Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

M98kF1 skrev (35 minutter siden):

Det er er ikke «cluster munitions» det er panserbrytende fra .50" eller 14,7mm (eller 20mm om han har veldig store hender). Dvs rifle/maskinkanon-kuler med stål/wolfram/uran-kjerne (du kan se sporene etter riflinga i løpet, og kobbermantelen som er delvis krøllet av) 

Ja, eg såg det blei sagt nedover i tråden på X også.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/nyheter/russisk-statlig-nyhetsbyra_-erklaerer-unntakstilstand-etter-stor-eksplosjon-i-russland-1.17389717

Russisk statlig nyhetsbyrå: Erklærer unntakstilstand etter stor eksplosjon i Russland
Det er innført unntakstilstand i Kirzjatsj-distriktet i Vladimir-regionen i Russland etter en eksplosjon.
Det melder det statlige nyhetsbyrået Tass, ifølge Reuters.

Vladimirs guvernør Alexander Avdeev sier at nødetatene jobber på stedet. Han har ikke nevnt hva som ble rammet eller om noen ble skadet.

Telegram-kanaler nær Russlands sikkerhetstjenester opplyser at eksplosjonen skjedde ved et våpenlager i nærheten av landsbyen Barsovo, ifølge Reuters.

• Liker 4
  • Hjerte 5

Det smeller visst godt 

SitatOne of the largest munitions arsenals of the Russian Defense Ministry is currently exploding 530km from Ukraine - the 51st GRAU Arsenal (military unit 11785), located in the Vladimir Region, in Russia's Kirzhach District, near the village of Barsovo.

• Liker 4
  • Hjerte 5
On 4/20/2025 at 11:49 AM, torbjornen said:

Kina veit vi kvar vi har. Når det gjeld USA har ein heilt andre forventningar på grunn av alt det du nemner ovanfor. USA har alltid vore ein forkjempar for demokrati og menneskerettar. Då reagerer ein når administrasjonen jobbar mot ytringsfridom, inkludering og mangfald, truar sine allierte, støttar ytterleggåande krefter i Europa og støttar Russland framfor Ukraina. Dette forventar vi ikkje av USA.

Og USA har aldri styrta demokratisk valgte styrer for å få på plass "sin" despot i noko land?

Chile er eit døme, der har det etter mange år gått betre igjen. Iran er vel eit døme på kor dårleg det kan gå når USA styrter eit demokratisk styre for å få på plass sin mann. Grav litt i historia og du ser største endringa som har kome er at dei ikkje lenger prøver å halde fasaden i USA.

• Innsiktsfullt 3
oddeh skrev (1 time siden):

Hva faen
U.S. proposes recognizing Crimea as Russian ahead of new round of talks
https://www.washingtonpost.com/world/2025/04/22/ukraine-russia-rubio-london-crimea-peace-deal/

synes det er verre at forslaget mener at Russland kan beholde øvrige områder de har soldater i pr. nå

Krim-halvøya har jeg aldri trodd vil bli tilbakeført uansett (er vel generelt ganske utbredt oppfatning blant mange)

Får håpe EU-alliansen står imot mest mulig av den skamløse "meglingen" som Trump & Co. bedriver.

• Liker 1

Hvorfor skal Støre og Stoltenberg møte Trump? Jeg antar at minst en av dem har lest Maciavelli, 'Vis deg ikke for din Fyrste før han kaller, og da ikke før han kaller tredje gangen'. Mistenker at det er Trump som ønsker å møte dem. Klarer ikke se noen god vinkling på dette. Kanskje han skal tilby oss lavere toll mot at vi velger bort Europa? Altså at dette er en banal splitt og hersk greie..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Fint for USA å kunne dele ut av Ukrainas land, slik at diktatordonald kan fremstå som redningsmannen som skapte "fred". Jeg tar meg i å bli overrasket over USAs valg nå, selv om jeg burde ha lært etter 100 dager med en komplett psykopatisk diktator ved roret, som kun tenker på seg selv.

Om Ukraina kommer til å godta å miste Krim og alle områdene bak dagens frontlinje er vel ikke sikkert, men en eller annen form for stillstand vil nok være ønsket. Men inntil hva? Gir de områdene opp nå, forventer de da en tid der områdene vil komme tilbake? Tror de at Kreml byttes ut med noe fornuftig med et snev av menneskelighet? Har liten tro på det. Gorbatsjov v.2 skjer ikke igjen.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
24 minutes ago, Pop said:

Fint for USA å kunne dele ut av Ukrainas land, slik at diktatordonald kan fremstå som redningsmannen som skapte "fred". Jeg tar meg i å bli overrasket over USAs valg nå, selv om jeg burde ha lært etter 100 dager med en komplett psykopatisk diktator ved roret, som kun tenker på seg selv.

Kvifor overraska? I første presidentperioden til Trump så anerkjente USA Golanhøgda som del av Israel. Grav i historia og det finnes sikkert andre døme der USA har anerkjent grenser satt av erobrer når det passa USA.

• Innsiktsfullt 1
Samms skrev (1 time siden):

Kvifor overraska? I første presidentperioden til Trump så anerkjente USA Golanhøgda som del av Israel. Grav i historia og det finnes sikkert andre døme der USA har anerkjent grenser satt av erobrer når det passa USA.

Usikker på om det er så mange andre eksempler. Golanhøyden er også et litt spesielt tilfelle, ettersom Israel erobret dette som et svar på det syriske angrepet i -67. Det er selvfølgelig problematisk at USA bryter med FN-vedtaket som sier at annekteringen av Golanhøyden er ulovlig, men det er ikke så rett frem som at de anerkjenner et landområde som Israel bare har erobret uten noe videre grunnlag.

Samms skrev (12 timer siden):

Og USA har aldri styrta demokratisk valgte styrer for å få på plass "sin" despot i noko land?

Chile er eit døme, der har det etter mange år gått betre igjen. Iran er vel eit døme på kor dårleg det kan gå når USA styrter eit demokratisk styre for å få på plass sin mann. Grav litt i historia og du ser største endringa som har kome er at dei ikkje lenger prøver å halde fasaden i USA.

Jo, og det er her Vesten på mange måter har et moralsk forklaringsproblem når det kommer til Ukraina; Vi har sett gjennom fingrene på mye av "vår" side har bedrevet etter 2. vk. Samtidig er det ikke helt riktig at USA nå bare ikke lenger prøver å holde fasaden. Noe av det som har vært sentralt ved amerikansk utenrikspolitikk de siste 80 årene er at de har jobbet hardt for å dyrke internasjonale relasjoner og allianser. De har på sett og vis kunnet sammenlignes med Romerriket, der de på den ene siden har brukt gulroten for å lokke en stor andel av verdens land inn under sin interessesfære, mens de har brukt pisken i møtet med motstand. Nå virker det som om Trump i liten grad vet hvordan man bruker gulroten, mens han svinger pisken mot tidligere allierte. I tillegg virker Trump til å ha svært mangelfull forståelse for at noe av det som har vært suksessfaktoren for USAs rolle i Europa, er at man har støttet sterkt oppunder demokratiutviklingen i vår del av verden. Det tror jeg handler mye om Trump sin personlighet(sforstyrrelse), som utelukkende forstår styrke og makt som et nullsum-spill. Jeg har sagt det før, men når Trump snakker om å bringe USA tilbake til dets gullalder på 50- og 60-tallet, er det påfallende at han utenrikspolitisk gjør det komplett motsatte av hva USA gjorde på den tiden.

• Liker 6
Mr.M skrev (12 timer siden):

synes det er verre at forslaget mener at Russland kan beholde øvrige områder de har soldater i pr. nå

Krim-halvøya har jeg aldri trodd vil bli tilbakeført uansett (er vel generelt ganske utbredt oppfatning blant mange)

Får håpe EU-alliansen står imot mest mulig av den skamløse "meglingen" som Trump & Co. bedriver.

Jeg er enig.

Jeg tror at for at Ukraina i det heletatt vil vurdere et forslag om å gi fra seg landområder, må forslaget:

- Ha en veldig konkret sikkerhetsgaranti. NATO, atomvåpen eller en helt konkret "artikkel5-aktig avtale fra USA og Europa".

- Ingen restriksjoner på eget militære

- EU

- Jeg tror de kunne vurdert å gi fra seg deler av Luhansk, Donetsk og Krim som Russland okkuperer nå- men da må Russland trekker seg helt ut av hele Kharkiv, Zaporizhzhia og Kherson.

Endret av Drogin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...