Populært innlegg oddeh Skrevet 24. mars Populært innlegg Del Skrevet 24. mars Enceladus skrev (23 minutter siden): 4 helikopter? Hva har skjedd her? 8 6 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Enceladus skrev (28 minutter siden): 4 helikopter? Hva har skjedd her? Edit: https://kyivindependent.com/ukraine-claims-to-destroy-4-russian-helicopters-in-belgorod-oblast-show-footage/ Video her: 🥰🥰🥰 1 2 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars De fire helikoptrene var som nevt av typen 2x Mi-8 og 2x Ka-52. Mi-8 er et masseprodusert transporthelikopter fra 60-tallet og er ikke noe spesielt. Ka-52 er derimot mye mer verdifullt og et moderne angrepshelikopter. russland hadde bare 133 av disse. 63 av disse er bekreftet tapt av Oryx, pluss 2 til i dag. Dette er et massivt tap! 2 5 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Apathy skrev (27 minutter siden): Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Ka-52 fløy første gang 25. juni 1997 og ble tatt i bruk i det russiske flyvåpenet fra 2011. https://snl.no/Ka-52_Alligator 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Vi har svært forskjellige definisjoner av moderne. Men nok om det. Når det gjelder flåten av disse så er det ikke godt å si fra respektive kilder hvor mange av de som faktisk er modernisert i forhold til hvor mange som i realiteten kun har blitt ofret som kanon fodder. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Ryggraden i US Naval Aviation, F/A-18 Super Hornet, fløy første gang i 1995. US Navy mottar faktisk fortsatt fabrikknye Super Hornet i dag og kommer til å gjøre det i noen år fremover, selv om man også har begynt å motta F-35C. US Air Force har begynt å få en del F-35, men majoriteten av flyene er betydelig eldre, F-22 (1997), F-16C (1984), F-15C (1979) og F-15E (1987). Men klart, en forskjell er at man kan stole på at nesen på en 30 år gammel amerikansk F-16 faktisk inneholder en 5 år gammel radar med 1 år gammel programvare, mens nesen på en 20 år gammel russisk Ka-52 fort inneholder 20 år gammelt korn og et par tomflasker. 7 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars (endret) Apathy skrev (5 timer siden): Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Det meste av militært utstyr som er i bruk i den vestlige verden er ca. så gammelt. Så det framstår som tidsaktuelt, om ikke moderne. Noe utstyr er selvsagt vesentlig nyere, sånn som F-35. USA sine nåværende angrepshelikoptre ble introdusert et tiår tidligere, uten sammenligning for øvrig. De har kanskje gjenomgått mer enn et moderniseringsprogram (jeg har ikke helt oversikt). Poenget var: Militært utstyr har en lang livssyklus om det ikke blir avleggs (les: kontret av nytt moderne utstyr) eller kan brukes i en annen rolle. Jeg mistenker dog at dette kan ha en sammenheng med at stort sett samtlige forsvarsbudsjett mellom 1990 og 2020 krympet kraftig. Endret 24. mars av Nedward 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Sitat Commission unveils the White Paper for European Defence and the ReArm Europe Plan/Readiness 2030 https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_793 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet tirsdag kl 05:36 Del Skrevet tirsdag kl 05:36 Sitat There has to be a cost’ Russian sabotage spiked in Europe last year. So why don’t Western officials do more to stop it? https://meduza.io/en/feature/2025/03/21/there-has-to-be-a-cost 2 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet tirsdag kl 06:00 Del Skrevet tirsdag kl 06:00 Hvorfor kan ikke vesten sende soldater inn i Ukraina? Russland har tusenvis av nordkoreanske soldater. Ja, jeg hører argumenter at vi har allerede soldater i landet og det er frivillige fremmedkrigere. Men det er ikke det samme. Hvorfor er vesten så tafatte og redd for Putin? 4 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet tirsdag kl 06:05 Del Skrevet tirsdag kl 06:05 Ingen risiko for noe kan gå feil her: https://www.vg.no/nyheter/i/o3QA2m/donald-trump-rasende-over-forsinket-air-force-one Vil ha nytt fly NÅ! President Trump er frustrert over forsinkelsene med nye Air Force One-fly, og har satt Elon Musk på saken. Nå senkes kravet om sikkerhetsklareringer. 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 07:35 Del Skrevet tirsdag kl 07:35 ForTheImperium skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke vesten sende soldater inn i Ukraina? Russland har tusenvis av nordkoreanske soldater. Ja, jeg hører argumenter at vi har allerede soldater i landet og det er frivillige fremmedkrigere. Men det er ikke det samme. Hvorfor er vesten så tafatte og redd for Putin? Nord-Korea har vel ikke soldater i Ukraina, men i Kursk. Sånn sett er det argumentet ikke gyldig. Jeg for min del mener at en eventuell våpenhvile bør følges opp med europeiske styrker inne i Ukraina for å sikre at våpenhvilen overholdes. Norge må gjerne delta her om det finnes tilgjengelig kapasitet til dette. Dog er vi allerede engasjert med et stridsvognkompani(?) i en NATO-brigade i Litauen og et NASAMS-batteri i Polen. Men ja, vi må gjerne delta, kanskje med fly? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg aklla Skrevet tirsdag kl 07:55 Populært innlegg Del Skrevet tirsdag kl 07:55 <generisk_navn> skrev (16 minutter siden): Nord-Korea har vel ikke soldater i Ukraina, men i Kursk. Sånn sett er det argumentet ikke gyldig. Soldatene vil så klart sendes inn i Ukraina, ikke russland.. Altså om russland har andre lands soldater i eget land, så bør jo Ukraina kunne ha andre lands soldater i eget land. Argumentet er absolutt gyldig. 8 2 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 08:15 Del Skrevet tirsdag kl 08:15 aklla skrev (18 minutter siden): Soldatene vil så klart sendes inn i Ukraina, ikke russland.. Altså om russland har andre lands soldater i eget land, så bør jo Ukraina kunne ha andre lands soldater i eget land. Argumentet er absolutt gyldig. Mulig jeg misforstod (det har skjedd før også). Jeg oppfattet det som at man hadde soldater fra N-K i Ukraina, men ja, når jeg leser det én gang til så ser jeg at joda, argumentet er så absolutt gyldig 1 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet tirsdag kl 08:56 Del Skrevet tirsdag kl 08:56 14 hours ago, Nedward said: Det meste av militært utstyr som er i bruk i den vestlige verden er ca. så gammelt. Så det framstår som tidsaktuelt, om ikke moderne. Noe utstyr er selvsagt vesentlig nyere, sånn som F-35. USA sine nåværende angrepshelikoptre ble introdusert et tiår tidligere, uten sammenligning for øvrig. De har kanskje gjenomgått mer enn et moderniseringsprogram (jeg har ikke helt oversikt). Poenget var: Militært utstyr har en lang livssyklus om det ikke blir avleggs (les: kontret av nytt moderne utstyr) eller kan brukes i en annen rolle. Jeg mistenker dog at dette kan ha en sammenheng med at stort sett samtlige forsvarsbudsjett mellom 1990 og 2020 krympet kraftig. Selv om F-35 også nærmer seg noe og 20 år gammelt snart. Fascinerende. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 09:05 Del Skrevet tirsdag kl 09:05 (endret) <generisk_navn> skrev (1 time siden): Jeg for min del mener at en eventuell våpenhvile bør følges opp med europeiske styrker inne i Ukraina for å sikre at våpenhvilen overholdes. Norge må gjerne delta her om det finnes tilgjengelig kapasitet til dette. Dog er vi allerede engasjert med et stridsvognkompani(?) i en NATO-brigade i Litauen og et NASAMS-batteri i Polen. Men ja, vi må gjerne delta, kanskje med fly? Det er vel viktigere at de har et mandat og en sammensetning som gir de en reell mulighet til å håndheve en våpenhvile, fremfor at de er europeiske. Men det er her russerne, imo., jobber hardt for at man skal få inn et sånn typisk FN-bidrag, som tradisjonelt både har manglet mandat og slagkraft. Et ev. norsk bidrag, må nok i stor grad bygges opp av reservister hvis vi skal bidra med folk på bakken. Dessuten vil det være svært utfordrende å utstyre disse ettersom det vil være uforsvarlig å sende inn lett oppsatt infanteri. Et reelt fredsbevarende bidrag, vil måtte innebære mekaniserte styrker. Og der har altså vi pr. i dag ikke noe materiell til overs. Det heter for øvrig eskadron, ikke kompani, innen kavaleriet Endret tirsdag kl 09:06 av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 09:16 Del Skrevet tirsdag kl 09:16 Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden): Det er vel viktigere at de har et mandat og en sammensetning som gir de en reell mulighet til å håndheve en våpenhvile, fremfor at de er europeiske. Men det er her russerne, imo., jobber hardt for at man skal få inn et sånn typisk FN-bidrag, som tradisjonelt både har manglet mandat og slagkraft. AFAIK så jobber europeiske nasjoner nå med planer for et bidrag, men om det blir i FN-regi så frykter jeg som deg at mandatet blir for tannløst til at det vil ha noen reell verdi. Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden): Et ev. norsk bidrag, må nok i stor grad bygges opp av reservister hvis vi skal bidra med folk på bakken. Dessuten vil det være svært utfordrende å utstyre disse ettersom det vil være uforsvarlig å sende inn lett oppsatt infanteri. Et reelt fredsbevarende bidrag, vil måtte innebære mekaniserte styrker. Og der har altså vi pr. i dag ikke noe materiell til overs. Et av elementene i det planlagte, europeiske bidraget er "air policing", altså at europeiske luftstyrker håndhever et flyforbud og en overvåkning av frontlinjene. Der har Norge full anledning og kapasitet til å bidra med sin relativt sett lange erfaring med F-35. Jeg mener å huske at Norge har bestilt et generøst antall AIM-120D til våre F-35 som dermed burde egne seg utmerket godt til jobben. Hugo_Hardnuts skrev (7 minutter siden): Det heter for øvrig eskadron, ikke kompani, innen kavaleriet Takk 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå