødelegge forsyningslinje ? Muligens en del lettpansra med muligheter for sekundære eksplosjoner ?

Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

M72 er først og fremst ett våpen mot lettpansrtete kjøretøy  og den 64 km lange kolonnen besto mye av sånt også.

Bare snike fram ett kompani utstyrt med masse m72 til ett bakholdsangrep så skaper man fort kaos

Det hadde visst vært en del angrep på konvoien allerede, men er ikke så mye vi har hørt om det, men om de hadde fått tatt ut en del kjøretøy der så hadde det nok gjort en god del ja, nå vet ikke jeg hvordan veien ser ut, men det er godt mulig at det kan være stupbratt noen steder at det ikke er mulig å kjøre forbi enkelte steder muligens.

Lenke til kommentar

Video fra Berlin Hauptbanhof. Hundrevis av mennesker har møtt opp og står i kø for å tilby gratis overnatting til ukrainere på flukt. Frivillige bruker megafoner for å organisere. Det er ventet rundt seks tog fra Polen i løpet av kvelden, alle er fulle av flyktninger.

Spoiler

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Amerikanske Pentagon og det russiske forsvarsdepartementet har opprettet en ny direktelinje for å unngå «feilberegninger, militærhendelser og eskalering», sier en amerikansk myndighetsperson til nyhetsbyrået Reuters.

Denne linjen skal ifølge kilden ha blitt opprettet allerede 1. mars – altså tirsdag denne uken. Også under krigen i Syria hadde USA og Russland en lignende direktelinje.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...