Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Nordvarg said:

image.png.93dc12510e8dcba08e71e7eb79505446.png

Det begynner å bli vanskelig å holde pusten i påvente av at Trump skal stramme tommeskruen overfor Putin og Russland, på samme måte som han gjorde overfor Zelenskyy og Ukraina... 

Jeg ville ikke holdt pusten var jeg deg. Da kommer du til å gå glipp av å gå på denne planeten uten at Trump går på den. Sansynligvis.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (2 minutter siden):

Forklarer silotenkningen til deg og "dine kollegaer i grønt" (for såvidt ganske uærlig å utrykke deg slik).
Dere ville aldri vært i nærheten av noen frontlinje uansett, men heller håndtere sårede og logistikk milevis unna 95% av all fare.

Jeg ville heller ikke hatt noen nevneverdige sterke meninger mot å sende FRIVILLIG støtte på den måten, men ikke stridende personell. Og du skal lete jææææævlig lenge for å finne stridende personell som har lyst til å bistå i det helvetet.

Hæ ?

Denne argumentasjonen din gir jo ikke noe mening.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Duncan skrev (1 minutt siden):

Hvordan kommer du fram til at folk som jobber med utdanning av soldater ikke er stridende personell ?

Hvordan definerer du stridende personell egentlig ?

Mulig du ikke så det jeg skrev her:

Sitat

Korrekt. I de banene i hvert fall.
Satt og tenkte at det ikke er så mye 36-55 åringer i forsvarets grener lærer bort til Ukrainere. Og jeg har en følelse av at han er for det meste innlemmet som ikke-operativ i HV, selv om han sikkert var operativ som 20-åring.
Samtidig hadde jeg uansett enten svart nei eller ingenting hvis jeg var han, for å unngå doxxing.

Ingen "stridende i HV" (en oxymoron) ønsker å frivillig bidra på en frontlinje i Ukraina. I hvert fall ikke i HV-02. Så gudene vet hva slags avdeling du i så fall tilhører.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

WTF! 🤯

Russere bruker GLONASS, Kina har BeiDou, USA sitt svært godt kjente GPS, og Europa har Galileo. Ulike alternativer for posisjonering vha satelitt finnes altså, og det sier seg selv at man må koble seg på et satelittnettverk som er vennlig stilt i en eventuelt konflikt. Hvis ikke kan man nok ikke forvente seg særlig lesbare signaler … (kryptering)

Her klipper og limer jeg litt angående Galileo:

Jeg forstår godt at Danmark ikke ønsker å satse på Galileo-drevne våpen, dersom ikke NATO går god for det. Investeringene de gjør, bør jo kunne forsvares ovenfor NATO også. Hvem har mest å si for de valg NATO tar? Hvem har sørget for at NATO er all inn på GPS? 

Med en ustabil baby på andre siden, er dette et kjempeproblem! USA sitter på nøklene til GPS, og dersom de velger å skru det av, hva da?! 

<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Det høres trolig mer uoverkommelig ut enn det er. De europeiske NATO-medlemmene må bli enige om å sertifisere Galileo for NATO, altså i prinsippet en rent administrativ øvelse.

Dernest må man åpne for de frekvensene og løsningene på våpensystemene. Jeg våger å spekulere i at jobben som skal gjøres rent teknisk er stor, men på ingen måte umulig:

Er ikke Galileo allerede tatt i bruk militært i Ukraina? mener det var noe ang. Mirage 2000 flyene som er "konfigurert" å bruke Galileo satelit navigering? både fly og missiler som Frankrike bygger 100% sjøl, trenger vel ikke Nato-godkjennelse?

forøvrig ser jeg at arbeidet med å implementere Galileo i våpensystemene begynte for 4-5 år siden og skal være fullført 2026

https://www.gpsworld.com/geode-begins-work-on-military-user-equipment-for-galileo/

https://insidegnss.com/galileo-eu-defence-geode-the-biggest-galileo-application-ever-launched/

Endret av Mr.M
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Duncan skrev (9 minutter siden):

Vi har allerede norske frivillige i Ukraina, både de med og uten militær bakgrunn som sloss i forskjellige avdelinger i Ukraina. 

Om man skal tro på det folk sier, og det velger å jeg stort sett å gjøre, så var det til og med en som var aktiv her i dette emnet som tok seg en tur ned for å hjelpe til i Ukraina. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er absolutt en måte å forsvare landet sitt på etter min mening ja. Så all ære til de som både kan og velger å ta dette valget.

Ikke det at jeg skal sette noen form for definisjon på å forsvare landet på, men dersom Russland vinner frem med det de holder på med. Da med aktiv eller bare dumskap støtte fra over dammen. Så er internasjonal rett i praksis ikke slik Norge (og de fleste andre Europeiske land) er avhengig av. Om den sterkestes rett vinner frem så ligger vi (alle sammen i praksis) dårlig ann.

Men gitt at de over dammen har valgt inn en kriminell profesjonell "bruk loven mot sin intensjon" fjols som øverstkommanderende så er det særs viktig at Europa både våkner opp fra altså nærsagt dvalen og ikke minst samles for de felles verdier de kan samles om, så får vi ta kampen om hvilke sider av splittelsen som skal kunne ta føringen når det ikke blir å kjempe om hvem som skal ha rett (før de dauer alle mann).

Enkeltes mangel på selv-preservasjons-evne er mildt sagt rystende imo. Men men. Jeg velger å tro at majoriteten nå har vokna opp og skjønt at det å trekke til ekstreme høyre pga "woke-mid-virus" for mye immigranter osv. Blir mildt sagt tåpelig.

Det blir som å gjøre som de gjorde i USA; Å kaste ut babyen og beholde badevannet...

Endret av Apathy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Duncan skrev (2 timer siden):

Hadde man kunne gjort det i rammen av NATO i en Norsk avdeling, med luft herredømme, dekning fra folketrygden for skader og dødsfall så skal du ikke se bort i fra at man hadde fått rekruttert en god del folk fra samtlige grener i forsvaret om man hadde bygget opp en avdeling som skulle sloss i Ukraina.  

Det handler om å ta ned risiko til et nivå som er akseptabelt for flere enn det er nå. 

Max Manus og mange andre nordmenn sloss på finsk side under vinterkrigen. Så folk som vil bidra i konflikter har vi alltid hatt.

(..........)

Blablabla.
Alt jeg leser her er at du dro på deg en skikkelig løgn med at "dine kollegaer i grønt" er villige til å bistå, noe du nå febrilsk forsvarer.
Ja... HVIS situasjonen kunne bli som f.eks Kosovo eller Afghanistan FØRST, så skjønner jeg at villigheten kunne vært noe annet. Men da lager du deg et drømmescenario før påstanden du først kom med gir noen mening. Det blir litt dustete...

Videre sammenligner du Ukraina med Afghanistan, selv om vi allerede har konkludert at det er noe heeeeelt annerledes. Artilleri og droner vs gjetere og IED. Jeg hadde lett valgt sistnevnte.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 time siden):

Blablabla.
Alt jeg leser her er at du dro på deg en skikkelig løgn med at "dine kollegaer i grønt" er villige til å bistå, noe du nå febrilsk forsvarer.
Ja... HVIS situasjonen kunne bli som f.eks Kosovo eller Afghanistan FØRST, så skjønner jeg at villigheten kunne vært noe annet. Men da lager du deg et drømmescenario før påstanden du først kom med gir noen mening. Det blir litt dustete...

Videre sammenligner du Ukraina med Afghanistan, selv om vi allerede har konkludert at det er noe heeeeelt annerledes. Artilleri og droner vs gjetere og IED. Jeg hadde lett valgt sistnevnte.

Hvorfor nevner du Kosovo sammen med Afghanistan? Kosovo er det mest pro-europeiske og pro-amerikanske (pre Trump) landet i Europa. Kosovo er evig takknemlig for å bli frigjort fra serbisk undertrykkelse. I Afghanistan sympatiserer de fleste dessverre med Taliban sine ideer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, qualbeen said:

WTF! 🤯

Jeg forstår godt at Danmark ikke ønsker å satse på Galileo-drevne våpen, dersom ikke NATO går god for det. Investeringene de gjør, bør jo kunne forsvares ovenfor NATO også. Hvem har mest å si for de valg NATO tar? Hvem har sørget for at NATO er all inn på GPS? 

NATO har frå starten vært eit av USA sine verktøy for å skaffe seg inflytelse og påverke andre. USA har garanter sikkerheit for europa, mot at europeiske land følger USA i sikkerheitspolitikk. (Og mykje anna.)

Kven som har hatt mest å seie for dei valg NATO tar? USA

Kvifor NATO er all inn på GPS? USA

8 hours ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

Det høres trolig mer uoverkommelig ut enn det er. De europeiske NATO-medlemmene må bli enige om å sertifisere Galileo for NATO, altså i prinsippet en rent administrativ øvelse.

Dernest må man åpne for de frekvensene og løsningene på våpensystemene. Jeg våger å spekulere i at jobben som skal gjøres rent teknisk er stor, men på ingen måte umulig:

Teknisk overkommeleg, byråkratisk kanskje ikkje. USA er med i NATO og har sikkert noko å seie på å sertifisere Galileo for NATO. Det at USA meiner europeerne skal betale for sikkerheit betyr ikkje at dei ynsker eit europa sikkerheitspolitisk uavhengig av USA.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (15 timer siden):

Russerne flest av slavisk herkomst kom fra meget forskjellige halogrupper - slik at Putin-familien er et svært uvanlig unntak, spesielt om den kom fra Tver-distriktet.

Nå heter vel dette haplogrupper, eller mer nøyaktig Y-haplogrupper. På norsk kan vi gjerne si stamfargrupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Putin: Skal ruste opp i nordområdene

Publisert klokken18:07 iRussland

Russlands president Vladimir Putin sier at de vil øke sin militære tilstedeværelse i nordområdene, melder Reuters.

Han sier også at de må ruste opp den russiske flåten med isbrytere – skip som er laget for å seile i farvann dekket av is.

– Vi er bekymret for at Nato ser på nord som et mulig utgangspunkt for konflikter, sier Putin.

Den russiske presidenten taler på den arktiske konferansen som arrangeres i Murmansk, nord i Russland.

Putin ytrer også bekymring for USAs president Donald Trumps planer om å overta Grønland.

– USA har lenge hatt øyne på Grønland og vil fremme sine interesser i Arktis. Men vi vil forsvare våre interesser, sier Putin.

Sitat

Grønlands nye regjering presenteres fredag

Publisert klokken19:08 iGrønland

Den nye grønlandske regjeringen blir presentert fredag. Det får avisen Sermitsiaq bekreftet av lederen for partiet Demokraterne.

Fem partier ble valgt inn i parlamentet i valget 11. mars. Fire av dem skal etter planen signere en koalisjonsavtale fredag, ifølge avisen.

Kun opposisjonspartiet Naleraq, som fikk rundt en fjerdedel av stemmene, holdes utenfor regjeringen.

Regjeringspresentasjonen skjer samme dag som det varslede USA-besøket til den amerikanske militære rombasen Pituffik.

Sitat

Canadas statsminister: Slutt på tiden med nære forbindelser med USA

Publisert klokken20:44 iCanada

Tiden med de nære forbindelser med USA er forbi, sier Canadas statsminister Mark Carney.

Carney holdt torsdag en pressekonferanse der han sa at han vil vente til neste uke med å svare på de seneste tolltruslene fra USA.

– Det gamle forholdet vi hadde med USA, basert på stadig tettere integrering av våre økonomier og tett samarbeid på sikkerhets- og forsvarsfronten er over, sa han.

Han sa også at han vil snakke med USAs president Donald Trump «om en dag eller to». Trump har innført tollavgift på en rekke canadiske varer, og flere skal etter planen tre i kraft neste uke. (NTB)

Sitat

USA: Skal ha fratatt 300 antiisraelske demonstranter visum

Publisert klokken22:01 iUSA

Over 300 utenlandske studenter som skal ha deltatt antiisraelske demonstrasjoner kan ha blitt fratatt visumene sine til USA.

Det sa landets utenriksminister Marco Rubio på spørsmål fra en journalist om pågripelsen av en tyrkisk student som har uttrykt støtte til Palestina.

– Det er kanskje mer enn 300 nå. Vi gjør det hver dag. Hver gang jeg finner en av disse gærningene tar jeg visumet deres, sa Rubio.

Og dette er altså dei same folka som kritiserte Europa for manglande "ytringsfridom".

Sitat

Dansk TV2 og CNN: Wright og Waltz blir likevel med til Grønland

Publisert klokken22:57 iGrønland

Energiminister Chris Wright og nasjonal sikkerhetsrådgiver Mike Waltz skal likevel delta i besøket på Grønland fredag, erfarer flere medier.

Dansk TV2 og CNN-journalisten Alayna Treene erfarer dette. Imidlertid skal besøket fortsatt kun finne sted på den amerikanske militærbasen i Pituffik.

Opprinnelig skulle visepresident J.D. Vances kone Usha Vance komme på et uoffisielt besøk for å se et hundesledeløp. Etter hvert slang visepresidenten seg på, samt Waltz og Wright.

Waltz og Wright falt etter hvert ut av planene, og reiseplanen ble også endret.

(NTB)

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, torbjornen said:

Og dette er altså dei same folka som kritiserte Europa for manglande "ytringsfridom".

Krigen med Russland bekymrer meg ganske mye, situasjonen i USA gjør meg vettskremt. Motstanden mot fascisme er utslått og nede for telling.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...