Apathy Skrevet mandag kl 22:00 Del Skrevet mandag kl 22:00 13 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Realiteten er at det er kun Starlink som kan levere raskt og billig satellittinternett med god latency. For dette formålet finnes det ingen alternativer, og det vil ikke være noen alternativer på mange år. Altså Starlink lever nok noenlunde trygt. (Og de alternativene som er nærmest i tid har lignende utfordringer, Kuiper er amerikansk og Qianfan er kinesisk.) Om Starlink taper noen kontrakter så har de bare mer ledig kapasitet som de kan selge til andre. Men, det som har endret seg er at land utenfor USA innser at Starlink ikke kan stoles på for sikker kommunikasjon, ettersom både Trump og Musk kan finne på å slå det av etter eget forgodtbefinnende. For sikker kommunikasjon finnes det alternativer, fordi man ikke har de samme behovene for kapasitet, pris og/eller latency. Kanskje spesielt pris er noe som er en sekundær bekymring når det gjelder militær infrastruktur. Betalingsviljen for realtime dronevideo er betydelig høyere enn for kattevideoer. Starlink så ut til å kunne mer eller mindre drepe de alternativene som på mange måter er dårligere, men det vil nok ikke skje. Man vil fortsatt ha en rekke alternativer, som vil subsidieres for å holdes i drift, slik at alle landene i vesten kan føle seg sikker på å ha de kommunikasjonsløsningene de trenger. Det kan være at man fortsatt vil benytte SpaceX for å skyte opp kommunikasjonssatellittene, men eierskapet av satellittene må ligge i Europa. Når det gjelder Starship så er utfordringene overdrevet. Jeg forventer at Starship er operativt omkring juni. SpaceX er selvfinansierende så de kan fortsette å skyte opp så mange raketter som trengs til å oppnå suksess. Så lenge investorene blir værende så enabler det Musk. Og uansett er det neppe lenge til aksjonærer fører han for retten for tapt aksjeverdi gitt hans rolle og mangel på evne til å holde kjeft på Twitter. Gitt hva han har lira av seg der så er der en sak på gang vil jeg tro. Men det er mulig at det ikke skjer under nåværende administrasjon. De må nok vente til kult dommere er kastet ut. 2 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet mandag kl 22:07 Del Skrevet mandag kl 22:07 Skulle tro en med "IT-kunnskaper" hadde hørt om IP-spoofing/VPN. Hvem har å vinne på dette "angrepet"? Jo, vent... divide et impera 2 Lenke til kommentar
Samms Skrevet mandag kl 22:13 Del Skrevet mandag kl 22:13 (endret) 10 minutes ago, oddeh said: Skulle tro en med "IT-kunnskaper" hadde hørt om IP-spoofing/VPN. Hvem har å vinne på dette "angrepet"? Jo, vent... divide et impera Og kven har noko å vinne på å peike på Ukraina som "skyldig"? I dette tilfellet er det kanskje meir interessant en kven som har noko å vinne på det. Endret mandag kl 22:18 av Samms Lenke til kommentar
JK22 Skrevet mandag kl 22:17 Del Skrevet mandag kl 22:17 Ukraina har utviklet "gnomer" av Shahed-136 for taktisk bombing, små dronefly av type SETH med rekkevidde på 40 til 70 km som vil ha TV/FLIR styring og ifølge opplysninger som sett av opptak, har denne enveisdronen muligens AI assistanse fordi dronekontrolleren bare trengte å låse et mål og så overlate resten til dronen selv, som detonere opptil 2 m i radius rundt det utpekte målet. Den er også kraftig. https://en.defence-ua.com/news/ukraine_deploys_new_uas_seth_kamikaze_drone_in_combat_inspired_by_the_shahed_136_uav_photos-13791.html Størrelsen og enkeltheten bak systemet betyr at SETH-dronene kan settes i masseproduksjon i større grad enn Shahed-136 som er ressurskrevende for russerne. Fra Kurskfronten er det klart at ukrainerne sannsynlig har mistet over halvparten av alle sine besittelsene og er presset tilbake til Sudzha som nå er under direkte beskytning av russiske styrker. I tillegg hadde russiske styrker krysset grensen inn i Sumy oblast og tatt et tettsted. Russerne har på nytt fått luftherredømme, sannsynlig fordi F-16 måtte retireres, og satt inn dronefly som angripe både soldater og kjøretøyer samt tar ut bruer. Ukrainerne lider uaksepterte store tap som et resultat, og derfra meldes det om et kollaps i moralen, de fleste vil nå ut i sikkerheten. Det gjør at ukrainerne i det sist lansert store svermer av droner over Kurskfronten for å stanse russerne og berge fleste mulig av sine mennene. Ukraina meldt fra at de vil produsere 4,5 mill. droner i løpet av året 2025. Fiberoptiske droner, AI-styrte enveisdroner, FPV-droner for luftvern og langtrekkende droner er nå under produksjon; det virker som at vepsdronene nå reserveres for luftvern mens fiberoptiske og AI-styrte droner sendes til feltet. Så snart været klarner returnerte vepsdronene til himmelen og plukket ned speiderdroner - mellom et halvt dusin og et dusin dronefly inkludert enveisdroner tars ned hver dag. 6 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 22:23 Del Skrevet mandag kl 22:23 11 minutes ago, oddeh said: Skulle tro en med "IT-kunnskaper" hadde hørt om IP-spoofing/VPN. Hvem har å vinne på dette "angrepet"? Jo, vent... divide et impera Jau er nok en god del forsøk på manipulasjon i hva Musk fremstiller. Personlig går jeg rundt med håp om at noen får tak i opptak (fra Russland eller USA) av samtalene mellom Putin og Trump. Det er hva white hat hackers kan hjelpe verden mest med atm imo 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet i går, 06:19 Populært innlegg Del Skrevet i går, 06:19 Stor droneangrep mot Moskva. https://www.vg.no/nyheter/i/VzB1RW/ordfoerer-massivt-droneangrep-mot-moskva 4 7 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 06:53 Del Skrevet i går, 06:53 Intervju med Senator Mark Kelly (pilot, astronaut og nå Senator( om bla. Elons kommentar om at han er en Traitor. Hans svar sier det meste. Svaret han gav Musk på X var imo perfekt. Her utdyper han litt mer 3 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Pop Skrevet i går, 07:07 Populært innlegg Del Skrevet i går, 07:07 42 minutes ago, Mbappe09 said: Stor droneangrep mot Moskva. https://www.vg.no/nyheter/i/VzB1RW/ordfoerer-massivt-droneangrep-mot-moskva Oi, dette er potensielt en større endring i mål og taktikk. Sender man over 300 droner til moskva er det ikke bare for å ta ut militære mål, men å vise den skjermede eliten at det faktisk er krig og at fremtiden er utrygg. Det kan også være en enkel og grei "dere skyter mot våre sivile, nå gjør vi det samme mot dere". Og det kan være en demonstrasjon til usa om at med manglende etterretning mot militære mål, så får man skyte i blinde og da må det skytes mot noe man mest sannsynlig vil treffe (en storby), og ikke et jorde. Alt er antakelig neste trinn i å få russerne mer interessert i våpenhvile og reelle forhandler enn det de har vært til nå. Som ikke skal mye til for å overgå, siden den verdien har vært 0. 12 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet i går, 07:19 Del Skrevet i går, 07:19 Mbappe09 skrev (58 minutter siden): Stor droneangrep mot Moskva. https://www.vg.no/nyheter/i/VzB1RW/ordfoerer-massivt-droneangrep-mot-moskva Og alle ble skutt ned. Dessverre falt det ned noen rester og skapte brann. Hevdar russerane. 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet i går, 07:40 Del Skrevet i går, 07:40 Pop skrev (28 minutter siden): Oi, dette er potensielt en større endring i mål og taktikk. Sender man over 300 droner til moskva er det ikke bare for å ta ut militære mål, men å vise den skjermede eliten at det faktisk er krig og at fremtiden er utrygg. Det kan også være en enkel og grei "dere skyter mot våre sivile, nå gjør vi det samme mot dere". Og det kan være en demonstrasjon til usa om at med manglende etterretning mot militære mål, så får man skyte i blinde og da må det skytes mot noe man mest sannsynlig vil treffe (en storby), og ikke et jorde. Alt er antakelig neste trinn i å få russerne mer interessert i våpenhvile og reelle forhandler enn det de har vært til nå. Som ikke skal mye til for å overgå, siden den verdien har vært 0. Personlig har jeg svært liten tro på at det har noen effekt slik man håper, med mindre man tar ut viktige infrastruktur-hubber som kraftverk og telekommunikasjon. Det er enkelt og raskt å håndtere småskader spredt rundt i en storby da hvert lokalsamfunn tar hånd om sin egen lokasjon, og trolig ikke krever stort av verken styring eller ressursøkning. Strategisk blir det mer et signal å sende enn at det har noen reell effekt. Og det betyr 300 færre droner der man kanskje trenger det mest. 4 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 07:44 Del Skrevet i går, 07:44 Jeg er spent på hvordan USA f!"# til samtalene i dag. De har vel en eller annen plan for å få en "good tv" situasjon igjen. Russisk og Amerikansk linje virker desverre å være den samme atm. Hvordan i alle dager har vi kommet hit?!? 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 07:46 Del Skrevet i går, 07:46 4 minutes ago, Dudeliduu said: Personlig har jeg svært liten tro på at det har noen effekt slik man håper, med mindre man tar ut viktige infrastruktur-hubber som kraftverk og telekommunikasjon. Det er enkelt og raskt å håndtere småskader spredt rundt i en storby da hvert lokalsamfunn tar hånd om sin egen lokasjon, og trolig ikke krever stort av verken styring eller ressursøkning. Strategisk blir det mer et signal å sende enn at det har noen reell effekt. Og det betyr 300 færre droner der man kanskje trenger det mest. Var vel først og fremst rester etter nedskutte droner som skapte skader så det er "ikke mulig" å vite hva som var målet til dronene. Det var neppe hva restene traff som var målene ihvertfall. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet i går, 08:10 Del Skrevet i går, 08:10 Så store angrep kan gi en psykologisk effekt mer enn en praktisk effekt. Nå som USA struper tilgang til etterretning så kan det være et strategisk grep fra Ukraina, ved å angripe Moskva tvinges russerne til å flytte luftvern dit, da blir det enklere å angripe oljelager og raffineri andre steder. 5 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 08:13 Del Skrevet i går, 08:13 Apathy skrev (26 minutter siden): Var vel først og fremst rester etter nedskutte droner som skapte skader så det er "ikke mulig" å vite hva som var målet til dronene. Det var neppe hva restene traff som var målene ihvertfall. Det er rart hvordan disse restene av nedskutte droner tilfeldigvis lander på viktig infrastruktur, du tror vel ikke på dette pisset Russland hevder? 4 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 08:21 Del Skrevet i går, 08:21 2 minutes ago, agvg said: Det er rart hvordan disse restene av nedskutte droner tilfeldigvis lander på viktig infrastruktur, du tror vel ikke på dette pisset Russland hevder? Nei jeg tror ikke på Russland. Men det er påfallende hvordan Russland prøver å fremstille at dette er tilsvarende som deres dreping av sivile i Ukraina ved å fremstille det som om dronene var rettet mot sivile. Ja enkelte av bildene av skader såkalt påført av droner på NRK er umulig at har skjedd som følge av droner. Men hva jeg mente er at Russland (og vi for den saks skyld) kan umulig si hva målet til dronene var basert på skader rester av nedskutte droner liksom skal ha påført. Så det er "logikk svikt nr 1" i dette. Logikk svikt nr2 med dette er imo: Bildene jeg har sett er åpenbart staged (vindu som har "falt av ett av hengslene" som følge av et dronerester-angrep. Det er bare hue oppi ræva til Putin folk som vil tro på det... 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet i går, 08:35 Del Skrevet i går, 08:35 (endret) Apathy skrev (20 minutter siden): Nei jeg tror ikke på Russland. Men det er påfallende hvordan Russland prøver å fremstille at dette er tilsvarende som deres dreping av sivile i Ukraina ved å fremstille det som om dronene var rettet mot sivile. Ja enkelte av bildene av skader såkalt påført av droner på NRK er umulig at har skjedd som følge av droner. Men hva jeg mente er at Russland (og vi for den saks skyld) kan umulig si hva målet til dronene var basert på skader rester av nedskutte droner liksom skal ha påført. Så det er "logikk svikt nr 1" i dette. Logikk svikt nr2 med dette er imo: Bildene jeg har sett er åpenbart staged (vindu som har "falt av ett av hengslene" som følge av et dronerester-angrep. Det er bare hue oppi ræva til Putin folk som vil tro på det... Occam's razor. Hadde viktig infrastruktur vært truffet ville det i det minste vært store nyhetsoppslag om det nå. Men det gir i det minste mer mening at det er viktig infrastruktur de siktet på. Endret i går, 08:41 av Dudeliduu 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet i går, 08:36 Del Skrevet i går, 08:36 agvg skrev (20 minutter siden): Det er rart hvordan disse restene av nedskutte droner tilfeldigvis lander på viktig infrastruktur, du tror vel ikke på dette pisset Russland hevder? Hallo! Det står jo på selveste NRK. Alle droner skutt ned. Så ser vi videoer på some fra samme sted 😱 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 09:01 Del Skrevet i går, 09:01 (endret) 56 minutes ago, Dudeliduu said: Occam's razor. Hadde viktig infrastruktur vært truffet ville det i det minste vært store nyhetsoppslag om det nå. Men det gir i det minste mer mening at det er viktig infrastruktur de siktet på. Ja gitt oppegående logikk. Men det er jo ikke oppegående mennesker som tror på denne åpenbare Russiske propagandaen. Men desverre lever vi i en tid der enkelt individer er lettere mottagelig for propaganda via egen-påvirket ekko kammer. Om en ikke tilbakestiller data som algoritmene har tilgang til og benytter som basis for hva de skal vise deg for å tjene penger (hva du klikker deg inn på er hva de forsøker å vise deg). Dette er jo de fleste oppmerksom på. Men større og større del av befolkningen tar ikke ansvaret for eget digitale liv i den grad de burde. Men dette er "litt" off topic. Men dette ekkokammeret er også en slagmark som vestens fiender bruker mye ressurser på å manipulere. Splitt og hersk... Det gjelder begge ytterkanter av politikken (begge ekstremistiske sider blir forsterket). Edit: Slik jeg ser det er det to sider på løsningen på dette. 1. Personlig ansvar for hver enkelt. 2. Overordnet ansvar fra aktører som har fora. DVS, ett eller annet som gjør at de debattfora vi benytter ikke flommer over av bots, og annet svada. IMO er eneste grunn til at dette ikke er gjort allerede er at det går ut over bottom line. Det er lite som fører til mer trafikk enn sinne. Så for de som tjener penger på vår deltagelse så er bot`ene en gratis "engagement increase". Men på ett eller annet tidspunkt ender en opp med bots på hver side av det politiske spekteret som krangler med hverandre. Ingen diskuterer reelle løsninger på problemer. Da hver side blir dradd mot det ekstremistiske iflg. tolkningen (som er manipulert til å dra ting til det ekstreme for spill og hersk). At dette forumet ikke har innført bank-id bekreftelse på kontoer og lar bots løpe løpsk her er grunnen til at jeg har satt en personlig tidsgrense for hvor lenge jeg fortsatt vil ta del på dette fora med mindre de innfører Bank-id bekreftelse ell. Endret i går, 09:40 av Apathy 2 2 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 11:13 Del Skrevet i går, 11:13 (endret) Kan også nevne en litt ellevill opplevelse jeg hadde i 2023 da jeg hadde hjemmesykepleie og fikk en hjemmesykepleier som kom inn og så at jeg hadde på CNN. Han prøvde så å få meg til å benytte AI, en AI app som han viste meg på telefonen sin som åpenbart gav resultater som var pro-russisk. Jeg debatterte mitt ståsted til Russlands invasjon så godt jeg kunne, men han hadde helt klart en egen agenda og var ikke mottagelig for at en pro-russisk holdning er feil for mennesker som har en vestlig tilnærming til hvordan vårt og regler for internasjonale samfunn har blitt lagt opp. Han glapp ut at han er Iransk diplomatsønn ila debatten og fortsatte å debattere på tross av at jeg ba ham om å forlate min leilighet, hvorpå han nektet å gå og refererte til ytringsfriheten sin. Noe som jeg enkelt avfeide som den misfortsåtte oppfattelsen av hva ytringsfriheten betyr. Vedkommende fikk sparken som følge av dette. Jeg var relativt raskt oppe med opptaker slik at jeg hadde bevis som jeg videreformidlet til hans arbeidsgiver. Han ble gjort oppmerksom på at jeg tok opp (selv om jeg egentlig ikke måtte iht lovverk i eget hus og hjem). Men hvor mange brukere har han fått napp for sin pro-russiske propaganda hos? Uansett. Personlig ansvar. Jeg følte at jeg måtte melde dette til de ansvarlige for hjemmesykepleien i mitt område. Og de takket meg for at jeg varslet om dette. Hvordan vedkommende kan ha fått jobben og tilhørende krav om politiattest ol må du ikke spørre meg om. Hybrid krigføring indeed. Edit: PS han var hos meg i 30 minutter. Normalt er hjemmesykepleien inn og ut ila 5 minutter... Endret i går, 11:18 av Apathy 4 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå