Populært innlegg oddeh Skrevet mandag kl 07:43 Populært innlegg Del Skrevet mandag kl 07:43 Enceladus skrev (23 minutter siden): 4 helikopter? Hva har skjedd her? 7 6 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet mandag kl 07:48 Del Skrevet mandag kl 07:48 Enceladus skrev (28 minutter siden): 4 helikopter? Hva har skjedd her? Edit: https://kyivindependent.com/ukraine-claims-to-destroy-4-russian-helicopters-in-belgorod-oblast-show-footage/ Video her: 🥰🥰🥰 1 2 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet mandag kl 12:56 Del Skrevet mandag kl 12:56 De fire helikoptrene var som nevt av typen 2x Mi-8 og 2x Ka-52. Mi-8 er et masseprodusert transporthelikopter fra 60-tallet og er ikke noe spesielt. Ka-52 er derimot mye mer verdifullt og et moderne angrepshelikopter. russland hadde bare 133 av disse. 63 av disse er bekreftet tapt av Oryx, pluss 2 til i dag. Dette er et massivt tap! 2 5 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 13:09 Del Skrevet mandag kl 13:09 Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet mandag kl 13:37 Del Skrevet mandag kl 13:37 Apathy skrev (27 minutter siden): Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Ka-52 fløy første gang 25. juni 1997 og ble tatt i bruk i det russiske flyvåpenet fra 2011. https://snl.no/Ka-52_Alligator 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 13:59 Del Skrevet mandag kl 13:59 Vi har svært forskjellige definisjoner av moderne. Men nok om det. Når det gjelder flåten av disse så er det ikke godt å si fra respektive kilder hvor mange av de som faktisk er modernisert i forhold til hvor mange som i realiteten kun har blitt ofret som kanon fodder. Lenke til kommentar
Penny Skrevet mandag kl 14:54 Del Skrevet mandag kl 14:54 Ryggraden i US Naval Aviation, F/A-18 Super Hornet, fløy første gang i 1995. US Navy mottar faktisk fortsatt fabrikknye Super Hornet i dag og kommer til å gjøre det i noen år fremover, selv om man også har begynt å motta F-35C. US Air Force har begynt å få en del F-35, men majoriteten av flyene er betydelig eldre, F-22 (1997), F-16C (1984), F-15C (1979) og F-15E (1987). Men klart, en forskjell er at man kan stole på at nesen på en 30 år gammel amerikansk F-16 faktisk inneholder en 5 år gammel radar med 1 år gammel programvare, mens nesen på en 20 år gammel russisk Ka-52 fort inneholder 20 år gammelt korn og et par tomflasker. 6 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet mandag kl 18:40 Del Skrevet mandag kl 18:40 (endret) Apathy skrev (5 timer siden): Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet? Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert? Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. Det meste av militært utstyr som er i bruk i den vestlige verden er ca. så gammelt. Så det framstår som tidsaktuelt, om ikke moderne. Noe utstyr er selvsagt vesentlig nyere, sånn som F-35. USA sine nåværende angrepshelikoptre ble introdusert et tiår tidligere, uten sammenligning for øvrig. De har kanskje gjenomgått mer enn et moderniseringsprogram (jeg har ikke helt oversikt). Poenget var: Militært utstyr har en lang livssyklus om det ikke blir avleggs (les: kontret av nytt moderne utstyr) eller kan brukes i en annen rolle. Jeg mistenker dog at dette kan ha en sammenheng med at stort sett samtlige forsvarsbudsjett mellom 1990 og 2020 krympet kraftig. Endret mandag kl 18:47 av Nedward 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet mandag kl 18:47 Del Skrevet mandag kl 18:47 Sitat Commission unveils the White Paper for European Defence and the ReArm Europe Plan/Readiness 2030 https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_793 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet tirsdag kl 05:36 Del Skrevet tirsdag kl 05:36 Sitat There has to be a cost’ Russian sabotage spiked in Europe last year. So why don’t Western officials do more to stop it? https://meduza.io/en/feature/2025/03/21/there-has-to-be-a-cost 2 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet tirsdag kl 06:00 Del Skrevet tirsdag kl 06:00 Hvorfor kan ikke vesten sende soldater inn i Ukraina? Russland har tusenvis av nordkoreanske soldater. Ja, jeg hører argumenter at vi har allerede soldater i landet og det er frivillige fremmedkrigere. Men det er ikke det samme. Hvorfor er vesten så tafatte og redd for Putin? 4 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet tirsdag kl 06:05 Del Skrevet tirsdag kl 06:05 Ingen risiko for noe kan gå feil her: https://www.vg.no/nyheter/i/o3QA2m/donald-trump-rasende-over-forsinket-air-force-one Vil ha nytt fly NÅ! President Trump er frustrert over forsinkelsene med nye Air Force One-fly, og har satt Elon Musk på saken. Nå senkes kravet om sikkerhetsklareringer. 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 07:35 Del Skrevet tirsdag kl 07:35 ForTheImperium skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke vesten sende soldater inn i Ukraina? Russland har tusenvis av nordkoreanske soldater. Ja, jeg hører argumenter at vi har allerede soldater i landet og det er frivillige fremmedkrigere. Men det er ikke det samme. Hvorfor er vesten så tafatte og redd for Putin? Nord-Korea har vel ikke soldater i Ukraina, men i Kursk. Sånn sett er det argumentet ikke gyldig. Jeg for min del mener at en eventuell våpenhvile bør følges opp med europeiske styrker inne i Ukraina for å sikre at våpenhvilen overholdes. Norge må gjerne delta her om det finnes tilgjengelig kapasitet til dette. Dog er vi allerede engasjert med et stridsvognkompani(?) i en NATO-brigade i Litauen og et NASAMS-batteri i Polen. Men ja, vi må gjerne delta, kanskje med fly? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet tirsdag kl 07:55 Del Skrevet tirsdag kl 07:55 <generisk_navn> skrev (16 minutter siden): Nord-Korea har vel ikke soldater i Ukraina, men i Kursk. Sånn sett er det argumentet ikke gyldig. Soldatene vil så klart sendes inn i Ukraina, ikke russland.. Altså om russland har andre lands soldater i eget land, så bør jo Ukraina kunne ha andre lands soldater i eget land. Argumentet er absolutt gyldig. 7 2 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 08:15 Del Skrevet tirsdag kl 08:15 aklla skrev (18 minutter siden): Soldatene vil så klart sendes inn i Ukraina, ikke russland.. Altså om russland har andre lands soldater i eget land, så bør jo Ukraina kunne ha andre lands soldater i eget land. Argumentet er absolutt gyldig. Mulig jeg misforstod (det har skjedd før også). Jeg oppfattet det som at man hadde soldater fra N-K i Ukraina, men ja, når jeg leser det én gang til så ser jeg at joda, argumentet er så absolutt gyldig 1 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet tirsdag kl 08:56 Del Skrevet tirsdag kl 08:56 14 hours ago, Nedward said: Det meste av militært utstyr som er i bruk i den vestlige verden er ca. så gammelt. Så det framstår som tidsaktuelt, om ikke moderne. Noe utstyr er selvsagt vesentlig nyere, sånn som F-35. USA sine nåværende angrepshelikoptre ble introdusert et tiår tidligere, uten sammenligning for øvrig. De har kanskje gjenomgått mer enn et moderniseringsprogram (jeg har ikke helt oversikt). Poenget var: Militært utstyr har en lang livssyklus om det ikke blir avleggs (les: kontret av nytt moderne utstyr) eller kan brukes i en annen rolle. Jeg mistenker dog at dette kan ha en sammenheng med at stort sett samtlige forsvarsbudsjett mellom 1990 og 2020 krympet kraftig. Selv om F-35 også nærmer seg noe og 20 år gammelt snart. Fascinerende. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 09:05 Del Skrevet tirsdag kl 09:05 (endret) <generisk_navn> skrev (1 time siden): Jeg for min del mener at en eventuell våpenhvile bør følges opp med europeiske styrker inne i Ukraina for å sikre at våpenhvilen overholdes. Norge må gjerne delta her om det finnes tilgjengelig kapasitet til dette. Dog er vi allerede engasjert med et stridsvognkompani(?) i en NATO-brigade i Litauen og et NASAMS-batteri i Polen. Men ja, vi må gjerne delta, kanskje med fly? Det er vel viktigere at de har et mandat og en sammensetning som gir de en reell mulighet til å håndheve en våpenhvile, fremfor at de er europeiske. Men det er her russerne, imo., jobber hardt for at man skal få inn et sånn typisk FN-bidrag, som tradisjonelt både har manglet mandat og slagkraft. Et ev. norsk bidrag, må nok i stor grad bygges opp av reservister hvis vi skal bidra med folk på bakken. Dessuten vil det være svært utfordrende å utstyre disse ettersom det vil være uforsvarlig å sende inn lett oppsatt infanteri. Et reelt fredsbevarende bidrag, vil måtte innebære mekaniserte styrker. Og der har altså vi pr. i dag ikke noe materiell til overs. Det heter for øvrig eskadron, ikke kompani, innen kavaleriet Endret tirsdag kl 09:06 av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet tirsdag kl 09:16 Del Skrevet tirsdag kl 09:16 Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden): Det er vel viktigere at de har et mandat og en sammensetning som gir de en reell mulighet til å håndheve en våpenhvile, fremfor at de er europeiske. Men det er her russerne, imo., jobber hardt for at man skal få inn et sånn typisk FN-bidrag, som tradisjonelt både har manglet mandat og slagkraft. AFAIK så jobber europeiske nasjoner nå med planer for et bidrag, men om det blir i FN-regi så frykter jeg som deg at mandatet blir for tannløst til at det vil ha noen reell verdi. Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden): Et ev. norsk bidrag, må nok i stor grad bygges opp av reservister hvis vi skal bidra med folk på bakken. Dessuten vil det være svært utfordrende å utstyre disse ettersom det vil være uforsvarlig å sende inn lett oppsatt infanteri. Et reelt fredsbevarende bidrag, vil måtte innebære mekaniserte styrker. Og der har altså vi pr. i dag ikke noe materiell til overs. Et av elementene i det planlagte, europeiske bidraget er "air policing", altså at europeiske luftstyrker håndhever et flyforbud og en overvåkning av frontlinjene. Der har Norge full anledning og kapasitet til å bidra med sin relativt sett lange erfaring med F-35. Jeg mener å huske at Norge har bestilt et generøst antall AIM-120D til våre F-35 som dermed burde egne seg utmerket godt til jobben. Hugo_Hardnuts skrev (7 minutter siden): Det heter for øvrig eskadron, ikke kompani, innen kavaleriet Takk 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå