Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Då må ein få fram at det ikkje finst enkle løysingar, samt at ein aldri har hatt fri innvandring. Så må politikarane frå dei etablerte partia vere villig til å diskutere innvandring, kriminalitet og utanforskap utan at merkelappen "rasisme" blir brukt. Kanskje bør innvandringspolitikken strammast inn, kanskje er det menneskelege og/eller økonomiske omsyn som talar imot. Og så må vi uansett bli betre til å integrere dei som allereie er her, eller som er fødde og oppvaksne her i Norge.

Eg trur ikkje vi eigentleg er så ueinige, og det får vel vere nok avsporing no.

Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Frankrike anklager Le Pen for korrupsjon for å hindre henne i å stille til valg. Er det en demokratisk måte å gjøre det på?

Det kjem heilt an på om ho har gjort det ho er dømt for. Korrupsjon bør vere straffbart, uavhengig av politisk ståstad. Eg deler likevel bekymringa for at dette av mange vil bli sett på som politisk, på same måten som saka rundt presidentkandidaten i Romania. Eg er redd for at dei einaste som kjem ut som vinnarar er nettopp Le Pen, høgrekreftene og dei som støttar Russland.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Laveste oljepris siden 2021

Publisert som en viktig melding klokken10:37 iOlje og gass

Oljeprisen faller kraftig. Prisen på nordsjøolje er den laveste siden 2021, ifølge AFP.

Et fat koster fredag formiddag 68,43 dollar per fat. Et fat er 159 liter olje, ifølge SNL.

Isolert sett er dette dårleg nytt for Russland, og dermed godt nytt for Ukraina. Trump har med dette gitt ei ufrivillig handsrekning til Ukraina.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (35 minutter siden):

Frankrike anklager Le Pen for korrupsjon for å hindre henne i å stille til valg. Er det en demokratisk måte å gjøre det på?

Dette er vel et eksempel på hovedproblemet med argumentene du kommer med, er dette virkelig sant ? Er det ikke mulig at hun faktisk er anklaget for en handling som nå skal prøves for retten ? Er ikke dette vanlig ? Om en politiker blir anklaget for noe, så skal de bare løslates pga en mulig agenda, eller bare de du støtter ? 

Mannen med ljåen skrev (57 minutter siden):

Ikke skyld på ytre høyre. Skyld på politikere så inkompetente at ytre høyre fremstår som redningen. 

Jo det er akkurat de vil skal skylde på, det er pga ytre høyre vi har mennesker som sprer tvilsomme påstander fra tvilsomme kilder, store deler av høyresiden har mistet enhver form for kritisk tenkning å forståelse av kildekritikk generelt, så mange som har valgt ytre høyre må lære å tenke selv igjen dessverre.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Hvis det er fillesak, er det problematisk å la den gå ut over folkets mulighet til å velge henne til president.

Og det kan fremstå som selektivt, med tanke på hvor mye snusk andre politikere slipper unna med.

Splittelse gjør at ytre fløy på begge sider mister vettet. Sentrum forsvinner. De etablerte partiene blør velgere på grunn av kontroversiell politikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mengden samkjørt misinformasjon som er sponset av en minoritet av rike livredde mennesker (som er fullstendig klar over konsekvensene av egne handlinger om fokuset blir satt på de) er vanskelig å gjøre noe med med mindre hver enkelt av oss tar det ansvaret for eget liv som ligger i å bli voksen.

Selv om en løgn gjentas og gjentas i det uendelige så endrer det ikke på det faktum at det er en løgn. Når mediaselskaper samkjører løgnene på den måten som det har blitt vist at Fox news grupperingen i mediabildet gjør, så blir oppoverbakken desto større når hver enkelt styres mer og mer av egne algorytmer som de tilsynelatende aldri tar ansvar for å tilbakestille selv.

Folk blir sine egne ekkokamre godt hjulpet av en ytre høyre fløy som banker de samme løgnene ut igjen og igjen og igjen. Med en ekstremt stor økonomisk backing.

I tillegg så kommer Musk med sin innflytelse. Ytringsfrihet uten ansvar for ytringer. Med mindre det ikke gagner han og hans folk.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at disse ytre høyre folka vil påstå at det er de av oss som baserer ting på realiteten som lever i ett ekko kammer. Men jeg har for min del ingen problemer med å si noe av det jeg sier her i mine kretser som er svært så variert både mtp økonomisk situasjon, etnisk opphav etc.

Edit: back on topic. Eu burde vel nå egentlig gi så og si alt av Amerikansk opphav våpen til Ukraina og erstatte det med Europeisk.

F35 hadde sikkert hjulpet Ukraina...

Endret av Apathy
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Le Pen er no dømt for ein straffbar handling. Påstår du at ho er uskuldig i det ho er dømt for?

• Liker 8
Lenke til kommentar

Fra Aftenposten, betalingsmur

Sitat

31. mars 2025 er en dato som blir stående i fransk politisk historie. Det var dagen da retten dømte Marine Le Pen, leder for landets klart største politiske parti, for økonomisk underslag. Og mest dramatisk: Retten stengte henne ute fra all politikk i fem hele år. Dermed kan hun ikke delta i presidentvalget i 2027.

Marine Le Pen øynet håp om å bli Frankrikes første kvinnelige president og statsoverhode. I stedet ender hun som domfelt økonomisk forbryter.

Jeg er skeptisk til at man bruker retten for å bli kvitt en politisk utfordrer som mange ville stemme på. Er denne dommen alvorlig nok til å rettferdiggjøre det? Håndhever man lovbrudd konsekvent?

Kanskje vi skulle inndra stemmeretten til enkle sjeler lar seg informere av løgner på SOME, for å redde demokratiet, de vet jo ikke sitt eget beste, og stemmer ikke riktig. Eller man kan høre på hva de har å si og hva de er bekymret for.

Kanskje dagens regjering kan reddes ved å ta noen enkle grep, som å redusere antall asylsøkere og senke strømprisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Jeg er skeptisk til at man bruker retten for å bli kvitt en politisk utfordrer som mange ville stemme på. Er denne dommen alvorlig nok til å rettferdiggjøre det? Håndhever man lovbrudd konsekvent?

Da må du jo i det minste dokumentere at dette har skjedd, underslag er alvorlig, vil du virkelig ha en tyv som president ? 

Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi skulle inndra stemmeretten til enkle sjeler lar seg informere av løgner på SOME, for å redde demokratiet, de vet jo ikke sitt eget beste, og stemmer ikke riktig. Eller man kan høre på hva de har å si og hva de er bekymret for.

Det du beskriver her er jo faktisk hovedproblemet med demokrati, enkle sjeler som ikke forstår hva de stemmer på eller hvorfor, men nei det er åpenbart ikke en løsning. 

Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Kanskje dagens regjering kan reddes ved å ta noen enkle grep, som å redusere antall asylsøkere og senke strømprisen.

Vi kan ikke redusere mengden asylsøkere forstår du vel, folk må få lov til å søke om asyl.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Det er ingen som 'bruker retten' her. I Frankrike er domstolene uavhengige, de tar ikke instrukser fra for eksempel presidenten om å dømme noen.

Derimot så vil mange på ytre høyre hevde at det er sånn, kanskje fordi det er sånn de selv ville operert om de fikk muligheten?

Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden):

Med innføringen av Norgespris er de halvveis i mål da, om vi skal følge logikken din. ;)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mannen med ljåen said:

Nå tar du feil, «Frankrike var så heldige at Le Pen var korrupt, og ble dømt» hadde passet bedre

Endret av M98kF1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter å ha sett et par videoer av Russlands tilstand i fronten der de bruker sparkesykler, golfbiler, tankser og kjøretøy fra 40-tallet og Lada, jeg tror jeg er enig med Spanias statsminister som sier Russland kommer til å komme seg til Pyrenees. Ja,vi må være på vakt og styrket forsvaret mot hybrid trusselen, men en konvensjonell krig tviler jeg kommer til å skje i de neste 20 årene. Hadde vært mer bekymret hvis Russland var på størrelse med Kina både militært og økonomisk. 

Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (29 minutter siden):

Etter å ha sett et par videoer av Russlands tilstand i fronten der de bruker sparkesykler, golfbiler, tankser og kjøretøy fra 40-tallet og Lada, jeg tror jeg er enig med Spanias statsminister som sier Russland kommer til å komme seg til Pyrenees. Ja,vi må være på vakt og styrket forsvaret mot hybrid trusselen, men en konvensjonell krig tviler jeg kommer til å skje i de neste 20 årene. Hadde vært mer bekymret hvis Russland var på størrelse med Kina både militært og økonomisk. 

Tenk hvor demotiverende det må være å bli med en gjeng fylliker med 50% av tennene de ble utdelt, få en Honda Wallaroo 50ccm og "lykke til".

Har sett mye syke kjøretøy indet siste. Moped som sagt, kinesisk buggy kledd i gummi, SPC med mdf plater..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 timer siden):

Forstår du nå hvorfor denne typen partier øker i popularitet? Det skulle ikke vært nødvendig. Jeg vil helst slippe at de kommer til makta, men da må de vanlige partiene endre kurs.

Jeg tenker at de øker i popularitet på grunn av deres skamløse løgnaktighet, som de får stor støtte for fra det like skamløst løgnaktige russiske regimet.

Det som gjøres er å lyve og manipulere for å få folk sinte og redde. Det er slik nazister, fascister og annet totalitært pakk skaffer seg makt.

Det er nemlig en ting å kritisere innvandringspolitikken fra et saklig, rasjonelt standpunkt. Det er noe helt annet å direkte lyve og dikte for å narre folk.

Jeg er selv skeptisk til å la for mange flyktninger få bli, og mener det bør være mye enklere å kaste ut skadelige mennesker. Men jeg prøver å forholde meg til fakta, og ikke til ren løgnpropaganda.

Mannen med ljåen skrev (8 timer siden):

Nei, hun er dømt for å ha stjålet millioner. Hun er altså ikke bare anklaget, men er en dømt kriminell. Hvorfor ønsker høyresiden alltid dømte kriminelle som ledere? Jeg skjønner det bare ikke. Trodde høyresiden var opptatt av LOV OG ORDEN. Så feil kan man ta.

"Law and order for me, not for thee."

Jeg må forresten takke det for et utmerket eksempel på ren og bevisst oppdiktet feilinformasjon. Rett fra Kreml-dreieboken. For målet er å undergrave folks tillit til både systemet generelt, og ikke minst rettssystemet.

Putin takker deg for din gode tjeneste.

Endret av Markiii
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Når dette er sagt: Skal ein unngå amerikanske tilstandar med "kulturkrig" er det også viktig at ein har eit mangfaldig debattklima der folk ikkje skal måtte gå rundt og passe seg for kva dei seier i redsel for å bli kansellerte. Det må også vere rom for å gjere feil. Eit romsleg debattklima med takhøgd er etter mi meining den beste måten å bekjempe radikalisering og ekstremisme.

Ingen er mer aktive med å kansellere folk enn den ekstreme høyresiden. Ingen slår hardere ned på annerledestenkende enn slike som Trump og hans følgere.

Endret av Markiii
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

hun ble dømt sammen med 8 andre partifeller, det tyder på at det var overveldende bevis i saken, altså ikke noe oppdiktet mot ett enkelt individ. Dessuten fikk hun 4 års fengsel, hvorav 2 år betinget og 2 år ubetinget/må sones bak murene.

at man ikke får stille til valg i en viss periode rundt domfellelse, regner jeg med er etablert lov-praksis i Frankrike.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, det er veldig heldig at en populær presidentkandidat på høyresiden ikke bare er korrupt, men ble tatt i god tid før valget, slik at hun kan fradømmes retten til å stille til valg. Enda mange ville stemme på henne.

Dette er veldig heldig.

Jeg vil også helst slippe å bli styrt av ytre høyre, da jeg setter pris på sosialdemokrati og velferdsstaten. Greit å bli kvitt henne. Men da må de andre partiene høre på folks bekymringer.

Nå kan hun bli martyr i stedet.

Det holder ikke å overbevise meg om at alle argumentene mine er feil. Det stopper ikke høyrebølgen som rammer USA og europeiske land. Det er mange som har denne oppfatningen.

Så i stedet for å anklage meg for å være putinist, prøv å lære hvordan man stopper dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...