Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (2 minutter siden):

Han kunne blitt i Russland og kjempet mot diktatoren. Han valgte å dra for å drepe uskyldige Ukrainere. Null sympati.

Du har enkle løsninger, si det til Putin hvis alt er så lett. Men ja, tipper en dag Russland vil bli delt i mindre biter. Opprøret kommer..

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (32 minutter siden):

Du har enkle løsninger, si det til Putin hvis alt er så lett. Men ja, tipper en dag Russland vil bli delt i mindre biter. Opprøret kommer..

Det er mange som har teke eit val og reist frå Russland. Folk prøver å skape seg ei framtid andre stader framfor å risikere å døy i Ukraina.

https://www.nrk.no/urix/xl/flere-tusen-gravide-russere-reiser-til-argentina-for-a-fa-argentinsk-pass-1.17257579

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

USAs Ukraina-utsending fordømmer angrep mot Sumy

Publisert klokken15:55 iKrigen i Ukraina

USAs spesialutsending til Ukraina, Keith Kellogg, seier det russiske angrepet mot sivile i den ukrainske byen Sumy kryssar grensa for kva som blir rekna som anstendig, skriv AFP.

Minst 32 menneske er drepne og 84 såra i angrepet palmesøndag, ifølge ukrainske styresmakter.

– Som tidlegare militær leiar forstår eg korleis ein peikar ut mål, og dette er gale, seier Kellogg, som var nasjonal tryggingsrådgjevar under den første presidentperioden til Donald Trump.

Sitat

Utenriksministeren: – Alvorlig brudd på krigens folkerett

Publisert klokken13:33 iKrigen i Ukraina

Utenriksminister Espen Barth Eide fordømmer de brutale angrepene mot den ukrainiske nyen Sumy i Ukraina.

– Dette angrepet føyer seg inn i rekken av russiske angrep der tett befolkede områder rammes med stor brutalitet. Å angripe sivile på denne måten er et alvorlig brudd på krigens folkerett, skriver Eide. – Jeg gjentar at Russland umiddelbart må vise at de ønsker våpenhvile og fred i Ukraina. Dersom de ikke viser klare tegn til dette innen kort tid, må det internasjonale samfunnet svare med skjerpede sanksjoner og økt støtte til Ukraina – både politisk, økonomisk og militært.

Det er interessant å sjå ordvalet her. Den amerikanske utsendingen seier at angrepet ikkje er "anstendig", medan Barth Eide fordømmer angrepet som nok eit alvorleg brot på folkeretten.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 11.4.2025 den 23.17):

Kanskje en mor og to barn mistet sin nærmeste, hvem vet. Blir du krenket av det?

Dei fleste vil vel vere einige i at dette er ein trist måte å døy på for ein soldat som er i ein håplaus situasjon. Men det er slik krig er, og mannen burde ikkje ha vore i Ukraina i utgangspunktet. Videoen seier heller ikkje noko om kor mange ukrainarar soldaten har drepe eller skadd, samt kor mange menn, kvinner, born eller eldre som har måtta flykte eller fått øydelagt liva sine på grunn av det han har vore med på.

Etter alt ein har høyrt og sett i løpet av denne svært så spesielle krigen, så skulle det ikkje overraske meg om enkja er meir oppteken av å få utbetalt pengane ho har rett på enn å sørgje over ektemannen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (26 minutter siden):

Dei fleste vil vel vere einige i at dette er ein trist måte å døy på for ein soldat som er i ein håplaus situasjon. Men det er slik krig er, og mannen burde ikkje ha vore i Ukraina i utgangspunktet. Videoen seier heller ikkje noko om kor mange ukrainarar soldaten har drepe eller skadd, samt kor mange menn, kvinner, born eller eldre som har måtta flykte eller fått øydelagt liva sine på grunn av det han har vore med på.

Etter alt ein har høyrt og sett i løpet av denne svært så spesielle krigen, så skulle det ikkje overraske meg om enkja er meir oppteken av å få utbetalt pengane ho har rett på enn å sørgje over ektemannen.

Ja, mye rart ute og går..

Eldste onkel og bestefaren(e) min(e)kjempet mot Sovjet Union i sin tid. https://no.wikipedia.org/wiki/Den_finske_fortsettelseskrigen

Jeg var ikke fødd engang i den tiden. Men alle tre kom tilbake. Mer eller mindre mentalt skadet, fikk jeg vite av slekten i ettertid.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (14 timer siden):

Jeg var ikke fødd engang i den tiden. Men begge to kom tilbake. Mer eller mindre mentalt skadet, fikk jeg vite av slekten i ettertid.

Som om ikke den sovjet-russiske mentaliteten var problematisk allerede før 2022, så blir den neppe bedre når ca 600 000 skadde soldater (av ca 930 000 casualties) skal tilbake til samfunnet etter krigen, samt rundt 800 000 som fortsatt kjemper men ikke har endt som casualty ennå. Når 1% av befolkningen har varierende grad av krigstraumer på toppen av homo sovjeticus så ser det mørkt ut for det landet i mange mange tiår fremover.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Det er ikke enkelt, men hvis man velger å dra til et annet land for å drepe dets innbyggere så må man ta konsekvensene av det også. Han kunne for eksempel ha drept russiske medsoldater i stedet, og blitt en internasjonal helt. Eller prøvd å rømme. Eller andre ting. Han hadde mange muligheter ut over å velge å dra til Ukraina for å drepe folk. At ingen av valgene var enkle er en annen sak.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

For meg er det i liten grad spørsmål om denne soldaten har fortjent det* og mer et spørsmål om vi har lyst til å se det i detalj på dette forumet. Jeg føler at den videoen beveget seg i grenseland for hvor nært vi kan gå.

*Siden jeg jevnlig donerer penger til Veteran Aid Ukraine og de blant andre ting kjøper inn droner til det Ukrainske forsvaret så er det en viss sjans for at akkurat *mine* penger har bidratt til denne soldatens endelikt. Det lever jeg godt med. Du kan godt føle medynk med en fiende som tross alt kanskje selv er i situasjon han selv har liten innflytelse over, men du må fortsatt håndtere ham på en måte som gjør at han ikke lenger er en trussel.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 timer siden):

sAnkSJonEneVirKerikKE.vEnnLiGsTFjeRnDem.  😂

Enda en russisk løgn. Sanksjonene virker og de virker godt. Om de ikke hadde virket hadde ikke russerne vært så ivrige etter å fjerne dem. :) 

De virker aller best på Europa.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

'skyggeflåte' betyr bare at de er forsikret utenfor det som tidligere var et slags engelsk monopol. Sanksjonene er unilaterale, hvorfor skal internasjonal skipsfart egentlig føle seg bundet av dem? Fremstillingen av bording her som noe legalt er misvisende.

Lenke til kommentar
coyotl skrev (12 minutter siden):

De virker aller best på Europa.

Enda en løgn. Blir du aldri lei?

Høsten-21 fikk europa økonomiske problemer da *russland* reduserte leveransene av gass. Så nei, det er ikke europas sanksjonser som gir oss problemer, det er russlands økonomiske krigføring mot oss.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...