Penny Skrevet i går, 12:15 Del Skrevet i går, 12:15 On 3/10/2025 at 12:41 PM, Espen Hugaas Andersen said: Jeg hopper ikke bukk over Oneweb. De er et av alternativene til Starlink som jeg sammenligner med, jeg bare nevnte de ikke ved navn. Oneweb kan ikke konkurrere på kapasitet, pris eller latency. Det er en konstellasjon på 634 satellitter, der hver satellitt er omkring 150 kg. Starlink er en konstellasjon på ca 5500 satellitter, der hver satellitt har en snittvekt på ca 470 kg. Starlink har finere tall, det bestrider jeg ikke, men det endrer ikke på den faktiske atferden jeg brukte mye av arbeidstiden på forrige uke, en voldsom dreining fra Starlink til OneWeb for aktører som trenger kommunikasjon de kan stole på. OneWeb har tilstrekkelig kapasitet, tilstrekkelig lav latency og det er her snakk om brukere som ikke bryr seg spesielt hardt om pris, innenfor rimelighetens grenser. OneWeb har for øvrig visse fordeler i nettverksarkitektur, brukere som skal ha satellittkommunikasjon for andre formål enn ren internettaksess kan ikke få det de ønsker fra Starlink, men OneWeb er både villige og teknisk kapable til å levere dette. For Starlink er det meg ukjent om den tekniske kapabiliteten til dette eksisterer, hittil har de vært avvisende, men jeg vet ikke om det er fordi de ikke ikke vil eller fordi de ikke kan. Stacken deres har tatt visse snarveier, såpass vet vi. På den annen side, OneWeb mangler inter-satellite links, noe som spesielt i Stillehavet er problematisk, men i Ukraina er dette ikke et problem per nå. 2 4 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 12:39 Del Skrevet i går, 12:39 Ja vi får håpe at den idiotien som enkelte aktører nå holder på med vil åpne opp muligheter for andre mer i tråd med etisk og ikke hat fremmende aktører i markedet som tullingene mister når der finnes alternativer. Men majoriteten er muligens tapt? Det å boikotte USA nå er mulig, men i enkelte sektorer er det foreløpig ikke mulig. Men tiden vil vise om USA nå i praksis har skrevet seg ut av relevans grunnet "absolute freedom of speach" (for them, not you...). 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg oddeh Skrevet i går, 12:45 Populært innlegg Del Skrevet i går, 12:45 15 1 6 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet i går, 13:44 Del Skrevet i går, 13:44 Apathy skrev (4 timer siden): Ja gitt oppegående logikk. Men det er jo ikke oppegående mennesker som tror på denne åpenbare Russiske propagandaen. Men desverre lever vi i en tid der enkelt individer er lettere mottagelig for propaganda via egen-påvirket ekko kammer. Om en ikke tilbakestiller data som algoritmene har tilgang til og benytter som basis for hva de skal vise deg for å tjene penger (hva du klikker deg inn på er hva de forsøker å vise deg). Dette er jo de fleste oppmerksom på. Men større og større del av befolkningen tar ikke ansvaret for eget digitale liv i den grad de burde. Men dette er "litt" off topic. Men dette ekkokammeret er også en slagmark som vestens fiender bruker mye ressurser på å manipulere. Splitt og hersk... Det gjelder begge ytterkanter av politikken (begge ekstremistiske sider blir forsterket). Edit: Slik jeg ser det er det to sider på løsningen på dette. 1. Personlig ansvar for hver enkelt. 2. Overordnet ansvar fra aktører som har fora. DVS, ett eller annet som gjør at de debattfora vi benytter ikke flommer over av bots, og annet svada. IMO er eneste grunn til at dette ikke er gjort allerede er at det går ut over bottom line. Det er lite som fører til mer trafikk enn sinne. Så for de som tjener penger på vår deltagelse så er bot`ene en gratis "engagement increase". Men på ett eller annet tidspunkt ender en opp med bots på hver side av det politiske spekteret som krangler med hverandre. Ingen diskuterer reelle løsninger på problemer. Da hver side blir dradd mot det ekstremistiske iflg. tolkningen (som er manipulert til å dra ting til det ekstreme for spill og hersk). At dette forumet ikke har innført bank-id bekreftelse på kontoer og lar bots løpe løpsk her er grunnen til at jeg har satt en personlig tidsgrense for hvor lenge jeg fortsatt vil ta del på dette fora med mindre de innfører Bank-id bekreftelse ell. Hahaha, ganske sikker på at du har kalt meg bot også. Jeg tror det er bra for den mentale psyken din å ha personlig tidsgrense ja... hvis det i det hele tatt er noe igjen der å redde altså. Lenke til kommentar
Populært innlegg Steve Cook Skrevet i går, 13:47 Populært innlegg Del Skrevet i går, 13:47 stamkunde skrev (På 1.3.2025 den 8.13): zelensky inntreden i presidentrolle er konsekvens av krig vi ser i dag. Han har jo ingen erfaring med det han driver med. At vi kunne se på åpen scene hans formidlingsevne og delegasjon som han hadde med, så kan jeg undre på hva Ukraina har lidd. Jeg trodde da aldri det var på det nivået. Det er synd at Ukraina velger mennesker til å lede land eller by blir leder bare fordi de var populær som idrettsfolk eller skuespiller. Da bør Ukraina gå inn i seg selv. Hvor i Russland kommer du fra, og når begynte du å jobbe i tro//fabrikken? 10 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet i går, 13:49 Del Skrevet i går, 13:49 Penny skrev (1 time siden): Starlink har finere tall, det bestrider jeg ikke, men det endrer ikke på den faktiske atferden jeg brukte mye av arbeidstiden på forrige uke, en voldsom dreining fra Starlink til OneWeb for aktører som trenger kommunikasjon de kan stole på. OneWeb har tilstrekkelig kapasitet, tilstrekkelig lav latency og det er her snakk om brukere som ikke bryr seg spesielt hardt om pris, innenfor rimelighetens grenser. OneWeb har for øvrig visse fordeler i nettverksarkitektur, brukere som skal ha satellittkommunikasjon for andre formål enn ren internettaksess kan ikke få det de ønsker fra Starlink, men OneWeb er både villige og teknisk kapable til å levere dette. For Starlink er det meg ukjent om den tekniske kapabiliteten til dette eksisterer, hittil har de vært avvisende, men jeg vet ikke om det er fordi de ikke ikke vil eller fordi de ikke kan. Stacken deres har tatt visse snarveier, såpass vet vi. På den annen side, OneWeb mangler inter-satellite links, noe som spesielt i Stillehavet er problematisk, men i Ukraina er dette ikke et problem per nå. Når noen langer ut diffuse forklaringer som ikke helt gir mening; antar jeg alltid med én gang at de bare finner på noe, fordi de egentlig ikke har peiling selv.. Hvilke andre formål snakker du om? Blir interessant om du klarer å komme på noe som ikke kan dekkes med datapakker. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 13:53 Del Skrevet i går, 13:53 Jaha... Tar feil som de fleste andre jeg også. I disse dager er det til tider vanskelig å skille mellom bots biologiske eller elektroniske og enkelte sin papegøye adferd. Men ok .. Som nevnt ørten ganger før vi trenger at fora gjør hva de kan om vi tenker at fora skal ha noe for seg. I mellomtiden fortsetter fora å være en platform for hybrid krigføring. 1 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 14:00 Del Skrevet i går, 14:00 5 minutes ago, Dudeliduu said: Når noen langer ut diffuse forklaringer som ikke helt gir mening; antar jeg alltid med én gang at de bare finner på noe, fordi de egentlig ikke har peiling selv.. Hvilke andre formål snakker du om? Blir interessant om du klarer å komme på noe som ikke kan dekkes med datapakker. Diffuse forklaringer er standard fremgangsmåte for bots ja. Men i den virkelige verden er det kun Trump og co som tydelig bærer preg av å hente forklaringer fra dun egen "lille" verden som han stort sett har funnet opp i sitt eget hode (eventuelt basert på Russisk Propaganda som passer med hans egne ideer). At folk her i Norge ikke klarer å gjennomskue dette er "artig". 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet i går, 14:04 Del Skrevet i går, 14:04 Noe er jeg usikker på om jeg kan snakke om pga NDA, men en som ofte kommer opp er forbindelse mellom to steder på kloden uten å gå via public nett overhodet, feks en mobil enhet som rapporterer direkte til myndighetene hjemme. Bruker man Starlink er utgangspunktet at man havner rett ut på public så snart man kommer ut av hub, og så må man evt rigge seg med VPN eller tilsvarende tunneler, men ikke godt nok til at man fullstendig kan kamuflere hvor man egentlig kommer ned og evt at man er i bevegelse. Med OneWeb kan man få ordnet seg separasjon inni hub og rett i privat fysisk linje, og ingen andre enn OneWeb og en selv kan se at man har beveget seg. Ikke alle ønsker å være i besittelse av utstyr for feks Evolution Defense når de er på reise, det blir fort mer avslørende enn hva godt er. 4 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) Ble gjort oppmerksom på av Ukraine the Latest podcasten at USAs visepresident J. D. Vance har en fetter som har kjempet på Ukrainsk side i 3 år. Her er han: Quote JD Vance's cousin, former volunteer fighter in Ukraine, condemns VP's 'ambush' of Zelensky https://kyivindependent.com/cousin-of-jd-vance-decries-vps-stance-on-ukraine/ Endret 23 timer siden av Enceladus 4 2 3 Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Hørte Sverre Diesen på NRK p2 Drivkraft i dag og han hadde ingen tiltro til at Ukraina hadde sendt 300 droner mot Moskva. Helt ulogisk å gjøre dette - så han mente det var propaganda. Eller det var i hvert fall min tolkning av det han sa. Programmet kommer igjen kl 20 eller finnes her https://radio.nrk.no/podkast/drivkraft?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcastseries:drivkraft 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden – Ballen ligger nå hos Russland når det gjelder fred i Ukraina, sier Rubio. https://www.vg.no/nyheter/i/25l3E4/ukrainsk-amerikanske-samtaler-har-startet-i-saudi-arabia Jaha, okay, da gjenstår det å se om Putin og russerne får samme behandling som Zelensky og Ukraina gjorde. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden USA tar også opp våpenstøtten og etterretningsstøtten igjen. 2 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) At USA gjenopptar støtten synes jeg er mistenkelig, rart og selvfølgelig gode nyheter. Selvsagt bare spekulasjoner fra min side, men jeg har en viss anelse om at den gærningen som sitter i Kreml har sitert Trump (fritt fra minnet): "You don't have any cards" eller "You are in No position to dictate what we feel!". Jeg tar det som et tegn på at det er Russland som ikke er klar til reelle forhandlinger. Hvorfor skulle Trump ellers ta en 180 på under to uker?! Og jeg er spent på hvorfor dem ikke leker med 3. Verdenskrig nå, men gjorde det for drøyt to uker siden. For et sirkus. Endret 19 timer siden av Nedward 5 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Litt mer om hva våpenhvileforslaget USA og UA har blitt enige om inneholder: Sitat "Ukrainian proposal for this meeting with the Americans was three things: ceasefire in the sky — missiles, bombs, long-range drones — and ceasefire at sea, as well as measures to establish trust to this process, first of all – the release of prisoners," President Volodymyr Zelensky said following the meeting. "The American side understands our arguments, accepts our proposals, I want to thank President (Donald) Trump for the constructiveness of our teams' conversation," he added. And today, there was a proposal from the American side to take the first step right away and attempt to establish a complete ceasefire for 30 days, not only regarding missiles, drones, and bombs, not only in the Black Sea but also along the entire front line," Zelensky said. "Ukraine accepts this proposal." Zelensky added that the U.S. "must convince Russia" to abide by it. https://kyivindependent.com/ukraine-agrees-to-30-day-ceasefire-if-russia-abides-by-it-kyiv-says/ Endret 19 timer siden av xRun 1 Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Russland er nå veldig på offensiven i Kursk, vil nok ikke evnt akseptere en våpenhvile før de har kontroll i området der. Alt annet er helt ulogisk. Lenke til kommentar
Samms Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 20 minutes ago, xRun said: Litt mer om hva våpenhvileforslaget USA og UA har blitt enige om inneholder: Quote "Ukrainian proposal for this meeting with the Americans was three things: ceasefire in the sky — missiles, bombs, long-range drones — and ceasefire at sea, as well as measures to establish trust to this process, first of all – the release of prisoners," President Volodymyr Zelensky said following the meeting. "The American side understands our arguments, accepts our proposals, I want to thank President (Donald) Trump for the constructiveness of our teams' conversation," he added. And today, there was a proposal from the American side to take the first step right away and attempt to establish a complete ceasefire for 30 days, not only regarding missiles, drones, and bombs, not only in the Black Sea but also along the entire front line," Zelensky said. "Ukraine accepts this proposal." Zelensky added that the U.S. "must convince Russia" to abide by it. https://kyivindependent.com/ukraine-agrees-to-30-day-ceasefire-if-russia-abides-by-it-kyiv-says/ Og kvifor ikkje våpenkvile langs fronten også? Det kan bety at dagens frontlinje blir grensa i lang tid framover, men er det sannsynleg at det raskt blir store endringar i kvar frontlinja går? Delvis våpenkvile låter heller dumt når våpenkvile i lufta ikkje også omfatter droner med kort rekkevidde. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Samms skrev (6 minutter siden): Og kvifor ikkje våpenkvile langs fronten også? Det er hva de er enig om. I luften, på havet, og hele fronten. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå