Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Til orientering: Jeg har nesten sluttet å følge med på denne tråden og Trump 2025-tråden. Ikke fordi jeg ikke bryr meg, tvert i mot, fordi jeg bryr meg for mye. Når verdens, demokratienes og vestens framtid har så store utfordringer som i det siste så er det en mental belastning å ta utviklingen for mye innpå kroppen. Zelenskys møte med Trump var dråpen som satt meg ut. Jeg har vært nødt til å ta litt avstand og ta tilbake nattesøvn og fokus på jobb og familie. Jeg kikker innom tråden litt nå og da men kommer til å bli mindre aktiv.

I dag kom jeg over et lyspunkt jeg vil trekke fram. Ukrainerne har vært veldig dyktige til å ta ut russisk artilleri de siste par dagene.

Screenshot 2025-03-22 at 09-12-24 Tracking Russia's losses in Ukraine.png

Har følt det samme.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (26 minutter siden):

Har følt det samme.

DITTO!

Men jeg jobber med å distansere meg fra sakskomplekset slik at jeg ikke blir for emosjonelt engasjert, dvs. jeg er "comfortably numb" som Roger Waters skrev i sangen med samme tittel (nå er Roger Waters en k*k av episke dimensjoner så han vil jeg ikke dvele mer ved).

Jeg har hatt denne strategien siden krigen begynte, for jeg kjenner på at urettferdigheten og grusomhetene som begås, og som har blitt begått siden 2014 (og eskalert siden 2022) rett og slett er vanskelige å forholde seg til.

Og så er det elementer i denne tråden som gjør den fascinerende, nemlig at den, tross sitt avgrensede og smale tema har så stort nedslagsfelt. Den berører norsk og internasjonal sikkerhetspolitikk og rustningspolitikk. Den har gepolitiske aspekter ved seg i og med at "alle de store" er involvert på en eller annen måte. Det er folk her med sunn fornuft, snusfornuft, null fornuft og alle nyanser i mellom (kategorisér selv, jeg tror ikke alle vil plassere hverandre likt ;) ), og det er folk med tydelig og mindre tydelig fagkunnskap.

Det er rett og slett en lærerik tråd. Måtte den ta slutt snart ved at Russland trakk seg helt ut av Ukraina 🙏

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Til orientering: Jeg har nesten sluttet å følge med på denne tråden og Trump 2025-tråden. Ikke fordi jeg ikke bryr meg, tvert i mot, fordi jeg bryr meg for mye. Når verdens, demokratienes og vestens framtid har så store utfordringer som i det siste så er det en mental belastning å ta utviklingen for mye innpå kroppen. Zelenskys møte med Trump var dråpen som satt meg ut. Jeg har vært nødt til å ta litt avstand og ta tilbake nattesøvn og fokus på jobb og familie. Jeg kikker innom tråden litt nå og da men kommer til å bli mindre aktiv.

I dag kom jeg over et lyspunkt jeg vil trekke fram. Ukrainerne har vært veldig dyktige til å ta ut russisk artilleri de siste par dagene.

Screenshot 2025-03-22 at 09-12-24 Tracking Russia's losses in Ukraine.png

Det er helt klart noe jeg kjenner meg igjen i. Min ukomfortable numhet går på frustrasjonen over at vi og ikke minst USA gjør mer.

Hvordan i alle dager kan en Amerikansk sittende president gjenta Russisk propaganda og ikke umiddelbart bli ført for en riksrett?

Men selv om det er tungt å tenke på og ikke minst å debattere så er der positive ting riktignok i gåseøyne gitt hva det har kostet Ukraina å hjelpe oss med å se at Russland ikke er så sterkt som antatt før krigen. 

Jeg takker og bukker for hva Ukraina har klart og har kun ETT spørsmål som jeg stiller; Hva trenger dere?

Jeg skulle ønske dette var eneste spørsmål vestlige politikere stilte Zelenskyj. Så lenge Russland er på Ukrainsk territorium. What do you need?

Endret av Apathy
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

USA er dødt som alliert, anstendig land og som demokrati. De europeiske landene som har vilje, økonomi og folkelig støtte må dra mer av lasset.

EU surrer også rundt, de nekter å skrive under en forsvarsavtale med Storbritannia fordi de ønsker seg fiskerettigheter i britiske farvann.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Høyre åpner for raske EU-forhandlinger

Publisert som en viktig melding klokken16:30 iPartiet Høyre

Høyre-leder Erna Solberg ønsker ikke å gå til valg med løfter om en ny folkeavstemning om EU i neste periode. Men nå har landsmøtet vedtatt å åpne for raske forhandlinger om et norsk medlemskap i EU, «dersom situasjonen skulle tilsi det».

– I en så urolig og ustabil verden som nå, der grunnleggende politiske omveltninger skjer i løpet av uker ikke år, så er det viktig å styrke Norges handlingsrom og sikkerhet, heter det i vedtaket.

Forslaget ble fremmet av Oslo Høyre. Redaksjonskomiteen på landsmøtet ønsket å avvise forslaget, men det ble altså vedtatt. Det samme gjorde en formulering om at Høyre skal «jobbe aktivt for et fullverdig medlemskap i EU».

Tidligere i uka slo flere partiprofiler fast overfor NRK at det er uklokt å avvise en ny EU-avstemning i neste periode, slik Erna Solberg har gjort.

– Vi må forholde oss til at sikkerhetspolitiske situasjonen er forandret. Det har aktualisert et EU-medlemskap, sa Høyre-nestor Michael Tetzschner.

Fornuftig. Kva skulle vere vitsen med å vere imot noko som ein eigentleg er for?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (På 20.3.2025 den 22.29):

De historiske parallellene til Sovjetunionen på 80-tallet er slående. Man står i en krig som har tatt mye mer tid enn planlagt, hvor fienden mottar betydelig vestlig støtte, og landets økonomi stagnerer fordi "alt" går til krig. 

Når vesten da klinker til med en kraftig opprustning (Reagan i USA den gangen, Europa nå) hadde ikke Sovjet den økonomiske kapasiteten til å holde følge, men de forsøkte likevel, og det forverret innenrikssituasjonen såpass at det i stor grad medvirket til unionens kollaps.

Men denne gangen har "sovjeterne" fått USA over på sin side...

Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Er Russland virkelig en trussel mot Europa lenger? Jeg så en del videoer der de bruker nå sykkel og el-sparkesykkel i fronten fordi de er tydeligvis tom for militære kjøretøy? Virker jo ganske patetisk. 

De kan bygge seg opp igjen. Og de kan tvangsmobilisere folk i okkuperte områder.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 timer siden):

Her er i hvert fall en gladnyhet. Europa har full mulighet til å stanse Russlands oljeeksport gjennom Østersjøen. Jeg håper derfor at Europa snart vil vise styrke og sette en stopper for Putins ulovlige skipsfart.

Germany Seizes Oil Tanker Belonging to Russia’s Shadow Fleet

Skipet var jo uten styring og drev..  Dette med skyggeflåte er bare en pussig betegnelse på skip som er forsikret utenfor Lloyd/England, som hadde forsikringsmonopol fram til 2022. Komisk at tyskerne i den anledning kommer med et helt litani av beskyldninger der alt som har gått galt til sjøs er russernes feil. Er ikke sikkert det var et russisk selskap som opererte skipet eller at mannskap var russisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...