Populært innlegg JK22 Skrevet fredag kl 23:01 Populært innlegg Del Skrevet fredag kl 23:01 afterall skrev (16 minutter siden): Ukrainian troops are now at risk of being encircled, they added. One soldier fighting in the area said the road connecting the enclave with the Ukrainian city of Sumy was still open but under constant attack from Russian drones. “The situation is bad,” he messaged. De må ut. Kursk-fronten er nå verdiløst, det vil ikke hjelpe å holde stand pga. Trump. Det viktigste er å redde alle menn som kan reddes. Polen er på krigsfot. Bokstavelig talt. Både regjering og opposisjon har for en sjeldent gang kommet i enighet, de innser at Trumps ødeleggelse av NATO vil gjør dem sterkt sårbar, samtidig som det vettløse presset på Ukraina er blitt svært skadelig. Så de har planer om massemobilisering av alle stridsdyktige menn som skal "screenes" for fremtidig tjeneste - sannsynlig inkludere det alle fra 18 år til 65 år. (disse fra 50 til 65 kan få sekundære roller) Og militæret skal forstørres - det vil betyr en halv million menn under våpen. Så langt sliter Merz med å få Scholz til å ta til fornuften, det ser ut at realistene kan bli nødt til å lansere et kupp for å erstatte Scholz med Pistorius, slik at Tyskland er dels satt utenfor, mens Macron og nasjonalforsamlingen i Paris er opptatt med planleggingsarbeid for å utvide atomstyrkene og etablere selvstendig C3 for EU/NATO som trolig er nå blitt en realitet, med Frankrike, Storbritannia, Tyskland og Polen på samme side. Saken omkring Maxar og satellittskartlegging er blitt betent; det kom ut at dette selskapet ikke operere fritt som antatt, men er underlagt regjeringskontroll med GEGD (the Global Enhanced GEOINT Delivery program) som har blitt stengt for Ukraina, og dette har fått alvorlige følger på Kurskfronten. Det betyr også at EU/NATO og andre amerikanske allierte ikke kan bruke Maxar, som kan bli meget sterkt skadelidende. Ukrainerne kan dermed ikke lenge "se" hva som er forut på felten og bruke deres droner og artilleri. Her må EU/NATO går inn og gjør det meget klart for Maxar at de vil bli sterkt skadelidende, samtidig som "alle" forstår den amerikanske regjeringsinnblandingen går langt mye dypere enn antatt i selskaper som levere vitale tjenester til hele verden. 12 10 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 23:12 Del Skrevet fredag kl 23:12 sjamanen skrev (52 minutter siden): Jeg forstår ikke helt Putin sitt spill her. Er det mulig russerne har tabbet seg ut? Det setter jo unektelig Donalden i et litt merkelig lys. Det blir så overtydelig at han legger mer press på den ene parten enn den andre. 3 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet lørdag kl 00:19 Del Skrevet lørdag kl 00:19 (endret) Jeg er smertelig klar over de ukrainske lidelsene og ikke minst menneskene ved frontlinjen. Men det beste som kan skje er at Ukraina klarer å stå imot lenge nok og at Europa finner en måte å backe de slik at Trump mister makten sin. Jeg vil gjerne ha fred, men jeg vil overhodet ikke at Trump skal få sin propagandaseier. Nå har han gått fra å gamble med eiendommer til å bli direkte ansvarlig for sivile (og militære) liv. Det gjorde han forsåvidt da han blokkerte støtten i høst og. Endret lørdag kl 00:20 av sjamanen 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr.Narvik Skrevet lørdag kl 06:22 Populært innlegg Del Skrevet lørdag kl 06:22 7 5 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 08:40 Del Skrevet lørdag kl 08:40 minim skrev (På 5.3.2025 den 12.10): Usikker på hvorfor det postes i denne tråden, men Tyskland fjernet incentiver så elbil salget generelt falt med 30% i Tyskland i fjor. Nå ventes ny modell og det har historisk vært slik før også før ny modell. Bare journalister som prøver å svartmale Tesla stengte alle fabrikkene sine tidlig i januar for å forberede produksjonen av den oppgraderte Model Y. De har ikke begynt å levere disse til kunder før nå en av de siste dagene. Så det er kanskje ikke rart salget er kraftig ned når de ikke engang hadde begynt leveransene av den nye versjonen av verdens mest solgte bil. Så kan det godt være at folk begynner å sky Tesla på grunn av Musk. Jeg eier selv Tesla, og har prøvd å se på alternativer når jeg skal ha ny bil. Musk er en ondskapsfull dritt som prøver å ødelegge hele verden, og det begynner å bli nok for min del. Dessverre finnes det foreløpig ingen biler der ute som kan konkurrere med totalpakken Tesla tilbyr... 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Markiii Skrevet lørdag kl 08:48 Populært innlegg Del Skrevet lørdag kl 08:48 Trontron skrev (På 5.3.2025 den 22.16): Du svarte meg forresten ikke på hvordan du mener det er russisk propaganda å håpe at krigen fortsetter slik at Russland blir mer svekket. Jeg kan ikke se at noen har sagt at de håper at krigen fortsetter, eller at målet med krigen er at Russland blir mer svekket. Her lyver du. Det vi har sagt er at vi ønsker at Ukraina får den hjelpen de trenger så de kan få forsvare seg. Grunnen til at vi påpeker at du sprer russisk propaganda er fordi du aktivt lyver om hva andre har sagt, og hele tiden kommer med uttalelser som er direkte avskrift fra Russlands propagandabok. Når du slutter å lyve om hva vi sier, og slutter å til enhver tid komme med de siste propagandainstruksjonene fra Russland, så skal vi slutte å kalle det russisk propaganda. 15 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet lørdag kl 08:53 Del Skrevet lørdag kl 08:53 sjamanen skrev (8 timer siden): Jeg er smertelig klar over de ukrainske lidelsene og ikke minst menneskene ved frontlinjen. Men det beste som kan skje er at Ukraina klarer å stå imot lenge nok og at Europa finner en måte å backe de slik at Trump mister makten sin. Jeg vil gjerne ha fred, men jeg vil overhodet ikke at Trump skal få sin propagandaseier. vi bør uansett være forberedt på at det vil komme masse skittkasting fra Trump & Co. mot Ukraina fremover, at de "ikke viser vilje til fred", "krever for mye" osv. Frustrasjonen hos Trump kommer å øke markant jo mer internasjonale presset om rettferdig fredsavtale kommer på bordet fremover. Vi får bare stay cool for slike humørsvingninger, i visshet om å være på riktig side når historiebøkene skal skrives. 4 3 Lenke til kommentar
afterall Skrevet lørdag kl 09:33 Del Skrevet lørdag kl 09:33 Har det vært noe snakk i det hele tatt om hva Russland vil inngå kompromiss om i en eventuell fredsavtale? 3 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet lørdag kl 09:34 Del Skrevet lørdag kl 09:34 (endret) Sannsynligvis en bedre tolkning av situasjonen enn fra den naive strategen Heier. Russland fortsetter å utnytte Trump sin Russland-støtte med nye dødelige angrep. Blir spennende å se Trump sine kraftige sanksjoner. Jeg holder ikke pusten. Endret lørdag kl 12:47 av bo1e 1 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet lørdag kl 09:36 Del Skrevet lørdag kl 09:36 afterall skrev (1 minutt siden): Har det vært noe snakk i det hele tatt om hva Russland vil inngå kompromiss om i en eventuell fredsavtale? Ikkje som eg har fått med meg. Det som har blitt sagt av russiske "ekspertar" er vel at Russland vil ha heile Ukraina og/eller ein russisk marionett i Kyiv. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet lørdag kl 09:59 Del Skrevet lørdag kl 09:59 afterall skrev (6 minutter siden): Har det vært noe snakk i det hele tatt om hva Russland vil inngå kompromiss om i en eventuell fredsavtale? det kommer an på hvordan man definerer kompromiss. i første møte i Riyadh krevde de at fire fylker (oblast) skal tilhøre Russland, selv om de pr. nå bare kontrollerer deler av de. så et kompromiss med russiske øyne i videre forhandlinger blir da evt. at "de godtar" å beholde "kun" områder som er besatt. Da har de liksom vist forhandlingsvilje og gitt etter. Dette er neppe akseptabelt for Ukraina. 3 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet lørdag kl 11:24 Del Skrevet lørdag kl 11:24 Sitat A Russian disinformation network called Pravda (“Truth”) has influenced leading AI chatbots’ output by publishing numerous articles that made their way into the bots’ training data, a new report from the analysis group NewsGuard reveals. According to researchers, this wasn’t just a side effect of Moscow flooding the web with false narratives — it was the initiative’s main goal. Here’s how the scheme worked. https://meduza.io/en/feature/2025/03/07/russian-disinformation-network-flooded-training-data-to-manipulate-western-ai-chatbots-study-finds 1 5 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet lørdag kl 11:54 Del Skrevet lørdag kl 11:54 bo1e skrev (2 timer siden): Sannsynligvis en bedre tolkning av situasjonen enn den naive strategen Heier. Russland fortsetter å utnytte Trump sin Russland-støtte med nye dødelige angrep. Blir spennende å se Trump sine kraftige sanksjoner. Jeg holder ikke pusten. Altså det skal ikke mer enn de titusen bildene av familien på bordet bak (flankert av nydelige gullgardiner) for å forstå at Trump er en ufyselig, pompøs karakter. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 12:06 Del Skrevet lørdag kl 12:06 Trontron skrev (På 4.3.2025 den 21.55): Tja. Ukraina har også lidd ekstreme tap. Men jeg er for såvidt happy for mer lidelse jeg.. Betyr jo at Russland ikke er noen trussel mot oss. Første to årene tenkte jeg det ville vært fint med fred så fort som mulig, men nå har jeg heller begynt å tenke som dere at Ukraina like gjerne kan være et offerlam for oss. Det treffer tross alt ikke meg personlig. Ukraina har lidd lavere tap enn Russland. Når skal du slutte med den uærlige diskusjonsteknikken din? Det er bare dere Russland-elskere som vil at ukrainerne skal lide. Vi andre vil hjelpe Ukraina så de kan forsvare seg selv. Og til syvende og sist er det de som avgjør hva de ønsker å gjøre. Slutt å legge ord i munnen på andre samtidig som du slenger rundt deg med russisk propaganda. 6 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 12:09 Del Skrevet lørdag kl 12:09 (endret) Samms skrev (På 5.3.2025 den 8.37): Korleis får du det til at BlackRock har noko skyld? Også oligarkar som var pro USA og EU vart ramma av Zelensky sin kamp mot korrupsjon. Trump-supporterne snakket jo konstant om hvor fæle og woke Blackrock er, og nå er plutselig Blackrock bare supre og fine over natten. Patetisk. Trump-supportere har null ryggrad, null visjon. De er bare NPCer som følger Der Fürer i ett og alt. Du selv drev jo og angrep Blackrock på vegne av Trump og påstod at de var en del av en eller annen konspirasjon, og Trump skulle naturligvis komme og rydde opp! Men oops! Du tabbet deg ut igjen. Endret lørdag kl 12:10 av Markiii 5 2 Lenke til kommentar
Samms Skrevet lørdag kl 12:36 Del Skrevet lørdag kl 12:36 16 minutes ago, Markiii said: Trump-supporterne snakket jo konstant om hvor fæle og woke Blackrock er, og nå er plutselig Blackrock bare supre og fine over natten. Patetisk. Trump-supportere har null ryggrad, null visjon. De er bare NPCer som følger Der Fürer i ett og alt. Du selv drev jo og angrep Blackrock på vegne av Trump og påstod at de var en del av en eller annen konspirasjon, og Trump skulle naturligvis komme og rydde opp! Men oops! Du tabbet deg ut igjen. Blackrock er ikkje supre eller fine, det er eit firma som fremmer oligarkistyre. Det er mulig Blackrock ikkje støtter Trump og omvendt, men Blackrock er av firmaene i oligarkiet i USA. Du har tydeleg hvis ikkje fått med deg at det ikkje berre er ein maktkamp mellom "vesten" og Russland i Ukraina. Det er ein kamp mellom demokratiske krefter og oligarker. I denne kampen var "vesten" i stor grad på dei demokratiske kreftene si side og Russland støtta sine oligarker. Svart - kvitt blir det ikkje, Biden og Zelensky slapp fram Blackrock i Ukraina. 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet lørdag kl 13:02 Del Skrevet lørdag kl 13:02 17 hours ago, torbjornen said: No melder også Nrk dette: Kan Ukraina ha trekt ut ein del av styrkane og satsa på at ein kunne halde området, samstundes som ein slo russarane tilbake rundt Pokrovsk? Eller kjem dette som eit resultat av at USA har slutta å dele informasjon med ukrainarane? Har ikke noe med USA å gjøre, har vært en varslet fare i 2-3 uker. Russerne tok Sverdilokovo for et par uker siden, som gir de dronekontroll over hovedinnfartsåren til Kursk. Nå som de også har kuttet av andre veier lenger øst er det vanskelig å få inn forstrekninger uten å bli angrepet av droner. Vært mye dronevideoer fra området de siste par ukene. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 13:05 Del Skrevet lørdag kl 13:05 Samms skrev (28 minutter siden): Blackrock er ikkje supre eller fine, det er eit firma som fremmer oligarkistyre. Det er mulig Blackrock ikkje støtter Trump og omvendt, men Blackrock er av firmaene i oligarkiet i USA. Du har tydeleg hvis ikkje fått med deg at det ikkje berre er ein maktkamp mellom "vesten" og Russland i Ukraina. Det er ein kamp mellom demokratiske krefter og oligarker. I denne kampen var "vesten" i stor grad på dei demokratiske kreftene si side og Russland støtta sine oligarker. Svart - kvitt blir det ikkje, Biden og Zelensky slapp fram Blackrock i Ukraina. Din vinkling var jo at Blackrock var en del av en konspirasjon med Biden. Dette fortsetter du med her. Åpenbart tøys. Nå prøver du å ro deg unna. 2 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet lørdag kl 13:05 Del Skrevet lørdag kl 13:05 17 hours ago, Mr.M said: Mirage 2000-5 tar bl.a. Storm Shadow krysser-missil https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Shadow får håpe Ukraina får med en del slike "på kjøpet" 👍 Vil vel nesten tro at de fortsatt har noen av disse liggende. UK hadde i utgangspunktet ca 600 og ukrainerne har fått "hundrevis". Men også disse missilene er ubrukelige uten USA... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå