iblazeqt Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Fnugle skrev (1 minutt siden): Ukraina har sendt hastesøknad til NATO, kan det være at de vil annonsere at Ukraina blir medlem? Må ikke alle medlemsland godta det? Har vanskelig for å tro at det er tilfellet. Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) Dette er nok et forsøk på å forhindre bruk av nukes ved å erklære Ukraina NATO-kandidat med én fot i NATO. Jeg lurer på om FN og Guterres vil komme ut og si at de støtter dette. Endret 30. september 2022 av Brother Ursus Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 iblazeqt skrev (Akkurat nå): Må ikke alle medlemsland godta det? Har vanskelig for å tro at det er tilfellet. Jo muligens. Virker veldig farlig å godkjenne NATO-medlemskap for Ukraina, i praksis så det jo kunne bety starten på 3.verdenskrig.... Men samtidig... ting har allerede eskalert... så betyr det noe nå likevel?! Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg tror ikke Ukraina har noen sjans på NATO medlemskap desverre. I alle fall ikke nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 9 minutes ago, Svein M said: I Ukraina vil nok Ukrainerne forsvare seg mot invasjonen, i Russland så vil nok Russerene til slutt kvitte seg med Putin. Skjer ikke med mindre han går i graven. Da kan man tenke seg hvordan den nye presidenten vil bli. Blir det Medvedev? Som har ganske samme innstilling som Putin. Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Anonym36 skrev (7 minutter siden): Hva kan dette være? Eksempelvis å kaste Russland ut av sikkerhetsrådet. Dette kommer neppe i morgen, men hvis Putin benytter atomvåpen i Ukraina er Russland toast (i Sikkerhetsrådet.) 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Et ukrainsk NATO-medlemskap ville teknisk sett sansyneligvis forhindre atomkrig, så... farlig tror jeg ikke det er. Heller fornuftig. Man forsøker riktignok da å omgå sitt eget charter litt, men dette er nok noe som er diskutert med NATO-medlemmene. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Anonym36 skrev (11 minutter siden): Hva kan dette være? Sikkert en fordømmelse ^^ 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Just now, Windfarmer said: Eksempelvis å kaste Russland ut av sikkerhetsrådet. Dette kommer neppe i morgen, men hvis Putin benytter atomvåpen i Ukraina er Russland toast (i Sikkerhetsrådet.) Hva med alle de andre landene som er i koallisjon med Russland på dette tidspunktet? Det vil jo ende i en storskala krig uansett hvordan man vender på det Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Fnugle skrev (11 minutter siden): Ukraina har sendt hastesøknad til NATO, kan det være at de vil annonsere at Ukraina blir medlem? Kanskje for å beskyttes av atomparaplyen til usa. I det minste lage usikkerhet for russland. 3 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Slettet-Lk8eL7iw skrev (5 minutter siden): Hva med alle de andre landene som er i koallisjon med Russland på dette tidspunktet? Det vil jo ende i en storskala krig uansett hvordan man vender på det Haha. Hvilke andre land? 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Det dreier seg nok om en fordømmelse av annekteringen, samt Ukrainas status som NATO-aspirant, muligens med FNs støtte. Dette er nok et forsøk på å forhindre bruk av atomvåpen og annektering. 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Just now, Regenburg said: Kanskje for å beskyttes av atomparaplyen til usa. I det minste lage usikkerhet for russland. Det er det jeg tror også. Logisk, fornuftig, rasjonelt, forsiktig, og man setter Kreml i ubalanse. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Tviler på at NATO gjør unntak for regelen om å ikke være i konflikt, eller å ha territorielle disputer. 1 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Brother Ursus skrev (8 minutter siden): Et ukrainsk NATO-medlemskap ville teknisk sett sansyneligvis forhindre atomkrig, så... farlig tror jeg ikke det er. Heller fornuftig. Man forsøker riktignok da å omgå sitt eget charter litt, men dette er nok noe som er diskutert med NATO-medlemmene. På hvilken måte vil det forhindre? Da forutsetter du at Russland ikke vil gå til atomkrig mot Nato. Jeg er ikke så sikker på den forutsetningen lenger… Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) Slettet-Lk8eL7iw skrev (11 minutter siden): Hva med alle de andre landene som er i koallisjon med Russland på dette tidspunktet? Det vil jo ende i en storskala krig uansett hvordan man vender på det Jeg tviler på at det blir en "storskala" krig av at Russland blir kastet ut av Sikkerhetsrådet. Og mens jeg først har din oppmerksomhet, det pågår allerede nå en "storskala" krig i Ukraina. Og den har pågått i over syv måneder. Og den eneste årsaken til at den har pågått i syv måneder er at Vesten har vært tilbakeholdne. Vestlige styrker - om de ble satt inn - hadde avsluttet denne konvensjonelle krigen på ca. 14 dager. Og grunnen til at jeg både understreker og skriver "Konvensjonelt" med fet skrift er at Putin nå seiler på en bølge der alle vet at han har atomkjernevåpen, men det er også alt han har. Endret 30. september 2022 av Windfarmer 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Fra FN var vel det siste dette med at de fordømte annektering av de regionene i Ukraina. https://news.un.org/en/story/2022/09/1129047 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Den internasjonale situasjonen føles ganske uoversiktlig nå. Mye som skjer på en gang. Putins tale var galskap designet for å splitte vesten, men noe må man ta alvorlig. Hans utsagn i talen om at USA har satt en "presedens" ved å bruke atomvåpen mot Japan på slutten av andre verdenskrig er tomt for all logikk, men at han faktisk sa dette synes jeg er litt vanskelig å ignorere. Her forsøker han å rettferdiggjøre bruk av atomvåpen på en måte han ikke har gjort tidligere. 4 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Sanksjoner kunngjort nå i respons til annekseringen (screenshot): Spoiler 5 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 6 minutes ago, iblazeqt said: På hvilken måte vil det forhindre? Da forutsetter du at Russland ikke vil gå til atomkrig mot Nato. Jeg er ikke så sikker på den forutsetningen lenger… De setter Kreml på bakbena, og tvinger det russiske forsvaret og resten av Kreml til å tenke seg om én gang til. Muligens nærer det også opp til motstand mot Putin. Og kanskje tom. i den russiske befolkningen når de innser risikoen de løper. Men er enig i at Putin nå fremstår som såpass ustabil og rar at han er kapabel til nesten hva som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå